Projekt Void

Void: Sci-Fantasy je česká RPG hra, poprvé vydaná v roce 2012. V roce 2020 vyšla předělaná verze 2.0, která již nese název Void: Science Fantasy.

Kombinuje žánr fantasy a sci-fi, to vše v „grimdark“ hávu temnoty, beznaděje a utrpení, kde hlavní roli hrají nekončící války, intriky a korupce. Hra toho plně využívá a tak nabízí především drsnou akci a boj ve všech jeho rozmanitých formách, kde skutečně jde o život. Pravidla jsou jednoduchá, inspirovaná wargamingem a bez zbytečných komplikací. Gamemaster i hráči mají k dispozici nástroje, které jim dovolují vytvářet nekonvenční kombinace a prožít napínavá a nebezpečná dobrodružství. Koneckonců, pokud hráč svoji postavu řádně nepřipraví na všechny hrozby, smrt ji může dostihnout poměrně rychle. Je tu nepřeberné množství zvláštních schopností, předmětů, zbraní a dopravních prostředků, takže postavu lze dobře přizpůsobit každé taktice, každému protivníkovi.

Void: Science Fantasy má vlastní svět, který je prostorově i časově dosti rozsáhlý a inspirativní. Má mnoho dějových linií, na které lze snadno navázat. Hlavní zápletkou je boj spásného Světla proti korumpující Temnotě. Když byla galaxie zmítána obrovskou válkou mezi stoupenci dvanácti bohů Nebe a dvanácti bohů Pekla, pětadvacátý bůh se rozhodl obětovat svůj život, aby ji ukončil – tím, že přivede zlo tak hrozné, že se proti němu budou muset všichni spojit. Na místě jeho smrti vznikla Trhlina do Prázdnoty, ne-prostoru za hranicemi vesmíru. Z ní začala vyvěrat Temnota, která se brzy zformovala v pětici Temných bohů s jediným posláním – pohltit všechny duše. Válka mezi Nebem a Peklem sice oficiálně skončila, mír mezi galaktickými frakcemi však nenastal. Technologicky pokročilí lidé Černých říší bojují s magicky nadanými lidmi z Bílých říší, zatímco obě skupiny jsou pod útokem lidí Šedých říší, kteří je považují za separatisty. Orkové vedou bleskovou válku proti těžebním klanům trpaslíků, hobgoblini jsou v zákopové válce s průmyslově orientovanými gnómy a goblini provádí své partyzánské akce proti zemědělským půlčíkům. Vznešení elfové fanaticky oddaní Nebi pokračují ve svaté válce proti Temným elfům, kteří jsou slepě věrní Peklu. Lesní elfové, kteří se této války odmítli účastnit, odešli do exilu, kde se však dostali do konfliktu s xenofobními ursary. Felirové a canirové spolu vedou kruté predátorské bitvy o suroviny a teritorium. Mocní Titáni – trollové, zlobři a obři – se snaží vybudovat velké říše na troskách impéria svých dávných pánů, při tom však musí bojovat o cenné otroky. Mezitím armády Temné ruky pomalu postupují a dobývají jeden planetární systém za druhým. Zdá se, že vyhasnutí veškerého Světla se neodvratně blíží.

Přehled toho, co zatím vyšlo:



Základní kniha
Základní kniha pravidel. Dovoluje hrát za žoldnéře – nájemné bojovníky.
Verze 2.0 je rozdělena na jednotlivé kapitoly:
- Systém
- Tvorba postavy
- Dovednosti a vybavení
- Zápasník
- Střelec
- Technik
- Lékař
- Kouzelník
- Kněz
- Infiltrátor
- Víra a korupce
- Mise
- Zbraně
- Implantáty a talismany
- Zvířata
- Protivníci
- Dopravní prostředky
- Svět

Výcvikový tábor
"Demoverze" hry, která na pouhých třiceti stránkách obsahuje ta nejzákladnější pravidla. Ke stažení ZDE

Triskelion
Příručka pro hry Trilogie Void, která se zabývá Triskelionem. Ke stažení ZDE

Hrdinové říší 2.0
Příručka přinášející pravidla pro hraní dalších kariér (mimo žoldnéře a plenitele) a také vůdců organizací i vládců říší, což je užitečné především tehdy, když postavy získají mnoho bodů zkušeností a velké bohatství. Kromě toho obsahuje pravidla pro tvorbu základny. Ke stažení ZDE

Arzenál zkázy 2.0
Příručka zaměřující se na další vybavení, brnění, zbraně, implantáty a talismany. Ke stažení ZDE

Temná ruka 2.0
Příručka pojednávající o silách Temnoty. Dovoluje hrát za plenitele, „temnou“ obdobu žoldnéřů. Jsou to krvelačné bandy upírů, vlkodlaků, nemrtvých, mutantů a zatemnělých, jejichž úkolem je získávat duše smrtelníků pro Temné bohy. Ke stažení ZDE

Nespoutaná magie 2.0
Příručka zaměřující se na další kouzla resp. psi-síly. Ke stažení ZDE

Velkolepé zázraky 2.0
Příručka zaměřující se na další rituály resp. seance. Ke stažení ZDE

Smrtící divočina 2.0
Příručka obsahující nová zvířata a rostliny. Je tu také uvedeno vybavení, které je možné zvířatům přikoupit a zvýšit tak jejich efektivnost v boji. Ke stažení ZDE

Grimdark karty 2.0
Grimdark karty jsou herní pomůcka, která zajišťuje, že hra bude mít atmosféru v grimdark stylu. Ačkoliv jsou primárně navrženy pro hry trilogie Void, je možné je použít v kterémkoliv jiném stolním RPG. Ke stažení ZDE


Příručky dosud ve staré verzi:

Apokalypsa
Příručka týkající se přírodních katastrof, zbraní hromadného ničení, mocných kouzel a rituálů. Nabízí mnoho možností totální destrukce a zkázy, které gamemaster může použít jako pozadí zápletky a hráči jako „eso v rukávu“ proti těm nejmocnějším protivníkům. Ke stažení ZDE

Ocelové bestie
Příručka zaměřená na bojové dopravní prostředky, jejich modifikace a přídavné vybavení. Obsahuje Lodní deník, ve kterém si hráči mohou udržovat přehled o svém námořním, oblačném či vesmírném plavidle. Ke stažení ZDE

Zuřící bohové
Příručka o astrálních služebnících bohů - dovoluje za ně hrát již od začátku. Kromě toho se zabývá vírou smrtelníků a obsahuje také vzácné vybavení pro křižáky. Ke stažení ZDE

Nelítostné armády
Příručka obsahuje pravidla pro boj oddílů i pro velké bitvy armád a flotil. Jsou tu popsáni také noví bojovníci majoritních ras. Ke stažení ZDE

Kolébka života
Příručka obsahující pouze popisy nejvýznamnějších a nejzajímavějších míst galaxie. Spolu s ní je k dispozici také galaktická mapa. Ke stažení ZDE

Šedé stíny
Soubor předpřipravených misí, který je vhodný pro začínající Gamemastery. Ke stažení ZDE
Napsal: Gediman
23.3.2012 16:10 - Jerson
York - vylepšování postaqvy zůstalo zachováno, jen to není nutnost, a pak se postava může "vylepšovat" i jinak než že si zvyšuje schopnosti - doashuje svých vytyčených cílů.
Problém s vylepšováním vlastností je dvojí: Pokud s rostoucí vlastností roste i pravděpodobnost úspěchu (proti jinak stejné překážce / nepříteli), pak je každý hráč vlastně nucen si postavu vylepšovat, pokud chce uspívat dostatečně často. A když si zlepší své schopnosti, je nutné k udržení herní zajímavosti (a přijatelné šance na neúspěch) zvýšit náročnosti a naboostovat nepřátele.
To vede k tomu, že v dlouhodobé kampani musí postavy začít jako slabé a skončit jako hodně silné - pokud se jedná o fantasy, tak to jde nějak vysvětlit, ale pseudoreálný svět s takovýmto zlepšováním moc dobře fungovat nebude.
Hlavně ale hráči nemají žádnou skutečnou výhodu z vyšších schopností - dostávají silné nepřátele a náročné překážky. Vlastně si svou převahu užijou jednou za čas, když se střetnou s nějakým nízkolevelovým protivníkem.

Moje myšlenka je, že hráči by měli mít možnost své postavy vylepšit (zvýšit vlastnosti a tím dosáhnout nových/větších možností), ale neměla by to být nutnost - pokud jeden hráč nechce vylepšovat postavu, nebo ne tak moc, měla by mu to hra umožnit a stále by měl mít možnost být platným členem skupiny a ne brzdou.
A druhá věc - zvýšování schopností by nemělo přinášet jen a pouze výhody, ale mělo by mít i nevýhody, a nebo by měla být i jiná zajímavá možnost namísto zvyšování schopností, aby hráč dostal volbu, zda si zlepší postavu, nebo ... udělá něco jiného. A nebude to jen "roleplayová" volba (tedy dobrá pro příběh nebo odpovídající charakteru postavy, ale mechanicky nevýhodná), ale bude to i výhodná (v určitém směru) volba z hlediska mechanik.

Jinak v Omeze nemají nepřátelé žádné pevné parametry, takže se zlepšení schopností postavy neprojeví v tom, že by někoho porazila snadněji - třeba na jeden hod. Ale schopnější postava takových protivníků zvládne víc na jeden zátah.
23.3.2012 18:52 - York
Já už jsem tohle od tebe několikrát četl, vcelku s tím souhlasím a věřím tomu, že to může celkem dobře fungovat. Pouze zvažuju důsledky a souvislosti a také to, jestli (a proč) má smysl to případně dělat i jinak.

- Je vcelku zřejmé, že pokud má být možnost investovat stejnou "currency" jak do přímého vylepšování postavy, tak do plnění herních cílů, tak by přímé vylepšování postavy nemělo mít tu vlastnost, že spolu hodně a málo vylepšené postavy nebudou moci dost dobře fungovat. Ty to řešíš tím, že vylepšování není jednoznačně výhodné, tudíž to funguje.

- Co se týče toho, že by byl hráč nucen si postavu zlepšovat - ve většině systémů asi ano, ale popravdě si myslím, že to takhle asi nikdo necítí. Zatím jsem asi nepotkal nikoho, kdo by to nedělal rád ;-)

- Co se týče iluzorního zvyšování obtížnosti (tedy toho, že protivníci se zlepšují taky), tak tohle taky nepovažuju za něco, co by hráči chápali jako problém. Hráči v tom totiž tu iluzi nevidí: Před časem jsem na souboj s členem královské gardy nemohl ani pomyslet, dneska už si celkem věřím, že bych mohl vyhrát = jednoznačně jsem posílil. Ostatně právě v tom, že hráč dokáže překonat těžší protivníky, aniž by se jeho hráčské schopnosti musely zlepšit (tedy aniž by musel vymyslet nějakou výrazně účinnější strategii, reagovat či rozhodovat se rychleji, nebo něco takového), spočívá celé kouzlo iluzorního růstu obtížnosti a stojí na tom velká většina současných počítačových her.

Kromě toho se hráčům fakticky rozšiřují možnosti. Nejen v tom, že uspějí v přímém střetu se silnějším protivníkem, ale i v tom, že je "veklé ryby" začnou považovat za rovnocené partnery (v dobrém i ve zlém).

- Nemyslím si, že by nutně rozdíl mezi počáteční a koncovou silou postav v kampani musel být nějak zásadní, aby tohle všechno fungovalo. Schopnosti postav se mohou rozrůstat i do šířky. Tohle je dobře vidět třeba na srovnání Shadowrunu a D&D.

- určitě je možné postavit hru tak, že hráči mohou cíleně využívat toho, že jejich postavy mají nad "nízkolevlovými" protivníky převahu. Navíc to, že jsou protivníci nízkolevloví, ještě neznamená, že jich nemůže být hodně a rázem se stanou adekvátním soupeřem.

Osobně si myslím, že funkčních možností, jak tohle pojmout, je docela hodně. Ty sis vybral možnost odstraňující "nutnost" se zlepšovat, ale za cenu toho, že průběžné zlepšování postav není jedním z pilířů hry. Jako hráči by mi to přišlo škoda, protože bych získal něco, co jsem vlastně vůbec získat nechtěl a ztratil něco, co by mi docela chybělo.
26.3.2012 18:18 - sirien
Wild West píše:
No, a tady už je právě rozpor. Viz několik citovaných postů. Umím si představit systém bez mechanik.

Tím říkáš jediné - vesele používáš zažitou terminologii mimo její zažité významy.

Pak je skutečně hodně těžké se s Tebou o něčem bavit, protože Ti v podstatě není rozumět.

Oranžový Traktor píše:
Je to myslenkovy experiment jak vyvolat WTF moment ve fate3. Slouzi spis k pruzeni lidi, protoze ten typ lidi, kteri si voli fate se tim nenechaji rozhodit.

Nějakej bližší popis by nebyl?

Sparkle píše:
A co Střepy snů, je to podle tebe dobrý systém, když moc nefunguje pokud ho hraješ gamistickým způsobem?

SS nejsou systém pro gamistické hraní, takže bych měl spíš pochybnosti o hráči, který je tak hraje, než o systému.

Kromě toho sem sice SS nějak surově nestudoval, ale co vim, tak SS žádné fatální problémy s funkčností nemaj, nebo jo?
26.3.2012 19:47 - Colombo
Já myslím, že ono bránění se tomu, že nějaký systém se musí používat, ostatně jako cokoliv na světě, tak, jak byl navržen, jinak nefunguje, je zřejmé.

Problémem podle mě je, že nějaký systém funguje jen při konkrétní konstelaci hvězd, jen v Africe a jen pět metrů pod zemí za konstantního větru.
26.3.2012 21:01 - sirien
Colombo píše:
Já myslím, že ono bránění se tomu, že nějaký systém se musí používat, ostatně jako cokoliv na světě, tak, jak byl navržen, jinak nefunguje, je zřejmé.

Takže podle Tebe je zřejmé, že se mám bránit používat nějaký systém tak, jak byl navržen, protože jinak nebude fungovat?
A že to platí pro všechno na světě? Takže se třeba mám bránit používat telefon tak, že vytočím číslo a pak si dám sluchátko k uchu a mikrofon k puse?
26.3.2012 21:04 - Colombo
Sry, blbě jsem to napsal. To je tak, když se napíše věta, ale té se pak smaže jen polovina a zakončí jinou větou.

Já si myslím, že používat nějaký systém tak, jak byl navržen a že jinak nefunguje...
28.3.2012 10:31 - OnGe
Dobry system funguje uspokojive i v (alespon nekterych) nepredvidanych situacich. Pokud funguje jen v laboratornich podminkach, je neco spatne.
31.3.2012 13:44 - Gurney
Void, již brzy. Zdarma. A je to v češtině..
31.3.2012 14:35 - Alnag
Void píše:
Buďte připraveni :)


Nejsem si jistý, že jsem připravený... co teď?
31.3.2012 18:46 - Jerson
já připravený jsem :-) Tedy ne že bych měl čas ho číst, momentálně pracuju na úpravě bytu. Ale připravený jsem.
2.4.2012 10:40 - Merlin
jsem připravený, zbraň nafasována, náboj založen...
2.4.2012 12:00 - Colombo
3.4.2012 14:58 - Ebon Hand
zbroják jsem si prodloužil, fyzičku jsem taky docela nahnal!
3.4.2012 16:43 - klaymen
Ja som pripraveny. Moj psychiater je o vsetkom upozorneny a dam mu vediet kedy sa skusim pozriet na pravidla Voidu.
3.4.2012 16:57 - Sparkle
Silácký řečičky všichni máte, ale až to vyjde, stejně si ta pravidla nepřečtete, s výmluvama že není čas atd :D
3.4.2012 17:16 - noir
9.4. bude velký den. Vyjde nový Mieville a Void. Kterou z těch 600stránkových bichlí tak asi začnu číst první... To bude ták těžká volba...
3.4.2012 17:56 - klaymen
Sparkle: ja som taky masochista ze to urobim :)

Ci to budem schopny precitat cele, to je uz druha vec....
3.4.2012 22:25 - Jerson
Sparkle píše:
Silácký řečičky všichni máte, ale až to vyjde, stejně si ta pravidla nepřečtete, s výmluvama že není čas atd :D

zatím jsem si přečetl veškerá česká pravidla, ke kterým jsem se dostal :-)
9.4.2012 13:03 - skew
Je to tu.
9.4.2012 17:23 - noir
Neskutečná kokotina. Gediman vykradl dvě hry, pokazil, co mohl a ještě je na to pyšný. Hru jsem si jen prohlédl, dal jsem tomu 10 minut. Pravidla jsem zlomil na straně 76 - kde jsem si vytvořil nepřemožitelnou družinu.

gediman je hloupý zloděj a psychopat,

Pro přispívání do diskuse se musíš přihlásit (zapomenuté heslo). Pokud účet nemáš, registrace trvá půl minuty a 5 kliknutí.

Gediman

Gediman.cz - domovská stránka mého osobního projektu stolního RPG, plus recenze na další RPG, které mě osobně zaujaly. Dále zde naleznete popisy materiálů k wargame Warhammer 40.000, články o popkulturních fenoménech a také můj audioblog.více
Věděli jste, že...
Na d20.cz můžete mít svůj vlastní blog. Pokud chcete napsat o nečem, co alespoň vzdáleně souvisí s RPG, můžete k tomu využít našeho serveru. Tak proč chodit jinam? >> více <<
Jak se chovat v diskuzích
Přehled pravidel pro ty, kteří k životu pravidla potřebují. Pokud se umíte slušně chovat, číst to nemusíte. >> více <<
Formátování článků
Stručné shrnutí formátovacích značek zdejších článků, diskuzí, blogů a vůbec všeho. Základní životní nutnost. >> více <<
ČAS 0.10659193992615 secREMOTE_IP: 18.116.62.45