Vedení hry (podle Jersona)

Komentáře k vedení hry a další (ne)související témata
Napsal: Jerson
10.6.2019 17:22 - LokiB
Jerson: hmm, proč je třeba 20% vypravěčů?
Pakliže 1 vypravěč povede dvě družiny, jedna bude mít 5 lidí a druhá 4 ... tak to vychází akorát. 10% vypravěčů, všichni hrají. Solved ;)
10.6.2019 17:49 - Lethrendis
ALE! Co když jeden hráč poleze do více skupin? Už ve dvou skupinách bude potřebovat dva GM, ánébo dokonce ve třech skupinách tři? Stačí pár takových a pošlou celou vaší konstrukci spravedlivého rozdělení GMů v populaci do pekla, selfish parchanti :DDDD

Takhle šermovat s hausnumery je opravdu dokonale neproduktivní, to už je lepší řešit ty zmíněné ojedinělé výkřiky do tmy. Třeba tím,že by tu Sirien udělal nějakou viditelnou rubriku "hledám spoluhráče", která by nebyla furt vytlačovaná na okraj třeba tou epicky důležitou pří o fixlování btw.
10.6.2019 17:51 - LokiB
Lethrendis píše:

Ta rubrika tu dávno je ... Hledám hráče/hledám vypravěče. A stále mi svítí na první stránce Novinek ...
10.6.2019 17:54 - Lethrendis
Jo? Mně ne. Mám jí teď na úplně posledním místě mezi staršími.
10.6.2019 17:56 - LokiB
Což je stále ještě první stránka ...
10.6.2019 18:04 - York
LokiB píše:
1 vypravěč povede dvě družiny, jedna bude mít 5 lidí a druhá 4


Vymýšlíš recept na zaručené vyhoření PJe? :)
10.6.2019 18:05 - Lethrendis
Za chvíli nebude, pokud ji někdo zase neoživí. Nicméně bylo to míněno opravdu jen jako poznámka na okraj, nechci Siriena ani kohokoliv do ničeho honit.
10.6.2019 18:12 - LokiB
York píše:
Vymýšlíš recept na zaručené vyhoření PJe? :)


Ne. Sám jsem průběžně 2 i tři paralelní skupiny vedl. A když jsou to skupiny zábavné, a hrálo se, tak mi vyhoření nehrozilo.

Obecně si myslím, že když se hra daří, tak to s tím vyhořením není tak kritické. Ten feedback a potěšení z dobré hry GMa dost nabíjí.
jasně, když toho má moc v práci, doma mu to neklape nebo moc rodinných povinností, do toho nějaký nový koníček a hry jako takové nejsou nic moc ... pak je holt velká šance, že skončí a řekne, že je to kvůli vyhoření.
10.6.2019 18:45 - Jerson
LokiB píše:
Jerson: hmm, proč je třeba 20% vypravěčů?
Pakliže 1 vypravěč povede dvě družiny, jedna bude mít 5 lidí a druhá 4 ... tak to vychází akorát. 10% vypravěčů, všichni hrají. Solved ;)

To vyžaduje předpoklad, že Vyptavěč může hrát dvakrát častěji než všichni jeho hráči, což je velmi zřídkavá situace. Může nastat, ale vycházím z předpokladu podobných časových možností všech hráčů. Stejně dobře se může stát, že čtyři lidé budou moct hrát stejně často jako ten Vypravěč, a pět dalších by mohlo hrát s poloviční frekvencí - jim pak Vypravěč bude chybět.
Jsou skupiny, které nehrajou, dokud se nesejdou všichni hráči, ale také jsou skupiny, které jsou ve schůzkách omezené jen tím, kdy má čas Vypravěč.
10% Vypravěčů by znamenalo, že průměrná skupina bude mít 9 hráčů, což je nereálné.
10.6.2019 18:57 - LokiB
nebudeme se tedy asi hádat o procenta ... jestli 20%, nebo stačí 1 ze 6, tedy 16,666% atd. či dokonce 1 ze 7, tedy 14,28%
nemám přehled o průměrných velikostech skupin.
Chápu frustraci hráčů, kteří by moc chtěli hrát, ale nemají vypravěče.
10.6.2019 19:22 - Jerson
Nejčastěji udávaná vhodná velikost skupin je 4+1, pro komornější hry to je 3+1, pro dobrodružné 5+1. Minimum je 1+1, více než 8+1 se Vypravěči už obvykle snaží rozdělit na dvě menší skupiny, pokud to jde. Nejvíc jsem slyšel a hrál v 10+1, ve třech případech, v tom mém to byla jednorázová hra (a jednou jsem hrál jednorázovku 10+3).
Nicméně si udělám poznámku, abych se v dotazníku septwl i na velikost skupiny.
10.6.2019 19:39 - sirien
Jerson: by mě zajímalo kde ty čísla bereš, já bych v každé té jedné kategorii co tam máš (vyjma "minimum) přihodil +1.
10.6.2019 19:44 - ShadoWWW
sirien píše:
v Brně od doby co se rozjela otevřená hraní co začal ShadoWWW

Hraní v Brně se rozjelo hlavně díky Fundymu, který pro něj zařídil prostory v Rishadě.

sirien píše:
Může jít o otevřená hraní RPGček nebo třeba o nějaké srazy nad deskovkama, pivem a grilovánim, ale prostě potřebuješ, aby ta lokální komunita nějak žila a fungovala.

York píše:
Samotné hraní to úplně neřeší, prostor pro následnej pokec je fakt důležitej.

Ono jsou to spojené nádoby. Ideální je mít dostupná pravidla v češtině (buď stažitelná v PDF nebo knižně v prodejně) + komunitu na netu, kde se dá zeptat na nejasnosti nebo hledat spoluhráče + aktivní lokální skupinu (ideálně otevřené hraní), kde se dá hraní vyzkoušet, aniž by člověk musel složitě vnikat do tajů RPG sám.* Tyto tři věci (DnD 5e v češitně, d20.cz a otevřené hraní) se před pár lety sešly u nás v Brně a je vidět, jak tu hraní RPGček vzkvétá.

Zpětně čerpá i Kostka a RPG F, protože někteří aktivní hráči jsou zpětně diskutéry nebo pomocníky s případnými dotazy na fórech + aktivně vytváří různé doplňky pro celou online komunitu.

---------------
* Stává se, že někdo občas přijde jen na pár her, aby se podíval, jak se to reálně hraje, a pak odejde založit vlastní skupinu. Teď tuto funkci možná převezmou nebo doplní i Krotitelé draků.
11.6.2019 11:43 - Gurney
Jerson píše:
Btw. znáš někoho, kdo GMma chtěl dělat sám od sebe, těšil se na to a po prvních několika zkušenostech se mu to líbilo? Já pár takových lidí viděl, ale drtivá většina (snad všichni ostatní GMmové, které znám) mi řekli, že vedení hry na ně spadlo, a když by hru nevedli oni, tak by se nehrálo. A nejen v minulosti - i teď.

Kromě sebe dva další.

sirien píše:
Mě... A napadá mě několik dalších jen z hlavy a nemálo GM co sem kdy potkal mělo svou roli fakt rádo. A už několikrát sem Ti říkal (nejen já ostatně) že Tvé přesvědčení že být GM je za trest a že to dělají lidí jen z donucení je nesmysl, ale zdá se že to vždycky vypustíš a vrátíš zas se ke svému.

Trpím silným pocitem deja vu nad podobnými "restarty".

Lethrendis píše:
Tady musím dát za pravdu spíše Jersonovi. Domnívám se, že většina lidí hraje raději postavu, než aby GuMovali. Já to mám tak taky. Na druhou stranu to ale neznamená, že bych to nedělal rád. Baví mě to taky, jen asi trochu méně. Je to jiné, také dobré.

Mě třeba baví obojí srovnatelně, a myslí, že nejlépe fungovalo, když jsme s naší skupinou na střídačku (vycházelo to cca 1-2 sezení té, kterou jsem vedl já na jedno sezení jeho GMování, ale zas ty jeho sezení bývaly delší, na herní čas to asi vycházelo dost podobně) hráli dvě různé kampaně. Navíc jedno bylo Star Wars, druhé D&D, což byla fajn změna.

Jerson: a nebo můžete hrát (multi)kampaň ve West Marches stylu, což svéh času nebylo úplně vzácné na amerických univerzitách, a pak se ti ty tvoje už tak velmi podezřelá čísla úplně rozpadnou.
11.6.2019 13:10 - Jerson
sirien píše:
by mě zajímalo kde ty čísla bereš, já bych v každé té jedné kategorii co tam máš (vyjma "minimum) přihodil +1.

Z průzkumu mezi hráči, který jsem udělal pár let potom, co jsem přišel na RPGF. Pro dračák a podobné hry bylo optimum 5 hráčů, i když se hrálo v různých počtech, 2 - 7. Stejně tak pro Shadowrun, i když tam skupiny nebyla tak malé. Pro Vampire lidé udávali menší skupiny, spíše 3 - 4 lidi, stejně jako lidé, kteří hráli různé méně bojové varianty Dračáku.
A také se ukázalo, že skupiny obsahují průměrně o jednoho člověka víc, než lidé v dané skupině považovali za optimum.
V několika málo případech se mi podařilo získat i názor Vypravěče a hráče (hráčů) z jedné skupiny, kdy GMmové jako optimum udávali o něco víc lidí než jejich hráči, ale bylo to fakt málo případů, než abych z toho něco dovozoval.

Takže od té doby si myslím, že hráči v průměru považují za optimum 4+1, i když nejčastěji hrajou 5+1. 6+1 obvykle hráči uvádí jako maximum pro zvládnutelnou hru.

Dost možná se tahle čísla za těch ... 12 let(?) posunula, to jsem zatím nezjišťoval.
11.6.2019 13:18 - York
Jerson píše:
Dost možná se tahle čísla za těch ... 12 let(?) posunula, to jsem zatím nezjišťoval.


Čísla se zaručeně posunula, a to směrem dolů. V dobách oDnD totiž bývalo zvykem hrát v mamutích skupinách, klidně 10 hráčů.
11.6.2019 13:42 - Jerson
V té době jsem se s DnD setkal jen na RPGF (přesněji Czech DnD), a pokud vím, tak v mém průzkumu žádná skupina DnD nefigurovala, a ani jedna pravidelně hrající skupina neměla 10 lidí. Osobně bych očekával v současné době spíše posun k vyššímu počtu hráčů.
11.6.2019 13:45 - York
Neřekl jsem to dost jasně, sorry. Mluvím o době začátků DnD v USA. V dobách, kdy se u nás hrál Dračák a později DnD, už AFAIK takhle mamutí skupiny nebyly. I když jednou jsem na conu vedl Shadowrun pro 12 hráčů. Ale to byl fakt extrém.
11.6.2019 14:02 - Log 1=0
Jerson píše:
Ale to byl fakt extrém.

Jednu chvíli se v Brněnském otevřeném hraní hrála kampaň 11+1. Nebylo to dobré a po dohrání se to rozdělilo.
13.6.2019 12:19 - ShadoWWW
Noviny: Nakolik realisticky tedy havárii podle vás seriál vykreslil?

Drábová: Tak přesně, jak je na drama možné. Pokud se pustil do technických věcí, našla bych tam některé momenty špatně posazené z hlediska času. Něco se stalo dříve, něco později. Například vrtulník ve skutečnosti nespadl při zasypávání reaktoru, ale o půl roku později. Radiaci na Forsmarku ve Švédsku nezjistili před evakuací Pripjati, ale až po ní. Nemoc z ozáření nemohla vypuknout tak brzy, jak bylo naznačeno. Ale to jsou všechno momenty, u kterých si říkám, že nejsou důležité. Seriál na to nebyl zaměřen, soustředil se na příběh. A ten byl z mého pohledu ztvárněn vynikajícím způsobem. Dlouho jsem z ničeho nebyla tak nadšená.

(zvýrazněno mnou)

Zdroj

Toto je podle mne gró nejen seriálu, ale i hraní RPG. Důležitý je hlavně příběh a zábava a někdy je z časových důvodů nutné odstoupit od realističnosti.

Můžete oponovat, že je přece vždycky lepší dělat to realisticky a zábavně, než jenom zábavně, ale důležitý je ten časový rámec. Zpracovat vše realisticky do nejmenších detailů často znamená exponenciální nárůst přípravy a současně i větší časové náklady během hraní. Jako třeba v tom seriálu: že se něco dělo rychleji znamenalo, že kratším časovém období mohli ukázat víc věcí, než kdyby se všechno dělo v delší časové ose. Nebo třeba to, že jedna seriálová osoba (vědkyně) představovala to, co ve skutečnosti dělalo několik osob (vědců). Takto to bylo pro diváka přehlednější.
Nick:
Velikost okna: [1] [2] [3]
Zobrazit náhled Zobrazit náhled
Tagy:
Vaše IP adresa není z "bezpečných" adres. Příspěvek se odešlou pouze se správně opsaným kódem. Pokud nechcete opisovat kód, můžete se přihlásit (pokud nemáte účet, nejprve se zaregistrujte), nebo nám poslat informaci na PM a my Vaši IP adresu přidáme.
Věděli jste, že...
Na d20.cz můžete mít svůj vlastní blog. Pokud chcete napsat o nečem, co alespoň vzdáleně souvisí s RPG, můžete k tomu využít našeho serveru. Tak proč chodit jinam? >> více <<
Jak se chovat v diskuzích
Přehled pravidel pro ty, kteří k životu pravidla potřebují. Pokud se umíte slušně chovat, číst to nemusíte. >> více <<
Formátování článků
Stručné shrnutí formátovacích značek zdejších článků, diskuzí, blogů a vůbec všeho. Základní životní nutnost. >> více <<
ČAS 0.33579182624817 secREMOTE_IP: 54.85.162.213