Logu,
je dobře, že k tomu vylepšování vlastní tvorby zaujímáš zdravej přístup a hodláš si brát konstruktivní připomínky k srdci. Na jednu stranu je jasné, že aktuálně sepsaná povolání potřebují ještě leccos dobrousit a napsat k tomu ideálně i nějakou tu omáčku. Na druhou stranu, trochu mi vyvstává otázka, jestli jsou všechny ty další podobory nutné. Chápu to u toho alchymisty, tam byla pro nás hráče odkojené DrD taková díra, že se alchymista pro D&D docela hodí. A možná tomu bude i u mága či sicca. Ale u zbytku takové upotřebení moc nevidím... až na...
...za další stranu mě napadá ještě jeden projekt - Jeskyně a draci. Ještě poměrně nedávno se tady přemýšlelo o tom, jak budou vypadat některá povolání pro JaD a jaké jim dát schopnosti apod... zrovna Tvé návrhy hodně vychází z DrD a tím pádem by se z toho mohlo třeba něco upotřebit, minimálně jako inspirace nebo přímo k větší konstrukci těch schopností jako takových... myslím, že bys jim do té tvorby mohl trochu přispět svojí troškou do mlýna, pokud jsou tvůrci ještě ve fázi, kdy je to možné.
Nyní ale přímo k mému pohledu na věc:
1) Šermíř
Skoro všechny jeho schopnosti jsou pro mě takové nezajímavé. Ptám se sám sebe, čím se ten šermíř vlastně vyznačuje a čím mě zaujme, abych si ho zahrál? Vlastně skoro ničím. Lepší pohyb? Lepší charisma? Tohle všechno pro mě třeba stejně splňuje tulácký archetyp v Xanatharovi – švihák, nebo bardská kolej mečů v téže knize.
a) ten šermíř celkově je zaměřenej dost na charismu. Když si na začátku beru bojovníka, očekávám, že budu brousit vlastnosti jako je síla, obr, odl. Když bych si měl ještě navyšovat charismu, tak už mě to začne trochu prudit a musel bych udělat nechtěné ústupky ve vlastnostech ostatních. Charismatický bojovník mi právě o to víc sedí u výše uvedeného barda nebo tuláka.
b) v šermířské spicializaci bych čekal nějakou schopnost zaměřenou na to co jej přímo v názvu představuje – šerm, meč a finty s šermířskými zbraněmi. Z těchto schopností si sice můžu odvodit, že potřebuje taky dobrou práci nohou, ale třeba o meči tady aktuálně nevidím nic... Možná to příliš srovnávám s DrD a možná, že mám o šermířích jinou představu, ale kdybys k tomu popsal nějaký soubor šermířských fint, které jsou podobně popsané u schopností taktika nebo mnicha apod, byl by pro mě Tvůj šermíř rázem zajímavější. Takhle ale nevidím žádný důvod, proč si šermíře vzhledem ke konkurenci ostatních oficiálně vydaných povolání vzít.
c) pokud zachováš schopnost Elegantní pohyb, bylo by určitě vhodné doplnit, že rychlost vzroste o tolik sáhů, kolik je tvá oprava charismatu, minimálně o +1. Protože pak by šermíři s charismou 0 nebo nižší o tuhle schopnost přišli...
2) Sicco
a) v případě schopnosti Úkladné vraždy mi tam nehraje ta formulace “zasáhneš-li tvora, který o tobě neví.“ V tomto případě by se ze všech sicců stali schovaní snipeři a už od třetí úrovně by dávali dvojnásobné zranění a hádali se z GM, jestli o nich nepřátelé věděli, nebo ne. To se mi nezdá. Buď bych dal nějaké omezení – např. pouze při útoku na blízko, nebo to nějak jinak vyladil. A nebo, jak říkal sirien, zkusit to nahradit úplně něčím jiným, protože mít tu schopnost jenom z principu je divný...
b) Sítě – dost mi tady bije do očí ten měnový systém. Pokud vím, v žádném jiném oboru se za schopnosti neplatí a myslím, že je to tak správně. Pokud bychom začali schopnosti podmínkou – zaplať XY peněz a zjistíš tohle... nebyla by to dobrá cesta. Víc bych dal důraz na použití vlastností – k čemu by mu pak byla charisma, dovednosti apod, když si za všechno zaplatí? A když by náhodou peníze neměl, tak by jako nic nemohl? Tuhle mechaniku "peníze jako schopnost" bych jako GM určitě nepoužíval a nedovolil.
c) Smrtící přesnost.
Čím víc ten odstavec čtu, tím víc přemýšlím nad tím, co mi na tom nevoní. Na můj vkus je tam divný kontrast. Buď někoho zabiju pouze po “jednom záchranném hodu,“ nebo mu uberu jen 4k6? Pokud bych ho tou schopností měl skutečně zabít, asi bych tam ještě doplnil podmínku, ať splňuje nejen zákeřný útok, ale třeba také již zmíněnou Úkladnou vraždu. Nebo bych naopak zvýšil zranění v případě neúspěchu - na vyšších úrovní nějaké 4k6 s nikým ani trochu nezacloumá...
3) Klerik – doména Smrt
Připadá mi to, nebo jsi silně čerpal z návrhu klerika s doménou smrti z DMG na straně (české verze) č. 97?
V čem má být Tvůj návrh lepší / originálnější? Pokud jsi tu část z DMG však nečetl, doporučuji přečíst a pak se nad tím zamyslet znovu...