Sirienův blogček: Game designové úvahy

Podobně, jako filmové analýzy, tohle bude prostor, kam si budu odkládat nějaké talky, popř. články, které mi přijdou zajímavé a chci si k nim nechat nějakou poznámku na později, nebo mít snadný způsob jak se k nim v budoucnu vrátit.

Rovnou varuju, že tu nebudu dávat moc beginners věci - většina věcí tady bude hardcore teorie popř. advanced věci a zajímavost na poslech/čtení tu není kritérium.

To že si sem něco odložím neznamená, že s tím plně (nebo vůbec) souhlasím - jen že mě to vede k nějakým úvahám a myšlenkám, které považuju za hodnotné - což může být i negativní vymezení k řečenému.

Klidně do diskuse házejte věci, co někde zaujmou vás.


Atribute tunning - post
Baker: design a herní (hráčské) cíle - post
Napsal: sirien
Autorská citace #41
24.2.2022 21:22 - Chyba
sirien píše:
stejně jako na CON+DEX

Rozluč se s bonusem za zuření, to bych spíš řekl že oželíš tu CON, prozože barbar furt může mít nějakou zbroj.
Autorská citace #42
24.2.2022 21:50 - LokiB
sirien: a tak to snad ani nebyl pozadavek na vysvetleni do detailu :)
jen kdyz jsi to tu odlozil, tak jsem k tomu mel dotaz, ceho vlastne chces dosahnout a jestli je pak zaklad DND vubec vhodny nastroj pro to, se o to snazit.

nerozmlouvam ti to, ani ti to nekritizuju :) spis by me to zajimalo v praxi, jestli by, to co psal Naoki, melo pri realne hre a pri realnych volbach hracu opravdu ty dusledky, co mysli

mne uz 5E prijde hrozne mekke, co se voleb pri tvorbe postavy tyce.
Autorská citace #43
25.2.2022 00:45 - sirien
Loki: přidáš char-gen volbu, otevřeš variantní buildy a zrušíš must-have element, což všechno prohloubí v současnosti velmi plochou část hry. Nic z toho není mimo DnD systémovou tradici (popravdě 5e je v kontextu předchozích edic systémově velmi mělká).

Každopádně to je celé jen akademická úvaha, protože viz výše Naokimu.


Chyba: ah, aha :/ Tak to sem přehlíd a v tom případě je ten must-have element silnej i u ne-casterů.
Autorská citace #44
25.2.2022 15:19 - Naoki
Loki: mě se líbí představa profilování postavy pomoci atributů. Tímto stylem bych třeba i řešil ne-magické postavy kde bonus k útoku by byl od AGI a bonus k zranění od STR.
Chceš postavu která hodně vydrží a neřeší dmg output? Maxuj CON. Chceš postavu která se trefuje často, ale za málo dmg? Maxuj AGI. Chceš postavu která se trefuje málo, ale když už tak to pořádně bolí? Maxuj STR. Chceš něco mezi? Hledej kompromis.

5e se od tohoto právě komplet odklonila. Hraješ toto povolání? Pak máš 2 atributy - jeden hlavní, druhý vedlejší, zbytek jsou dump staty. A mezi povolání až na vyjímky nejsou rozdíly v atributech.

4e měla podobný problém, ale snažila se tomu předejít pomoci tvorby speciálních buildů. Chceš hrát za barda který stříli z luku? Tak tady máme speciální build jen pro tebe! Chceš hrát za frontline fightera přes inteligenci? Tady je!
Faktem ale je že neměly pokrytý všechno a čím víc buildů tím větší šanci na tvorbu broken komba.

Osobně se mi nejvíce líbilo řešení v 13th Age kde odvozené atributy (AC, savy, iniciativa, atd.) se skládaly ze součtu nejnižších 2 hodnot ze 3 atributů. Takže nedávalo smysl maxovat jeden atribut na úkor všech ostatních, protože jsi skončil se slabou postavou.
To je snad taky jediná hra kde dělat multiclassing pro komba je předem prohraná bitva.
Autorská citace #45
25.2.2022 16:19 - LokiB
Naoki: a zkoušel sis počítat, jaký by to reálně mělo dopad v číslech, v DPR? Imho bys tím postavy v průměru oslabil. asi bys musel oslabit i jejich opozici. Dá to hráčům to, co v DND chtějí (epické postavy)? Imho spíš ne. Že to potěší ty, kteří vlastně ani tu epickou hru nechtějí, ale chtějí se patlat v "propracovanosti postavy".

A beru, že to v 13th Age dává třeba dobrý smysl ... pro jeho hráče je to určitě super. proč to však dávat i do DND?
Autorská citace #46
25.2.2022 16:25 - LokiB
Ty vlastně chceš nutit hráče, aby nemaxovali staty. Zadrátovat to nemaxování do pravidel. Jerson na to šel dobrovolně a říkal "nechte chráče vybrat, oni si přeci nebudou ty namaxovanosti vybírat, to by nebylo zábavné" ... :)

V DnD má to maxování tradici - ve Fate si třeba můžeš dát aspekt "nejsilnější chlapík širokodaleko" ... v DnD si neměl jinou možnost, než aby ti padlo na kostkách třeba 18/95 (ADND2E) a cejtil ses fakt jako namakanec, na kterýho ostatní nemaj. v 5E si holt vezmeš takový rasový bonus a nacpeš body do Síly při point-buy.

Ty bys vlastně otrávil všechny ty, kteří chtějí mít parametrama výjimečnou postavu.

Nic, sorry, siriene, psal jsi, že to nechceš dál řešit. omlouvám se, nechal jsem se unést doublepostem ... stydím se.
Autorská citace #47
25.2.2022 16:42 - sirien
Loki: vliv na epičnost postav stejně jako dopad v číslech na dmg, DC, bonusy atd. není otázka designové myšlenky, ale čistě a jenom její specifické implementace a dílčího nastavení hodnot. Možná bych poprosil jestli tohle chcete pitvat dál, tak si na to založte bokem téma kde se klidně můžeme bavit i o možných kombinacích atp., ale tady už to svou konkrétností trochu vybočuje z tématu které bych tu rád držel.


Jinak teda in-topic k tomu 13th age - osobně z tohodle designu spočívajícího v záměrném využívání více hodnot napříč paletou až tak nadšený nejsem (ať už z téhle 13th age formy nebo z DSA formy), protože efektivně to není nic jiného než snaha omezovat hráče aby nedělali to co chtějí (maxovat build), resp. docela silou je donutit k tomu aby dělali co nechtějí (rozdělovat staty do průměru a kompromisů).

Moje představa dobrého designu je ta, že hra je otevřená jak maxování, tak vyvažování, a umžňuje maxovat nebo vyvažovat různé staty (ne nutně všechny, ale různé), přičemž pro všechny tyto varianty nabízí viable buildy, přinejmenším, ideálně aby tam měla několik rovnocenných min-max variant. Tj. na příkladu DnD by mělo být možné udělat si Wizarda, co:
- maxuje Int na úkor všeho. (Nejspíš bude protěžovat manipulace)
- maxuje Cha na úkor všeho. (Nejspíš pojede evokace a summoning)
- maxuje Wis na úkor všeho. (Divination a mind-bullshiting)
- vyvažuje Int a Wis (top level controller)
- vyvažuje Int a Cha (warmage)
...
atd. Ideální je aby když budeš chtít combat wizarda tak aby nebylo nutně jasný jestli je lepší maxovat INT (vyšší bonusy k útokům...) nebo CHA (vyšší dmg) nebo to vyvažovat. Ale i pokud bude jasné že pro warmage je CHA top volba, tak pořád máš jiné validní buildy na jiných atributech.

Pro přispívání do diskuse se musíš přihlásit (zapomenuté heslo). Pokud účet nemáš, registrace trvá půl minuty a 5 kliknutí.

Věděli jste, že...
Na d20.cz můžete mít svůj vlastní blog. Pokud chcete napsat o nečem, co alespoň vzdáleně souvisí s RPG, můžete k tomu využít našeho serveru. Tak proč chodit jinam? >> více <<
Jak se chovat v diskuzích
Přehled pravidel pro ty, kteří k životu pravidla potřebují. Pokud se umíte slušně chovat, číst to nemusíte. >> více <<
Formátování článků
Stručné shrnutí formátovacích značek zdejších článků, diskuzí, blogů a vůbec všeho. Základní životní nutnost. >> více <<
ČAS 0.14694499969482 secREMOTE_IP: 3.238.49.228