Sirienův blogček: Cool souboje

Napadlo mě udělat si sbírku různých videí dobře udělaných soubojů, ze kterých se dá brát inspirace pro RPG scény a popisy. Tj. ne jen věci co jsou zábavné na koukání, ale hlavně takové, které obsahují nějaké hezké techniky, triky, dynamiku atp. Dobře udělaný souboj není nutně realistický, ale takový, co odpovídá žánrové stylizaci. Aby se to nemíchalo, tak to projistotu trochu rozsekám na kategorie - ale berte je spíš orientačně než nějak závazně.

  • "Přízemní" tu jsou ty scény, které se snaží vypadat smysluplně, používají reálné techniky a dá se od nich brát inspirace pro cool popisy v přízemnějších hrách. Jako celek můžou být pořád přestřelené, ale o to až tak moc nejde.
  • "Scénické" tu jsou ty scény, které kašlou na realističnost a jedou rule of cool, přitom ale pořád dávají tak nějak smysl a jsou "technicky funkční".
Když přihodíte něco do diskuse, rád to přiedituji. Nejspíš to tu budu průběžně aktualizovat, když si na něco dalšího zajímavého vzpomenu, najdu nebo mi bude doporučeno.


Historie a šerm

Přízemní

.

Scénické

.

Současnost a bojová umění

Přízemní

.

Scénické

.

Pistole a přestřelky

Přízemní

.

Scénické

.


Magické souboje

.



Ztracené odkazy

  • Ironclad: dobývání hradu - Realistické trebuchety. Masakr. A pár smysluplnejch nepřehnanejch trýčků od několika vytrénovanejch fighterů co se míhaj mezi tuctovejma vojákama. A nádherný naturalismus
  • The Treasure Island - trocha mušket a jedno dělo
Napsal: sirien
Autorská citace #41
17.6.2012 08:59 - hadrian
No ještě vím, že mě napoprvé nakopla scéna v Patriotovi.
Autorská citace #42
19.6.2012 05:02 - sirien
pozdějc se mrknu po videu celý scény, zatim jen gif

Autorská citace #43
19.6.2012 11:06 - Wild West
Připojuji se k Jersonovi; Equilibrium a podobný "balet čs. televize" mne vždycky spolehlivě otráví. Postata "souboje" spočívá v tom, že jedna strana nedělá nic a druhá ji co "nejestetičtěji" přemůže.

Pachatelé jsou Číňani a další; poprvé byly takové věci vidět v odporném filmu Tygr a Drak, který zkazil většinu pozdějších akčňáren. V podobném "choreografickém" stylu je třeba i většina soubojů z Tróje.

Mám rád takovou syrovější klasiku, kde se dá věřit, že rány sekerou jsou fakt rány sekerou; hodně pěkný je třeba ten souboj z Rob Roye (jinak dost pitomý film).

No, a když to má být nezávazné blbnutí, pak nevím, jestli tam máš ten masakr z první půlky Kill Billa.To je taky zcela jednostranná záležitost, alespoň je to sranda.
Autorská citace #44
19.6.2012 11:12 - Wild West
Autorská citace #45
19.6.2012 14:01 - sirien
Wild West píše:
Postata "souboje" spočívá v tom, že jedna strana nedělá nic a druhá ji co "nejestetičtěji" přemůže.

v blogu se píše:
Dobře udělaný souboj není nutně souboj realistický - dobrý souboj samozřejmě odpovídá žánrové stylizaci

Zároveň - téma není o smysluplnosti, téma je o inspiraci. Samotná myšlenka statistického vyhodnocení běžného chování v určité situaci a vytvoření pohybové sady která toto běžné chování reflektuje neni o nic míň šílená, než jiné "klasické" SF prvky - pokud se Ti nelíbí, pak by mě zajímalo, co řekneš na statistickou psychologii Asimovovy Nadace. Bojové scény z Equilibria pak lze brát jako takovou demonstrativní ukázku s nadsázkou (asi jako demonstrace bojových umění - i když to ty lidi perfektně ovládaj a dělaj smysluplnej styl, stejně na předváděčce neukážou, jak to vypadá naostro - pro laiky by ty pohyby byly příliš rychlý na to aby je registrovali, nejspíš naprosto nečitelný aby pochopili co a proč ten člověk dělá. Místo toho se na ukázky tvořej víceméně estetický sestavy, nad kterými se někdo kdo bojová umění dělá může ušklíbnout, ale pro laika to je přesně to co potřebuje aby pochopil o co de).

Equilibrium lze pak brát jako inspiraci k zařazení podobného stylu do hry, případně k odehrání nějaké namakané postavy (agenta, vojáka...), která už prošla tolika souboji, že common enemáky prostě vybije jak ovce na porážce. Dál to může být dobrá inspirace pro hraní bojového psionika - někoho se schopností krátkého předvídání budoucnosti nebo s plošným telepatickým vnímáním, které mu umožní určit kde kdo je a k čemu se chystá. Nebo k nějakému obrácenému empatikovi, který naopak sugescí částečně přiměje common enemáky stoupnout si tam, kde je potřebuje mít.
Ostatně, jak vypadá úder takového battle-psionika může být docela dobře vidět tady
Autorská citace #46
19.6.2012 15:21 - sirien
Vojtěch: Piráti pěkný. Hodim do seznamu ty muškety, nějak mi přijde že ten zbytek je sice hezkej, ale takovej... obyčejnej co do děje. Poslední mohykán Ti přijde zajímavej v čem přesně?

WW: No, Kill Bill už mi teda přijde dost na hraně, ale aby sis nestěžoval, že nechutně nadržuju Equilibriu... a je to skoro Exaltí :)


Chtělo by to víc reálnejch střílecích. Nemůžu dohledat to plný video s tim assassinem z Breaking bad

Asi přidám Gladiátora - popravu, River Tam
Autorská citace #47
19.6.2012 15:27 - Wild West
Siriene, o estetice se nedá vést rozumný spor.
Ústupek z reálu je nutný prakticky u všech filmových soubojů, jinak by asi nikdo nechtěl dělat herce. Stylizace jsou už zvukově podbarvené rány pěstí a to, že chlap odletí po ráně dva metry. Nebo že se při šermu furt mlátí kovem o kov. V nové době se tyhle věci hodně posunuly, o estetiku "chemoprénu", kdy se běhá po stěnách, skáče pět metrů z místa, maníci přežijí kopanec do hlavy ani nemrknou a tak podobně.
Jiná stylizace je totální mantáctví enemíků, které začalo snad už někde v Bondovi - na scéně je sice třicet eltiních střelců se samopaly, ale nikdo netrefí.

Každý má někde pomyslnou linku míry stylizace, kterou přežije. Pokud jste vyrostli na Pánovi prstenů a Pirátech, máte ji trochu jinde než já; mně pil krev už Rambo nebo Komando, kde byl třeba ten efekt neschopných oponentů ad absurdum. S estetikou HongKongu jsem se taky nikdy nezžil; nechápu, proč je třeba dělat z hraného filmu animák a lítat nad korunami stromů (Tygr a drak).
Equilibrium dovedně spojuje tyhle špatnosti; hlavní hrdina je neprůstřelný jak Pepek námořník a jeho soupeři totálně volšoví. N+ěkomu se to třeba líbí, ale nothing for me.

2) Abych to posunul dál, jako malí jsme žrali třeba tohle
http://www.youtube.com/watch?v=3nTFEgvO3JM

Na tehdejší dobu hodně kvalitní šermovačka, ale proti pozdějším recyklacím je to celkem normálka a dost natahované.

Mongol tu nadhodil ty vynikající Duelists, kde je toho plno na různý způsob; třeba další šavlový souboj
http://www.youtube.com/watch?v=aflbDR6NIUg
zejména ale stojí za shlédnutí tohle
http://www.youtube.com/watch?v=a3faIB4gR00&feature=related
souboj trochu jinak, ale rozhodně jsem to poprvé sledoval se zatajeným dechem.

3) Se soupeři nekonečně silnějšími se vůbec bojuje trochu jinak, než na férovku, ono to totiž jinak moc nedává smysl
http://www.youtube.com/watch?v=2KeniFoiT-0&feature=related
(mimochodem, the best end of movie ever, i když zvlášť začátek už je technicky malinko mimo a je to hodně krácené)
podobně samozřejmě konec Vetřelce nebo Čelistí; a vynález je film Duel.

4) Trend k jednoduchosti a úspornosti je menšinový, nicméně existuje; třeba ten Bourne - ruční kamera, méně efektů, ktratší souboje. Člověk má pocit, že se opravdu bojuje, ne předvádí před kamerou.
Bourne je ovšem školený superman; když se utkají normální chlapi, kteří nemachrují před kamerou ale fakt chtějí zabít toho druhého, vznikne něco takového (nutno sjet asi do páté minuty; nenašel jsem vystřižený "souboj"):
http://www.youtube.com/watch?v=Jufoo_UtdcY&feature=related
Autorská citace #48
19.6.2012 16:16 - sirien
když klikneš do YT videa pravym tlačítkem, tak tam je volba "copy video URL at current time", čímž vytvoříš odkaz vedoucí na konkrétní čas ve videu.

A teda sorry, ta vlaková řezačka mi teda moc realistická nepřijde.
(mimochodem, Bourne je možná realističtější než bys myslel - jediný co tam je tak nějak vytažený do extrému je že ani jeden z nich neudělá nějakou zásadnější chybu a opouštěj kontakt s přesnym timingem - taková malá úlitba filmové formě, aby ten souboj trval dýl, jinak to je fakt velmi dobře udělaný a dost realistický, předvádění před kamerou to právě moc neni. Teda - realistický samozřejmě s ohledem na to, že jsou oba trénovaní zabijáci.)


Estetika Číny je založena na představě ducha dominujícího nad hmotou - mistra bojového umění, který svým soustředěním a duševní disciplínou překonává hloupá a přízemní omezení jako jsou hmota, gravitace nebo setrvačnost.
Autorská citace #49
19.6.2012 23:06 - Vojtěch
U těch pirátů je hlavně fajn ta atmosféra (a taky spousta profláknutých herců - kdybys sledoval dění v hospodě dál, tak bys možná poznal ve slepém Pewovi Christophera Lee / Sarumana). Jinak to na lodi sice není nic moc ukázka umění, ale celá krádež lodi a její vyvrcholení konfrontací Jima Hawkinse s Israelem Handsem je něco, co si představuji jako archetipální činnost takového toho old-school low-level rogue. Souboj by se dal taky popisovat jako spousta (ne)šťastného padání, zakopávání a přihrávání předmětů do cesty zdánlivě mocnějšímu soupeři.

U mohykána jsou to zase muškety a tentokrát také tomahawky a nože. Jinak jsem je viděl akorát v Patriotovi (Vinnetou by asi mel mlčet ;) ). Kdo ví, co bude nakonec k vidění v Assassin's Creed 3
Autorská citace #50
20.6.2012 01:43 - skew
Když je i anime validní položka do seznamu, tak bych přidal Seirei no Moribito. Přijde mi to tak na pomezí, až a pár kousků nejsou nijak spektakulární, snad jsou i realistické (ale co já vím, že). A ty nejdůležitější okamžiky jsou i celkem dobře stíhatelné:

kopí vs. 6 kopí
Paradoxně asi nejpřízemnější. Ale zato je to imo dost uvěřitelné.

kopí vs. 4 meče, pronásledování

kopí vs. kopí
Autorská citace #51
20.6.2012 03:18 - sirien
skew píše:
Když je i anime validní položka do seznamu

neprecedentně. řekněme že může být, když to nebude moc anime.
To první vypadá docela vpohodě, ty další dvě už mi přijdou typicky animoidní - valná většina souboje je mimo záběr, blejská se to tam, nevidíš co vlastně dělaj, jen že něco dělaj...

EDIT: PS - sem se dneska bavil s Dukolmem a tak sem rovnou přihodil kategorii magické souboje a hodil sem do toho nějaké slušnější Pottery, pak se zkusim poohlédnout po něčem dalším.
Vzásadě bych tu kategorii rád držel v duchu zbytku blogčku, takže ačkoliv mám osobně dost rád mystické souboje, tady bych se spíš držel těch akčnějších, "efektnějších".
Autorská citace #52
20.6.2012 04:42 - Gurney
Bitka z intra ke Casinu Roayal (celá ta scéna stojí za shlédnutí mimo jiné protože velmi pěkně používá flashbacky, ale pokud chcete akci tak 2:30). Vůbec Casino Roayal, je docela cool spin-off ke klasickejm Bondovkám, byť s nima má společný jenom jméno hlavního hrdiny (pokračování Quantum of Solace na vlastní nebezpečí, zdaleka nedosahuje kvalit a nemá Evu Green..).
Autorská citace #53
20.6.2012 15:11 - Ebon Hand
Bere to to moc vážně! :-)
Když bitka, tak čínská!
Zejméná jsou lahodné ty zvuky zásahů, které si zřejmě soudruzi půjčili v SSSR od tvůrců Velké vlastnencké války. :-)

A jedna bitka z lázní v Eastern Promises, tu mám dokonce ve dvou verzí:
pomalejší
a
rychlejší

A kde je Bud Spencer a Terenze Hill?
Autorská citace #54
20.6.2012 15:25 - Horacio
Autorská citace #55
20.6.2012 15:25 - Ebon Hand
A občas ty fighty vypadají taky takhle :-)

:-) Konečně někdo s kým si rozumím! :-)
Autorská citace #56
20.6.2012 22:59 - Gurney
sirien píše:
Chtělo by to víc reálnejch střílecích.

Collateral, vražda v klubu

EDIT: Btw nemůžu nikde v rozumný kvalitě najít celou závěrečnou přestřelku z For a few dollars more, která sice není zas tak realistická, ale velice pěkná.

Ebon Hand píše:
A kde je Bud Spencer a Terenze Hill?

Moje asi nejoblíbenější

Ebon Hand píše:
A občas ty fighty vypadají taky takhle :-)

Bude to zní jako komentář z Návratu, ale výsledek téhle bitky mě potěšil :)

EDIT2, lehce OT: Když už jsem u toho Návratu, (a když už to Ebon tak pěkně načal) tak si neodpustím jeden hodně kuriózní zápas (nějak mi tady nejde dát link přímo na čas jako na YT, takže si klidně můžete přepnout rovnou na 0:35, do tý doby je to docela normální fight v ringu).
Autorská citace #57
21.6.2012 00:43 - sirien
Gurney píše:
Bude to zní jako komentář z Návratu, ale výsledek téhle bitky mě potěšil

Z čeho to vlastně je? Připomíná mi to takovej blbej film kde se dva high-school blbečci snažej dostat holku tim že si vzájemně rozbíjej hubu v ilegálních street fight - martial art turnajích...

Ten Collateral vypadá hezky :)
Autorská citace #58
21.6.2012 04:43 - Gurney
sirien píše:
Z čeho to vlastně je?

By mě taky zajímalo (ale nedělám si iluze a tipuju to na fake/velice pěkně sehraný vystoupení).

sirien píše:
Ten Collateral vypadá hezky

Jeden z mých fakt oblíbených filmů.
Autorská citace #59
21.6.2012 07:49 - Deputy
jak se ubránit přesile aneb každá východoevropská vesnice má na náměstí gymnastického koně
Autorská citace #60
21.6.2012 20:19 - Vojtěch
Nevím jestli by to sem úplně zapadlo, ale v souboji na otčenáše s touhle hudbou je to docela atmosférické střetnutí, i když ty efekty spíš nic než moc.

Pro přispívání do diskuse se musíš přihlásit (zapomenuté heslo). Pokud účet nemáš, registrace trvá půl minuty a 5 kliknutí.

sirien

Pokud mě chcete kontaktovat napřímo:
Mail/hangouts: sirien.neiris@gmail.comDiscord: sirien#2387Tel./Signal IM: +420 723 414 539* Jabber: sirien@jabber.org* ICQ: 208980071(nejsem a nebudu na FB)
* jen z počítačevíce
Věděli jste, že...
Na d20.cz můžete mít svůj vlastní blog. Pokud chcete napsat o nečem, co alespoň vzdáleně souvisí s RPG, můžete k tomu využít našeho serveru. Tak proč chodit jinam? >> více <<
Jak se chovat v diskuzích
Přehled pravidel pro ty, kteří k životu pravidla potřebují. Pokud se umíte slušně chovat, číst to nemusíte. >> více <<
Formátování článků
Stručné shrnutí formátovacích značek zdejších článků, diskuzí, blogů a vůbec všeho. Základní životní nutnost. >> více <<
ČAS 0.085608005523682 secREMOTE_IP: 44.220.44.148