Základy šviháckých dobrodružství

Víte, jak to chodí v podzemí. Osahat podlahu, jestli se v ní neskrývají propadla, začichat zda ve vzduchu nejsou nezdravé plyny a zkontrolovat každý zámek, zda se v něm neskrývají otrávené šipky. Někteří se vaší opatrnosti vysmívají - tedy zpočátku. Pak jejich postavy zemřou, zabity stalaktity, z nichž se vyklubaly nestvůry, provazovými žebříky, které se obratem přeměnily v hady, zhroucením té zrádné cesty pod jejich nohama. Sundat si zbroj? Takovou bláznivost by žádná z vašich postav nikdy neudělala! A co na tom, když se kvůli tomuto dodatečnému stupni ochrany vzdaly koupání? Hergot, vaše postava je hrdá na svoji zažranou špínu a podzemní sinalost! Zasloužila si ji a u Mordenkainenovy starodávné hlavy, taky si je ponechá!
Napsal Alnag
Ale počkat! Váš DM ohlásil změnu tempa. Počínaje příštím týdnem, začíná tažení plné šviháckých šermířů. Smění svá podzemí a pustou divočinu za dvojstěžňové plachetnice a zlatem se blyštící paláce. Můžete dát svým strážním pečetím, ohnivým koulím a roztřískávání podzemních dveřím polibek na rozloučenou: od nynějška je to korzárský glejt, děla a fikaná infiltrace pevnosti zlého guvernéra. Má-li vaše postava prosperovat mimo hlubiny podzemí, budete se muset přizpůsobit zcela novému způsobu uvažování. A tady je 12 typů pro perspektivního šviháckého šermíře a frajírka.

1. Kdo zaváhá prohraje

V podzemí očekáváte, že to váš DM vás přiměje ke zbrklé akci. Nezáleží na tom, zda tisknete páku, chápete se drahokamu nebo pícháte špičkou meče do tajemného mumifikovaného těla: pokud tak činíte bez rozvahy, je života vaší postavy na vážkách. Pokud něco provedete bez toho, že byste nejprve prodiskutovali každý možný následek, můžete očekávat, že budou nesouhlasně mručet. Budou chtít zvážit každý z bodů na dlouhém seznamu potenciálních kalamit, které se na ně mohou snést. Vy, jako hráči si často můžete dovolit strávit čas, který takové kibicování vyžaduje. V podzemí je čas na vaší straně. Vy určujete tempo, jímž se družina plouží chodbami, mapujíc každou zákrutu a odbočku a vyrážejíc každé dveře. Když se střetnete s problémem, máte často čas opatrně zvážit všechna rizika každého pravděpodobného řešení. Odhodit výhodu tohoto požehnání by bylo bláznovství. Samozřejmě, budete-li lelkovat příliš dlouho, můžete se dočkat jedné či dvou toulavých nestvůr, které se vynoří zpoza rohu a naruší vaše rozjímání. Ale na to jste připraveni.
Ve šviháckém dobrodružství je to DM, kdo udává tempo. Akce skotačí rychleji, rychleji, než dokážete rozjet sud s vínem ze schodů. Máte pouhých pár hodin, než se padouch ožení s mladou nevinnou dívkou, popraví prince nebo začne město ostřelovat z děl. Není čas zastavit se a propracovávat každý detail vašeho plánu. Musíte něco vymyslet teď a udělat to nejlépe už včera. Nikdy neuvidíte D'Artagnana nebo kapitána Jacka Sparowa přecházet sem a tam celé hodiny zoufale promýšlejíc, co by bylo nejlepší dál dělat. Vyberou si jeden zdánlivě vhodný plán a jdou na to. Se sebevědomím, odvahou, pohotovými reakcemi a se vznešeným srdcem překonají jakoukoliv neočekávanou překážku.
Když budete následovat jejich příkladu, mějte na paměti, že DM zná též pravidla žánru! Potrestá vás za bručení a koktání a dá vám vydechnout, když na sebe bez uvážení budete brát rizika. Neudělejte tu chybu, že si budete myslet, že vaše vyhlídky jsou tak špatné, jak se může zdát. DMovým úkolem je zařídit to tak, aby se situace zdála beznadějná, zatímco ve skutečnosti vám poskytuje jednu či více cest vedoucích k oslnivému vítězství. Buďte odvážní. Zkuste plány tak šílené, že by prostě mohly fungovat.
Citace:

Burcující projev

Úspěšným ověřením Charismatu může postava přesvědčit velkou skupinu lidí, aby něco podnikli i za cenu vlastních životů. Alespoň jednou za dobrodružství se švihácký šermíř může pokusit sešikovat prosté lidi, aby povstali proti utlačujícímu vládci nebo přesvědčil staré mušketýry, aby si znovu nasadili svoje kloubky s pérem a bránili svoji čest proti zrádnému šlechtici. Skupina musí již sympatizovat s věcí postavy. Nezhypnotizuje je, aby udělali něco, s čím nesouhlasí; dává jim jen naději na úspěch nebo je přesvědčuje, že věc je hodná oběti. Při úspěšném ověření dokáže postava přesvědčit až 10 úrovní CP na každou úroveň své postavy, aby souhlasili, že jí pomohou v realizaci jejího hrdinského plánu.

2. Svět je na vaší straně

Podzemí je váš nepřítel. Všechno v něm se vás buď už snaží zabít, nebo to vypadá, že by se vás mohlo pokusit zabít. Čím nevinněji předmět vypadá, tím pravděpodobněji je to zamaskovaná past. Triumfujete tím, že se pustíte do střetu s podzemím: rozbíjíte jeho dveře, vyčenicháváte jeho tajemství jedno po druhém a zaznamenáváte na kus pergamenu.
Ve šviháckých dobrodružstvích je svět na vaší straně. Rekvizity, které naleznete okolo sebe, jsou vaše tajné zbraně. Čím nevinněji předmět vypadá, tím větší bude překvapení, které jím způsobíte protivníkům, když jej použijete proti nim.
Vezměte si klasický příklad šviháckého šermíře: lustr. Pokud na lustr narazíte v podzemí, víte, že není dobrý nápad se na něm zhoupnout. Ani se ho nebudete pokoušet svrhnout na smečku naštvaných gnolů, ty přivítáte mečem či palicí. Pokud jste se o to kdy pokusili, nejspíš jste zjistili, že řetězy, které jej připevňují ke stropu, byly rozežrány korozivním slizem nebo napilovány nějakým záludným skřítkem.
Pokud na druhou stranu váš DM jen tak mimochodem zmíní přítomnost lustru, když popisuje přijímací sál sídla zlého vévody, můžete si být jisti, že se na něm má někdo zhoupnout - a že toto zhoupnutí pravděpodobně nastane ve vrcholovém okamžiku. A kdo by se lépe zhoupnul, než vy? Počítejte s velkolepým výsledkem, když uspějete. Můžete například srazit jednoho každého z vévodových mužů jako domino.
(Pro extra body si pamatujte, že v dobách, před elektrickým osvětlením nebyly lustry nic jiného, než velké, závěsné držáky na svíčky. K zapálení svící museli služebníci spustit na úroveň podlahy s pomocí lan připojených ke kladce. Pokud myslíte ve šviháckém módu, už jste před námi napřed - je to právě lano ke kladce, na němž byste se skutečně měli zhoupnout.)
Takže když jste v úzkých, když vás krvežíznivý piráty obklíčili v kuchyni koloniálního guvernéra, rozhlédněte se okolo sebe po předmětech, které tam čekají, aby vám pomohly. Ve šviháckém módu je takřka jakýkoliv nalezený předmět stejně efektivní zbraní jako tesák na vašem opasku nebo dýka, kterou máte ukrytou v botě. Očekávejte, že vám DM dá velký bonus, když mrštíte sekáčkem po vedoucím pirátovi. Očekávejte ještě větší, když sundáte rožnícího divočáka a hodíte jej po nich. Cokoliv, co nadělá velký nepořádek, když to dopadne, zmate vaše protivníky, donutí je tam stát a čistit si svinstvo z očí, zatímco vy uniknete nebo se chopíte nové výhody. Pytle mouky nebo písku fungují pro tento účel výtečně.
Pročesejte scénu, zda tam není něco, na co by se dalo vyskočit. Vždycky se vyplatí padnout na protivníky z výšky. Možná se můžete vyšplhat na vrchol velké komody. Je to švihácká hra, je to vše o spádu. Pokud můžete někoho zasáhnout vrženým předmětem nebo proměnit sebe sama v neřízenou střelu, která sráží nepřátele, váš úspěch je téměř zaručen. A opět váš DM pozmění pravidla standardního D&D, aby odrážela rozdílnou fyzikální realitu, která je šviháckému žánru vlastní.
Když DM vytváří podzemí, dělá si pečlivé poznámky o obsahu každé z místností. Řekněme, že si jednoho dne zapomenete zabalit svou desetistopou hůl. Je k ničemu pateticky koukat v naději, že se DM slituje a řekne vám, že zrovna náhodou je jedna opřená o nejbližší sloup. Ale ve švihácké hře může dokonce čekat, že mu pomůžete s kreativní prací. Místo, abyste se jej ptali, zda je v ohništi horký pohrabáč připravený jako náhrada vašeho zabaveného rapíru, vezměte do rukou trochu svobody a řeknete, že tam je. Váš popis může znít nějak takto: "Kapitán Šarlat skočí zpátky do místnosti, rychle ji pročeše pohledem pátraje po zbrani, kterou by použil proti kastelánovi. Uvidí v ohništi pohrabáč, popadne jeho studený konec jako meč a má ho!" Dokud není předmět, který navrhnete úplně mimo realitu - guvernér asi nebude mít v ložnici dělo, nebo spižírna nacpaná prsteny nezranitelnosti - měl by to DM šťastně zakomponovat do scény. Pokud DM usoudí, že jste s nalezeným předmětem zamířili příliš vysoko, měl by si připomenout, že stejně si může posloužit i sám. Není důvod, proč by se i kastelán nemohl porozhlédnout a popadnout rekvizitu ideální k parírování výpadů rozžhaveným pohrabáčem.
Tady je klíč: čím víc vzrušující užití prostředí okolo vás použijete, tím spíš vám to DM nejen dovolí, ale také vám přidělí šťavnatý bonus za zvyšování zábavy.
Citace:

Šmrnc

Vůči protivníkům s nižšími hodnotami Charismatu je vaší zbraní poklesání brad. Když používáte tuto schopnost, musíte jako hráč provést ověření Charismatu a popsat zvláště stylový nebo zastrašující tah uprostřed boje. Příklady šmrncu v akci zahrnují:
  • Přehození meče z jedné ruky do druhé v průběhu souboje řka, že je možná načase přestat používat svou horší ruku.
  • Použití rapíru k hbitému odseknutí každého z mosazných knoflíků seržantovy uniformy.
  • Strhnutí si masky, která skrývá vaši pravou identitu, jen aby pod ní byla další maska.
  • Připomenutí zlosynovy nějaké zahanbující reminiscence z dětství, když jste ještě byli přátelé.
Při úspěšném hodu utrpí cíl postih ke svým hodům na útok. Postih je roven rozdílům hodnot Charismatu mezi cílem a vámi. Trvá po dobu souboje, nebo dokud spojenec cíle nepoužije úspěšně Šmrnc proti vaší postavě.

3. Dejte své postavě eleganci

Podívejme se pravdě do tváře. Když děláte postavu, která by vyčistila zákruty a skuliny podzemí, je jedna vlastnost, která si vždycky vytáhne krátkou slámku: Charisma. Jistě, je pěkné snít o pomocnících, které jednoho dne přivábíte, ale v porovnání se schopností uhýbat ranám nebo odrážet přicházející kouzla, být okouzlující se nezdá být až tak užitečné. Není to prostě tak, že když koboldího krále pozvete na čajový dýchánek předtím, než ho vyřídíte.
Ve šviháckém teritoriu je však Charisma hrdinovou nejsilnější zbraní. Spoléhejte na něj, že přesvědčíte krvežíznivé piráty, že jste užitečnější živí než mrtví, nebo k oživení upadající morálky obléhané posádky. To vám ale nepomůže, pokud budete slintající smraďoch s plochým čelem s Charismatem v jednočíslicových hodnotách. Vaše postava musí hovořit vzletně, zažíhat v srdcích svých spojenců žár a budit v duších protivníků hrůzu.

4. Udržujte čepel ostrou, ale jazyk ostřejší

Důvtip je klíčovou komponentou vašeho charismatického arzenálu. Nestačí jen porazit zlosyna - musíte prokázat, že že jste mistrem jemného umění pronikavých poznámek. Šviháčtí zlosyni jsou sjednoceni svým naprostým nedostatkem smyslu pro humor, zvláště se týkajícím jejich vlastních chyb a nedostatků. Váš DM by vás měl odměnit za nadhled a vtip. Například kdykoliv uspějete v dohnání soka k zuřivosti svou jízlivou poznámkou, může vám DM zvýšit odměnu XP o 10% sumy, kterou byste měli za jeho normální poražení.

5. Zbroj je pro slabochy

V období šviháků by žádný šermíř hodný toho jména nikdy nepomyslel na to, poskvrnit svou dokonalou, graciózní linku svého těla v pohybu s něčím tak nemotorným jako je zbroj. Přilby a kyrysy jsou pro přízemní stráže a komicky zbabělé piráty, ne pro galantní hrdiny nebo uhlazené zlosyny. Váš DM by měl dát nějakou volný bonus zbroje ke kompenzaci neodpouštějícího zacházení v pravidlech D&D, kteří perzekuují protivníky beze zbroje. Namísto obvyklých obraných úprav hodnoty zbroje si přičtete si ke zbroji univerzální bonus poloviny úrovně.
Tato úprava zmizí v okamžiku, kdy si postava obleče jakoukoliv zbroj. Stále může používat magické předměty, které zlepšují jeho TZ, těžit z kouzel atd.

6. Gentlemani preferují rapíry

Stejně jako jste nikdy neviděli piráta v plátové zbroji, nejspíš ho ani neuvidíte, jak se promenuje po palubě a rozmachuje se přitom obouručním mečem nebo velkým řemdihem. Půvab a rychlost, nejen neúprosná síla vítězí ve šviháckém žánru. Všechny obouruční zbraně představují pro šviháka postih -6 na útok.

7. Naslouchejte svému srdci

Dobrodruzi z podzemí se milostným aférkám vyhýbají stejně jako nemrtvým vysávajícím úrovně. Obávají se, že by DM použil jejich milované proti nim, že by je neustále ohrožoval zlosyny a nestvůrami. Nechtějí žádné rozptylování na své cestě za tím, stát se vykradači Temných říší.
Ve šviháckém tažení si neužijete luxusu ledového srdce. Šviháctví je o romanci stejně jako o dobrodružství. Váš švihácký hrdina (či hrdinka) by měli očekávat, jen co hra začne, že budou okouzleni čistou, oddanou a nenaplněnou láskou. Předmět jejich zájmu bude pravděpodobně stejně počestný a úctyhodný jako oni sami, a bude-li tomu tak, pak bude od své milé vzdalován nedorozuměními, fyzickou vzdáleností, uvězněním nebo jednoduše nutností vydat se na misi. Občas je však srdce příčinou hrdinova pádu, když podlehne šarmu svůdkyně s pochmurnými tajemstvími, jako je Lady de Winter ve Třech mušketýrech. V těchto případech musí ženu, kterou si nemůže pomoci nemilovat, přivést před tvář spravedlnosti.
Váš DM by vás měl odměnit zkušenostmi za vykazování skutečného romantismu. Za každou scénu, v níž je rozvíjena podzápletka vaší sužující lásky by vám měl dát 100 ZK za vaši úroveň. Pokud vaše milostná aférka dodá výrazným komplikací plnění cílů dobrodružství, získáváte 20% bonus na ZK získané za toto dobrodružství.
Citace:

Strategické flirtování

Úspěšným ověřením charismatu může postava získat přízeň od postav opačného pohlaví, na něž narazí, jednoduše úchvatným úsměvem a dechberoucím vzhledem. Zblázněné CP mohou poskytnout důležité informace, pomoci postavy uniknout ze zajetí nebo jednoduše strnule stát v milostném pominutí smyslů, zatímco jiný člen skupiny udělá něco kradmého. Ztráta soudnosti CP trvá právě tak dlouho, aby postava dokázala z tohoto romantického půvabu vytěžit jednu výhodu. Poté cíl postavy může sice postavu shledávat atraktivní, ale opět získá odstup. Strategické flirtování nefunguje, pokud cíl zná pověst postavy a má na něj silně negativní názor.

8. Dvornost až na okraj idiocie

Švihácký hrdina je vázán morálním kodexem podobně striktním jako paladin. Pokud je mušketýrem, musí neochvějně riskovat život k ochraně královské rodiny před mnoha intrikami a zlosyny, kteří se snaží podkopat trůn. Tato povinnost má přednost před všemi ostatními ohledy, od vlastní bezpečnosti po vývoj milostné aférky zmíněné výše. Jako druhotnou přísahu, přísahá naprostou loajalitu svým druhům a souhlasí, že bez zaváhání položí život za bratra mušketýra, pokud taková potřeba vyvstane. Pokud mise vyžaduje, aby před svou skutečnou láskou zamlčel informace, což ji povede k domnění, že ji opustil, budiž.
Pirátský hrdina se znechuceně ušklíbá koutky úst nad průměrným bukanýrem. Většina pirátů nejsou nic než plavby schopní divoši. Když zaútočí na město nebo se zmocní jiné lodi, škodolibě zavraždí každého, na koho narazí - s výjimkou otroků. Ti budou předmětem stejně krutého zacházení, jakého se jim dostalo od jejich původních otrokářů a nakonec budou prodáni jako kterékoliv jiné zboží. Ženy nešťastné natolik, že budou zajaty, čelí příslovečnému osudu horšímu než smrt.
Ale pirátský hrdina znamená muže cti. Loupí, to jistě, ale zabíjí jen, když je to nevyhnutelné. Svoje cíle omezuje na jiné lodi, útočit děly na město by znamenalo vystavit riziku příliš mnoho žen a dětí. A raději by zemřel, než by dovolil, aby byla ohrožena počestnost mladé dámy.
Váš DM by vám měl dát 100-500 ZK kdykoliv, kdy vám váš smysl pro dobré vychování ztíží plnění cíle příběhu nebo vás přiměje k většímu riziku.

9. Dostat se ven je nejošidnější

V životě každého šviháckého šermíře nastane čas, kdy jeho nejlepší plán vyžaduje infiltraci protivníkova sídla či pevnosti. Možná potřebuje zachránit rukojmí, získat inkriminující dokument nebo zabránit krveprolití zajetím svého soka. Ignorujte všechna tvrzení o neproniknutelnosti pevnosti. Dovnitř je cesta vždycky. Časem ověřenou technikou je vloudit se tam pod falešnou záminkou, předstíraje, že jste někým, kdo tam právoplatně patří. V noční tmě nebudete možná potřebovat o moc víc, než plstěnou hučku naraženou do tváře, abyste prošli nutným špalírem stráží. Nicméně občas si situace žádá zásadnější způsoby a vy budete muset sáhnout i po falešném kníru. Každý hrdina hodný toho jména by měl být schopen zamaskovat svou identitu. A tak je ve šviháckém tažení dovednost umožňující vydávat se za někoho jiného nikoliv výhradní devizou tuláka, nýbrž povinnou výbavou každého.

10. Žalářník vždycky udělá chybu

Postavy probíjející se podzemím nesnáší zajetí a uvěznění. Znamená to, že budou připraveny o svoji těžce vyzískanou zbroj, zbraně a magické předměty. Šviháci na druhou stranu musí očekávat uvěznění pravidelně. Nespoléhají na zbroj a snadno nahradí rapír nebo šavli. Ve vězeňské cele se setkají se zlosynem tváří v tvář. Zlý týpci jim obvykle sdělí detaily svých ďábelských úkladů, plni sebevědomí, že hrdina nikdy neunikne z jejich spárů. Šviháci prokazují svoje hrdinství tím, že překonají mučení a odmítnou zradit přátele. Zdá se, že stráže vždycky nějak selžou a dají hrdinům šanci je překonat nebo od nich lstí získat klíče. A když unikají, vždycky nějak najdou ten důležitý osobní předmět, pohodlně ležící někde po cestě ven. Zasloužíte si ZK za získání stop během uvěznění, za to, že jste drželi při mučení jazyk za zuby a za chytrý únik. Každá odměna by měla spadat někam do rozmezí 100 - 500 ZK.

11. Na prvním místě služba

Mušketýři dbají víc o svou čest a službu králi než o bohatství. Zlato je pro ně jen věc, kterou lze utratit za jídlo, pití a hlučné hýření. Pokud vaše tažení čerpá inspiraci ze Tří mušketýrů, nečekejte, že budete nějak často nacházet poklady. Vaše postavy pohrdlivě krčí nos nad obyčejným rabováním. Svoje vybavení fasují z královské zbrojnice, svoje koně ve stájích a tak dále.
Piráti samozřejmě žijí z pokladu. Nicméně počestný švihácký šermíř shledává jen planým vítězstvím akumulaci beden zlata a měšců plných perel. Rabuje ve jménu své země, aby zbavil protivníka peněz proudících do jeho pokladnic z Nového světa. Může též loupit, aby uspokojil své muže pomýšleje však jen na lásku, kterou nechal kdesi daleko, když je život rozdělil a donutil jej stát se pirátem.
V každém případě váš DM by vás měl odměnit ZK, když se otočíte zády k bohatství ve jménu následování ušlechtilejších cílů.
Citace:

Důvtip

Hrdina ovládl umění chytré, obvykle urážející poznámky a může ji použít proti nepříteli zanechávaje protivníka prskajícího v nekontrolovatelném hněvu. Po úspěšném ověření Charismatu dostává cíl postihy -2 na hody na útok a všechna ověřování na 1k6 kol (4e: nebo do úspěšného záchranného hodu). Účinek není kumulativní s více úspěchy a všechny postihy jsou zrušeny, když někdo úspěšně použije důvtip proti hrdinovi. Hrdina může použít důvtip jen jednou za kolo (jako volnou akci). Hrdina může důvtip zapojit v sociálních situacích a užít verbální mazanosti k přesvědčení aristokratů, že hrdina patří do jejich společnosti. Hrdina jej také může užít na spojence, aby zmírnil napjatou situaci a zabránil potenciální vzpouře přátelským žertíkem.

12. Milujte život a život vás bude též milovat

Nade vše musí švihácké postavy přístup joie de vivre: nenechají se nástrahami existence omezit či trápit. Milují život od jeho nejjednodušších potěšení až po jemnou poezii. Činí tak právě proto, že vědí, že mohou zítra zemřít. Potěšení existuje, aby bylo vychutnáno. Šviháci jedí, pijí a milují s gustem. Neobávají se účinku velkého jídla na jejich schopnost odrazit nenadálý útok nebo postihů k hodům na útok kvůli opilosti. Aby se to projevilo, neměl by DM vaši postavu nikdy postihovat za požitkářskou slabost. Když se objeví nenadálé nebezpečí, pak každý švihácký šermíř hodný toho jména okamžitě setřese účinky lahvinky vína či bečky piva. Může vyskočit z postele sličné děvečky, chopit se rapíru a odrazit skupinu vévodových mužů oblečen jen v noční košili a s úsměvem na tváři. Očekávejte extra ZK za rizika podstoupená ve jménu potěšení.
Napsal kdysi dávno a dávno Robin D. Laws (já to jen přebásnil do češtiny a trochu upravil pravidla pro D&D)!
Napsal Alnag 01.07.2008
Diskuze k tomuto článku již probíhá, můžete se přidat zde.
Obsahuje 8 příspěvků.
Věděli jste, že...
Na d20.cz můžete mít svůj vlastní blog. Pokud chcete napsat o nečem, co alespoň vzdáleně souvisí s RPG, můžete k tomu využít našeho serveru. Tak proč chodit jinam? >> více <<
Jak se chovat v diskuzích
Přehled pravidel pro ty, kteří k životu pravidla potřebují. Pokud se umíte slušně chovat, číst to nemusíte. >> více <<
Formátování článků
Stručné shrnutí formátovacích značek zdejších článků, diskuzí, blogů a vůbec všeho. Základní životní nutnost. >> více <<
ČAS 0.13886785507202 secREMOTE_IP: 44.220.251.236