Alnagův bloček: Jak otevřít diskusi, která neskončí třemi příspěvky

Myslím, že není člověka, který by zakládal diskusi tady na "Kostce" nebo někde jinde s očekáváním natož záměrem, že na ni nikdo nezareaguje, že vyšumí do prázdna. Přesto se to občas stane. Nedá se tomu zcela zabránit, protože někdy se lidem prostě netrefíte do vkusu, někdy je prostě divná doba nebo jste, co já vím, nedostatečně uctívali ikonku Garyho E. Gygaxe, kterou máte jakožto pravověrní hráči mít doma ve sklepě...
Přesto existují poměrně jednoduché návody, jak zvýšit svoje šance, že se vaše téma ujme, že se lidé ozvou a že se nakonec o svém tématu dozvíte i víc, než jste chtěli vědět.

1. Klaďte otevřené otázky

Uzavřená otázka zní...
Citace:
Máš rád zmrzlinu?
Otevřená otázka zní...
Citace:
Jakou zmrzlinu máte rádi?
Důvod, proč neklást uzavřené otázky je jednoduchý. Je na ně omezené množství odpovědí. V tomto případě třeba "ano, ne, možná, nevím, tak trochu... a pár variací na toto téma". Z toho je dobrá statistika a špatná diskuse. Odpovědi na otevřené otázky vás mohou překvapit, zaujmout, šokovat, ale hlavně vás budou motivovat k další diskusi a rozvíjet téma.

2. Klaďte složité otázky

Jednoduchá otázka zní...
Citace:
Jakou zmrzlinu máte rádi?
Složitá otázka zní...
Citace:
Jakou zmrzlinu si dáte i když venku mrzne až praští? Existuje nějaká taková?
Důvod proč neklást jednoduché otázky je ten, že jednoduché otázky často plodí banální odpovědi. A ty nikoho nezaujmou. Rafinovaná, promyšlená otázka obvykle spíše povede k zajímavým odpovědím.

3. Neodpovídejte si obratem sami

Citace:
Jakou zmrzlinu máte rádi? Jo a rád bych předeslal, že já mám rád čokoládovou.
Lepší je nechat opovědět jeden až dva lidi, než v diskusi zareagujete vy se svým názorem. Jednak tím zabráníte tomu, že diskusi hned od počátku ovlivníte svým názorem, jednak to méně působí tak, že si jen chcete "vylít srdíčko" nebo prezentovat svoje ego.

4. Na začátku položte raději jen jednu, dvě otázky a další pokládejte až v průběhu diskuse

Citace:
Jakou zmrzlinu máte rádi? A co cítíte, když se vám rozplývá na jazyku? A podělíte se o zmrzilnu s kamarádem? S partnerkou? S cizím dítětem, které na vás loudí? A kupujte si spíš točenou nebo na špejli, nebo jdete spíš na zmrzlinový pohár. A co si myslíte o těch zmrzlinách od Maca?
Tak takhle prosím ne. Nikdo pak neví, na co má vlastně odpovídat...
Nikdo nepochybuje o tom, že máte k tématu spoustu otázek (nebo připomínek). Trik spočívá v tom, dodávat další otázky v okamžicích, kdy intenzita diskuse začíná skomírat. Toto postupné dávkování umožňuje diskutujícím vyznat se v tom, co je zrovna na programu a být takříkajíc "na společné vlně".

5. Klaďte provokativní otázky

Citace:
Používáte zmrzlinu jako sexuální pomůcku?
Ty jsou zvlášt dobré v okamžicích, kdy už se zdá, že je po diskusi. Témata, která zabírají téměř spolehlivě jsou ta nejvíc bulvární - sex, vraždy, špatně padající kostky, která edice D&D je lepší a tak podobně.

6. Vyvarujte se finálních (zabijáckých) odpovědí

Zvláště v začátku diskuse, tzn. než se rozjede, si odpusťte prokazování toho, že odpověď na svou otázku už vlastně dávno znáte a jediným cílem diskuse je poučit ostatní o tom, jak se věci mají. Od toho jsou také články jako je tento. Diskuse je o tom, že každý přidá vědomosti ze svého soudku. Nyní pozor, následuje příklad zabijácké odpovědi. Používejte na vlastní nebezpečí.
Citace:
Jsou zmrzliny dobré a jsou zmrzliny špatné. A jsou také zmrzliny tak něco mezi.
S tím se nedá polemizovat. To je prostě konstanta. Tečka. Zabiják. Z toho se rodící diskuse bude dlouho vzpamatovávat.

7. Zkuste hájit nějaké stanovisko...

Je hezké být nad věcí a říct, že někdo to dělá tak a někdo onak. Ale zkuste někdy sestoupit do hloubky, vybrat si stranu a chvíli za ní kopat. Však on se najde někdo, kdo do toho půjde za stranu druhou.
Citace:
Podle mně, jíst zmrzliny v zimě je dost šílené. Z toho se člověk může tak leda nachladit. Možná, kdybychom byli v tropech.
Dávná fyzikální poučka platící i v sociálních kontextech tvrdí, že akce plodí reakci. Pokud budete k diskusi přistupovat laxně a bez emocí, bude plochá, neemočí a nejspíš i krátká. Hodně vyostřené diskuse sice spousta lidí nemá ráda, ale jedno se jim nedá upřít. A totiž to, že prostě jedou...

8. Vyvarujte se dlouhých citací (zvláště v cizím jazyce)

Citace:
Once upon a time, hundreds of years ago, Charles I of England hosted a sumptous state banquet for many of his friends and family. The meal, consisting of many delicacies of the day, had been simply superb but the "coup de grace" was yet to come. After much preparation, the King's french chef had concocted an apparently new dish. It was cold and resembled fresh- fallen snow but was much creamier and sweeter than any other after- dinner dessert. The guests were delighted, as was Charles, who summoned the cook and asked him not to divulge the recipe for his frozen cream. The King wanted the delicacy to be served only at the Royal table and offered the cook 500 pounds a year to keep it that way. Sometime later, however, poor Charles fell into disfavour with his people and was beheaded in 1649. But by that time, the secret of the frozen cream remained a secret no more. The cook, named DeMirco, had not kept his promise.
This story is just one of many of the fascinating tales which surround the evolution of our country's most popular dessert, ice cream. It is likely that ice cream was not invented, but rather came to be over years of similar efforts. Indeed, the Roman Emperor Nero Claudius Caesar is said to have sent slaves to the mountains to bring snow and ice to cool and freeze the fruit drinks he was so fond of. Centuries later, the Italian Marco Polo returned from his famous journey to the Far East with a recipe for making water ices resembling modern day sherbets.
Kdo to má sakra číst? Neumíte z toho vybrat to podstatné? Neumíte to přeložit? Tak hoďte odkaz. Na dlouhé texty není nikdo zvědavý.

9. Zamýšlejte se nad opovědmi ostatních

Jedno z nejtěžších a zároveň nejzásadnějších diskutérských umění je pochopit, co chtěl dotyčný skutečně říci...
Citace:
Když říkáš, že máš rád čokoládovou zmrzlinu, souvisí to nějak s tím, že máš rád čokoládu?
Důvod, proč usilovat o to spojovat různé střípky informací, která nám v diskusi poskytují ostatní je jednak to, že to ty druhé potěší, když cítí zájem a jednak také, že to diskusi dodává novou hloubku.

10. A konečně nebojte se býti vtipní...

Citace:
Autor se tímto omlouvá všem zmrzlinám celého světa, které se mohou cítit ublíženy. Při psaní tohoto článku nebyla žádná zmrzlina zraněna ani zabita. Všechny zmrzliny v tomto článku jsou pouze fiktivní.
Humor ještě (skoro) nikoho nezabil. Dobře dávkovaný humor je nejlepším existujícím nástrojem řízení diskuse. Najít něco, čemu se všichni společně zasmát dokáže zchladit lecjaké horké hlavy, zatímco správně načasovaná dávka sarkasmu je někdy jako škrtnout sirkou uprostřed rafinerie.
Rada závěrem: Nebuďte v diskusi zbytečně urážliví a vztahovační. Nemá to smysl.
Napsal: Alnag
Autorská citace #21
28.8.2008 19:21 - Alnag
Rytíř píše:
Nebyla by nějaká rada, jak vést emočně ožehavou diskuzi v rovině, kde tě uznávají i oponenti? Hmm, asi blbá otázka, co :)
Ale já tě většinou uznávám... ;-)
Autorská citace #22
28.8.2008 19:31 - Jerson
RYtíři, nechápu otázku, mohl bys ji přeformulovat?
Autorská citace #23
28.8.2008 21:56 - Rytíř
Jersone, omlouvám se, to byla taková spíš abych tak řekl řečnická otázka. :)
Neboli nedoufal jsem, že by na to někdo chtěl a dokázal odpovědět.
Ale, přesto - šlo mi o to, jak vést plamennou diskuzi s vypólovanými účastníky tak, aby se to nezvrhlo ve flame? Jde to vůbec? Je na to lepší drsnej moderátor nebo moudrý hlas nestraníka, co občas zklidní vášně? neboli když to rozpoutám, přijde mi nejlepěí mít po ruce těžkou váhu, který si všichni váží a nasadit jí, když začne být zle.. ;)
Autorská citace #24
29.8.2008 07:35 - Jerson
Rytíři, myslím že taková debata je možná a párkrát jsem ji vedl. (O biologii protossů, třeba). Nebyl nikdo, kdo by mohl být nestranný, žádná "těžká váha" nebyla k dispozici a flame z toho nemohl dost dobře být, protože se jedná o neexistující věc.
Takže šlo vlastně jen o to předložit existující příklady a vyvrátit argumenty oponentů na jiných příkladech za použití jednoznačně definovaných vstupních parametrů.
O rok a půl později jsem oponenty přesvědčil, že můj popis lépe odpovídá požadavkům než jejich (: )
Autorská citace #25
29.8.2008 08:51 - Argonantus
Rytíři, podobný problém řeším každé pondělí, pravda, s výhodou fialového oblečení a dalších kouzel.
1) Všeobecně je důležité problém občas shodit, a zvlášť důležité je shazovat sám sebe. Protože vyhraněný flame bývá zejména záležitostí ega.
2) Další trik je neodpovědět ihned (i když se to přímo dere do klávesnice...!), ale nechat to uležet třeba hodinu; a pak si srovnat v hlavě, CO PŘESNĚ CHCI ŘÍCI. Protože mne napadne v první chvíli deset dobrých způsobů, jak zdrtit soupeře, ale třeba jen jeden z nich posouvá debatu dál a je zajímavý i pro někoho třetího.
3) Držet se věci, ne osob. To platí vždy.
4) Na některé čistě osobní, dramatické, ale z hlediska debaty mrtvé vstupy vůbec nereagovat, a nebo začít mluvit o něčem jiném.
5) Snažit se číst debatu očima třetí osoby. Člověk záhy zjistí, co všechno je z takového flamewaru pro ostatní mrtvé.
6) Pochválit soupeře a souhlasit s ním.
A hlavně - samozřejmě, je to jen teorie; každý z nás tyhle triky občas k vlastní škodě nepoužije, i když je dávno zná. Teď jsem si zrovna pročítal sáhodlouhou debatu, zda je teorie zlo, a jak je to s těmi křupkouny a teoretickými prasaty (taky vděčná zábava).
Autorská citace #26
29.8.2008 09:17 - Rytíř
Jerson: nesouhlasím, flame může být u čehokoli, a u neexistující věci si ho dokonce umím představit ještě snáz - nevyvratitelná fakta tam nejsou tak moc po ruce ;)
Ale jinak máš pravdu, že souhlas účastníků s opozicí se u řádně vypólované diskuze dostaví, pokud jestli, až s notným časovým odstupem ;)
Argo: hezky shrnuto! A většina z těch bodů funguje. Zásadní je samozřejmě bod 3, který je ovšem nejtěžší dodržet, zvlášť když ho nectí oponent. Bod 4 je super, funguje. Ale opět, dá se dodržet těžko, snad jen při pamatování na bod 2.. ;)
S bodem 1 ovšem moc nesouhlasím - zní to sice hezky, ale v praxi se mi to moc nedaří. Používám trik s kritikou vlastní osoby často a s velkým úspěchem ;) v osobním styku, ale v netové debatě to funguje často akosi jinak - oponent prostě s nadřazeným smajlíkem souhlasí a dodá, tak co to tady vlastně celou dobu meleš, když si takový pako? Kulantně, ovšem, aby nebyl ten zlý. A co včil :)
Dtto bod 6, když ho pochválím úplně, končí debata, když dodám v čem ještě nesouhlasím, patrně bude chválu ignorovat a soustředí se na gró věci :)
Jinak já tady stavím na vratkých základech své paměti, neb jsem se, naštěstí, neúčastnil mnoha emocionálně vypjatých debat. Nejvíc si pamatuji právě dvě debaty o typech hodu kostkou :)))
Když už, tak jsem spíš ten, kdo se snaží zjitřené vášně klidnit, dívaje se nezúčastněným pohledem třetí osoby. Jsem prostě lenoch, nebaví mě trávit hodiny neplodným tlacháním ;)
Autorská citace #27
29.8.2008 10:34 - wraiths
Rytíř píše:
Jde to vůbec? Je na to lepší drsnej moderátor nebo moudrý hlas nestraníka, co občas zklidní vášně?
dle me by mel byt nestarnik,ale to nejde(vetsinou kazdy ma svuj klub). staci vsak byt otevreny pro vsechno, vyslechnout si tu i tu stranu a pak zvazit,argumentovat. argo to napsal uplne skvele,ztotoznuji se s tim viz. 29.8.8.15. mlhave premyslim co k tomu jeste dodat... pokud na neco dojdu,pripisi. :-)
Rytíř: doufam,ze si ten bod 3 a hlavne 1ku vezmes k srdci pri nejake nasi pristi "disputaci" ;-). a tech vypjatych dialogu bylo jiste vic...

Jerson : a je to vzdy o nervech,pokud je mas slaby "flame" nastava casteji. ale jak rikam je to vzdy o vyslechnuti druhe starny a o tom zdali ji davas moznost se aby te nekdo presvedcil.
Autorská citace #28
29.8.2008 12:52 - Jerson
Wraiths - přesvědčit člověka argumetny v netové se mi jednoznačně podařilo snad jen jednou, ve bylých případech se člověk musí přesvědčit sám, ve všechny významech toho slova. Funguje to i u mě, někdy musím vyčerpat všechny argumenty a za dva tři měsíce mi dojde, že jsem tvrdil naprostou pitomost.
Autorská citace #29
29.8.2008 13:14 - wraiths
Jersonno tak to je asi to ego:-) a treba i ty argumenty nejsou stoprocentni a neveris jim( nebo ten dotycny kterymu to vysvetlujes).
a vsak ja taky nekdy verim,ze to ma byt tak a tak a pak,kdyz si to nekde nekde najdu,nebo prectu(pro me z duveryhodnyho zdroje),tak se snazim vse uvezt na pravou miru. no ale dva nebo tri meisice,to je teda sila. to me by to asi vrtalo v hlave a snazil bych se pochopit,to cen druhej tim mysli,ze je tak neoblomnej.
Autorská citace #30
29.8.2008 13:44 - Jerson
Wraithsi, fakt to neznáš? Třeba že o něčem přesvědčuješ rodiče / přitelkyni / šéfa, on to odmítá jako naprostou pitomost a za měsíc / rok přijde s tou samou myšlenkou, o které ses ho pokoušel přesvědčit ty. A samozřejmě si vůbec nepamatuje, že to byl tvůj nápad, nebo nedej bože abys řekl "Vidíš? Měl jsem tehdy pravdu."
Pro mě je tohle jeden z hlavních odstavců v příručce Co jsou ti lidé vlastně zač? (: )
Autorská citace #31
30.8.2008 08:54 - wraiths
Jerson: tak to opravdu ne. rodice uz o necem nejaky cas nepresvedcuji. Pritelkyne se vetsinou presvedcit neda,protoze ma vzdy pravdu. :-D. a reditel me me o nicem nepresvedcuje,proste co rekne je svaty a to se plni, technickou stranku nechava na me.
a tu prirucku sepisujes sam? jinak mas asi pravdu,ale ja tohle zatim moc nezazil. jednou,mozna dvakrat za svuj "brozovany" zivot.
Autorská citace #32
31.8.2008 12:21 - Jerson
Wraithsi, ta přiručka existuje virtuálně, dodává se ke každému člověku, ale lidé většinou manuály zahazují :-)
Autorská citace #33
1.9.2008 09:46 - wraiths
Jerson: a nebo neradi ctou...
Autorská citace #34
18.9.2008 12:12 - Argonantus
Rytíř:
píše:
oponent prostě s nadřazeným smajlíkem souhlasí a dodá, tak co to tady vlastně celou dobu meleš, když si takový pako? Kulantně, ovšem, aby nebyl ten zlý. A co včil..
Já v tom nevidím problém. Oponent v debatě o klokanech shledal, že jsem pako, já to uznal, on si ještě vítězně zatančí, že jako měl pravdu, a ty můžeš v pohodě navázat, třeba "no a ti klokani, s těmi se to má tak..."
Napětí klesne, a všichni se s úlevou vrátí ke klokanům. Pokud ovšem šlo ve skutečnosti jenom o souboj, pak debata beznadějně chcípne stejně.
Stran té vlastní krve; jde o to, že je dobré diskutovat o tom, co mne opravdu zajímá; co mi zrychluje tep a považuji za rajcovní; pokud udělám "umělou" kontroverzi (téma "holky líp hrajou RPG"), debata s tím sice chvíli vystačí, ale na opravdovou sílu se nezmotá.
Autorská citace #35
18.9.2008 12:32 - wraiths
argonantus píše:
Já v tom nevidím problém. Oponent v debatě o klokanech shledal, že jsem pako, já to uznal, on si ještě vítězně zatančí, že jako měl pravdu, a ty můžeš v pohodě navázat, třeba "no a ti klokani, s těmi se to má tak..."
no je porekadlo"moudrejsi ustoupi" v praxi,ale co potom kdyz ani jeden nechce ustoutopit. co kdyz to jeden utne tak,ze moznost navazani neni?
Autorská citace #36
18.9.2008 12:37 - Argonantus
Wraiths:
pak debata chcípne, ovšemže. Debata není posvátná kráva; některá je od počátku nešťastně založena, na nedostatečně silné téma, nechytne se, nikdo jí nemá rád. Její osud je zpečetěn od první chvíle.
A taky může nastat chvíle, kdy osobní integrita je pro mluvčího cennější, než nějaká pitomá debata; a potažmo to platí i o portálu; z netu se dá taky odejít, když to je všechno v pytli.
Naštěstí se takové světovládné chvíle neodehrávají moc často.
Autorská citace #37
18.9.2008 12:53 - sirien
píše:
nikdo jí nemá rád.
Chudinka, to by měla jít za odborníkem...
Autorská citace #38
18.9.2008 14:53 - wraiths
Argonantus: presne tak to druhy jsem mel na mysli(osobní integrita je pro mluvčího cennější, než nějaká pitomá debata). jak z tohohle ven... tady asi myslim zalezi na vyzralosti mluvciho i posluchace.

Argonantus píše:
Naštěstí se takové světovládné chvíle neodehrávají moc často.
a zaplat buh,ze to tak je!
sirien: a kterypak to je?:-))
Autorská citace #39
18.9.2008 16:20 - sirien
no... když sem zrovna v dobrym rozpoložení, tak obvykle moje přítomnost v diskusi způsobí že diskuse nabere trochu rychlost... na druhou stranu, slabším povahám pak trochu hrajou nervy a lidi bez smyslu pro humor (člověk by nevěřil kolik jich je) rudnou vzteky... svýho času sem se s Alnagem v jedný diskusi seštěkal takovym způsobem, že Sethi řikala ať toho necháme, jinak se další její dva kamarádi rozhádaj :D (a my se přitom jenom tak lehce přestřelovali...)
Dobrým elementem diskusi s moc horkou krví uklidňujícím je třeba Argo... Qualdezar to taky docela umí
Autorská citace #40
19.9.2008 08:21 - wraiths
sirien: takze jestli to dobre chapu tak kdyz uz pomalu dochazi na "noze" je dobre pozvat Arga jako "smirciho soudce" jo? no neco by na tom mohlo byt. ;-) ze by praxe a zkusenosti...
sirien píše:
slabším povahám pak trochu hrajou nervy a lidi bez smyslu pro humor (člověk by nevěřil kolik jich je) rudnou vzteky...
no ono taky zalezi,jak a kdy volis to aby to nabralo trochu tempa. I sebevetsiho tvrdaka muzes vystresovat kdyz ma spatnej den a vis co pouzit. kazdej je vicemene jesitnej ;-)

Pro přispívání do diskuse se musíš přihlásit (zapomenuté heslo). Pokud účet nemáš, registrace trvá půl minuty a 5 kliknutí.

Alnag

Alek Lačev

Věk: 33 let
Bydliště: Praha
Ukončil aktivní hráčskou kariéru v roce 2014.

Hry, které jsem hrál: 13th Age, Advanced Dungeons & Dragons 2e; Čas pro hrdiny; D20 Modern; Dračí doupě 1.2 a 1.5; Dračí doupě plus; Dungeons & Dragons 3e; Dungeons & Dragons 3.5e; Dungeons &...více
Věděli jste, že...
Na d20.cz můžete mít svůj vlastní blog. Pokud chcete napsat o nečem, co alespoň vzdáleně souvisí s RPG, můžete k tomu využít našeho serveru. Tak proč chodit jinam? >> více <<
Jak se chovat v diskuzích
Přehled pravidel pro ty, kteří k životu pravidla potřebují. Pokud se umíte slušně chovat, číst to nemusíte. >> více <<
Formátování článků
Stručné shrnutí formátovacích značek zdejších článků, diskuzí, blogů a vůbec všeho. Základní životní nutnost. >> více <<
ČAS 0.077368974685669 secREMOTE_IP: 3.144.98.13