sirien píše:
Nemůžu říct, že by mě nenapadalo pár profláklých* mytologických postav, které by k tomu možná měli něco málo co dodat...
Ono to nicméně není tak jasné jak se tváříš, protože tu jsou tři důležité otázky k zodpovězení:
- kolik má ten svět vůbec lidí schopných kouzlit? Pokud málo, tak to nemá smysl řešit, protože budou mít na práci lepší (a výnosnější) věci než ulehčovat pár nevolníkům na poli.
- jak náročné to kouzlo je a jaký má poměr cena/výkon? Pokud je hodně náročné a má mizerný výkon, tak to opět nemá smysl řešit.
- jak moc je to kouzlo známé? Pokud málo, tak ten svět asi čeká brutální a nejspíš dost krvavá revoluce, která ale ještě nenastala.
Dívám se na to z trochu jiného hlediska.
1) Většina fantasy světů má za sebou tisíciletí historie, která se v dřívějších dobách ztrácí v mlhách, a magie byla obvykle po tyto tisíciletí přítomná a dostupná.
2) zajištění jídla je naprosto základní lidskou potřebou, a celá historie reálného lidstva se dá shrnout jako historie hladu a hladomoru (plus historie epidemií, ale decimování populací nemocemi ve fantasy světech obvykle brání dostupná léčivá magie, což je ve srovnání se zajištění jídla takový zajímavý paradox.) Každopádně jídlo je první starost, kterou lidé (a jim podobní tvorové) budou mít, a všechno ostatní je až podružné. Bez jídla nefunguje nic. Vodu nevyděluju, protože ta se obvykle vyskytuje v přijatelném množství a nemusí se nijak složitě vyrábět (což neznamená, že ji některé kultury složitě nezískávají, ale nebývá to tak nedostatkový zdroj.)
Lidstvo se za nějakých deset tisíc let dostalo ze stavu, kdy každý musel většinu svého dne věnovat na zajištění jídla do stavu, kdy se zhruba třetina lidí musí věnovat zajištění jídla po cca 1800 hodin ročně (jen odhad, v přímé produkci je nutná práce 12 hodin denně 365 dní v roce, zpracovatelské a dopravní profese tomu věnují méně.) Každopádně veškeré jiné činnosti mohly být vykonávány až poté, co byla zajištěna dostatečná nadprodukce.
Dále, i fantasy světy jsou dost nebezpečná místa, války a vůbec různá ohrožení tam bývají docela obvyklou záležitostí, nebo tedy nebývají o moc řidší než v reálném světě. Jídlo je pro války naprosto zásadní, jak pro nebojující civilisty, tak pro vojáky. Válka se dá vyhrát nebo prohrát jen (ne)zvládnutím logistického zásobování armády jídlem. Zbraně, munice a další srandy jsou v tomto ohledu zcela podružné - parta lidí ozbrojená klacky dokáže umlátit moderně vyzbrojenou armádu, která je týden nebo dokonce měsíc bez jídla.
Když pořád říkám "jídlo" - to je věc, která obrazně řečeno roste na stromech. Roste tam v našich šířkách celý rok. Tedy když chce někdo plánovat jakékoliv operace zahrnující větší množství lidí, musí minimálně o rok dříve začít plánovat, jak to udělá s jídlem. Vidle do takového plánování může hodit mnoho věcí, třeba neúroda způsobená suchem, záplavami, hmyzem, malými zvířaty, velkými zvířaty, nemocemi, přičemž veškeré jídlo musí projít dost zdlouhavým zpracovatelským a distribučním procesem.
To samé platí i pro menší jednotky a skupiny, které můžou fungovat jen tak dlouho, dokud si s sebou nesou připravené jídlo pro sebe, případně pro zvířata. Ve chvíli, kdy jídlo dojde, se jejich postup zastavuje. kídlo má také zásadní vliv na morálku jak vojáků, tak civilistů. Fantasismem lze nedostatek jídla do jisté míry překonávat, ale nikoliv dost dlouho.
A teď vezměme, že existuje princip umožňující vytvořit jídlo, nebo možná přímo dodat energii lidem, aniž by bylo třeba toto jídlo složitě vyrábět, skladovat a přepravovat. Teď nemluvím o tomto kouzl, které jídlo vytvoří jen tak mimochodem, ale o magii přímo zaměřené na vytváření jídla.
Nedostatek vhodných lidí - kolik lidí bylo v roce 1800 schopno vymyslet a setrojit traktor ulehčující práci rolníkům? A kolik takových lidí žilo v roce 2000? Když jsou lidé potřeba, tak se do nich investují zdroje, aby jich bylo dost. Pokud jsou dvě společnosti vedle sebe, a jedna z nich dokáže investovat do zjednodušení produkce jídla víc, tak tu druhou za pár století převálcuje. Tedy všichni ti nepřátelé a různé rasy ve fantasy by se museli rozhodnout, že jim magická produkce jídla nestojí za tu obrovskou výhodu, aby s ní zlikvidovali své konkurenty.
Zpátečnická církev prostě během pár století zanikne, nebo její uctívači zemřou při nejbližším hladomoru. Stejně tak jakákoliv skupina, která odmítne princip, ve kterém jeden člověk dokáže instatně nakrmit stovku lidí. Přesněji - pokud existuje možnost magického vytváření jídla tímto způsobem, co brání existenci kouzel, která budou vytvářet pouze jídlo, budou na nižší úrovni, bude je moc sesílat skoro každý, nebo alespoň 10% - 30% lidí, aniž by bylo třeba táhnout nějaké zdroje, možná kromě pár magických komponent či diamantů (které v realitě daného světa nemají žádné opodstatnění a slouží jen jako herní pojistka).
Mocní lidé by zcela pochopitelně chtěli využívat magicky vytvářené jídlo pro svůj prospěch, aby toho nevyužil jejich soused. Opět, kdokoliv by se rozhodl této výhody nevyužít, skončil by po Darwinovsku při první neúrodě nebo výpadu souseda, který by přišel před sklizní.
Rozbíjení strojů - kolik bylo ve skutečnosti takových incidentů, v kolika zemích, po jakou dobu? Na jak dlouho pomohly? A hlavně - je to příklad proti tvému tvrzení - lidé rozbíjeli stroje, protože díky strojům přišli o práci a tedy možnost získat zdroje na koupení jídla, které si sami nemohli vyrobit. Nikdo by neprotestoval proti existenci magie, která by bez práce a jen s určitým menším duševním úsilím vyráběla jídlo. S množností zaklínání do předmětů by za pár století každý člověk buď uměl sesílat kouzlo tvořící jídlo, nebo by byl vybaven magickým předmětem, který mu každý den vytvoří jídlo na jeden den. A vykonával by jinou práci, pomocí které by získával zdroje na koupení takových předmětů. Jsem si jist, že různí trpaslíci žijící v podzemí by na nějaké věrouky lidských kněžích z hluboka házeli bobek. Navíc by nebylo třeba řešit otázku, jak trpaslíky uživí ty houby rostoucí v podzemí, nebo čím se vlastně živí. Také by to zodpovědělo otázku, jak můžou existovat ty vesnice a města na fantasy mapách, okolo kterých je jen minimum polí a ve kterých nejsou žádné kolony vozů převážejících jednotlivé suroviny potřebné pro produkci jídla sem a tam. Navíc kromě kouzel "stvoř magickou pevnost" by existovala spíše kouzla "stvoř magický McDonalds", kam by se lidé chodili najíst. Nemluvě o tom, že většina fantasy světů nejspíše právě takhle funguje, a jídlo se tam objevuje ve spížích hostinců a domů, nebo (při nepřítomnosti spíží) se objevuje v rukách číšnic a hospodyň, protože většina tvůrců fantasy světů má o řetězci produkce potravin ještě menší povědomí než o uspořádání domů.
Přestav si všechny tyhle vlivy dohromady. Vyjde ti to co jsem už mnohokrát zopakoval - středověce vypadají společnost s přidanou mocnou magií je nesmysl a dá se udržet jen pomocí omezení natlačených zvnějšku (omezení magie, démoni, nuitnost spotřeby diamantů i na primitivní kouzla, nevysvětlená neexistence některých kouzel, omezení počtu magických postav nějakou vyšší entitou), nebo lépe neřešení takových otázek.
efram píše:
Trochu mi uniká, že se neustále vyjadřuješ k fantasy, přičemž z tvých příspěvků vyplývá, že ti tento styl přinejmenším nevyhovuje.
Odpovím ti na tohle - fantasy nemám rád právě kvůli výše popsaným důvodům. Velmi často je to svět skutečně stvořený vyšší mocí, tedy GMmem, který ho ovládá a neustále do něj zasahuje, kdykoliv nějaká postava vybočí z nalajnovaných mantinelů. A tímto vybočením mám namysli přístup, kdy se nějaký hráč pokusí pochopit zákonitosti fungování takového světa, aby je využil způsobem, který nebyl někým jiným předem vymyšlen, naplánován, připraven. Nemám rád fantasy - či spíše fantasy v podání mnoha jeho uživatelů, protože jejich proklamace typu "jste omezeni pouze svou fantasií" a "je to svět, ve kterém je možné cokoliv" často znamenají "jste omezeni mou fantasií", a "je to svět, ve kterém je možné jen to, co vám povolím, (což není mnoho věcí.)"
Kromě toho neustále oponuješ tvrzením, které jsem nenapsal, a tvůj výklad mých námitek je zcela mylný.
Píše:
Stvoř jídlo/vodu, opravdu není problémem ve hře
jsem nikdy nenaznačil - opět a znovu píšu, že pokud by tohle bylo ve fantasy světě možné, tak tento svět bude vypadat jinak než jen jako pseudostředověk s dodatečně nalepenou mocnou magií, protože právě tyto magické možnosti by měly na podobu světa naprosto zásadní vliv.