Alnagův bloček: D&D v roce 2010

Tak jsem si dnes prohlédl povolání Psiona (nebo alespoň tu část, která je v časopisu Dragon, rozhodnutí dát powery do builderu, aby jim to náhodou neplatiči neokoukli je vážně super, když si časopis třeba chcete tisknout, ale o tom nechci psát...)

Chci psát o tom, kam se ubírá 4. edice D&D. Když se dívám na ty prvky, které jsme zatím viděli - Hybridní povolání (jiná varianta pro multi-class), Psion - taková varianta pro distribuci powers, Wilden - jiná forma rasových power (možnost volby) atd. Kromě Wildenů se můžete podle všeho těšit na Minotaury a Gith-něco (možná Gith-obojí :), kromě Psiona ještě na mnicha a další divine, psion a primal povolání. Zdá se mi, že PHB 3 bude takovou Unearthed Arcanou, sbírkou různých alternativních pravidel a vylepšení. Je to pokračování trendu plíživých změn, ale tentokrát už ve větším duchu.

Zatím jsem neviděl nic, co by mne přesvědčilo si PHB3 koupit. Ve sktuečnosti vidím celou řadu důvodů to nedělat a tuto příručku cele nebo částečně zakázat. I v těch několika málo preview je vidět přidávání dalších zbytečných pravidel, bez kterých vám bude lépe (psion je v tomto ohledu zvlášť koukám) a to je trend, který zabil třetí edici stejně spolehlivě, jako zabije i tu čtvrtou.

Kromě neslavně vyhlížejícího PHB3 se na obzoru rýsují i jiné věci:

Leden 2010:
Underdark Sourcebook
S tímhle typem příručky myslím zatím nemáme zkušenost. Nejblíže k tomu mají možná potvorové příručky (Draconomicon a Open Grave) z jedné strany a takové globální příručky prostředí (Manual of Planes) z druhé. Zatím se většinou dařily, tak doufám, že jim to vydrží...

PHB Races Handbook: Dragonborn
Šešítky pro hráče podle jejich oblíbené rasy? To zní trochu jako rýžování peněz. Nebo možná odpověď na rasové příručky ze strany jiných vydavatelů. Každopádně delší článek v Dragonu by možná stačil.

Únor 2010:
Martial Power 2
A nekonečné kolo zisku se opět pootočí. Příručky s číslem na konci míním bojkotovat. A myslím, že jich bude hodně...

Reavers of Harkenwold (HS1)
Nový cyklus dobrodružství. Doufám, že budou trochu jinak koncipovaná. Méně dungeonu více urban/wilderness nebo tak. Ale zní to slibně...

Březen 2010
Player’s HandBook 3
Musím k tomu něco dodávat?

Dungeon Tiles: Howling Halls
Dungeon Tiles jsem si přestal kupovat. Ne proto, že by se mi nelíbily. Libí se mi. Ale prostě proto, že nejsou moc skladné (jsou strašně tlusté a mají různé tvary) a také proto, že jsou na můj vkus generické. Paizovské mi vyhovují víc (zvláště ve zmíněných vlastnostech). Nicméně nadšení pro tilesy rozumím.

Duben 2010:
Hammerfast
Detailně popsané trpasličí město (za 12 dolarů). Jsem hrabivý, doufám, že k tomu bude i mapa na plachtě, ale asi to nehrozí. Nicméně i tak jsem zvědavý, tyhle věci mám hrozně rád i když je pak pravidelně při hře nepoužiju. :)

The Plane Above: Secrets of the Astral Sea
Pokračování sférických dobrodružství. Tedy byl bych radši za nějakou bližší sféru - přijdou mi nějak zajímavější a také se do nich postavy dostanou relativně dřív, ale tak lepší než drátem do oka.

Tolik moje rádoby-duchaplné komentáře k tomu, co se chystá. A jak to vidíte vy?
Napsal: Alnag
Autorská citace #1
24.7.2009 22:09 - Lotrando
Gith rasy v PHB 3 jsou zatím zbožným přáním. Sledoval jsem diskuzi na gleamaxu a prozatím se tam jen přou o to, zda náznaky co Wizardi vypustili opravňují k nadšení či ne. Pokud by především Githianky vyšli v PHB 3, je to pro spoustu hráčů důvod ke koupi. Psionické klasy ve stejné příručce by byly logickým doplněním. Tak snad můžeme doufat. Co tam bude uvidíme v průběhu roku a je tak dostatečné množství podkladů pro rozhodnutí. Myslím, že je to celkem férová nabídka, spousta infa stejně leakne mimo předplatitele, takže by byli Wizardi sami proti sobě.

Plíživý upgrade, jak ty označuješ nový materiál, je myslím nepochopení věci. Například příručka Divine Powers byla dychtivě očekávána a probouzí nadšení snad větší než třeba první Martial Powers. Pro mě je podstatné, jestli to možnosti rozšiřuje, nebo spíš degraduje volby staré. Z pohledu rangera, kterého hraju je to prozatím to první. Určitou skepsi vůči dalším powers příručkám však sdílím. Pokušení posilovat schopnosti postav a tím si vynucovat koupi je velmi silné. Doufám, že mu Wizardi nepodlehnou.

Na co se vyloženě těším jsou tématické příručky k lokacím jako je Feywild apod. Je to sice většinou knížka na jedno přečtení, ale pro inspiraci bývá perfektní a zatím vydavatel držel kvalitu vysoko.

Skepsi vůči tilesů nechápu :) Jsou naprosto super, i když mají všechny ty vlastnosti co jsi uvedl. Mě třeba vůbec neoslovují ty paizovské, které umožňují poskládat jen jednu situaci. Určitě jsou dobré na one-shoty a open gaming, ale pro kampaň jsou patrně nepoužitelné.
Autorská citace #2
24.7.2009 22:17 - Alnag
Lotrando píše:
Plíživý upgrade, jak ty označuješ nový materiál, je myslím nepochopení věci.


Plíživý upgrade =/= nový materiál. Plíživý upgrade je rozšiřování a měnění pravidel jak se komu uráčí. To znamená, že z původně jednoduché hry se stává moloch. Ve finále to pak může připomínat strategii plánovaného zastarávání. Ačkoliv produkt je plně funkční tak ho dalšími a dalšími dodatky totálně odděláme... abychom pak mohli slavně prezentovat DnD 5e.

Lotrando píše:
Na co se vyloženě těším jsou tématické příručky k lokacím jako je Feywild apod.


Na tom se shodneme.

Lotrando píše:
Určitě jsou dobré na one-shoty a open gaming, ale pro kampaň jsou patrně nepoužitelné.


Nemáš pravdu. 1) Mám dobrý přehled jaké lokality mám. 2) Není pravda, že by se nedaly kombinovat (i když ne tak snadno jako wizardí) 3) postavil jsem z toho vždycky všechno, co jsem potřeboval. Přijdou mi mnohem inspirativnější, když se rozhoduju do jaké situace postavy dostanu. (Naproto totálně jsem vytěžil strašidelné sídlo - můj nejoblíbenější set. Na Wizardí tilesy jsem jak dlouho nesáhnul... uvažuju, že je někomu daruju nebo tak...
Autorská citace #3
24.7.2009 22:43 - Lotrando
Že jsou paizácké tilesy tématitičtější je snad zřejmé, možná i jednorázově inspirativnější. Bohužel, když každý hrad vypadá stejně, včetně rozmístění pavučin skříní a kostlivců ....., mě to kazí dojem.
Autorská citace #4
24.7.2009 22:57 - Alnag
Pokud máš v jedné kampani dva různé hrady (pominu-li fakt, že jsem schopný poskládat v tuto chvíli asi 3 různé z Paizích tilesů a MapPacků) tak je ta hra krapet monotónní prostředím... tak střídám ne - hrad, loď, jeskyně, město, divočina...
Autorská citace #5
25.7.2009 06:50 - ShadoWWW
Na tilesy jsem si kdysi pořídil Dungeon Designer 3 a jsem spokojený. Nakreslím si přesně to, co chci.

Mně osobně se koncept Psiona líbí. Akorát je pravda, že to s těma powers v Dragonu nevychytaly, ale to se dá vychytat. :)

Ohledně MP2 a jiných Source Power 2 mám taky strach, že to degraduje hru. Ale zas Divine Power je zdá se nejlepší Power modul a zatím se zdá, že každý nový Power modul je lepší než ten předchozí.
Autorská citace #6
25.7.2009 09:26 - Alnag
Jako abychom si rozuměli. Mně se Divine Power líbí (a to nehraju divne povolání). I ta fluffová část se zdá bohatší a zajímavější a nejspíš tomu tak bude i nadále. Ale prostě IMO má každý systém bod zlomu. V jeden okamžik máte na výběr dostatečně velké množství a v dalším už zahlcující množství... to je jedna věc.

Stejně tak koncept psiona. Zajímavý - to jistě. Ale držící linii jednoduchosti, kterou 4e nastartovala - nikoliv. Jediné štěstí je, že ostatní vydavatelé nechrlí tolik doplňků jako ve 3e, to už by bylo fakt šílený.

Teď jsem si zase listoval dragonem a dungeonem. Další powers. A další potvory. A ne, nezajímavé. Ale prostě - kdo má tohle obsáhnout (já vím, oni udělají nějaký monster builder podobně jako je character builder, ale to samo o sobě už taky něco značí...) no ale dosti pesimismu.

Těším se na ty fluffové settingové věci. Ty mám rád.
Autorská citace #7
25.7.2009 10:09 - Blaine
Alnag: ono nastesti to enni treba obsahovat. Ja jsem si treba ve (stazenem) AP prosel jenom swordmaga. A to jenom zacatek. EPG si chystam precist celou. V MP jsem jenom hledal featy a powery pro rangera. Dragony jenom listuji. Dungeony taky, jenom kdyz narazim na nejakou peknou ilustraci, tak se zastavim na delsi cas. PHB2 jsem si precetl jenom zakladni nastiny class. PHB3 udelam asi to stejne - ten pravdepodobne ani na rozdil od PHB2 nebudeme kupovat, protoze nam bude k nicemu. Zato se musim jeste vrhnout na Open Grave a docist Draconomicon. AV jsme nekupovali, ale pouzivame ho elektronicky, FR veci jsem taky nekupoval, krome Swordmaga (20 stranek...) tam neni nic, co by me lakalo. Dobrodruzstvi, Delve atd. nekupuji a ani kupovat nebudu. Pokud bych se do nich nekdy podival, tak jenom elektronicky, treba bych tam nasel nejaky zajimavy souboj. Nejsem presycen. Pokud si chci neco najit, tak to hledam, pokud tu knizku nepotrebuji/nechci tak ji neresim.
A mimochodem, v Divine power dalsi "stealth fix" - u epic destiny, ktere te umi zvednout ze smrti zacali psat jinak zacatek, coz upravuje potencialni spory o tom, jak presne ty featury funguji (nam se to nastesti nestalo, ale spor by tam byt mohl).

Ano, muze se zdat, ze toho je hodne, ale ono ti vychazi, ze pokud chces vyuzit to co se ti libi a to co potrebujes, tak to je treba 50 stranek mesicne. A to nekdy nevyjde nic, co by te zajimalo - srpen (AV2 a dobrodruzstvi), zari a az do rijna (Primal Power, pro naseho druida) vlastne skoro nic.

//EDIT: tak ne, jeste DMG2, jestli tam bude Sigil, tak na to se tesim.
Autorská citace #8
25.7.2009 10:21 - Nachtrose
Z AV2 jsem zvedavej hlavne na lair items ( zatim netusim, co presne by to melo byt ), munici, item sety a tetovani. Ale ani to neznamena, ze si ho koupim 0:-)
Autorská citace #9
25.7.2009 10:41 - Sosáček
IMHO sigil ztratil kouzlo, kdyz mocnosti zacaly mit hitpointy a featy. Driv proste byly.
Autorská citace #10
25.7.2009 12:49 - Lotrando
K té inflaci snad ještě poznámka. Když se pozorně podíváte na doplňkový materiál, tak většinou jde o silnější variantu něčeho již publikovaného, ale užšího zaměření u té nové schopnosti. Kromě několika generických plusových featů, které vzedmuli vlnu emocí, jde často o docela zajímavé doplňky k určitému typu hry (settingu, žánru). Nechci se pouštět do hluboké analýzy, zkuste si to projít, máte-li zájem.

S čím lze souhlasit je narůstající složitost pravidel, a to především u těch z Dragonu ne z DDi jako takového. Ale snad právě proto je to obsahem jiného distribučního kanálua není to nic povinného.
Autorská citace #11
25.7.2009 17:52 - Blaine
Sosáček: Nastesti se da s hraci dohodnout, ze proste budou i ted:) Rozhodne Lady of Pain (at uz bude mit staty jakykoliv, jestli nekdy bude). A vlastne kdyz se tak nad tim zamyslim, tak zatim zadny jiny buh jak Vecna nebyl rozepsany do bloku a ten byl myslim (mozna se pletu, ale mam takovy pocit) i nejakem predchozim DnD.
Autorská citace #12
25.7.2009 18:25 - Alnag
Blaine: Kdepak. Nechvalně proslulá deities and demigods (3e) měla bohů rozepsáno do statů víc než dost. Ve 4e edici jsou zatím rozepsání jenom démonická knížata (Orcus a Demogorgon) a doufám, že to tak zůstane. Nicméně se domnívám, že Sosáček nemá pravdu v tom, že by Sigil předcházel situaci, kdy bohové měly hitpointy. Mám totiž dojem, že právě zmíněný Vecna byl statovaný ve druhé edici ADnD (ale on Vecna je takový bůh na baterky, tak se to možná nepočítá.)
Autorská citace #13
25.7.2009 18:31 - Blaine
Alnag: jaaaj, na Deities a Demigods jsem uplne zapomnel. Asi to bude tim, ze jsem se nikdy nedostal s partou do situace, kdy by nas mohlo jakymkoliv zpusobem zajimat, jaky ma ktery buh staty... Nejdal jsem v 3,5 hral kampan asi tak do 10 lvl. Pak uz jsem rezignoval a jel jsem jeden one-shot za druhym a pokazde jsem se drzel pri zemi. Samozrejme krome uletu, kdy jsem zkouseli, jestli je wizard na vysokem lvl skutecne uplne neskutecne mocny. A ano, byl.
Autorská citace #14
25.7.2009 22:36 - noir
Už ve druhoedičním Legends and Lore byly staty pro asi 70 božstev. Na spoustu z nich se pak v Planescapu odkazovalo. A taky tam měli pravidla pro jejich kněze, avatary a obecně boje s božstvy. Kdo nenakope prdel Bohovi, jako by DnD nebyl...
Autorská citace #15
26.7.2009 16:34 - Sosáček
Nerikam ze predchazel, rikam ze to z mista kde stojim prestalo mit kouzlo :) Ale tak znate mne.
Autorská citace #16
26.7.2009 20:32 - Blaine
Tak jsem prave tedkra docetl Manual of Planes a jsem hodne spokojenej. Na to jaky to ma rozptyl jsou plany popsany dobre. Jsou pekne obecne, je v nich podany, jaky maji mit postavy pocit, kdyz do nektere z nich poprve dorazi. Jsou tam specificka mista, u kazde plany jsou dve az tri mesta/veze/pevnosti atd. Jsou tam vypsany mocnosti te jake plany. Ted uz bych jenom chtel mit podrobnejsi popisy Sigilu a byl bych suepr spokojeny, prece jen Planescape torment jsem hral uz pred poradne dlouhou dobou. A samozrejme se jeste musim podivat na Bright City a mesto githyanku, obe dve byly v Dragonu. No a kouknout, jestli nejsou nejaka dalsi mesta podrobneji popsana. Na paragonsky level uz bychom meli vyrazit nekam mimo svet smrtelniku:P
Autorská citace #17
26.7.2009 22:35 - kin
No když se bavíte o těch ostatovaných bozích, tak v Open gravu je Vecna...i když jak už tu bylo řečeno, to je takovej "bůh na baterky" :)
Autorská citace #18
26.7.2009 22:42 - Lotrando
v Draconomiconu je Tiamat. Jsou tam i způsoby, jak deity zabít
Autorská citace #19
27.7.2009 16:43 - kin
Jinak věc, na kterou se poměrně těšim je "Dragon magazine annual" ...nevim kdy přesně má vyjít, ale taky to nebude hned. A aspoň si ty Dragony nebudu muset tisknout :)

(sice si za ně zaplatim jakoby dvakrát, v insideru a v papíru, ale ta tištěná verze od Wizardů nebude zas o tolik dražší než bych si to nechával tisknout sám...a bude vypadat líp)
Autorská citace #20
27.7.2009 16:46 - ShadoWWW
kin: Vyjde to ve stejný měsíc jako DMG2, tedy v září. Škoda jen, že nevydají i tištěné Dungeony.

Pro přispívání do diskuse se musíš přihlásit (zapomenuté heslo). Pokud účet nemáš, registrace trvá půl minuty a 5 kliknutí.

Alnag

Alek Lačev

Věk: 33 let
Bydliště: Praha
Ukončil aktivní hráčskou kariéru v roce 2014.

Hry, které jsem hrál: 13th Age, Advanced Dungeons & Dragons 2e; Čas pro hrdiny; D20 Modern; Dračí doupě 1.2 a 1.5; Dračí doupě plus; Dungeons & Dragons 3e; Dungeons & Dragons 3.5e; Dungeons &...více
Věděli jste, že...
Na d20.cz můžete mít svůj vlastní blog. Pokud chcete napsat o nečem, co alespoň vzdáleně souvisí s RPG, můžete k tomu využít našeho serveru. Tak proč chodit jinam? >> více <<
Jak se chovat v diskuzích
Přehled pravidel pro ty, kteří k životu pravidla potřebují. Pokud se umíte slušně chovat, číst to nemusíte. >> více <<
Formátování článků
Stručné shrnutí formátovacích značek zdejších článků, diskuzí, blogů a vůbec všeho. Základní životní nutnost. >> více <<
ČAS 0.075140953063965 secREMOTE_IP: 3.136.18.48