Sirienův blogček: Proč hrajete RPG

Zamysleli jste se někdy nějak víc nad tím, proč hrajete RPG? A myslíte, že má smysl se vůbec zamýšlet?

Já osobně myslím že má, a nejsem sám - takový Robin D. Laws a mnoho dalších dokonce vytvořili dotazníky podle kterých poznáte, co vás na RPG zajímá. Podle toho co vás na RPG zajímá se pak dá určit, jaké RPG vás bude bavit, a můžete do hry pak zakomponovat prvky, které jej pro vás učiní zajímavějšími.

Co je ještě pozoruhodnější je to, že lidé kteří se tímto fenoménem zabývali a měli dost peněz na to aby je mohli házet z okna bez jistoty návratu (Wizards of the Coast) objevili, že hry ve kterých se sejdou lidé se stejným zaměřením jsou obvykle vnímány jako méně zábavné a zajímavé než ty, kde je repertoár motivací ke hře u hráčů pestřejší... možná protože pak ten jeden aspekt více vyniká, možná kvůli něčemu jinému.

Tenhle článek ale nemá být o tom, jak strukturovat hru nebo které hry jsou lepší, je o mě a o Tobě - každém jednom čtenáři.

Co nás tedy na RPG láká? Byla by chyba omezovat se jen na samotnou herní motivaci (sejmout co nejvíc skřetů, bejt co nejvíc cool, roleplayovat, řešit hádanky...) a ti kteří se vydali tímto směrem zjistili že mají hezký materiál pro články o struktuře hry, ale neřeknou toho moc o samotné touze hrát RPG.

Osobně myslím že existují (tedy - u mě existují) tři hlavní pilíře, na nichž stojí moje chuť hrát RPG.

Prvním pilířem je kreativita - možnost tvořit, uvolnit fantazii, objevit se v prostoru kde nic není neproveditelné, nemožné, neexistující, ve světě bez hranic, které by mi říkali co je možné a nemožné, protože v prostoru RPG je možné vše, co si dokážu představit. Ta volnost je pro mě skutečně osvobozující, stejně jako naplňující, protože můžu pustit uzdu nejen své fantazii, ale i tvořivosti.

Druhým pilířem je pro mě sociální rovina hry - hraji se svými přáteli, s lidmi se kterými si mám co říct i jinak, s lidmi kteří myslí buď podobně jako já, nebo odlišně způsobem, o kterém se domnívám, že mě osobně obohacuje. Co víc - potkávám nové lidi, mám možnost seznámit se s dalšími zajímavými osobnostmi. Spoustu svých výborných přátel, i těch se kterými dávno nehraji, jsem potkal skrze RPG.

Třetí důvod který mě táhne k RPG trochu souvisí s tím prvním a to je možnost vyprávět a poslouchat příběhy. Ačkoliv jsem velmi racionální, tak v tomhle je něco tak nějak mystického - přátelé v tmavé místnosti osvětlené jen plameny svíček kteří si vzájemně vypráví příběh o tom, co se stalo kdesi jinde, mimo čas a prostor, v místech, která nikdo jiný nepotkal.

Ano - myslím že tohle jsou ty hlavní důvody, proč mě RPG baví, a to, co mě na něm obohacuje. Jsou zde samozřejmě i jiné věci, jako třeba určitá výzva (co všechno dokážu zahrát), to že si můžu přestavit být na chvíli někým jiným, u mě, který jsem RPG věnoval mnoho času a pozornosti je to i určitý "profesní zájem" ohledně mechanik, technik a herních stylů... ale v porovnání s těmi třemi to je u mě spíše vedlejší.

To bylo ale o mě - ale já sám vím, proč hraji. To co mě zajímá je, proč hrajete vy ostatní - co vás na RPG přitahuje, proč vás baví, co je na nich pro vás tak neodolatelné že tím trávíte hodiny svého volného času? Prosím podělte se o to se mnou a s ostatními v diskusi.
Napsal: sirien
Autorská citace #21
26.9.2008 21:17 - Rytíř
Jsem línej pročítat tady historii a vlastní zamyšlení na tohle téma, tak z toho udělám ctnost a odpovím nezatížen znalostí názorů ostatních, ok? :)
Mě odjakživa bavilo vymýšlet si vlastní příběhy nebo dotvářet ty, co jsem někde viděl/četl. Když hraju, tak si to užívám v trochu jiné rovině - nevymýšlím si sám, jen se podílím na tvorbě, což znamená, že jsem mnohem víc překvapenej. :)
Ale je tam ještě jeden důležitý prvek: to sladké koření v podobě vítězství nad nepřítelem! Nejsem vyloženě soutěživý typ, ale samozřejmě každýho potěší, když to někomu nandá. A podstatou Dnd (dalo by se říct) je to, že dokud hrajete, pořád vítězíte :))
Jakkoli vím, že překážky a problémy jsou takové, aby se daly vždy nějak překonat, přesto potěší, když se to podaří. Existují přece pravidla, v jejichž rámci se pohybujeme a díky tomu vítězství má cenu, neboť pravidla definují i to, kdy dojde k porážce. A co může být krásnějšího, než vymýšlet si příběh, kde jste hlavním, vítězným hrdinou?? :))
Jsou tu samozřejmě další důvody, hraní je relax, je to sranda, jsou to lidi, s nimiž jsem díky tomu v kontaktu.. ale popravdě řečeno, hlavní důvody, že mě to pořád baví a že jsem ochoten s hraním trávit svůj drahocenný čas, je myslím si ta kombinace prvních dvou - ta tvorba příběhu, do kterého se mohu ponořit a alespoň občas ho vážně prožívat.. a zároveň vyhrávat ;)
Autorská citace #22
26.9.2008 21:29 - sirien
hm, a myslíš, že potřebuješ přímo mechanicky stanovená pravidla k tomu aby sis vítězství užil? Co kdybys hrál třeba... já nevim... The Window a zvítězil třeba bez soubojových mechanik, ať už tím, že v závěrečném boss-fightu kdy vás boss děsně dává popíšeš tak cool scénu jak se najednou vzchopíš a nečekaným pohybem mu prosekneš krk, že ostatním jen spadne brada a kývnou, že tohle se prostě musí podařit, nebo tak, že hlavního enemáka nějak děsně přelstíš?
Autorská citace #23
26.9.2008 22:06 - Rytíř
To by nebylo ono ;)
A to proto, že jsem děsně sebevědomej a myslim si, že dokážu popsat takřka cokoli, aby to bylo super a podle mého - takže v tom vlastně není žádné riziko prohry, vyhrál bych, kdy chci...
Kdežto hody kostkou až tak v malíku nemám, občas i mě zradí, mrchy ;)
Autorská citace #24
27.9.2008 01:08 - sirien
ale co když toho odpornýho záporáka popisuje proti Tobě dobrej Vypravěč a taky může za něj popsat nějakou cool věc kterou Tě sesadí?
Jistě - nejspíš Tě hnedka takhle nesejme, protože PC je hlavní hrdina příběhu, jenže jak jsi sám řekl - u mechanický hry taky metagame víš, že jsou oponenti nastaveni tak aby nakonec poraženi byli...
(tohle je jen tak odbočka, klidně nás může kdokoliv přerušit a pokračovat příspěvkem k původní otázce ;) )
Autorská citace #25
27.9.2008 09:22 - wraiths
Siren píše:
ale co když toho odpornýho záporáka popisuje proti Tobě dobrej Vypravěč a taky může za něj popsat nějakou cool věc kterou Tě sesadí?
tohle jak souboj raperu nekde ve slumech :-)) ,mas pravdu. a dle me nemusi byt ani tak vinikajici ten vypravec, staci jen dobra "latka"(pribeh) a at jsi sebevetsi hero,nemas sanci. viz. treba svet Ravenloft. Ale i sebe lepsi pribeh muzes pokanhat. takze je to stale kdo z koho.
sirien: a co ty myslis,ze by jsi mohl Rytiri oponovat v souboji popisu? muzeme zkusit test. nazou se kostkami hody dopredu na souboj a pak popis jak si kdo predtavuje jak to asi bude vypadat... Mechanismus mame, KRONIKY. ;-) ja se priznam,ze bych vsazel na tebe proti Rytiri.
Rytíř: Jeno, ty jsi "Mekgajvr" a nebo nee,ty jsi Rytirbond. ;-)
Autorská citace #26
27.9.2008 09:42 - Rytíř
Ono to samozřejmě není tak jednoduché, snažil jsem se jít až na samotnou dřeň, takže jsem toho spoustu pominul. Navíc jsem vycházel samozřejmě ze stylu naší hry, která může být ostatním cizí :)
A hádám, že ty důvody, proč já pořád ještě hraju, mají úzkou souvislost s tím, že hraju zrovna Dnd (a nehraju RL) a žádný Window nebo Fate.. ;)
rozepsal bych se víc, ale musím už končit, tak příště
Autorská citace #27
29.9.2008 11:49 - Lotrando
Rytíř: ono většina lidí, co hraje, hraje právě to DnD. Už jenom proto, že je to nejrozšířenější hra. A na té myšlence s vítězením asi bude dost pravdy. Jen s tomu dá dojít různým způsobem, někdo přes taktickou tahovku a někdo popustí uzdu fantasii. Sám se řadím k těm, kdo taky rádi švácnou enemáka za zvuku kutálející se kostky.
Autorská citace #28
11.11.2008 08:33 - Vitsi
Hraju uz par let a ozkousel sem hodne systemu, ale DnD je proste best , kdo chce hrat pekny rozhovory , popisi DnD mu nebrani,jen je skoda ze je ani nijak neodmenuje,ale kdyz dojde ke konfliktu (skill encounter , combat encounter) rozlisi se na kterych pravidlech hra stoji a marna slava hod d20+pekne vypiplany cislicko , na to proste nic nema.
Autorská citace #29
11.11.2008 08:57 - Merlin
Vitsi: na odměnu za roleplay přece nepotřebuješ mít systém...jaks přišel na to, že se neodměňuje za hovory? já naopak hráčům dávám xp za pěkně vedené hovory...i když je jim odměnou vlastně už ten samotný hovor. Přesto však určitě potěší pár xp navíc....posledně mi náš "ministr dezinformací" jak svorně nazýváme jednoho našeho hráče, předvedl tak úžasnou změnu osobnosti, že jsem fakt brečel smíchy...a samozřejmě jsem to ocenil. (ono, když malý půlčík nastvane křičí na tieflinga, že je pěkně škaredej, že je červenej a jeho vtipy nestojí za nic...mimo jiné...tak to byl zážitek)
Autorská citace #30
11.11.2008 10:04 - Jerson
Opakovaně se přesvědčuju, že za roleplay není třeba žádná mechanická odměna, že odměnou je zajímavá hra a rozvíjení charakteru svého i jiných. Ti co zajímavě hrají se nebudou snažit víc, když dostanou body navíc nebo plusy nebo tak, spíše začnou zbytečně přehánět. Ti co k takové hře nemají sklony začnou přehánět mnohem víc, aby se alespoň trochu vyrovnali těm, co jim popisy jdou.
A hod D20+, zejména DnD4e mi moc nevyhovuje. Zejména když dojde na to "pěkně vypiplané číslíčko", tak se neshodneme. V poslední hře mě právě tato nedostatečná čísla odrazovala od akcí, do kterých bych se v jiném systomu pustil, ale tady jsem nechtěl kazit společnou šanci.
XP nebo jiné odměny za rozhovory jsou dobré, když hráč potřebuje zvyšovat hodnocení schopností, aby mohl hrát dostatečně úspěšnou postavu, aby se ve hře mohl prosadit i po mechanické stránce. Když nic zvyšovat nepotřebuje, nepotřebuje ani dostávat odměny, ani jejich vidinu.
Autorská citace #31
11.11.2008 10:29 - Lotrando
Jerson: zeptám se, znal jsi DC (cílové číslo). To se totiž dá dohodnout a není problém, aby GM nastavil obtížnosti nízko, když se třeba jedná o nějaký setting, kde s eočekávají roztodivné nápady a výkony.
Autorská citace #32
11.11.2008 10:54 - Jerson
Lotrando - znal. A právě proto jsem do některých akcí nešel, protože jsem si snadno spočítal, že s bonusem +3 mám šanci 3:2 (nebo horší) že neuspěju, a když musíme získat tři (nebo šest) úspěchů a nesmíme získat tři a více neúspěchů, tak prostě bylo lepší, když jsem se nezapojoval vůbec a nechal ostatní, co na tom byli lépe, aby situaci vyřešili. A to Alnag dával obtížnosti střední, takže 15, což mi nepřijde tak moc.
Jenže moje přítomnost v dané scéně byla sice neutrální, ale moje aktivita škodila celé skupině. Ono by se to dalo zdůvodnit, že jsem prostě víc věcí zkazil než zlepšil (znám i takové lidi), ale tenhle princip se mi moc nelíbí. Tedy abych byl přesný - nemám nic proti tomu, když občas musí skupina napravit, co někdo z nich zkazí. Ale moc se mi nelíbí, že musím mít relativně vysoké charakteristiky, aby vůbec mělo smysl se o něco pokoušet. A to jsme znal DC a řídil se podle toho a podle znalosti mechaniky. Kdybych uvažoval jen jako postava, tak jsem ostatním zkazil mnohem více encounterů.
Autorská citace #33
11.11.2008 11:45 - Merlin
Jerson: vzhledem k tomu, že zase tolik nekrmím hráče combat encountry, ani bojem obecně..a přesto chci, at se zlešují..tak jim dám xp i za hru....není to přemotivované, protože oni stejně neví za co to je...proste dostanou jednou za čas, když vím, že je čas na přestup souhrnou částku....jen já vím, co bylo za boj, co za rp....proto se nebudou snažit víc než normálně...
Autorská citace #34
11.11.2008 11:59 - Jerson
To jsi narazil na druhou věc - někteří Vypravěči dávají přednost rozdělování zkušeností do kolonek, aby hráči věděli kolik jich za co mají ... a mě to přijde zbytečné. VE chvíli, kdy jsem použil systém "řekni co si chceš zlepšit /naučit a já ti řeknu, zda na to máš" nebylo třeba po tři roky hráčům říkat celkovou sumu - prostě se mě zeplati a já jim zlepšení ve většině případů schválil, protože na něj měli zkušeností dost. Takže s tebou souhlasím, že hráč nepotřebuje vědět, za co dostal XP, aniž by se přestal snažit.
Autorská citace #35
11.11.2008 12:14 - Alnag
píše:
A hod D20+, zejména DnD4e mi moc nevyhovuje. Zejména když dojde na to "pěkně vypiplané číslíčko", tak se neshodneme. V poslední hře mě právě tato nedostatečná čísla odrazovala od akcí, do kterých bych se v jiném systomu pustil, ale tady jsem nechtěl kazit společnou šanci.
Nejsem si teď jistý, jestli jsem to říkal, ale teoreticky můžeš dělat i pomoc druhému proti DC 10. Takže je vždycky důvod něco dělat. (Pomoc druhému se nedá zkazit. Přinejhorším mu jen nepomůžeš.)
Autorská citace #36
11.11.2008 12:15 - Joe
Jerson,
...pokiaľ nehráš klasické DnD ;)
Tam to tak nejako patrí ku koloritu - za zloducha 250 XP, za dobrý roleplaying 150 XP, za dodržanie kľúčov (miestny hack) 250 XP, za ukončenie epizódy 550 XP.
Autorská citace #37
11.11.2008 12:22 - Lotrando
Poslední dobou tíhnu k tomu, xp vůbec nedávat a po deseti střetnutích/výzvách dát level. Stejně to tak vychází, tak co se smolit s čísly. Problém je jen v tom, že hráči ty expy chtějí.
Autorská citace #38
11.11.2008 12:22 - Alnag
Lotrando: Tak jsem to dělal dřív. Ale teď je na mně vyžadovali po každém střetnutí...
Autorská citace #39
11.11.2008 12:27 - Lotrando
Alnag: stejnej problém.
JTaky dávám xp za major quest apod. Většinou při zadání rovnou zjistí, kolik je za splnění.
Autorská citace #40
11.11.2008 13:05 - Nerhinn
Abych vrátila diskusi do méně odborné roviny: překvapuje mě, že tu nikdo nezmínil jakousi... kompenzaci nedostatků v reálném životě. Byť by šlo třeba o nudné zaměstnání, tak určitě je příjemné se stát na chvíli někým dokonalejším.
A u mě osobně RPG zprostředkovává i jakýs takýs sociální kontakt. Když s lidmi nejsem, nechybí mi, ale když mám motivaci se s nimi scházet (když má ono scházení se nějaký cíl... cílem nerozumím rozhovor či veselí nad pivem), občas se při hraní přistihnu při myšlence, že je docela fajn být mezi lidmi. Což se mi normálně vzhledem k mé poměrně samotářské povaze moc nestává.
Posledním faktorem, proč ráda hraju RPG, byla zde již zmiňovaná kreativita. Díky vrozenému puntičkářství se nakonec k vymýšlení vlastních věcí nikdy nedokopu, resp. neustále je upravuju a zdokonaluju, takže to nejspíš nikdy nedokončím, ale ohromně mě baví, ponořit se do míst, která stvořila jen má fantazie, bloudit v nich, spojovat je a vymýšlet jim historii... vymýšlet skryté souvislosti. I když se obávám, že kdybych to někdy přeci jen dokončila, žádné hráče bych tam nepustila, takže se naskýtá otázka, nakolik je tenhle odstavec ještě o RPG :))

Pro přispívání do diskuse se musíš přihlásit (zapomenuté heslo). Pokud účet nemáš, registrace trvá půl minuty a 5 kliknutí.

Věděli jste, že...
Na d20.cz můžete mít svůj vlastní blog. Pokud chcete napsat o nečem, co alespoň vzdáleně souvisí s RPG, můžete k tomu využít našeho serveru. Tak proč chodit jinam? >> více <<
Jak se chovat v diskuzích
Přehled pravidel pro ty, kteří k životu pravidla potřebují. Pokud se umíte slušně chovat, číst to nemusíte. >> více <<
Formátování článků
Stručné shrnutí formátovacích značek zdejších článků, diskuzí, blogů a vůbec všeho. Základní životní nutnost. >> více <<
ČAS 0.097803115844727 secREMOTE_IP: 3.15.197.123