Vedení hry (podle Jersona)

Komentáře k vedení hry a další (ne)související témata
Napsal: Jerson
13.6.2019 12:37 - Jerson
No vidíš, a já se na to dívám právě naopak - ten seriál vychází z reality dostatečně na to, aby všechno, co se v něm stane, vypadalo uvěřitelně. Rozdíly v časech nejsou pro účely rozhodování mezi zábavností a realističností rozhodující, kdyby reálně vrtulník spadl při prvním pokusu o hašení, nebylo by to o nic méně realistické (i když to bylo nehistorické).
Jediná faktická neshoda s realitou bylo krvavé projevy ozáření - nemoc z ozáření se sice tak rychle jako ve filmu neprojeví, ale účinky samotného ozáření na lidský organismus už ano.

Dělat všechno realisticky do nejmenších detailů není postup, který by tady někdo pro RPG doporučoval. Ale dát si s detaily práci natolik, aby ji ani člověk se střední znalostí problematiky nedokázal odlišit od reality (a dokázal to až značně poučený jedinec) má na kvalitu značný vliv - tedy pokud to budeme dovozovat z tohoto seriálu.

Pro mě je zrovna seiál Černobyl krásnou ukázkou toho, že příběhy z reálného světa můžou být stejně silné jako příběhy z fantastických světů, a zasáhnou i lidi, kterým fantastické světy nic moc neříkají.
13.6.2019 13:03 - York
ShadoWWW píše:
Důležitý je hlavně příběh a zábava a někdy je z časových důvodů nutné odstoupit od realističnosti.


1) Ne všichni hráči to takhle vidí.

2) U profesionálního týmového projektu, jakým takový film rozhodně je, je tohle prachsprostá výmluva.
13.6.2019 13:12 - ShadoWWW
York: U toho seriálu to bylo kvůli přehlednosti pro diváka.
13.6.2019 13:16 - ShadoWWW
Každý příběh/dobrodružství/seriál/film se snaží předat nějaké poselství. Je to umění a kardinální otázka zní: podařilo se to poselství předat? U toho HBO seriálu (nejen) mně přijde, že se to podařilo na výbornou.

Naopak jindy a u některých PJů se stává, že pro stromy nevidí les. Že se zpravidla tak urputně soustředí na detaily, že to poselství (příběh, hra) se rozplizne a divák/hráč se v tom úplně ztratí.
13.6.2019 13:34 - Jerson
ShadoWWW píše:
Naopak jindy a u některých PJů se stává, že pro stromy nevidí les. Že se zpravidla tak urputně soustředí na detaily, že to poselství (příběh, hra) se rozplizne a divák/hráč se v tom úplně ztratí.

Reaguješ na něco konkrétního, co tady nebo v jiné diskusi zaznělo?
Protože třeba já kritizuju (pro mě) naprosto zjevné a nepochopitelné odchýlení od uvěřitelnosti, a myslím, že větší extrémista než já v tomto směru se tu na kostce nevyskytuje.

Můžeme se bavit o tom, proč byl seriál Černobyl tak úspěšný. Podle mě je jeden z hlavních důvodů to, že kromě několika málo odborníků na atomovou energii, nemoci z ozáření a Černobylskou událost si všichni ostatní řekli, že se to takhle nejspíš opravdu stalo / mohlo stát.
Podle mě je to nejdůležitější vlastnost každého dobrého příběhu - diváci / posluchači mu naplno věří.
13.6.2019 13:55 - sirien
York píše:
U profesionálního týmového projektu, jakým takový film rozhodně je, je tohle prachsprostá výmluva.

Možná by sis měl nastudovat rozdíl mezi dramatickým zpracováním a dokumentem.

Což píšu jako člověk, co přesně z tohodle důvodu nemá dramatická zpracování rád (ani událostí, ani životopisná) - vždycky mi to přišlo jako tak trochu parazitickej žánr s pachutí lacinosti a falešnosti různejch reality show (včetně toho divýckýho hype). Na jednu stranu se to tváří jako že se to skutečně stalo, na stranu druhou to činí všechno řádově dramatičtější, než to bylo, zpravidla to přetejká trapnym patosem, překrucuje to charaktery a i historické role aktérů...

Jako existuje pár kousků z tohodle žánru typu Šarlatový a černý, které tak nějak oslovily i mě, ale to sou fakt výjimky. Černobylu se vyhybám co to de, takže dík že ste ho zatáhli i sem ;)
13.6.2019 14:00 - LokiB
Jerson píše:
Protože třeba já kritizuju (pro mě) naprosto zjevné a nepochopitelné odchýlení od uvěřitelnosti, a myslím, že větší extrémista než já v tomto směru se tu na kostce nevyskytuje.


třeba schování se před bouří v ďolíku? :)
13.6.2019 14:13 - Jerson
LokiB píše:
třeba schování se před bouří v ďolíku? :)

Před deštěm :-)
13.6.2019 14:25 - York
ShadoWWW píše:
U toho seriálu to bylo kvůli přehlednosti pro diváka.


To ale není otázka realističnosti, ale věrnosti skutečné události. "Dali jsme tam jednu postavu místo deseti" z toho ještě nedělá nerealistický film ve smyslu, že by se tam děly těžko uvěřitelné věci.

Sirien: Viz odpověď ShadoWWWovi. Řeč byla o tom, co to znamená pro RPGčka. Předpokládám, že ta nikdo nehraje tak, aby přesně odpovídala nějaké skutečné události, takže ShadoWWW mluvil o uvěřitelnosti, ne o věrnosti předloze.
13.6.2019 15:20 - Jerson
Trochu odbočím - jeden kamarád mi říkal, že když studoval Filmovou akademii, tak nikdo z jeho spolužáků RPG nehrál a ani o to neměl zájem. Docela mě to překvapilo, čekal jsem, že zrovna na takové škole by se RPG mohlo dost uplatnit. Máte někdo o tom nějaké informace?
13.6.2019 15:23 - sirien
Že by se to na takové škole uplatnilo není pochyb. Že to tam nikdo nehraje mě nepřekvapuje - na kvalitě výstupů které absolventi těchto škol dodávají to je docela tragicky vidět :D
13.6.2019 15:25 - LokiB
Jerson píše:
Před deštěm :-)


I před blesky je to ok ;)

sirien píše:
Což píšu jako člověk, co přesně z tohodle důvodu nemá dramatická zpracování rád (ani událostí, ani životopisná) - vždycky mi to přišlo jako tak trochu parazitickej žánr s pachutí lacinosti a falešnosti různejch reality show


To je asi legitimní přístup, prostě ti to nesedí, jako jinému nesedí přenos ledního hokeje, opera nebo galerie moderního umění.
Já na to taky nekoukám, ale vidím lidi v práci, jak jsou z toho nadšený. Zajímavý rozdíl je v tom, že já o těhle událost třeba dost vím z doby, kdy jsem se o leccos zajímal a furt něco četl a studoval, kdežto oni o tom nevědí skoro nic, takže jsou to pro ně první podrobnější informace o daném fenoménu a i proto jsou z toho nadšení.
Dana Drábová je celkově pozitivní člověk, takže bych ji nebral jako etalon "odborníka, který věci rozumí, a líbí se mu to" :)
13.6.2019 15:28 - LokiB
Jerson píše:
Že to tam nikdo nehraje mě nepřekvapuje - na kvalitě výstupů které absolventi těchto škol dodávají to je docela tragicky vidět :D


Jj, v době, kdy tam studoval Forman nebo kdy tam učil Vávra, to byl jeden velký RPG klub :D

Na uměleckých školách se hlavně chlastá, to je známá věc ;)
A mám za to, že sirien je tradičně negativně zaměřen, ale že studentům a absolventům křivdí. kdyby jejich tvorbu někdo financoval takovým grandiozním způsobem jako dřív, tak by se i mezi nimi urodilo daleko víc kvalitních děl. Jenže když je tvým nejdůležitějším kritériem "sehnat na to peníze", tak se to projeví.
Konec konců, kolik znáte zajímavých děl amerických studentů filmových škol či čerstvých absolventů ...
13.6.2019 20:07 - efram
Jerson píše:
Reaguješ na něco konkrétního, co tady nebo v jiné diskusi zaznělo?
Protože třeba já kritizuju (pro mě) naprosto zjevné a nepochopitelné odchýlení od uvěřitelnosti, a myslím, že větší extrémista než já v tomto směru se tu na kostce nevyskytuje.


Právě naopak Jersone. Myslím, že ten popis přesně vystihuje tvůj přístup, tedy podle toho co a jak tu řešíš.
30.6.2019 08:13 - Jerson
Včera jsme po čase hráli Omegu, z původně přihlášených osmi hráčů mohlo šest a jeden navíc (11letý? Tak nějak). Čtyři z nich byli nováčci, jak v Omeze, tak v RPG celkově, i když se zkušenostmi z larpů.

Celkové hra proběhla velmi dobře. Ti čtyři noví začali jako civilisté různými způsoby zapojení do dění okolo Ústavu duševního zdraví, ve kterém byl zavřený jeden ze tří zbývajících agentů, přičemž jedna doktorka tam přímo pracovala, druhá byla její kamarádka, fanatický kazatel chtěl ústav zničit a měl k ruce svého následovníka. O záchranu agenta se měli postarat dva agenti, kteří se s ním nikdy předtím nesetkali (ve hře vůbec, reálně se viděli jen jednou).

Postupně a celkem přirozeně se začali navzájem kontaktovat, přičemž k jednomu kontaktu došlo pomocí drog a mentálního spojení na dálku (kde došlo na scénu "Ten drak je tvůj mazlíček? A nemohl by nám pomoct?" - "To je úplně slepá cesta.", tři nové postavy zjistily, že události na pozadí jsou mnohem děsivější, než si mysleli, a dva z nich mají silbou motivaci snažit se je zastavit (i když každý jinak), došlo i na souboj (který byl dost zajímavý, když došlo na pěsti a nůž proti obuškům, žádná střelba), zadržený agent se po zranění projevil jako barserk, který zmlátil mohutného zřízence, a došlo i na vize budoucnosti, kterými spisovatel vyloženě přivolal pád doktorky ze střechy.

Používal jsem stříhání scén po deseti minutách, aby se zbytek hráčů nenudil, což jim dost vyhovovalo, své aspekty používali na sebe navzájem a dost je během mise pálili (tohle pravidlo musím přejmenovat, nové hráče to mátlo). Ve výsledku to byla dost dobrá hra s posunem v příběhu.

Pro přispívání do diskuse se musíš přihlásit (zapomenuté heslo). Pokud účet nemáš, registrace trvá půl minuty a 5 kliknutí.

Věděli jste, že...
Na d20.cz můžete mít svůj vlastní blog. Pokud chcete napsat o nečem, co alespoň vzdáleně souvisí s RPG, můžete k tomu využít našeho serveru. Tak proč chodit jinam? >> více <<
Jak se chovat v diskuzích
Přehled pravidel pro ty, kteří k životu pravidla potřebují. Pokud se umíte slušně chovat, číst to nemusíte. >> více <<
Formátování článků
Stručné shrnutí formátovacích značek zdejších článků, diskuzí, blogů a vůbec všeho. Základní životní nutnost. >> více <<
ČAS 0.11194205284119 secREMOTE_IP: 34.204.181.19