Wegdorf feedback

Zdravím,

Právě pracuji na dobrodružství pro DnD/JaD které bych časem chtěl publikovat a chtěl bych poprosit místní komunitu o feedback ohledně mapy vesnice/malého městečka, které bude sloužit jako výchozí bod.



Trocha informací k mapě.
  • Vesnice ležela na obchodní stezce ale před dvaceti lety udeřilo zemetřesení. Proměnilo okolní kraj v bažinu a většinu vesnice s výjimkou toho co stálo na kopcích pohltila voda
  • Místní vladař sídlící na tvrzi nedaleko se snažil udržet zuby nehty obchodní stezku a tak se pokusil vystavět most který by překlenul vodu a napojit novou cestu na zbytky vesnice na severním kopci. Tyto snahy zkrachovali most se nikdy nedostavěl atd..
  • Na jižní straně mapky pod rozpadlým kostelem vyrostlo pár nových budov (nový hostinec, obchodní stanice, výrobna barev) ještě v dobách kdy docházelo k pokusům o udržení obchodní stezky
  • Do vsi se momentálně cestuje jen z jihu takže povozy se přes vodu nedostanou všechno dál se musí nosit ručně přes mostky
O co mi jde:
  • Názory na to jak na vás mapka působí (jde z toho poznat, že je to bažina a vesnice která dřív vypadala jinak?)
  • Vidíte tam nějaké nelogičnosti či něco co vyloženě bije do očí jako blbost?
  • Celkový dojem a jakákoliv jiná kritika
Za všechny odpovědi předem děkuji. Neslibuji, že zohledním úplně všechny připomínky, ale rád bych slyšel vaše názory. Jakékoliv dotazy či upřesnění ohledně vsi rád zodpovím.
Napsal: Ugy
Autorská citace #21
22.3.2021 07:41 - Jerson
Teď na to koukám na monitoru a nevím, kudy by vlastně měla vést cesta přes vesnici, protože terén působí jako nějaké skalnaté terasy, na kterých vesnice stojí. Jinak na sever a na jih předpokládám nějaká pole a pastviny. Nebo místní získávají jídlo jiným způsobem?

Každopádně pokud ve všechno jídlo nedováží, tak mi jiné věci moc nedávají smysl - vozit dobytek na pastvu přes přívoz je dlouhodobě silně nepraktické.

Btw. ta obchodní stezka tedy funguje, nebo ne? Protože pokud po zemětřesení nezačala pořádně fungovat, tak mi přijde divné, že by někdo stavěl novou obchodní stanici. Stejně jako výrobna barev - je v okolí nějaký zdroj barviva, který vznikl nebo se zpřístupnil díky zemětřesení či následnému zaplavení? Třeba že se ve vodě rozšířili malí ráčci, které místní chytají a vyrábí z nich krásnou červenou oceňovanou v jižních zemích, nebo něco takového.
Autorská citace #22
22.3.2021 07:56 - Necromancer
Prosím vás, prozrádíte mi v čem to děláte? Já dkyž dělám mapy na Roll20, tak je vytvářím na základě nástroů přímo tam. No a při představě, že mám teďka takhle udělat na sobotu trpasličí pevnost, mě omejvá... Děkuji
Autorská citace #23
22.3.2021 09:02 - Ugy
Jerson: Ne obchodní stezka tam není. Vývoj byl následující:
- Byla tam obchodní stezka. Která vedla skrze vesnici. Ta se původně rozkládala hlavně v těch místech na východě mapy který jsou ted úplně pod vodou a hlavní cesta vedla východně pod těma kopcema na kterých je teď většina vesnice.
- Přišlo zmetřesení vetšina stezky severně od vesnice se potopila do bažin, podmáčela se a byla jinak "znepřístupněna" díky terénu.
- Baron se krátce po zemětřesení pokusil stezku obnovit (výstavba mostu, výstavba silnice dál na severu skrz bažinu, natažení stezky přes zbytek vesnice na kopici), ale kupci se přizpůsobili rychleji než to stihl udělat a začali jezdit jinudy a baronovi došli prachy a další věci
- Do vsi se teď oficiálně jezdí jen z jihu a cesta zde končí
- Pašeráci přenáší cenné menší zásilky a osoby skrz bažinu mimo království, ale na to nepotřebujou cestu jako takovou

Add obživa. Statky/ranche primárně na jihozápad od vesnice podél cesty. Pár pastvin severo západně. Jinak omezený lov v bažině a sběračství bylinek na prodej a právě na to zpracování do barviv, ráččci na červenou nejsou úplně špatněj nápad i když mě když se řekne ráček ak si představim supr čistou vodu což tahle představa moc nesplňuje.
Ale zase je to dobrej nápad na worlbuilding nemusí ta bažina bejt jednolitá všude nevím jaký jsou český ekvivalenty těch slov abych to nemotal, ale v angličtině je rozdíl mezi swamp, marsh a wetland a zrovna wetland a marsh můžou mít funkci přírodních čistěček vody takže se kolem může asi vyskytovat hodně čistá voda.
To už jsem se každopádně do toho dost zamotal, ale ano myšlenka byla že barvírna vznikla až po zemtřesní díky tomu že tu začalo růst/žít něco z čeho se dělají barvy.

Ohledně dalších připomínek...
-Ten kopec působí fakt strmě zkusím ho předělat aby alespoň na místech, kde by měla být cesta nepotřebovali horolezecké vybavení a nepůsobilo to tak strmě

-Texty jsou opravdu na nic a blbě čitelné. Narážím tam však na problém s diakritikou protože jsem na Inkarnate objevil zatím jen jeden font kterej podporuje českou diakritiku, ale zkusím to nějak kreativně vyřešit a zvednout čitelnost

Necromancer http://inkarnate.com Mám placenou verzi. I v ty free verzi se ale dají dělat dost pěkný věci.
Autorská citace #24
22.3.2021 10:00 - exi
Ugy píše:
-Texty jsou opravdu na nic a blbě čitelné. Narážím tam však na problém s diakritikou protože jsem na Inkarnate objevil zatím jen jeden font kterej podporuje českou diakritiku, ale zkusím to nějak kreativně vyřešit a zvednout čitelnost

Asi není problém, aby ti někdo (třeba já) pak ty popisky doplnil ve Photoshopu s fontem, jaký budeš chtít. Třeba jako tady.
Autorská citace #25
22.3.2021 10:35 - Jerson
Ugy - OK. Já totiž vždycky když vidím vesnici, tak si v každém baráku, který není specializovaným objektem, představím pár krav, možná nějakého koně, a volitelně prasata, ovce nebo kozy, a hned přemýšlím, jak se krávy a koně dostanou na pastvu. Prostě takové to "nefantasy" uvažování, které se ani nemá jak dostat do hry.

Na druhou stranu ty máš vesnici už jednu generaci přizpůsobenou změněným podmínkám v okolí a napůl uměle udržovanou, tak to v ní může fungovat zcela jinak než ve standardní vesnici, takže právě proto se ptám, zda jsi to nějak řešil.
Autorská citace #26
22.3.2021 10:45 - Ugy
Jerson: Jj já sem rád, že se nad tím někdo zamyslí i jiným způsobem než já. Myslím si že to tu mapku trochu vylepšilo a "zreálnilo", ale jak si naznačil, furt je to fantasy a o úplnou realičnost mi zas tak nejde. Chtěl jsem hlavně eliminovat vyloženě hovadiny a nelogičnosti.

V souvislosti s tím verze 3.
  • Kopce nejsou tak strmé cesty snad půsuobí trochu přirozeněji
  • Mapa rozšířena kousek na sever i jih aby to nepůsobilo tak nahečmaně
  • Změna fontu a úprava velikosti písma snad je to čitelnější
  • Trocha úpravy barev a nějaký detaily v texturách
  • Změnana podoba lávky takže teoreticky pod ni už může pramice projet když se posádka skrčí :D
  • Ohrada na sever od vesnice pro těch pár kravek aby nemuseli jezdit přívozem :D
Autorská citace #27
22.3.2021 10:53 - Jerson
Takhle už k tomu nemám žádné velké výhrady (jen několik malých připomínek :-) - třeba dům bylinkářky, tedy jeho šikmá střecha, to musí být ukázka mistrovské tesařské práce - myslím ta střecha napojená v úhlu 45°, myslím že to je hodně složitý prvek. Ale tím neříkám, že to nemůže být schválně, když je to jen jeden dům. Navíc půdobí dojmeme, že je původní, takže by dávalo smysl, že prostě zemětřesení vydržel jako jeden z mála, protože byl postavený nestandarně a bytelněji.
Autorská citace #28
22.3.2021 11:12 - Gergon
Většinu věcí co mě napadly už řekli kolegové, tak je nebudu opakovat, ale zkusil jsem se nad tím zamyslet zase z jiného úhlu pohledu a to z logiky stavby vesnice.
- Bylinkářka bydlící stranou vesnice - moc velké a stokrát ohrané klišé :/ ale pokud to tak chceš, není problém. Nicméně nemyslím, že by bylinkářka měla tolik návštěvníků aby k ní byla tak vyšlapaná cesta od lávky.
- Přijde mi zvláštní mít strážnici uprostřed vesnice a na jejím okraji obchodní stanici a hospodu. Když si představím, že se vesnice může stát (v době obchodní prosperity možná i stávala) cílem útoku třeba banditů, tak bych měl strážnici na okraji a u hlavní přístupové cesty a věci jako obchodní stanici a hospodu spíš ukrytou uvnitř vesnice. Chtěl bych aby tu obchodníci mohli v bezpečí přespat a strážnice aby byla první překážkou útočící bandy.
- Dovedu si představit, že stranou od vesnice je ta barvírna, může z ní jít nějaký nepříjemný zápach. Ale pak bych neměl určitě hned vedle hospodu =)
Autorská citace #29
22.3.2021 13:00 - Corny
Za mě určitě zase posun k lepšímu.

Gergon: Jen k té bylinkářce. Ono hodně záleží. Samozřejmě je to klišé, ale ve fantasy je bylinkářka často i čarodějnice nebo něco podobného a tam většinou dává smysl, že chce být stranou. A co se cesty týče. Ona asi sama může chodit docela často do vesnice, nakoupit, prodávat bylinky...a bylinkářky často fungují i jako "lékárnice". A díky tomu u ní může být i docela provoz.
Autorská citace #30
22.3.2021 13:39 - Lethrendis
Jen poznámka k té obchodní stezce: Pokud si vezmeme jako příklad evropský středověk, tak takové stezky spojovaly významná obchodní centra (nespojovaly vesnice, nýbrž města) a měly celostátní význam, hlídalo se to na úrovni královských hradů. Byla to zkrátka otázka profitu - na důležité obchodní tepně se vyplatilo překonávat řeky, lesy, cokoliv.

Ergo pokud to byla významná stezka, pak by ani zemětřesení nic nezměnilo - postavil by se nový mostek a jelo by se dál. Pouze kdyby stezka umírala už před zemětřesením, měl by místní pán problém ji udržet. Bych to jednou větou ve fluffu zmínil, pak to bude dávat dokonalý smysl.
Autorská citace #31
22.3.2021 13:42 - Ugy
Lethrendis: Ok díky to je clekem dobrá přiomínka, kterou určitě zohledním.
Autorská citace #32
22.3.2021 14:10 - sirien
Lethrendis: v obecné rovině ano, v konkrétním případě ale nemusíš mít pravdu. Trasa stezky je přirozenou evolucí probíhající optimalizační úloha. To co píšeš bude platit pouze, pokud nebude existovat rozumná alternativa původní trasy.

Pokud bude existovat alternativní trasa, jejíž zdržení oproti původní trase bude dostatečně kompenzováno (kvalita cesty, fakt že nejsi pod nekonečným útokem komárů, much a jiných bažinných obyvatel, že nepřepravuješ zboží v ohromné vlhkosti, absencí rizik jako trouchnivějící lávky nebo snadné prostředí pro přepad), tak tato trasa může přetáhnout dopravu k sobě.

Přitom to může být tak, že nová cesta bude náhle reálně lepší (protože to že se původní změní v bažinu může dost ztížit a zpomalit průjezdnost), nebo tím, že by sice bylo možné tu starou obnovit, ale tím, že kolem nové cesty mezitím vyroste potřebná infrastruktura (hostince, napajedla...) zatímco infrastruktura kolem té staré upadne a nová cesta ze zlepší zatímco ta stará je rozpadlá... tak se prostě nemusí nikomu chtít vracet se k té původní trase a všichni zůstanou na té nové.

To může vytvořit i různá zajímavá herní prostředí, kdy například stará stezka začne být po čase opuštění využívána pašeráky nebo lidmi kteří z mnoha jiných důvodů nestojí při své cestě o pozornost. Popř. později když se nová stezka etabluje a tím zdraží (ceny v hostincích, mýta... (*)), tak to na starou stezku může odklonit různé chudé cestující, pobudy, tulácké skupiny nebo nemajetné obchodníky. Což se může zajímavě promítnout i do nálady kraje jako takového - popř. do služeb které jsou podél stezky nabízeny atp.

(*) dobré pamatovat, že historicky nebyly náklady optimalizované a racionalizované centrálně, ale mýta a cla fungovala na velmi lokální úrovni jako tvrdé překážky obchodu - logika "menší kus většího koláče" a "koření musí proudit" je až poměrně dost moderní kapitalismus - nebo, samozřejmě, hodně starověce Římský kapitalismus.
Autorská citace #33
22.3.2021 14:21 - Lethrendis
Sirien: Ano, souhlas. Každopádně byla to otázka zisku a nákladů.
Autorská citace #34
22.3.2021 15:05 - Corny
Taky teda nevíme, co všechno se následkem zemětřesení atd. změnilo v místech, které nejsou na mapě už vidět.
Autorská citace #35
25.3.2021 21:51 - chrochta
Obchodní stezky obvykle nebývaly osamocené (pokud si to nevynutila geografie - alpské průsmyky, karpatské pralesy), ale doplňovala je síť dalších, "vedlejších" stezek. U Wegendorfu nevíme, na jaké stezce vlastně ležel. Pokud to bylo spíš něco lokálního...

Pro přispívání do diskuse se musíš přihlásit (zapomenuté heslo). Pokud účet nemáš, registrace trvá půl minuty a 5 kliknutí.

Věděli jste, že...
Na d20.cz můžete mít svůj vlastní blog. Pokud chcete napsat o nečem, co alespoň vzdáleně souvisí s RPG, můžete k tomu využít našeho serveru. Tak proč chodit jinam? >> více <<
Jak se chovat v diskuzích
Přehled pravidel pro ty, kteří k životu pravidla potřebují. Pokud se umíte slušně chovat, číst to nemusíte. >> více <<
Formátování článků
Stručné shrnutí formátovacích značek zdejších článků, diskuzí, blogů a vůbec všeho. Základní životní nutnost. >> více <<
ČAS 0.26850605010986 secREMOTE_IP: 3.227.235.183