Ženy a D&D

Dneska jsem si četl na Wizardích fórech srdnatá slova hlavního brand-managera D&D na adresu chystané knížky Confessions of a Part-time Sorceress. Záměrně říkám knížky a ne příručky, protože je to titul mířený více méně mimo trh klasického hráčstva - což je ostatně poznat už z obálky.

Nicméně abych se dostal k pointě, Scott Rouse usoudil, že D&D hraje málo žen a hodlá s tím zatočit v rámci soupeření s World of Warcraft (MMORPG). Samozřejmě jenom představa, že si to chce rozdat s WoW a vyhrát je komická. Ale přivést do hobby víc zástupkyň něžného pohlaví by jistě bylo záslužné.

Co mi není jasné je, jak toho chce dosáhnout touhle anekdotickou knihou... ale budiž.

Otázky, které se nabízejí jsou mnohé. Jak byste na to šli vy? Co si myslíte o tomto "počinu"? A co hráčky mezi námy? Chtějí si přečíst deset důvodů proč je D&D lepší než rande?

  • Dostat košem stojí jen pár životů.
  • Někoho praštit obvykle zahrnuje buď magickou střelu nebo pořadný palcát.
  • Ochrana před zlými kouzly - musíme říkat víc?
  • Váš parťák zná čtyřicet dva kouzel a umí máchat mečem.
  • "Být zkušená" je něco, s čím se můžete vychloubat.
  • První rande obvykle sestává ze střetnutí s medvěvýry a rosomáky ne bývalými partnerkami a rodiči.
  • Rozpadlé vztahy lze svést na špatný hod kostkou.
  • Deník postavy vám dává šanci omrknout chlápkovy statistiky ještě před prvním rande.
  • Jste-li raněna, je naděje, že do rána budete uzdravena.
Napsal: Alnag
18.2.2009 10:08 - Lotrando
Když je herní skupina poskládána z příslušníků obou pohlaví, má to své zřejmé výhody i nevýhody. Osobní zkušenost z pohledu GMa je ta, že se dívky dokáží pohroužit do poněkud jiných vrstev příběhu, nakonec ale v zásadě fungují velmi obdobně. Je možné, že v období puberty je rozdíl větší, u dospělých hráčů bych jej ale nijak markantní neviděl.

Pokud jde o tradiční role, tak ty jsou součástí příběhu. Pokud se uplatní, je to věcí hráčů, u NPC je v tom záměr GMa. Je nutno podotknout, že svět který je většinou zobrazován, je daleko blíže naší moderní zkušenosti, nežli "tradičnímu" modelu. Proto bych byl s tradičními rolemi opatrný. Podle mého nemají takovu váhu, jaká se jim přisuzuje.
18.2.2009 10:53 - Sethi
Píše:
Tento postup používám, když to jde, a víceméně funguje, i když v pravidelné hře mám schopné hráče kteří příběh vytváří podobně.


rozhodně bych netvrdila, že ne. ale řekla bych, že to souvisí s tímhle

Píše:
Je možné, že v období puberty je rozdíl větší


troufla bych si říct, že je to není ani tak "možné" jako spíš "skoro jisté". (sem by se se hodil rozmáchlý výžblept o tom, jak samička přecházející do období plodnosti musela být schopná vhodně interagovat se zbytkem samic, aby se navzájem neukousaly, zatímco samečci pobíhají po stepi a loví vakoveverky, k čemuž potřebují spíš souhru, než souznění - ale to není můj studijní obor)

docela jasně si vzpomínám, jak se malá kačenka u svého prvního rpg, přibližně tak v jedenácti letech, rozhodla, že bude s padouchem vyjednávat, místo aby se na něj hned vrhla. jasně, skončilo to bojem... ale snaha tam byla!

Píše:
Zažil jsem obé, asi tak v poměru 5:2 ve prospěch samostatných žen, ale celkový vzorek je příliš malý, takže klidně může být častější případ co popisuješ ty. I když mám spíše zkušenost, že dívky jsou odsouvány na vedlešjí kolej v běžném životě a tak si to spíše vynahrazují v RPG.


já bych ani nechtěla tvrdit, že to je častější případ... jen že to je jeden ze způsobů, jakým se k tomu lze postavit. a já jsem nemluvila přímo o odsouvání. nebo teda, mluvila -

Píše:
...v kombinaci s moderní užitečnosti - a já za to usmažím nepřítele fireballem/udělám z něj jehelníček/budu léčit jak jen to půjde.


role, o kterých jsem hovořila, jsou pro družinu více či méně nezbytné, rozhodně si nemyslím, že jde o sebeodsunutí se na vedlejší kolej. jen potřebují trochu živých štítů, které schytají pár ran místo nich =)

Píše:
Je nutno podotknout, že svět který je většinou zobrazován, je daleko blíže naší moderní zkušenosti, nežli "tradičnímu" modelu.


spíš bych řekla že je to takové to "sejdeme se na půl cesty a z obou modelů si vezmeme co se nám víc líbí" (a většinou si bereme ty hezčí věci, člověk radši pomine končetiny zanícené snětí a lifespan třiceti let...). naakčněná hrdinka pak není ve společnosti nic moc TAK do očí bijícího, ale pořád je to spíše nezvyk, oproti tradičnímu postavení vesničkých žen/dvorních dam/cokoli.

to se ale týká spíš středověce laděných her...
18.2.2009 11:02 - Lotrando
Sethi: středověk byl spíš nudný, pokud člověk neměl postavení, což u žen moc nehrozilo. Hraní si na středověk pak vede k tomu, že se to upravuje a vylepšuje, až to má s původním nápadem či dokonce středověkem jen málo společného.

Docela by mě zajímaly ty tradiční role v reálu. Protože divky zas až tak ke hraní léčitelek netíhnou. To je spíš záležitost gender RP, kdy muži něco podobného hrají aby jako hrály ty ženy. Obrácená strana ledové královny, řekl bych. Osobně nemám předsudky ani k jednomu, je to hra a hrají se role. Je svobodnou volbou hráče, jakou roli si zvolí.

V mojí družině je jedna defenderka, co hraje fightera velmi, velmi útočně. Kupodivu se moc nebojí, ačkoliv by to člověk z pohledu tradičního neočekával. Pak mám druhou hráčku, která je striker, klasický rogue. No a její odvaha jí třeba zrovna včera málem stála život. Healera mi hraje hráč, který by nejradši hrál strikera :).
18.2.2009 11:25 - Colombo
ono netřeba hledati ty rozdíly jen v biologii, jde hodně o to, že jsou dívky takto vychovávané a je to od nich očekávané.
18.2.2009 11:29 - Alnag
Colombo: Ale ten důvod, proč jsou takhle vychované je klidně možno hledat opět v biologii. Veškerá lidská kultura má biologické základy. ;-)
18.2.2009 11:57 - Lotrando
Je to jeden z možných modelů. Jsou společenství, kde je distribuce povinností mnohem větší. Zpravidla jde o taková, která měla dostatek potravy, ale to není až tak důležité. My se na to díváme z pohledu naší zkušenosti, jenže existují jiné a známé modely. Navíc, kdo asi tak hraje normální hospodyňku. Nebo normálního soustružníka. V našich hrách vystupují spíše ti, co vybočují z tradičních rolí. Mojí obvyklou otázkou na hráče, když si vysvětlujeme co jsou zač jejich postavy, bývá "a proč jsi vlastně dobrodruhem. A neříkej, že ti zabili rodinu, to většinou lidi zlomí, jen málokoho to žene kupředu tak, aby se z něj stal dobrodruh." Podobně bych to viděl i u ostatních "tradičních" rolí.

EDIT:

Colombo: jasně, právě proto, z 99% jsme stejní.
18.2.2009 12:05 - Sethi
Píše:
Hraní si na středověk pak vede k tomu, že se to upravuje a vylepšuje

však to jsem v podstatě řekla, ne? =)
Píše:
Protože divky zas až tak ke hraní léčitelek netíhnou.

tak tady už si dovolím vyslovit špetku nesouhlasu - ale jen proto, že vycházím z jiné množiny údajů než ty =) mám nahráno pár let lineageII (jistě, někdo se může ohradit že onlinovka má s rpg pramálo společného - ale role zůstávají rolemi). za tu dobu jsem tam poznala mnoho hráček (po odfiltrování těch, co jen předstírali že jsou ženské, protože z toho těžili jisté výhody...) a značné procento z nich preferovalo podpůrné charaktery. kamarádka to komentovala slovy "necháme chlapce, ať zabíjí... a my se o ně postaráme. nakonec, kdo by to udělal líp než my?"
nicméně.
zase skoro bez vyjímky bych řekla, že většina těhlech "supportek" se projevila ve věkovém rozpětí nad 20 let. že by nenápadný projev tikajících biologických hodin? "já vám dokážu, že vás umím udržet naživu, a tím dám najevo, že mám dobrý potenciál stát se pečující matkou." trochu extrémní úvaha... ale moje minulost má i svá temná místa, takže si dokážu představit, že někde na dně hormonálních jezírek by to tak mohlo fungovat.
zároveň často tyhle slečny a paní dokázaly účinně spravovat klany, aniž by je jejich "svěřenci" přivedli k šílenství. příprava na roli matky? oO'

když se na to tak koukám, asi zahodím rpg a s křikem uteču - je čas začít se oblékat do růžové a vymetat diskotéky.

Píše:
Kupodivu se moc nebojí, ačkoliv by to člověk z pohledu tradičního neočekával.

proč by měl člověk očekávat, že by se měla bát? nějak si tohle nedokážu přeložit =)
18.2.2009 12:17 - Lotrando
mmorpg: stejné osoby - Paladin (fighter class), Wizard - striker. Že by to opravdu bylo individuální a záleželo víc na osobních preferencích? Naopak já i kámoš máme healery. Tak tady to taky moc nefunguje, ale asi opravdu vycházíme z různých dat. V tom bych viděl i podstatu problému. Generalizujeme na základě omezeného souboru dat.

K tvé otázce. Připadá ti normální, aby holka vyrazila na nepřítele, přímo doprostřed bitvy? To je samozřejmě řečnická otázka, protože podpůrné typy tohle nedělají.
18.2.2009 12:25 - Gabik
Sethi: Já mám z on-linovek opačnou zkušenost. Mám za sebou 3 roky World of Warcraft a zhruba jen 10% dívek hrálo podporu a léčitelky. 90% ostatních mělo mágy, zloděje a huntery. A to co bylo slyšet za emoce do sluchátek při PvP nedal do chlap nedal. Dokonce dívka byla i velitelem strikerů v gildě a jak jí sedělo všechny hezky šéfovat. A nikdo ani necek.
A dokonce těch 10% léčitelek mělo alty strikery, aby se po náročném dni mohly odreagovat. :)

Je to opravdu o základu dat ze které se vychází.
18.2.2009 12:36 - Jerson
Sethi, osobně mám dojem, že hodně hráčů kteří nechtějí stát přímo v přední linii tíhnou k supportu takových postav - já taky jsem raději zástupce velitele, zejména pokud si z někoho můžu velitele udělat a pak mu radit :-)

Jinak tímto způsobem jsem zapojil i svou slečnu do první hry - prostě jsem jí začal říkat "šéfe" a za chvíli stála v čele šestičlenné skupiny, aniž věděla jak :-)

Píše:
sem by se se hodil rozmáchlý výžblept o tom, jak samička přecházející do období plodnosti musela být schopná vhodně interagovat se zbytkem samic, aby se navzájem neukousaly, zatímco samečci pobíhají po stepi a loví vakoveverky, k čemuž potřebují spíš souhru, než souznění

S tímto mám docela problém - polovina dívek co jsem v RPG potkal špatně snáší další samičku ve skupině. I když to není ten typ co by se nechal opečovávat, tak holka je konkurence - pokud nejde o odbrou kamarádku (už jsem to tu psal dřív). Kluci spolu dokážou tak či onak nevjít, nebo možná beru vzájemné napadání jako normální. Dívky se tak moc nenapadají, spíše se stahují a nechtějí hrát (ale opět - malý vzorek).

Každopádně úplně nejlepší zkušenosti mám s hrami, ve kterých holka - nebo tedy dívčí postava šéfuje, či alespoň navrhuje co se bude dělat a koriguje ostatní. Na druhou stranu pokud se zkouší prosadit násilím a kluci ji nepřijmou, je z toho nejhorší hra.

Ale tak nebo onak mám jen jednu vysloveně špatnou zkušenost s holkou ve hře, takže jsem devíti prsty z deseti pro (: )
18.2.2009 12:37 - Sethi
Píše:
K tvé otázce. Připadá ti normální, aby holka vyrazila na nepřítele, přímo doprostřed bitvy? To je samozřejmě řečnická otázka, protože podpůrné typy tohle nedělají.

pokud mám pocit, že vyrazit doprostřed bitvy je to, co by bylo v ten okamžik pro partu nejužitečnější - byť s určitým rizikem pro mě samou - tak to udělám. vždycky budu zaujímat takovou pozici, abych byla partě nejvíc k užitku. samozřejmě, s rolí healera je to většinou někde v povzdálí, protože staré přísloví říká "mrtvý healer - špatný healer", ale to udělám ne proto, že bych se měla bát, ale proto, že vím, že jinde jsem daleko užitečnější. v okamžiku, kdy budu chtít použít nějaké teoretické AOE vyžadující těsnou blízkost a budu mít pocit, že to skutečně pomůže, tak to udělám.

neřekla bych, že je to o obavách, ale o tom vědět, kde je moje místo. pokud budu hrát tanka, tak budu stát uprostřed davu monster a držet ty obludky na sobě, protože to je to, co se musí udělat, aby mohli ostatní vést svou práci.
18.2.2009 12:39 - Alek
lotrando píše:
V mojí družině je jedna defenderka, co hraje fightera velmi, velmi útočně.

Ale neříkej, že občas nevypadne z role a nezjihne. My máme v grupě barbarku podobně útočně naladěnou, ale občas i jí asi zaťukaj biologický hodiny a div nezačně šišlat. :-)
18.2.2009 12:41 - Lotrando
Já s tebou souhlasím. Pak ale nesedí to, co bylo řečeno dřív. Protože to co děláš je dáno tvou rolí ve hře a ne společenskou. Dokonce je to přímo dáno tvou taktickou rolí a ne rolí hereckou.
18.2.2009 12:50 - Sethi
Píše:
Sethi, osobně mám dojem, že hodně hráčů kteří nechtějí stát přímo v přední linii tíhnou k supportu takových postav.


v mém případě by to nebylo ani tak o předních liniích (fuj mám nějakou přesolenou housku.) jako spíš o tom, že mi nesedí role damage dealera. tankovací pozice mi rozhodně nevadí. ale tak já nejsem 'lovec' ani v reálném životě =) nicméně to tak nějak koresponduje s tím, co jsi ty řekl.

Píše:
Dokonce dívka byla i velitelem strikerů v gildě a jak jí sedělo všechny hezky šéfovat.

Píše:
Každopádně úplně nejlepší zkušenosti mám s hrami, ve kterých holka - nebo tedy dívčí postava šéfuje, či alespoň navrhuje co se bude dělat a koriguje ostatní.
¨
Píše:
zároveň často tyhle slečny a paní dokázaly účinně spravovat klany, aniž by je jejich "svěřenci" přivedli k šílenství.


ano. =) ochota věnovat velkou dávku trpělivosti organizaci, možná?

Píše:
A dokonce těch 10% léčitelek mělo alty strikery, aby se po náročném dni mohly odreagovat. :)


to se s ničím nepopírá. taky jsem je měla. a nebo jsem prostě zaujala agresivní pozici s tím co bylo po ruce - už třeba tím, že klerik dokáže smažit nemrtvé, no není to krása?


ale řekla bych, že už jsme se stejně shodli na tom, že se těžko na něčem shodneme...

edit:
Píše:
Já s tebou souhlasím. Pak ale nesedí to, co bylo řečeno dřív. Protože to co děláš je dáno tvou rolí ve hře a ne společenskou. Dokonce je to přímo dáno tvou taktickou rolí a ne rolí hereckou.

to je ale role která mi sedne na hraní. kdybych měla hrát strikera, tak ho hrát dokážu. možná bych ho i zahrála dobře. ale z mých vnitřních preferencí si vyberu postavu s podpůrnou funkcí.
18.2.2009 14:26 - Lotrando
pak si rozumíme :)
18.2.2009 14:54 - wraiths
Lotrando píše:
.... Připadá ti normální, aby holka vyrazila na nepřítele, přímo doprostřed bitvy? To je samozřejmě řečnická otázka, protože podpůrné typy tohle nedělají.
Me se to zda normalni,pokud ve viru bitvy stoji defendr "podklesava" a krev z nej jen crci, tak to prave ten pravi cas pro ochranovatelske typy(at je healer divka ci kluk), kdy musi zasahnout a pomoci mu. a myslim,ze do tohohle se vice vciti divka. priklad: chlap kouka na trpici dite jak se topi,kalkuluje,je to daleko a kouka po nejaky zachrany pomucce(kruh,lodka). kdezto zenska vlitne do vody "hlava nehlava" pro dite,nehledice na nejakou pozdejsi obtis.
stejne tak kdyz se koukate na utkani v nejkaym kolektivnim sportu( fotbal,hokej). tak i kdyz jsou nauceny co maji delat, tak je videt jak se za jednou hrackou zene 5 souperek. proste,zensky maji jinou genetickou vybavu a i kdyz se da nejakym preucenim zmenit,porad ji bude mit. Ale jsou i vyjimky jako ve vsem.
18.2.2009 15:02 - Pilgrim
Lotrando píše:
středověk byl spíš nudný, pokud člověk neměl postavení,....


Nechci se přít, ale jak to víš? Co to vlastně znamená?
Dnešní doba je ve srovnání se středověkem zajímavejší?
Antika byla víc nebo míň nudná než středověk? A pravěk?
Nemyslím to jako urážku, ale nechápu úplně jak to myslíš.
Taky jsem někde četl, že středověk byl spíše doba dynamického rozvoje a duchovního kvasu, což mi s tím spíše nudný nijak moc dohromady nesedí.
18.2.2009 15:06 - wraiths
Pilgrim: no Lotrando asi myslel,ze to meli zensky tesi se prosadit. Myslim nejak viditelneji nez pres manzela, chranence ci jinou muzskou oporu. I kdyz vyjimky zas byly,ale presto to musely nejak zkoulet s chpalama viz. treba Johanka.
18.2.2009 15:11 - Lotrando
Pilgrim: nerozumím otázce

wraiths: to je ta generalizace, ty tvrdíš že to záleží na pohlaví, já říkám, že to daleko spíš závisí na osobnosti. Předchozích deset příspěvků se kloní k mému názoru.
18.2.2009 15:13 - Pilgrim
Wraiths píše:

No, ve smyslu prosadit se v (typicky mužských povoláních podle některých lidí, povoláních a rolích na které nemají muži žádné zásadní právo a ženy by je měly být schopny vykonávat bez jakýchkoli společenských omezení), tak patrně ano.

Mě spíše šlo, ale o obecný výrok - středověk byl převážně nudný...
Už jsem to na tomhle fóru slyšel předtím a docela mě to zaráží...

Pro přispívání do diskuse se musíš přihlásit (zapomenuté heslo). Pokud účet nemáš, registrace trvá půl minuty a 5 kliknutí.

Alnag

Alek Lačev

Věk: 33 let
Bydliště: Praha
Ukončil aktivní hráčskou kariéru v roce 2014.

Hry, které jsem hrál: 13th Age, Advanced Dungeons & Dragons 2e; Čas pro hrdiny; D20 Modern; Dračí doupě 1.2 a 1.5; Dračí doupě plus; Dungeons & Dragons 3e; Dungeons & Dragons 3.5e; Dungeons &...více
Věděli jste, že...
Na d20.cz můžete mít svůj vlastní blog. Pokud chcete napsat o nečem, co alespoň vzdáleně souvisí s RPG, můžete k tomu využít našeho serveru. Tak proč chodit jinam? >> více <<
Jak se chovat v diskuzích
Přehled pravidel pro ty, kteří k životu pravidla potřebují. Pokud se umíte slušně chovat, číst to nemusíte. >> více <<
Formátování článků
Stručné shrnutí formátovacích značek zdejších článků, diskuzí, blogů a vůbec všeho. Základní životní nutnost. >> více <<
ČAS 0.075250148773193 secREMOTE_IP: 18.191.132.194