(Pokud tu jen neprokrastinujete, přečtěte si poslední odstavec jako první - možná tu pro vás nic zajímavého není.)
Tenhle blog nebude (jen) o DnD. Ale bude hodně o DnD, protože DnD je to RPG, ke kterému neustále něco vychází.
V posledních pár měsících jsem párkrát navštívil
DnD Shorts videa. Pokud nevíte, o co jde - hipster vypadající týpek dělá cca desetiminutovky o
AWESOME věcech v DnD. Týpek je vcelku celebrita - v doslovném, ke slovu "osobnost" kontrastním, ale ne nutně negativním slova smyslu. Slovo
AWESOME výše píšu s nádechem ironie - v podstatě to je záplava videí ve stylu "X nej-Y Z" videí (X je číslo, Y je vlastnost, Z je kategorie... 10 nejlepších kouzel atp.), která jsou awesome zejména týpkovým hype podáním a nadšeným projevem.
Se sledováním každého dalšího videa sem cítil sílící skřípání vzadu v hlavě a určité deja-vu. Něco bylo špatně. Něco, co jsem dávno znal a potkával, mnohokrát se to řešilo a dodnes občas v diskusích řeší, jen tady to bylo v super-koncentrované formě. A s názvem blogu asi netřeba napínat - je to samozřejmě vztah "AWESOME = Víc bonusů". Což, ano, je velmi starý terč
mnoha vtipů. A
opakovaný. Nejde přitom jen o hrubé bonusy, jejich velikost a počet, ale i o jiné rafinovanější schopnosti a možnosti, jejichž konečným "součtem" nicméně je, že postava je nakonec prostě číselně silnější (měřeno obvykle na útoky, damage a/nebo výdrž), než by mohla být bez jejich přítomnosti. Výslekdem většího množství takových pak jsou must-have položky, must-do volby a znehodnocování starších herních materiálů (ve smyslu jejich herní lákavosti, užitečnosti, zajímavosti atp.).
Aby bylo jasno, nemám zájem se strefovat do
power-playerů (ani butt-kickerů, ani gamistů atp.) Silová optimalizace postavy, hledání a tvorba comb atp. jsou součástí RPG a nemám s nima problém. Ale existuje určitá hranice, kdy se posedlost bonusy stane zaslepující. Je těžké popsat kdy přesně, ale to neznamená, že by ta linie neexistovala. Na jedné straně je snaha optimalizovat v rámci systému. Na straně druhé je ochota vrazit do systému cokoliv, co mi dá maximalizaci, bez ohledu na následky. Kdesi mezi tím je linie k (ne)překročení.
Ona už tak nejasná linie se stane velmi problematickou v momentě, kdy se "víc bonusů!" potká se zajímavými (nebo zajímavě vypadajícími) nápady. Cool fluffem, zajímavou herní možností atp. Přepálené bonusy v takových případech můžou být prostě špatný řemeslný design (někdo to neodhadnul, nedomyslel, nedopočítal, nedocombil v testech). Můžou být ale i způsobem, jak prodat cool nové produkty (protože
tady máte kouzla, která jsou ještě hustší!). Tou druhou logikou vzniká spirála eroze, která rozbíjí celý systém - obecně známá jako "power creep", (i) na jehož úkor už v minulosti pár systémů a jejich edic (taky) dojelo.
Problém power creepu je, že jeho škodlivost není okamžitá a občas ani zjevná. Jedna přesílená věc hru nerozbije. Mnohdy dokonce ani jedna příručka. A občas je problém i jen na něj poukázat, natož ho hráčům odepřít. Jistě, máme munchkiny, kteří jen žerou bonusy, ale ty tu řešit nechci.
Mluvím o "legitimních" power playerech a takticích, kteří v důvěře v publikované materiály skáčou po nových možnostech a baví se hledáním a tvorbou nových comb. A samozřejmě najdou něco silnějšího než dřív, protože potenciál na silná comba prostě roste i s pouhým množstvím možností, i když tyto samotné jsou vyvážené. Ale tito hráči si někde pocestě nevšimnou, že to, co dostali do rukou, není vyvážený materiál.
Mluvím o hráčích, co často ani neví, jaké bonusy mají, ale kteří prostě chtějí hrát tu cool novou věc, co je inspirovala (povolání, background, postavu s magickým tetováním...), a kteří úplně minou, jak její zapojení do hry rozbíjí jiné části hry
Kritika podobných materiálů se pak potká s nepochopením a odmítnutím takových hráčů. Ty nové věci, které to přináší! Ty cool možnosti! Ta super inspirace! (Což, ano, nás obratem vrací k DnD Shorts - a jeho podivně velké oblibě.) A to nás dostane k materiálům jako je Tašin hrnec všeho, u kterých nejenže otráveně facepalmuju, ale ještě musím trpět nadšení mnohých, kteří na tu úžasnou inspiraci v ní nedají dopustit. Nebo k věcem, jako jsou DnD 5.5e (pardon, One DnD) playtest materiály.
Vlastně nevím, jestli tu mám nějakou pointu, kromě vypozorování určité patologie ve vztahu mezi línými, ne moc schopnými nebo na nápady vyšťavenými designery popř. na prodeje tlačícími vydavateli a nahypeovaným publikem toužícím po nových a nových materiálech.