Sirienův blogček: Cool souboje

Napadlo mě udělat si sbírku různých videí (případně obrázků) dobře udělaných soubojů. Dobře udělaný souboj není nutně souboj realistický - dobrý souboj samozřejmě odpovídá žánrové stylizaci, takže aby se to nemíchalo, tak to projistotu trochu rozsekám na kategorie - ale berte je spíš orientačně než nějak závazně.

Když přihodíte něco do diskuse, rád to přiedituji. Nejspíš to tu budu průběžně aktualizovat, když si na něco dalšího zajímavého vzpomenu, najdu nebo mi bude doporučeno.

Do realistických kategorií zkusím dávat takové scény, které se snaží vypadat smysluplně a dá se z nich odrážet pokud chcete mít uvěřitelnou, když už ne přímo realistickou stylizaci. Do scénických kategorií pak takové scény, které se ani nesnaží vypadat smysluplně, přesto vypadají dobře a ne jako hrozné pitomosti. "Historické" pak označuje cokoliv kde nejsou střelné zbraně, takže klidně i nějaká fantasy a podobně. Kromě toho asi vypadne i několik zvláštních kategorií, zatim jsem separátně vyhradil Star wars, ale uvidíme.

Realistické

"Historické"

  • Deluge, šavle - netuším co to je za film, proklikal jsem se k němu omylem, ale vypadá to hezky. Hezkej je i závěr toho souboje.
  • Rob Roy: final fight - silovej styl proti rychlosti a eleganci. A trocha povoleného cheatingu v rámci pravidel na konci. Bavil jsem se o tom s šermíři kteří to i zkoušeli (v tlusté kožené rukavici) a skutečně to lze s tenkou čepelí provést - trik je v tom že když čepel prohnete, tak ji nelze úplně snadno vytrhnout nazpátek
  • Ohněm a mečem: Bohuna vs Wolodyjowsky - Další šermovačka. Opět pár trýčků ve finále
  • Ironclad: dobývání hradu - Realistické trebuchety. Masakr. A pár smysluplnejch nepřehnanejch trýčků od několika vytrénovanejch fighterů co se míhaj mezi tuctovejma vojákama. A nádherný naturalismus
  • Ironclad: final fight - Viking s dvoubřitou sekyrou proti rytíři s obouručákem
  • The Count of Monte Cristo 2002: Dantes vs. Mondego - Hezká šermovačka kdy se ani jeden z protivníků moc nemírní (tj. nesmyslné "technické vychytávky" jdou stranou)
  • The Treasure Island - trocha mušket a jedno dělo
  • Gladiátor: execution - krátké, ale relativně výživné

Současnost, chladné

  • Bourne identity: assassin - Geniálně udělanej souboj. Čistě fakticky to je trochu vybroušený aby bojovali o něco dýl než by bojovali v reálu, ale jinak naprosto realistický (útočník toho snese víc než by snesl, protože je za tímto účelem částečně zfetovanej)
  • Bourne supremacy: retired agent - tady se lidi občas domnívaj, že s tim časopisem to je kravina, ale neni - proti noži je jakákoliv věc v ruce výhoda a úder srolovaným časákem do obličeje nebo přímo přes oči protivníka poměrně rozhodí
  • Born ultimatum: agent - A Bourne dotřetice
  • Blood & Bone Fight scenes - Postrádá to tu... řekněme "surovou" realističnost Bourna, ale stejně je to hezká ukázka bojových umění, navíc relativně nabitý smysluplnými triky. Všimněte si rozdílu v tom závěrečném souboji, kdy ani po úderu do hlavy neodpadnou - v kontrastu s předchozími to je poměrně smysluplná demonstrace rozdílu mezi full-out a kontrolovaným soubojem (na YT jsou mnohá další videa z tohoto filmu)

Současnost, střelné

  • District B13: club fight - Střílečka kombinovaná s close combatem. Realistická ve smyslu že vše/valná většina toho co tam je skutečně lze provést, když jste fakt dobří a máte trochu štěstí, scéna jako celek je v součtu asi trochu přehnaná
  • Collateral - Club Fever Shootout - Chaos v davu, nezájem lidí o dění okolo
  • Ghost Recon Alpha zásah takového near-future high-tech vojenského komanda. Hezky krok po kroku (akce začíná někde kolem 11. minuty, blbě se z toho něco vyřezává jen tak)

Scénické

"Historické"

Současnost, chladné

  • V for Vendetta: final - (nože vs. pušky) vždycky mi přišlo že tahle scéna má takovou poetickou komiksovou epičnost
  • Matrix: final - Legendy nesmí chybět
  • Matrix: trénink - Tohle byla vždycky moje oblíbená.
  • Ong bak: muai thai / capoeira - Ong bak je úžasný v tom, že to ty lidi fakt uměj - všechny filmy byly točené bez zvláštních efektů, kaskadérů nebo manipulací, všechno co tam je ukázané bylo před kamerou fakt provedeno.
  • Kill Bill: Gogo+crazy 88 - no, je to trochu na hraně, ale je to poměrně kultovní masová bitka...
  • Firefly - Serenity: River Tam v baru + proti Reavers - Firefly/Serenity SPOILERS. Bitka v baru a bitka s pleniteli. River je precizně vytrénovanej zabiják - víceméně chodící zbraň. Vzhledem k plenitelům to nechávám ve scénickejch, i když ta první bitka v baru je vpodstatě klasický wu-shu

Současnost, střelné

Magické souboje

Star Wars

  • Ryan vs Dorkman - Star Wars fan klasika, známá především pro to že je lepší jak cokoliv čeho se dotknul Lukas
  • Ryan vs Dorkman 2 - Pozdější znovuzpracování RvD. Líp technicky vychytané, jiné triky
  • SW meets Princess Bride - Tohle je spíš taková srandička, Princess Bride přeanimovaná na lightsabery, ale vypadá to slušně :)

Bonusy a vychytávky

.
Napsal: sirien
7.9.2021 13:43 - snekoun
sirien píše:

Dobře jeden z těch důvodů ... pokud k tomu vezmeš ještě strach nemoci atd ... jinak super kniha o tom je Nový svět N. Hordern S. Dresner M. Hillman 1987
7.9.2021 13:44 - Corny
Jako nemůžu mluvit zrovna v tomhle z praxe za nic jiného, než dřevěný šerm, každopádně tam to většinou dopadá tak, že pokud se na někoho "dohodneme" ve dvou (což jsou asi tři slova ala "Jdem na něj") tak to nedá (a to nemusíme být kdovíjak sehraní), pokud to neuběhá a nebo se mu fakt nezadaří. A přijde nám úplně automatické prostě útočit naráz a spolupracovat. Ale zas my trénujeme docela pravidelně, třeba v běžné bitce je k tomu ten "plebs" míň náchylný :) Ale souhlasím, že tady je to v pohodě, stejně by se na něj v téhle uličce nějak moc navalit nemohli. Já mu ostatně ani nevyčítám ten reverz, v tomhle boji podle mě dává smysl, sám ho v šermu párkrát používám a třeba na krytí a neobvyklý útoky mi připadá docela veselý...ale asi bych upřímně souhlasil s kritiky, že převážně nemá oproti běžnému držení, ani v takovéhle situaci, moc výhod a naopak má docela zásadní nedostatky.
7.9.2021 13:53 - snekoun
Reverz se používá dost často u boje s dvěmi zbraněmi. Sám ho používám pro dýku, když jí mám v levé ruce.Lépe se mi tím kryje spodní část těla a mam jí primárně na kryty. Pokud s ní chceš ale útočit, tak je lepší mít klasicky.
7.9.2021 14:02 - sirien
snekoun: Co vim, tak těch 700 španělů nevybilo skoro nikoho, ale přimělo nějaký indiány vybít pro ně jiný indiány.


Corny: dřevárny... nejsou zrovna moc obraz reality. Každopádně pokud dotyčný vidí, že na něj jde přesila, tak vám tu spolupráci může aktivně rozbít. Jako nechci znít že by boj s přesilou byl nějak snadnej nebo tak něco, ale zase to efektivní zužitkování přesily taky neni tak snadný jak by se zdálo.

snekoun: reverz u nože je hodně o něčem jinym - je tam značná výhoda síly (která neni negovaná pákou) a skoro žádná změna v praktickém dosahu. To se ani s krátkym mečem/mačetou fakt nedá srovnat.
7.9.2021 14:03 - LokiB
Když to budu brát jen z pohledu boje, tak mi to, že jdou po jednom, nevadí. Když si vezmu, že to podle příběhu měla být sehraná parta nebezpečných chlapů + šéfka, tak - i když započítám, jak moc je zaklínáč sám schopnostmi přesahuje - je jejich výkon na plátně dost chabý. Většinou se zvládnou je přísně tvářit, ale jinak nic. jasně, o to víc vynikne jejich boss (z knížky jsem neměl žádný pocit, že by šéfka měla v boji tak zásadně svoje chlapy zastiňovat), což je holt účelem této scény (je to pro běžné diváky).

Že je to boj ahistorický mi nevadí, zaklínač není historická knížka. Stejně tak mi nevadí ahistorický boj třeba ve filmu Warcraft :)

Do samotné scény se mi promítá, že mi Cavill jako zaklínač nesedí (osobní vkus) a že miu přijde moc emocionálně angažovaný ;)
7.9.2021 14:09 - LokiB
sirien píše:
Jako nechci znít že by boj s přesilou byl nějak snadnej nebo tak něco, ale zase to efektivní zužitkování přesily taky neni tak snadný jak by se zdálo.


Když vezmeš boj beze zbroje, například na kordy (ale to i tady v zaklínačovi i když je to na těžší meče, tak zbroj vlastně nemá nikdo) ... tak tam ten aspekt přesily je výraznější. Nemůžeš si dovolit něco "vykrýt zbrojí" a každý zásah je významný, protože tě omezuje a vyčerpává.

Jestli "železný rytíř" může bojovat s více protivníky naráz a přežít, tak boje beze zbroje bych ani vynikajícími šermíři proti 10 aspoň trochu zkušeným protivníkům nedával velké šance.

Ono to ale v RPG nebo ve filmech holt nevypadá tam hezky, když se zkušený bojovník vzdává 4členné městské hlídce, protože by ho pravděpodobně sundali :)
7.9.2021 14:38 - snekoun
LokiB píše:
Ono to ale v RPG nebo ve filmech holt nevypadá tam hezky, když se zkušený bojovník vzdává 4členné městské hlídce, protože by ho pravděpodobně sundali :)
s tímhle souhlas. Je to asi stejné, jako když 4 hrdinové naběhnou do jeskyně skřetů kde je jich 2 x tolik. Ještě jsem nezažil situaci, že by se otočili na patě :-)
7.9.2021 14:38 - Slaan3sh
Corny píše:
everz, v tomhle boji podle mě dává smysl,


Pokud je k dispozici jediný meč, tak se do tlačenic používá "halbschwert/halfswording", ten revers grip nemá v podstatě žádnou výhodu snad s výjimkou situace, kdy si položíš čepel na předloktí a kryješ "rukou" což má smysl jen ve specifických situacích (například když nemáš specificky levoruční zbraň s dostatečně dimenzovaným krytím ruky), u normálního meče tak máš jenom nějaké bodání a řezání a ta čepel je slabá, nikdy nevyhraješ vazbu.

Corny píše:
z praxe za nic jiného, než dřevěný šerm

U dřevěného šermu je problém v "životech" abys vyhrál proti přesile nesmí to být tak, že musíš protivníky třikrát seknout aby padli, navíc je můžeš likvidovat důraznějšími technikami, než jaké budou na dřevárně povoleny...
7.9.2021 15:22 - Corny
Slaan3sh + Sirien: Jako nechci znít nějak defenzivně...ale dělám to už cca 14 let poměrně intenzivně,takže já vím :D Každopádně mám ten přehled trochu širší než jen dřevo, takže byť je dřevěný šerm samozřejmě něco jiného, než šerm reálný, a je třeba poznatky z něj brát v kontextu a s rezervou, tak tam jsou některé koncepty hodně podobné. A stejně jako není jednoduché vyhrát proti přesile ve dřevě, tak to není ani v reálném boji (ano, v reálném boji jde ta přesila jinak ještě rozbíjet, na druhou stranu v reálném boji můžu snáz používat techniky, kterými toho osamělého jedince budu mnohem snáz prudit, například v dřevě si vzájemně mnohem snáz zavazíme). Ona to není ostatně těžká matematika, jeden člověk se zbraní na tom vždy bude dramaticky hůř než dva lidi se zbraní, pokud jsou na tom technicky obdobně. Ale to už se pouštíme asi do zbytečných detailů lépe probíratelných u piva než tady.
7.9.2021 18:22 - malkav
Adoreu taky považuji za naši špičku. Hlavně se mi líbí, že i s reálnými technikami zvládají sestavit (aspoň pro mě) zajímavou choreografii. Nůska (A.R.G.O.) považuji za více scénického, choreografii má podle mě taky hodně solidní. Tuším ho Peter Koza označil za jeho nejvýraznějšího následovníka právě na poli scénického šermu :)

Někde jsem zaslechl názor, že čím víc střihu, tím menší nároky na technické dovednosti. A příliš mnoho střihu pohřbívá scénu. Osobně s tím z pohledu diváka souhlasím a líbí se mi více nepřerušené scény nebo souboje, které střihu obsahují co nejméně. Možná to i souvisí s tím, co zmiňuje sirien, tedy že musí pak herec čekat ve scéně i z toho důvodu, aby vynikla nějaké pozice nebo aby měl divák možnost se zorientovat. Pokud se méně stříhá, myslím, že to přináší lepší orientaci ve scéně.

Boj přesily proti jednomu ... jako fakt si myslím a jsem o tom přesvědčený, že není potřeba výrazné sehrání, aby dva útočníci využili této výhody. Jak zmiňuje Corny, není tak složité všimnout si, že obránce chce zbraní krýt útok mého kolegy, abych bodnul do odkrývajícího se místa. Hodně do toho pak samozřejmě promlouvá prostředí, ale v otevřeném prostranství (např. louka) se přirozeně útočníci asi nebudou tisknout k sobě, aby se navzájem ohrožovali, jako tomu je na bitevním poli a spíš se budou instinktivně snažit více rozestoupit a třeba se i jeden z nich dostat obránci do zad, protože kolega ho zaměstnává. V neposlední řadě bude určitě hodně promlouvat do průběhu a výsledku jak dovednost, tak i emoce ...

EDIT: Ještě ten reverzní chyt zbraně. U nože nemohu soudit, s tím skutečně nemám vůbec žádné zkušenosti a budu věřit tomu, co píše sirien. Smítko pochybností ale mám, protože při delší čepelové zbrani už ten rozdíl v dosahu zbraní a síle seku je celkem citelný. Podle mě je reverzní chyt např. meče/tesáku v porovnání s klasickým držením dost defenzivní záležitost. Z pohledu scéniky to zase nejspíš má ukazovat sebevědomí a fakt, že je tento šermíř (např. Geralt) schopnostmi někde úplně jinde.
7.9.2021 19:14 - Aegnor
malkav: střih by měl být stylizační volba, jakmile je to nutnost (neschopní herci, stupidní choreografie ...), tak je to špatně.
7.9.2021 19:16 - sirien
Zase střihy dokáží přidat dynamiku. Mě to přijde jako že to je prostě klasickej nástroj, který má spoustu možných užití, ale začne škodit když se začne nadužívat nebo když se na něj začne škodit.

Na téma přesily sem Ti radši odpověděl tady.
7.9.2021 19:46 - malkav
sirien: Jo souhlas, pracovat se se střihem určitě dá na různých úrovních a může zvedat dramatičnost. Jen mi to dost často znepřehledňuje scénu. Jak jsem psal, může to být osobní preferencí. Za mě je v nových filmech spíš střih nadužívaný právě proto, že jsou scény kolikrát dost složité a dovednosti herců (některých) omezené.
7.9.2021 22:04 - sirien
malkav: jak moc střihy znepřehledňují scénu je dané hodně jejich provedením - dobré střihy Tvojí diváckou orientaci můžou z valné většiny zachovat. Samozřejmě blbě udělané střihy nebo střihy co záměrně něco maskují Ti jí rozbijou.
7.9.2021 22:54 - Colombo
snekoun píše:
Dobře jeden z těch důvodů ... pokud k tomu vezmeš ještě strach nemoci atd ... jinak super kniha o tom je Nový svět N. Hordern S. Dresner M. Hillman 1987

Jestli tvůj dojem byl, že 700 conquiscadorů vybilo 10 000 indiánů, tak to moc dobrá kniha není.

Ve skutečnosti oni ti Španělé dostali dost nakládačku. Prvně se vylodili na Yukatánu a první expedice byla vybita skoro do posledního muže (dva byli zachráněni a jeden z nich pak šel full native). Druhá expedice s Cortézem dopadla skoro stejně, pak ale měli štěstí, že se ocitli v Mexiku v době, kdy vypuklo velké povstání proti Aztékům. Různé frakce se pak Cortéze snažili nasměrovat proti svým nepřátelům, aby nakonec Španělé na tom málem skončili stejně jako ona první expedice, když je Aztékové (Mexica) vypakovali z Tenochtitlánu, čemuž se později začalo říkat La Noche Triste.

Nakonec to skončilo tak, že Tenochtitlán byl zlikvidován, ale ne Cortézem, ale 100 000 domorodci, kteří proti Tenochtitlánu povstali a začali si vyřizovat vzájemné křivdy.

Ona ta předpokládaná technologická převaha se později ukázala jako nedostatečná, když Španělům trvalo ještě několik století dobýt Yucatán, kde nebylo žádné velké mocné impérium, ale hromada městských států.
8.9.2021 11:08 - snekoun
Colombo píše:

Ok, je to dlouho co jsem to už četl. Každopádně ten nepoměr evropan vs mrak mrtvých indiánů tam je. Knížka to dobrá je. Přednáší podle ní i na UK.
8.9.2021 21:44 - Colombo
snekoun píše:
Každopádně ten nepoměr evropan vs mrak mrtvých indiánů tam je.

Četl si, co sem psal? Bylo to domorodé povstání proti Aztékům. Pokud ti bojuje 100 000 domoroců proti 100 000 domorodcům, tak samozřejmě, že budeš mít mraky mrtvých domorodců.
8.9.2021 21:59 - sirien
(Pokud jedna strana nemá bíle Ankh-Morporské důstojníky, samozřejmě - v tom případě domorodci utečou hned, co ochutnají chladné oceli.)

Pro přispívání do diskuse se musíš přihlásit (zapomenuté heslo). Pokud účet nemáš, registrace trvá půl minuty a 5 kliknutí.

sirien

Pokud mě chcete kontaktovat napřímo:
Mail/hangouts: sirien.neiris@gmail.comDiscord: sirien#2387Tel./Signal IM: +420 723 414 539* Jabber: sirien@jabber.org* ICQ: 208980071(nejsem a nebudu na FB)
* jen z počítačevíce
Věděli jste, že...
Na d20.cz můžete mít svůj vlastní blog. Pokud chcete napsat o nečem, co alespoň vzdáleně souvisí s RPG, můžete k tomu využít našeho serveru. Tak proč chodit jinam? >> více <<
Jak se chovat v diskuzích
Přehled pravidel pro ty, kteří k životu pravidla potřebují. Pokud se umíte slušně chovat, číst to nemusíte. >> více <<
Formátování článků
Stručné shrnutí formátovacích značek zdejších článků, diskuzí, blogů a vůbec všeho. Základní životní nutnost. >> více <<
ČAS 0.16844487190247 secREMOTE_IP: 3.238.132.225