Sirienův blogček: filmové analýzy

Už nějakou (docela dlouhou) dobu se "bavím" tím, že sleduju zajímavé analýzy seriálů a filmů a překládám si je do nějakých poučení pro RPG. Samozřejmě, s mým dávným a přetrvávajícím (spíš sílícím) nezměrným pohrdáním kvasiintelektuální sférou tradičních kritiků je trochu tricky najít takové analytiky a kritiky, u nichž mám dojem že je má smysl poslouchat... tak sem si říkal, že když se podělím o nějaké svoje "raw" zdroje, tak mi možná někdo pošlete nazpátek nějaké vaše :)

Asi sem zatím nechci házet nějakou záplavu videí, spíš to vidím tak že sem budu do záhlaví postupně nějaká přihazovat, abysme měli čas je třeba i nějak probrat. A začnu nejspíš...

When Did Marvel Villains Get Good? - Nostalgia Critic - diskuse o tom co dělá dobrého záporáka dobrým záporákem. post

On Writing: how to foreshadow - Hello Future Me - 6 způsobů předesílání. post

Game of Thrones: How (and How Not) To Kill a Character - Razbuten - o tom jak správně (ne)zabíjet postavy. post

On Writing: Redemption Arcs! - Hello Future Me - o struktuře příběhů vykoupení a o osobní dynamice těchto příběhů - a obecně o struktuře růstu postav obecně. post


____________

Méně obecné/důležité, více složité popř. k RPG hůře vztáhnutelné:

Napsal: sirien
Autorská citace #81
17.9.2020 13:34 - Jerson
York píše:
Zajdu na univerzitu a zeptám se, jakej spell level může umět student třetího ročníku. Pak se mrknu na seznam kouzel up to tenhle spell level. Je tam proměna kamene ve zlato? Není => ten kouzelník to nezvládne.

Byl bys vyšetřovatel na houby :-)
Otázka zněla "zvládne to kouzelník, který strávil tři roky na univerzitě?"
Tři roky tam mohl strávit třeba i učitel, nebo mocný mág vypomáhající s nějakým výzkumem. Nedefinoval jsi vztah mezi dobou učení a úrovně kouzel.
Jinak řečeno jsi tuhle otázky "vyřešil" jen tím, že jsi znal odpověď už předem, ale z předložených informací ji čtenář nemůže odvodit.
Autorská citace #82
17.9.2020 16:13 - York
sirien píše:
Mimochodem, ne, že by na tom záleželo, ale použít dříve neexistující a navíc tichý předpoklad, že setting má universitu s ročníky, je dost cheat.


Existenci univerzity a ročníků na ní deklarovala otázka v příkladu, na kterym jsem to ilustroval, tak jakejpak cheat.


Anyways, já to prostě vidím takhle. Můžete s tím samozřejmě nesouhlasit, váš boj ;)
Autorská citace #83
26.9.2020 16:08 - sirien
Dokoukal jsem zbylýho Sandersona. Popravdě - trochu zklamání. Je mi jasný, že velká část hodnoty toho kurzu je ve všem tom okolo co tam studenti mají a divák na YT ne (spisovatelské skupiny pod jeho patronátem, osobní kontakt s ním, možnost získat napřímo kontakty nebo osobní doporučení od něj atd.), ale... to co tam říká bych v podstatě dokázal říct taky, a ještě něco navíc k tomu. Jasně, nemělo by to aureolu toho, že to říká Ó Velký Brandon, ale jen ňákej sirien, ale obsahově by to bylo totéž. Jakože... na "jak něco psát 1-0-1" dobrý, ale od univerzitního kurzu tvůrčího psaní bych prostě čekal o hodně víc.

To co tam říká nemá smysl nijak moc dál pitvat, v podstatě to jsou nějaké povrchní věci na téma "je lepší mít dobré postavy a meh svět než meh postavy a úžasný svět" a pak se tam věnuje tomu, že existují nějaké 3 obecné "škály" nebo "nastavovátka" či "ukazatele" u postav, jejichž změnu příběh může vyprávět (resp. že to je jedna možnost jak to kategorizovat a on jí shledává užitečnou - v podstatě to je něco jako DnD přesvědčení, kde nejde o obsah os, ale o princip dvojitého konfliktu Jeho osy jsou Sympatie, Proaktivita a Kompetence. Postavy, které se nevyvíjí a jsou fixní jsou "ikonické" - typicky Bond, Batman atp. Asi může mít nějakou malou užitnost pro práci s NPCčkama, ale... spíš ne, tohle neni něco, co byste v RPG plánovali, jako spíš něco, co prostě děláte.

(Z hlediska spisovatele se tam pak patlá v nějakých věcech co v RPG známe z návodů pro NPC a co se řešily už i z kraje tohodle tématu - typciky že vyšší hodnoty na aspoň nějaké té škále výše dělají postavu oblíbenou u čtenáře etc.)
Autorská citace #84
26.9.2020 16:23 - sirien
Takže, zpátky k zajímavějším věcem.

Hello Future Me: On Writing: Dark Lords! [ Sauron | White Witch | Voldemort ]

Velmi kvalitní matroš, komplementární k článkům typu... tady dole odkazy, 3. odstavec - všechno to o záporácích co tu máme. Takže:

Záporákem se zde myslí DARK Lord. Žádný morální šedo-bullshit nonsense wibbly wobbly, EVIL.

I když je záporák hrozně zlý, příběh samotný nemusí být morálně šedý. Morální rozměr příběhu může vyprávět o podstatě Zla nebo o tom, jaký má konfrontace se Zlem popř. porážka Zla dopad na protagonisty. Reference Frodo a Prsten, ale i Doctor Who a Dalekové (nepřátelé, s nimiž nelze smlouvat, na které nelze apelovat a kteří tlačí Doktora k činům a volbám, které jsou kriticky proti jeho přesvědčením).

I přes absolutnost Zla lze nastavit podobnosti mezi Dark Lordem a protagonisty. Kontrast podobností a rozdílů může vykreslovat vzájemný konflikt nebo vztah mezi nimi. ("Nejsme tak rozdílní!" a "Dělí tě ode mě jen jedno rozhodnutí" atp.) (Tady mě napadla... 4. série Expanse, která sice žánrově je úplně jinde než u Velkého Zla, ale jak tam Amos potká Murtryho byl hezkej reverse trope)

Absolutně zlý záporák zároveň nemusí vůbec znamenat zcela protikladně sněhobíle čisté hrdiny. Naopak - proti Absolutnímu Zlu lze bezpečně posdtavit i dost rozporné postavy.

I záporák by měl mít lidskost - ukázáno na nějakých quircích, téma co už bylo mnohokrát rozebráno v mnoha článcích tady okolo...

Pak nějaké poznámky, jako že záporáka nemůžete nechat porazit v každé jedno knížce, protože pak nepůsobí moc schopně a hrozivě. Co dodat, viz Scénáristiky, Temné horizonty atd.


Zajímavý postřeh je, že záporák je v příběhu tím poutavější, čím je přítomnější a "interaktivnější". Když jeho akce přímo ovlivňují postavy na scéně popř. s nimi může mluvit atp., tak vzniká vazba mezi antagonistou a protagonistou.

Přítomnost na scéně nicméně záporáka mnohdy zlidští až příliš, což lze kompenzovat záporákovým Vykonavatelem. Fire Lord - záporák, Azula - Vykonavatel. Imperator - Darth Vader. Technicky asi Sauron - Saruman? Atd.

Velká část lidskosti lze pak sesměrovat do vykonavatele. Druhotný efekt ale může být, že jeho lidskost a jeho přítomnost na scéně z něj učiní příběhově primárního protivníka, jehož porážka působí mnohem vítězněji a epičtěji, než porážka samotného Záporáka v pozadí.
Autorská citace #85
20.7.2022 11:20 - Aegnor
Thor Skywalker: Finn vs. Mayfeld: How to do a former trooper right (Character Comparison Battle).
Porovnání Finna (protagonisty Disney Star Wars trilogie) a Mayfelda (vedlejší postava z Mandaloriana) jakožto postav, které mají stejný background, podobný příběhový/scénáristický účel (ukázat, že pod tou helmou se skrývají obyčejní lidé), a jak to v jednom případě funguje a v druhém ne.
K tomu jsou v první polovině nějaké myšlenky o tom, jak by šlo Finna uchopit lépe, aby nebyl tak hrozně plochý.
Autorská citace #86
14.8.2022 15:34 - sirien
Storytelling: 6 Essential Questions

(z jeho jiného videa, whatever): příběh je jako kulečník - postava jde jako koule za svým, příběh vzniká tím, že vráží do jiných postav, které jí stojí v cestě nebo mění její směr.

- o kom příběh je?
- co hrdinové chtějí?
- proč to nemůžou dostat?
- co s tím udělají?
- proč to nefunguje?
- jak to skončí?

...tvorba příběhu je kladení otázek, zejména "proč" - proč je X něco, proč X chce Y atd.

Příběh je především o lidech - i pokud je o něčem jiném, to co publikum zajímá jsou lidé, kteří to zosobňují.

Způsob, kterým otázky zodpovídají, postavy charakterizuje.

Závěr příběhu by měl něco sdělovat - když to víte předem, všechno se tvoří snáz.


...celé se to dobře páruje na Scénáristiku, na koncept příběhu jako příběhových otázek, na koncept hráčské volby, kdy hráči charakterizují postavu tím, že za ní dělají rozhodnutí a nechávají jí vyjádřit postoje k různým událostem a věcem v příběhu. V RPG je příběh otevřený a nevíte, jak se postavy k něčemu postaví nebo jak něco udělají / rozhodnou, ale to že víte o čem to má být, co se má rozhodnout, k čemu se mají na konci postavit je to, co vám pomůže ujasnit si, co mají postavy pocestě potkávat.
Autorská citace #87
14.8.2022 16:03 - sirien
How To Kill An Iconic Character - Chris Gore

Delší video s v podstatě dvěma pointama:

- smrt postavy neni o postavě ale o tom jak na ní reagují ostatní postavy. Proto byla smrt Spocka výborná, zatimco smrt Hana Sola shit.
- pokud hrdina nemůže uvěřitelně zemřít, sázky musí být jinde - Lucas věděl, že v Empire strikes back nikdo neuvěří, že by Luke umřel, takže ten souboj je o tom jestli podlehne nebo nepodlehne Temné straně, např.

...plus hromada shittalku Disneywars.
Autorská citace #88
29.8.2022 06:47 - ShadoWWW
Něco pro Jersona. Historické rozebrání nového Žižky.

Pro přispívání do diskuse se musíš přihlásit (zapomenuté heslo). Pokud účet nemáš, registrace trvá půl minuty a 5 kliknutí.

Věděli jste, že...
Na d20.cz můžete mít svůj vlastní blog. Pokud chcete napsat o nečem, co alespoň vzdáleně souvisí s RPG, můžete k tomu využít našeho serveru. Tak proč chodit jinam? >> více <<
Jak se chovat v diskuzích
Přehled pravidel pro ty, kteří k životu pravidla potřebují. Pokud se umíte slušně chovat, číst to nemusíte. >> více <<
Formátování článků
Stručné shrnutí formátovacích značek zdejších článků, diskuzí, blogů a vůbec všeho. Základní životní nutnost. >> více <<
ČAS 0.089040994644165 secREMOTE_IP: 54.225.1.66