Projekt Void

Void: Sci-Fantasy je česká RPG hra, poprvé vydaná v roce 2012. V roce 2020 vyšla předělaná verze 2.0, která již nese název Void: Science Fantasy.

Kombinuje žánr fantasy a sci-fi, to vše v „grimdark“ hávu temnoty, beznaděje a utrpení, kde hlavní roli hrají nekončící války, intriky a korupce. Hra toho plně využívá a tak nabízí především drsnou akci a boj ve všech jeho rozmanitých formách, kde skutečně jde o život. Pravidla jsou jednoduchá, inspirovaná wargamingem a bez zbytečných komplikací. Gamemaster i hráči mají k dispozici nástroje, které jim dovolují vytvářet nekonvenční kombinace a prožít napínavá a nebezpečná dobrodružství. Koneckonců, pokud hráč svoji postavu řádně nepřipraví na všechny hrozby, smrt ji může dostihnout poměrně rychle. Je tu nepřeberné množství zvláštních schopností, předmětů, zbraní a dopravních prostředků, takže postavu lze dobře přizpůsobit každé taktice, každému protivníkovi.

Void: Science Fantasy má vlastní svět, který je prostorově i časově dosti rozsáhlý a inspirativní. Má mnoho dějových linií, na které lze snadno navázat. Hlavní zápletkou je boj spásného Světla proti korumpující Temnotě. Když byla galaxie zmítána obrovskou válkou mezi stoupenci dvanácti bohů Nebe a dvanácti bohů Pekla, pětadvacátý bůh se rozhodl obětovat svůj život, aby ji ukončil – tím, že přivede zlo tak hrozné, že se proti němu budou muset všichni spojit. Na místě jeho smrti vznikla Trhlina do Prázdnoty, ne-prostoru za hranicemi vesmíru. Z ní začala vyvěrat Temnota, která se brzy zformovala v pětici Temných bohů s jediným posláním – pohltit všechny duše. Válka mezi Nebem a Peklem sice oficiálně skončila, mír mezi galaktickými frakcemi však nenastal. Technologicky pokročilí lidé Černých říší bojují s magicky nadanými lidmi z Bílých říší, zatímco obě skupiny jsou pod útokem lidí Šedých říší, kteří je považují za separatisty. Orkové vedou bleskovou válku proti těžebním klanům trpaslíků, hobgoblini jsou v zákopové válce s průmyslově orientovanými gnómy a goblini provádí své partyzánské akce proti zemědělským půlčíkům. Vznešení elfové fanaticky oddaní Nebi pokračují ve svaté válce proti Temným elfům, kteří jsou slepě věrní Peklu. Lesní elfové, kteří se této války odmítli účastnit, odešli do exilu, kde se však dostali do konfliktu s xenofobními ursary. Felirové a canirové spolu vedou kruté predátorské bitvy o suroviny a teritorium. Mocní Titáni – trollové, zlobři a obři – se snaží vybudovat velké říše na troskách impéria svých dávných pánů, při tom však musí bojovat o cenné otroky. Mezitím armády Temné ruky pomalu postupují a dobývají jeden planetární systém za druhým. Zdá se, že vyhasnutí veškerého Světla se neodvratně blíží.

Přehled toho, co zatím vyšlo:



Základní kniha
Základní kniha pravidel. Dovoluje hrát za žoldnéře – nájemné bojovníky.
Verze 2.0 je rozdělena na jednotlivé kapitoly:
- Systém
- Tvorba postavy
- Dovednosti a vybavení
- Zápasník
- Střelec
- Technik
- Lékař
- Kouzelník
- Kněz
- Infiltrátor
- Víra a korupce
- Mise
- Zbraně
- Implantáty a talismany
- Zvířata
- Protivníci
- Dopravní prostředky
- Svět

Výcvikový tábor
"Demoverze" hry, která na pouhých třiceti stránkách obsahuje ta nejzákladnější pravidla. Ke stažení ZDE

Triskelion
Příručka pro hry Trilogie Void, která se zabývá Triskelionem. Ke stažení ZDE

Hrdinové říší 2.0
Příručka přinášející pravidla pro hraní dalších kariér (mimo žoldnéře a plenitele) a také vůdců organizací i vládců říší, což je užitečné především tehdy, když postavy získají mnoho bodů zkušeností a velké bohatství. Kromě toho obsahuje pravidla pro tvorbu základny. Ke stažení ZDE

Arzenál zkázy 2.0
Příručka zaměřující se na další vybavení, brnění, zbraně, implantáty a talismany. Ke stažení ZDE

Temná ruka 2.0
Příručka pojednávající o silách Temnoty. Dovoluje hrát za plenitele, „temnou“ obdobu žoldnéřů. Jsou to krvelačné bandy upírů, vlkodlaků, nemrtvých, mutantů a zatemnělých, jejichž úkolem je získávat duše smrtelníků pro Temné bohy. Ke stažení ZDE

Nespoutaná magie 2.0
Příručka zaměřující se na další kouzla resp. psi-síly. Ke stažení ZDE

Velkolepé zázraky 2.0
Příručka zaměřující se na další rituály resp. seance. Ke stažení ZDE

Smrtící divočina 2.0
Příručka obsahující nová zvířata a rostliny. Je tu také uvedeno vybavení, které je možné zvířatům přikoupit a zvýšit tak jejich efektivnost v boji. Ke stažení ZDE

Grimdark karty 2.0
Grimdark karty jsou herní pomůcka, která zajišťuje, že hra bude mít atmosféru v grimdark stylu. Ačkoliv jsou primárně navrženy pro hry trilogie Void, je možné je použít v kterémkoliv jiném stolním RPG. Ke stažení ZDE


Příručky dosud ve staré verzi:

Apokalypsa
Příručka týkající se přírodních katastrof, zbraní hromadného ničení, mocných kouzel a rituálů. Nabízí mnoho možností totální destrukce a zkázy, které gamemaster může použít jako pozadí zápletky a hráči jako „eso v rukávu“ proti těm nejmocnějším protivníkům. Ke stažení ZDE

Ocelové bestie
Příručka zaměřená na bojové dopravní prostředky, jejich modifikace a přídavné vybavení. Obsahuje Lodní deník, ve kterém si hráči mohou udržovat přehled o svém námořním, oblačném či vesmírném plavidle. Ke stažení ZDE

Zuřící bohové
Příručka o astrálních služebnících bohů - dovoluje za ně hrát již od začátku. Kromě toho se zabývá vírou smrtelníků a obsahuje také vzácné vybavení pro křižáky. Ke stažení ZDE

Nelítostné armády
Příručka obsahuje pravidla pro boj oddílů i pro velké bitvy armád a flotil. Jsou tu popsáni také noví bojovníci majoritních ras. Ke stažení ZDE

Kolébka života
Příručka obsahující pouze popisy nejvýznamnějších a nejzajímavějších míst galaxie. Spolu s ní je k dispozici také galaktická mapa. Ke stažení ZDE

Šedé stíny
Soubor předpřipravených misí, který je vhodný pro začínající Gamemastery. Ke stažení ZDE
Napsal: Gediman
14.3.2012 13:00 - Wild West
S ohledem na Merlina i sebe provádím hloubkovou sondáž debaty; ona je totiž taky pěkně naditá spamem.

Po úvodní kočkovanici na téma vzory Warhammer apod, to nakopl Jerson na str. 6, #101 -
- leitmotiv celé debaty, protesty proti D100 Píše:
Jak se liší džungle s náročností 14 a 15 a jak to hráč pozná?

- Píše:
vlastnosti postavy se nahazují. Můžu vědět proč?

Klíčová otázka, víceméně zapadla

- všeobecné protesty k pravidlům pro boj, zejména s ohledem na reálnost

Dál se všichni drží v Jersonem vykolíkovaných směrech, Jerson znova perlí na str. 9, #172, Píše:
Pokud chceš udělat hru, ve které významnou část bude tvořit boj, pak musíš udělat pravidla jednoduchá a přitom komplexní a hlavně svižná(!)


Štěpná je str, 12, #223 Sosák Píše:
Jaky ucel ma ten system plnit?
Moznosti je spousta. Muzes chtit jednoduchy a rychly system co se neplete hlubokemu prozivani postavy, muzes chtit takticky system aby sis mohl uzivat bitky, chtit system ktery ti pomaha stavet dramaticke pribehy plne drsnych rozhodnuti a dejovych zvratu, system co ti pomuze s co nejpresnejsim hranim "jako v tom filmu", system co ti pomaha ze hry udelat ztrestenou komedii, a tak podobne. Muzes toho mit i vic, jen si nemyslim ze by existoval system ktery tohle zvladne vsechno, podobne jako dopravni prostredek nemuze byt zaroven motorka a autobus.


Další klíčový problém str. 17, #332 Alnag, Píše:
Taky se mi líbí, jak Goblin stojí a nechá se nejdřív ostřelovat a pak zrubat úplně do mrtva. Teda už jsem v RPGčku viděl lecos, ale tohle mne děsí... může to být taky naopak? Že jako hráčské postavy stojí, něco se na ně nahrne a zrube je to umřou a ani si neškrtnou? Protože to by nebylo dobrý...



Potom se spíš blbnulo; Noir vzbudil na str. 25 poznámkou 499 poprask v dámské části osazenstva popisem své supercool postavy, Pipux několkrát vyděsil Merlina nějakými balonky, ale důležitý je asi záznam testovací hry na str. 27:

Pety píše:
A jaka tedy byla hra?budou zapisy?bude zaznam?a co na to jan tleskac?

#566 Alnag píše:
Řekněme pro začátek... velice krátká. Noir dokončil celý quest (krom otevření dveří) prakticky sám během cca deseti vteřin. :D


- to be continued-
14.3.2012 14:11 - Jerson
Bouchi, jak píše Alef, mobil mi doplňuje slova, a když je dlouhé slovo na začátku psacího řádku, poskakuje mi obraz, takže ho ani nepřečtu. kontrola delších postů je pro mě prakticky nemožná.
14.3.2012 14:13 - Wild West
Od strany 29 se debata zvrtává ve frašku; na klíčové straně jsou reakce přímých účastníků hry, Sethi, další strana - hlavní hrdina dne Noir.

http://www.d20.cz/blog/Gediman/50705.561.html#

Od tohoto bodu přestávají brát Void všichni vážně a spíš se blbne, než diskutuje.
Od str. 38 se dumá nad krycí palbou a vůbec situací, jaké má tato šance v různých systémech.
Str. 40 zase dumá, kolik centimetrů čeho je spolehlivý štít proti střelbě puškou.
na str 43 se flamuje mezi Kostějem a Alnagem o nahazování postav (docela klíčová věc, která nadlouho zapadla), ale už bez vztahu k Voidu.

na str. 45 se začíná pátrat po základní myšlence Voidu, při čemž jsou zmíněny různé myšlenky jiných her. Ocitovat stojí asi #902, Gediman:
Píše:
Co bude odlišovat Void od ostatních jsem také napsal. Implementace mechanik wargamingu, tedy snížení realističnosti pokud by ta znamenala vyšší obtížnost porozumění - větší masu textu pravidel.
Také proto jsem realističnosti nedal nejvyšší preferenci, tu drží jednoduchost. Realističnost je až na posledním místě, pokud ji nebude možné dosáhnout pomocí jednoduchých pravidel, jakože většinou nebude.


K otázce vydávání - str. 46, 914, Bouchi, opět aktuální, stav v listopadu 2009:
Píše:
Ze ctyr tiskem vydanych ceskych RPG systemu (DrD, Stin mece, DrD+, Hrdinove fantasy) jsou tri stale v prodeji. Nejmene dva dalsi systemy se k vydani pripravuji (Strepy snu, Factum). Dalsi systemy jsou k dispozici zdarma na internetu. Je tedy treba si take klast otazku, kolik puvodnich ceskych RPG cesky trh (tedy trh s tistenymi RPG) unese.


Gediman píše:

Chtěl bych se tedy touto cestou zeptat, zda-li byste neměli zájem takovou hru vydat. Rád bych se nejdříve informoval, abych se nepouštěl do něčeho, o co nikdo nebude mít zájem.


Bouchi píše:
Pro takovou odpoved jsou ovsem vase informace zcela nedostacujici. Zkuste nam svoji vizi nastinit podrobneji, textem o rozsahu cca 5 000 znaku. Potrebujeme si udelat predstavu, jakym zpusobem by se hra dala predlozit hracum, aby byli dostatecne motivovani si ji koupit. Protoze ekonomicky aspekt pominout nelze - vydani pravidel neni levna zalezitost a je potreba, aby se aspon naklady na vydani vratily v rozumne dobe (nejpozdeji za rok). (Uvedomme si, ze napriklad prvni vydani Hrdinu Fantasy z roku 2004, ktere nevyslo v nijak zavratnem nakladu, je stale v prodeji.)


Štěpná je rovněž Gedimanova idea 994, str. 50
Píše:
Nuže dobrá. Mělo by jít o putování žoldnéřů/dobrodruhů, kteří z nějakého důvodu opustili svoji rodnou frakci (výčet různých důvodů bude udán, jako inspirace pro hráče), mezi planetami, ať už na cizí nebo vlastní lodi. No a klasicky plní úkoly, většinou špinavou nebo příliš nebezpečnou práci, a tak si vydělávají na živobytí. Sestavení týmu z různých rasově i nábožensky odlišných postav je vysvětlen tak, že jednotlivec v galaxii na vlastní pěst prostě dlouho nepřežije a že týmy se tvoří tak, že žoldnéři spolupracují většinou z pouhé nutnosti. Samozřejmě, pokud by GM připravil nějaké dobré tažení, může tým žoldnéřů postupně zapojit do celogalaktických událostí (alá Star Wars - Luke začína na Tatooine, dostane se na palubu pašeráků a zapojí se do víru širšího děje), tedy mohou být spasitelé, osvoboditelé, hrdinové atd.


Uf
14.3.2012 19:54 - sirien
noir píše:
Ale on ti tady fakt ty tvé dva příklady nikdo nebere. Jsou krásné a přesvědčivé. A současně vůbec nic neříkají o vydávání (ne)placeného obsahu v ČR, ani nic jiného, než o osobním úspěchu těch dvou autorů.

Pokud cíleně vynecháš příklad s Petrou Neomillnerovou, náhodou menší českou autorkou...
WW koukám pokračuje ve stejném kurzu...
...řekněte rovnou že ste dogmatici co odmítnou funkčnost daného modelu dokud jím nebudou absolutně obklopeni - ono totiž vaše argumentace je naprosto ohraná - nejprve se tvrdilo co děsivého se bude dít když... oproti tomu byla predikce zastánců alternativního modelu co tvrdili, že se nebude dít takřka nic.
Protože pokrok nezastavíte tak se věci trochu pohli a dopadlo to tak jak tvrdili zastánci alternativního modelu, tzn. vůbec se nenaplnilo nic co by bylo predikováno odpůrcem onoho modelu, ale odpůrci zatvrzele prohlásili, že to je jen kvůli tomu že posun byl moc malý...

...nejzábavnější je, že to neproběhlo jednou nebo dvakrát, ale z celé téhle argumentace se už stal dost nudnej kolotoč kterej se zopakuje pokaždé když nastane sebemenší posun a predikce odpůrců se opět nenaplní. Duševní omezenost podobného přístupu mi přijde smutná, ale popravdě nevidím žádný způsob jak o tom vést diskusi, protože to je asi jako snažit se dogmatického plochozemce přesvědčit o kulatosti planety - jakýkoliv racionální důkaz je buď ignorován nebo zpochybněn naprosto nesmyslnou výmluvou.

chrochta píše:
Druhou věcí je, jak by todopadlo u nás. Můj nekvalifikovaný názor je, že asi špatně.

"Český trh je specifický a proto na něm neplatí tato obecná poučka" je nějaká modla, že jí slyšim skoro u každého tématu - samozřejmě dokud někomu nedojde jak nesmyslné to je a prostě dokáže že to tak není?

alef0 píše:
Ja som nepísal, že je to znak zániku. WhiteWolf už bol dlhodobo na pokraji krachu, toto bol od nich skvelý manéver. Dokonca aj svoj e-shop presunuli na DriveThruRPG.

citation needed. Pokud vim tak nebyl, byl prostě odkoupen.
14.3.2012 20:17 - alef0
Viem, že tam mali problém s tou neúspešnou MMORPG, s ktorou boli finančne prepojení a to celé ich stiahlo do vody. O tom vie viac pán Traktorista. S tým odkúpením to môže byť pravda.
14.3.2012 20:25 - Colombo
Neúspěšná MMORPG? Co? Nevím o tom, že by WW udělali jakoukoliv MMORPG.
14.3.2012 21:12 - sirien
V MMO zacali pokud vim delat az po svem odkoupeni. Materska firma pak postupne prevadela puvodni tvurci tymy na EVE az puvodni WW prakticky vymazala na ciste papirove existujici firmu bez realne existence. Nadale pres ne nejspis uz jen fakturujou.pro danovou optimalizaci
14.3.2012 21:55 - alef0
Tak nejak to bolo. Islanďania to prakticky vytunelovali, finančne, aj personálne. Ved aj na webe už nič nie je, novinky sú zo septembra minulého roka, produkty zjavne nové sa neplánujú, jedine reprinty starých vecí a možno V20 Companion Deluxe edition.

Viac o páde WW vie Pieta a Sosáček: http://rpgforum.cz/forum/viewtopic.php?p=334192#p334192

A tiež forum.rpg.net/archive/index.php/t-597813.html
14.3.2012 22:04 - Blaine
Sirien: Citace, ktere se daji vygooglit:
Co se stalo:
http://forum.rpg.net/archive/index.php/t-597870.html?s=1c411a24b353f08f4c9834faebfbdee8
http://www.mmorpg.com/gamelist.cfm/setView/news/gameId/14/showArticle/21020
Trochu podrobnejsi vysvetleni problemu:
http://www.rockpapershotgun.com/2011/06/24/eve-clothes-defense/
World of Darkness MMO + vypisky z Grand Masquarade 2011:
http://blog.umbralechoes.com/tag/white-wolf/
http://critical-hits.com/2011/09/19/white-wolf-grand-masquerade-2011/
Reakce CCP na problem - vyhodit 20% zamestnancu, hodne z Atlanty (White Wolfy vlastne):
http://forums.white-wolf.com/default.aspx?g=posts&t=54153
14.3.2012 22:14 - Alnag
A teď si vezměte, že White Wolf byl svého času (a to poměrně dlouho nr. 2 v RPG byznysu). To jen dosvědčuje, že peněz v RPG je stále méně. (Viz též SJG, kteří už dávno nežijí z GURPS ale hlavně z Munchkina.)
14.3.2012 22:16 - Colombo
Blaine: promiň, ale jaksi nevidím naprosto žádnou spojitost s tím, že WW byli na pokraji krachu.
14.3.2012 23:58 - sirien
O WW toho vim relativne dost, ale diky. v Mirrors se autori z ww dokonce dost otevrene rozloucili. Pomerne smutne cteni.
15.3.2012 07:08 - night of triumphator
Doufam, ze WW vydaji tu novou Mumii v tistene podobe.
15.3.2012 09:27 - Wild West
Pokračování story...

str 51 - Sirien objevuje zaváté stopy Stínu meče a lemmy dodává podrobnosti
52 - odhalena další nedůslednost pravidel, kdy se napřed vyhodnotí konflikt a pak se zjišťuje, zda se zasáhlo, jedná se zřejmě o Gedimanovu dodatečnou změnu. Jerson vytrvává a dál vysvětluje Gedimnanovi různé vychytávky souboje.

str. 54 -Gediman opustil systém k100, kritika tedy má vliv, ne, že ne.

str. 55 - připomenut systém F.A.T.A.L., prý ještě tragičtější, než Void. Po odhalení podrobností - skutečně. je to jasné. Debata se zvrhává na sex trpaslíků s venušinými kuličkami a podobně.

str. 56 - Gediman se vrací na scénu a svolává druhé testování. Marně
str 58 - zkoumání panteonu Voidu, Vannax:
Píše:
Ještě jsou taky bohové pro jednotlivé rasy:
lidé (tři druhy - patrně černoši, běloši a cigoši), Elfové (tři druhy - patrně lesní, polní a luční), Trpaslíci, Půlčíci, Gnómové, Skřeti (tři druhy - liliputi, nanoputi a femtoputi), Titáni (tři druhy - megatitán, gigatitán a terratitán), Doglingové (alias "čoklíci"), Catlingové(alias "mňoukové"), Ursanové.

Podtstanější Vannaxova poznámka, vlastně pro všechny designéry RPG:
Píše:
Mě jenom udivuje, že v dnešní době tisíce a jednoho RPG systémů se ještě někdo pokouší vytvářet další. Jaký toho smysl? Gedimane, mám dojem, že zatím jsi tu nikoho nepřesvědčil, že v tom množství práce a úsilí, které jsi tomu svému projektu už věnoval, se někde skrývá ten zlatý valoun. Tedy ten důvod, proč by se o tvoje nová pravidla měli zajímat i ostatní. Tedy něco, co k novým pravidlům přitáhne zvědavé roulplejéry, léta zvyklé hrát (podle jejich názoru) vyšperkované DrD, vymazlený Shadowrun, vypiplané DnD, vybroušený Fate, osvědečený CPH, zajímavý Amber, atd...atd...
Zkus na to odpovědět: Co je to "něco navíc" co se ve Voidu ukrývá a jinde to nenajdeme?


str 60 - řeší se, zda Gedimana někdo viděl. brutální Noirovo shrnutí:
Píše:
Gedimane, ty jsi prostě takový malý RPG Babica.


str. 65 - Alefova perla o zápletkách
Píše:
Vo všeobecnosti platí, že ľudia majú oveľa menej problémom s kombinovaním nápadov ako s tvorením na zelenej lúke. Ak ti niekto povie ,,nakresli obraz" (a nedá podrobnosti), tak budeš len štvrť hodinu uvažovať nad tým, čo tam dáš.

Ak ti niekto ukáže tridsať obrazov a povie ,,nakresli obraz", prezrieš si tých 30 a ľahko urobíš tridsiatyprvý, ktorý sa im podobá.



str. 61 - flamewar na téma, jestli Gediman na otázky odpovídá.

str 63 - nadhozena otázka (Shako), zda se Void bude vydávat. odpově´d je dost mlhavá:
Gediman píše:
Tak to je dobrá otázka. Termíny si raději už nekladu, popravdě. Mám období, kdy píšu pořád něco, mám období, kdy raději barvím figurky a hraju na kompu. Ano, vím, že v jednom se to těžko potáhne, s tím jsem počítal už od začátku, ale v zásadě to není nemožné.


potom následovalo mudrování, jak vznikaly jiné slavné hry a Settingy (Dragonlance apod.)

str. 64, dodatečně ještě jedna Jersonova perla:
Píše:
Myšlenka "udělám to velké, abych měl dost míta" má tu samou logiku jako "pojedu na Saharu, abych měl velké pískoviště na hraní" - stejně to nikdy nevyužiješ, a tvoje galaxie bude v prostoru i čase neuvěřitelně řídká. Není v silách jednoho člověka a ani tisíce lidí popsat dobu třeba jen jednoho lidského života z tolika úhlů, aby jejich následovníci neměli co přidávat. Osobně si třeba nepamatuju, kolik čísel má tvůj letopočet, jen že jedna událost se stala v roce 12 333 a něco a druhá 12 666 a něco.

Při tomto způsobu naprosot nutně skončíš tím, že z obrobského množství soustav v Galaxii budeš mít popsáno pár systémů, v každém jen pár planet a a každé planětě jeden odstavec a na ní jen jedno dvě místa. Když z měřítka škrtneš deset míst na časové ose i na rozměrové, nestane se vůbec nic.


str. 66 - Gediman píše:
Alef0: s generátorem misí počítám, píšu o něm na mém webu už nějaký ten pátek :)
- pozor, tato nenápadná poznámka je poslední, co napsal skutečný Gediman, 11.4.2010, tím se s debatou zřejmě rozloučil.

za zmínku stojí určitě Den Grasseho psychologický vhled na str. 66, neb zřejmě jako jediný Gedimana opravdu zná.
potom následují méně šťastné psychovstupy SEBa a Deathmana. Sos za to SEBovi vynadal na str. 68. Na téže straně na konci Noir debatu po roce zase oživil.

Str. 69, Vannaxův epitaf:
Píše:
Myslím, že po téměř dvou letech hodnocení negativ projektu Void stojí za to si shrnout, co nám naopak přinesl dobrého:
1. Díky Gedimanově zápalu a jeho usilovnému snažení se diskuze o Voidu stala jednou z nejrozsáhlejších na d20.
2. Do diskuze se zapojilo - dovolím si napsat - rekordní množství cca 50 uživatelů
3. Do diskuze se nechali strhnout i dokonce uživatelé, kteří jinak raději mlčky sledují ostatní diskuze "z pozvdálí".
4. Ačkoli se zdálo, že uživatelé d20 jsou "každý pes, jiná ves", ukázalo se, že projekt Void je jednotícím prvkem, jelikož k němu takřka všihni zaujali stejný postoj.
5. Projekt Void se ukázal natolik silným tématem, že i přesto, že Gediman se k němu už čtyří měsíce nevyjadřuje, stále tu pokračují vášnivé diskuze.


Dál už jsme vlastně v současnosti a mluví se o jiných věcech, než o Voidu.

Můj epitaf:
Zpočátku měl člověk zdálky dojem, že ve Voidu jsou mouchy a nejasnosti. Je ohromující, jak se fasáda nejistoty rozsypala, když se to zkusilo zahrát; o hře stačil vše podstatné říci jediný report Sethi. Ostatní už je jaksi bonus, kde jsou výborné nápady, ale pro jiné designéry jiných věcí.
15.3.2012 09:54 - Shako
klaymen píše:
praci nemam co robit, tak som cital vsetko od zaciatku. Nelutujem to :)


Todle si zapomel citovat, to vytecneho archvivu hodnoceni teto dizkuse. :)
15.3.2012 10:25 - pipux
Wild West píše:
za zmínku stojí určitě Den Grasseho psychologický vhled na str. 66, neb zřejmě jako jediný Gedimana opravdu zná.

Tak jsem si tento příspěvek na tvoji pobídku přečetl. Zaujaly mě ty pasáže o "ohromné tvůrčí energii" a "neschopnosti variability" -- a teď mi to něco dokonce připomnělo.

Neofatické polyglotie psychotiků - zřejmě velmi zajímavá, i když neznámá knížka. Rozšířená anotace je zde.

anotace píše:
Tento "obzvláštník" je nesporně tím nejobzvláštnějším z mnoha, které Borecký ve svých "mašíblech" vynesl na světlo či přímo objevil ... Ostatně jednou z variant Ostenova "astronského komplexu" je verze, že on sám pochází z asteroidu Delta-14 Thetis, a náhodnému čtenáři jeho díla nepochybně přijde tato verze případnější, než známější historka, podle níž se roku 1934 nedaleko Lukešovy chaty u Solopisk zřítila astronská raketa, ze které se zachránila pouze nepozemšťanka Dahorjáné Sedéno, od níž se Lukeš naučil išovsky a posléze ji pojal za ženu. Autorův emzácký původ je dojista daleko racionálnějším zdůvodněním jak vesmířanské nepřístojnosti, tak monstrózního objemu jeho produkce, sestávající z 16 umělých (respektive mimozemských) jazyků, nejméně 10.000 stran beletrie (včetně tří mnohasvazkových románových epopejí), několika slovníků, 39 oper, 9 symfonií, 107 matematických prací, řady vynálezů etc.


Další texty.
A další pojednáníčko.

Ač bývá většinou zvýšená tvořivost asociována se spontánní, ne-rigidní osobností a bezstarostností, tohle je teda docela síla.

... má-li někdo tuto knížku doma, půjčí na přečtení? (pěkně prosím, prstíčkem hrabu)
15.3.2012 10:41 - pipux
Přidávám ještě text o mistrovi:


Detail jazyka (takovou schopnost invence bych chtěl!)
15.3.2012 10:49 - Wild West
Pipux:

V anotacích se mi strašně špatně orientovalo; měl jsem pocit, že nějaký Borecký psal o pacientu Lukešovi; ale nepochopil jsem, jak s tím souvisí Stuchlík.

Jsem si skoro jist, že jsem o této záhadné postavě (Lukeš) už slyšel vyprávět v jiné knize jiného psychiatra; je to zřejmě postava podobně legendární, jako třeba dnes Henryk Lahola (google).

Lukeš je extrémní případ superkreativního cvoka. Gediman je slabší vydání; a ostatně, ke slabšímu vydání se můžeme připočítat klidně taky, stejně jako plno dalších tady okolo.

Ono je vůbec otázka, zda je účelné některé výtvory - které neaspirují na všeobecné uznání, např. oficiálním vydáním - vystavovat kolektivní superkritice.
Svůj účel, totiž ventilaci hyperkreativity autora, to plní, i když se to pak zavře do šuplíku, případně si to zahraje pár kamarádů někde v koutku.

Autor podobného druhu stejně nehodlá stejně žádné změny dělat, takže možná jde o zvláštní varinatu masochismu. A nebo jde prostě o omyl; předpokládal, že je geniální jako Tolkien a reakce publika ho překvapila. U Gedimanato bude složitější, protože vytrval i ve chvílích, kdy už bylo jasné, že je hodně zle (nejpozději u toho Alnaga).
15.3.2012 10:58 - pipux
Wild West píše:
V anotacích se mi strašně špatně orientovalo; měl jsem pocit, že nějaký Borecký psal o pacientu Lukešovi; ale nepochopil jsem, jak s tím souvisí Stuchlík.

Taky se v tom moc nevyznám -- mám však zato, že Stuchlík původně s pacientem Lukešem/Carem Ostenem (pseudonym) pracoval (60. léta); post-mortem pak Stuchlíkovi vyšla zmíněná kniha (2006). A Borecký na Stuchlíkovu práci dříve (1985) upozornil ve vědeckých článcích.

Wild West píše:
Ono je vůbec otázka, zda je účelné některé výtvory - které neaspirují na všeobecné uznání, např. oficiálním vydáním - vystavovat kolektivní superkritice.
Svůj účel, totiž ventilaci hyperkreativity autora, to plní, i když se to pak zavře do šuplíku, případně si to zahraje pár kamarádů někde v koutku.

Je to trochu škoda, že některá "díla" skončí zapomenutá v koši. Např. ty Lukešovy fonty/jazyky, to je hned na první pohled vysoká kvalita (a stačilo by jen, aby mistr měl po ruce nějakého manažera, který by jeho výtvory usměrnil a vydal).

Ale jak říkáš ... když autor nehodlá žádné změny dělat ...

Poznámka pod čarou: jak se k výtvorům schizofreniků staví autorské zákony? Tzn., že kdybych chtěl Lukešovy fonty ukradnout, co se tak může stát?
15.3.2012 11:11 - OnGe
Wild Weste, diky za shrnuti. Pripomina mi to "Elisku a jeji rod", ale tohle je zajimavejsi - nekdy si tu diskusi budu muset celou precist :)

Pro přispívání do diskuse se musíš přihlásit (zapomenuté heslo). Pokud účet nemáš, registrace trvá půl minuty a 5 kliknutí.

Gediman

Gediman.cz - domovská stránka mého osobního projektu stolního RPG, plus recenze na další RPG, které mě osobně zaujaly. Dále zde naleznete popisy materiálů k wargame Warhammer 40.000, články o popkulturních fenoménech a také můj audioblog.více
Věděli jste, že...
Na d20.cz můžete mít svůj vlastní blog. Pokud chcete napsat o nečem, co alespoň vzdáleně souvisí s RPG, můžete k tomu využít našeho serveru. Tak proč chodit jinam? >> více <<
Jak se chovat v diskuzích
Přehled pravidel pro ty, kteří k životu pravidla potřebují. Pokud se umíte slušně chovat, číst to nemusíte. >> více <<
Formátování článků
Stručné shrnutí formátovacích značek zdejších článků, diskuzí, blogů a vůbec všeho. Základní životní nutnost. >> více <<
ČAS 0.11491894721985 secREMOTE_IP: 3.142.53.68