[podcast] Stvořitelna

Povídání o hrách na hrdiny a věcech s nimi spojených. Mnoho Countových otázek, které určitě napadly nejednoho hráče či Vypravěče. A na každou otázku se pokusí spolu s Jersonem najít uspokojivou odpověď.

Stvořitelna na Anchoru
Stvořitelna na Spotify
Stvořitelna na Google podcasts
Stvořitelna na Youtube

Seznam dílů:

Stvořitelna 1 - Setting (1. díl) na Anchoru, na Youtube
Stvořitelna 2 - Setting (2. díl) na Anchoru, na Youtube
Stvořitelna 3 - Svět (1. díl) na Anchoru, na Youtube
Stvořitelna 4 - Svět (2. díl) na Anchoru, na Youtube
Stvořitelna 5 - Countova příprava na hru na Anchoru, na Youtube
Stvořitelna 6 - Jersonova příprava na hru na Anchoru, na Youtube
Stvořitelna 7 - Příprava hry se scénářem na Anchoru, na Youtube
Napsal: Jerson
15.9.2021 21:07 - LokiB
Corny - nech to bejt. převracíš to zcela nesmyslně, i to sám musíš vědět, že se mi snažíš podsunout něco, co netvrdím.

jestli ty na ty dvě otázky, které jsem výše uvedl, odpovídáš "ne", je to tvoje věc. jestli si myslíš, že je to správná odpověď do rad nováčkům, máš na to právo, ale imho konáš zlo.
15.9.2021 21:17 - Corny
Tak ty tu odsuzuješ ty rady ve Stvořitelně proto, že se může stát, že se hráči budou "dožadovat historie" a tím, že ji pro ně nemá nachystanou jim "kazí hru". Tak pak opravdu nevím, co tvrdíš, protože z tohohle úhlu bys musel mít jako GM napsanou úplně detailní encyklopedii světa, kdyby se ho na to jeho hráči náhodou zeptali. Co když se bude nějaký hráč dožadovat metafyziky magie? Nebo jaké živočišné druhy žijí v jakých podnebích? Nebo chce mít nakreslenou podrobnou mapu světa?

Jako promiň, ale trvat na tom, aby si nováčci dělali podrobnější historii svých světů nebo ty světy nějak víc domýšleli Ne proto, že je to třeba baví, nebo proto, že se jim to hodí ke hře, ale protože když to neudělají, tak se jim může stát, že je na to pak jejich hráči nesoucitně semelou, to je teprv dobrý zlo.

Jestli jsi to myslel jinak, cool, ale z toho, jak to Jersonovi vyčítáš, to fakt působí jako "chudáci nováčci teď budou šikanováni, protože hráči po nich budou chtít podrobnou historii a Jerson jim poradil, že si ji chystat nemají". Možná tě zbytečně chytám za slovo...což na druhou stranu není moc nepodobné způsobu, jakým vyčítáš Stvořitelně ty rady.
16.9.2021 07:36 - Jerson
LokiB píše:
Takže ti nevadí, až bude nějaký GM hráčům, dožadujícím se historie světa říkat "hele támhle odborníci na RPG říkali, že to není třeba, tak se podle toho řídím).

Loki, víš jak nemám rád sférické hráče ve vakuu, takže se tě zeptám přímo: Už jsi takové hráče potkal? Slyšel jsi nebo četl jsi na netu stesky hráčů "Chtěli bychom, aby GM měl propracovanou historii světa, ale on ji nechce udělat"? Nebo ti třeba tví hráči po nějaké době řekli, že bys měl mít podrobněji zpracovanou historii světa, případně vyjádřili ocenění, jak ji máš dobře zpracovanou a jak ji dokážeš do hry dostat?
Protože já takového hráče nikdy neviděl, ani jsem o něm ani neslyšel, ani o něm nečetl.

Na druhou stranu jsem zažil několik hráčů (a slyšel možná o desítkách hráčů), kteří na první sezení přijdou s historií své postavy a jejího rodu sepsanou na dvou až pěti stranách, kterou by chtěli zakomponovat do herního světa - a hlavně aby se projevila ve hře. A hlavně jsem četl, viděl a zažil mnoho GMmů, kteří podrobně zpracovávali historii svého světa stovky i tisíce let zpět, a snažili se jí hráčům předat pomocí vytištěných materiálů "nutných přečíst si, než můžeš začít hrát", přímým čtením během hry, navázáním historie jejich postav na nějaké historické události, vyprávěním starých NPC, artefakty s bohatou historií, a desítkami dalších způsobů ... a hráči to v lepším případě tiše trpěli, v horším se u toho nudili, případně hodili papíry GMmovi na hlavu s tím, že je to nezajímá. A tihle GMmové si také stěžovali a ptali se, jak mají hráčům předat informace o skvělé a úžasné historii svého světa, když to hráče nezajímá.

LokiB píše:
Cizí špatné rady pro začátečníky, které mají potenciál tobě kazit hru, vidíš snadno. Vlastní špatné rady pro začátečníky, které mohou kazit hru jiným, bagatelizuješ.

Nikoliv. Vidím cizí špatné rady, které reálně kazí hru mně i dalším hráčům, a rozhodně neřeším rady, které by někomu teoreticky mohli zkazit hru, ale reálně jsem nikoho takového nepotkal (ani sebe).

A rozhodně si myslím, že jakékoliv vytváření podrobnější historie světa a snaha dostat ji zajímavým způsobem do hry je opravdu dost náročná věc, která pro začátečníky není vůbec vhodná. Což nevylučuje, že si ji GM může z vlastní iniciativy a vlastní potřeby vytvořit, protože zakázat mu to stejně nemůžeme.

Anketu udělám a uvidíme.
16.9.2021 08:12 - malkav
Corny: Já jsem Lokiho pochopil tak, že není možné plošně radit, aby někdo něco ne/dělal nebo ne/připravoval. Mnohem přínosnější by podle něj bylo upozornit na silné a slabé stránky obou variant. Ještě větší sousto by bylo, poradit, jak na tvorbu historie světa, aniž by to začátečníka do začátku utlouklo, ale aby to mělo hlavu a patu. Ani v Lokiho příspěvcích jsem nečetl nic o tom, že by musela být historie vytvořená celá dopodrobna, nemusíš to tolik špičatit :)

Jerson píše:
Loki, víš jak nemám rád sférické hráče ve vakuu

<sarkasmus a nadsázka>Samozřejmě ti nebudu dohledávat tvé příspěvky, které podle mě takové jedince popisují a zmiňují, že až se objeví ten jeden, který potřebuje namísto upřímné věty žmoulat v ruce červený míček a ty ho mít na stole nebudeš, jak mu zničíš hru apod. :) </sarkasmus a nadsázka>
Mimochodem se ti klidně přihlásím jako hráč, který si vysloveně užívá nimrání se v historii světa a sbírání fragmentů starých kronik. Kulatý nejsem a vzduchoprázdno by taky nedělalo dobře mé pleti :)
16.9.2021 08:41 - Jerson
malkav píše:
Mimochodem se ti klidně přihlásím jako hráč, který si vysloveně užívá nimrání se v historii světa a sbírání fragmentů starých kronik. Kulatý nejsem a vzduchoprázdno by taky nedělalo dobře mé pleti :)

To ale píšeš o něčem jiném, než jsem se ptal. Když jsi hrál první či druhý rok, vadilo ti, že GM nemá podrobně zpracovanou historii světa, a případně odrazovalo tě to od hraní?

O hráčích, kteří si užívají nimrání v historii světa, která už existuje, jsme totiž mluvili. Takoví hráči jsou a jejich existenci nikdo nepopírá.
16.9.2021 08:58 - malkav
Jerson: Na to ti můžu jen těžko odpovědět, první hraní bylo na základce DrD 1.2 tuším. Hrával jsem hustokrutopřísného mága, který kosil všechno v cestě mentálním soubojem, což mě neuvěřitelně bavilo. Tedy v prvním a druhém roce hraní jsem nepotřeboval tvořit příběh, nepotřeboval jsem vlastně nic z toho, co tady teď doporučujete nováčkům, bez čeho se neobejdou. Všechno bylo krásně přímočaré - běž a zabij, běž a přines, běž a ... něco. Počítá se i toto období?

Pak byla pár let pauza, až jsem začal chodit do místního klubu RBG her a začal hrát u GM pod GURPS (to už bylo na střední). Vlastně až teď, s odstupem času, si uvědomuji, že neměl de-facto vůbec vytvořený ucelený svět, ten vlastně vnikal při hraní nám všem pod rukama. Co ale měl vytvořené, byla mytologie a historie toho světa, resp. hlavní historické linie. Ještě doteď mám v deskách dvě sady písem (jedno runové a možná bych i vypotil čtení v něm) a různě ohořelé fragmenty historických textů.

Takže odpověď na tvou otázku nebude přesná a moc ti k závěru nepomůže. Ano, pokud svět nemá historii, připadá mi plochý. Historie dává (alespoň pro mě) světu barvy a zajímavost. A nevím, kde pořád berete to označení podrobně. Asi jsem ho v Lokiho připomínkách přehlédl.
16.9.2021 09:21 - Jerson
malkav píše:
A nevím, kde pořád berete to označení podrobně. Asi jsem ho v Lokiho připomínkách přehlédl.


Tady:

LokiB píše:
Historie světa, i dlouhá historie světa se dá zakomponovat do hry, mohou z ní vycházet kvesty, mohou se od ní odvíjet vztahy mezi zeměmi, frakcemi, postavami, mohou z ní vycházet konkrétní místa, předměty.


LokiB píše:
Mít historii sepsanou podrobněji než Pán Prstenů se blíží druhému extrému. Jsem ale přesvědčen, že kdybys hrál Středozem, tak i takhle podrobnou historii do hry často dostaneš, aniž bys to znásilňoval, a hře to bude prospívat.


LokiB píše:
Mít z historie některé zajímavé události, které přesahují do současné hry, mít jich třeba 20, to není nic moc podrobného a je to užitečné.


LokiB píše:
Ale když už to máte jako téma a nemá to být jen povrchní povídání a jako část podtéma zrovna je "historie světa", tak já osobně bych třeba vzal jako příklad Středozem a na ní ukázal, jak lze propracovanou historii světa zcela integrálně propojit s aktuální hrou.


Nicméně je tady jeden zásadní bod, který z toho trčí. Loki v příkladech používá hlavně historii Středozemě. Středozemě ale nebyla dělaná jako herní svět, a dokonce i příběh Pána prstenů nebyl primárním důvodem, proč byla vytvořena historie Ardy. V tomto případě šlo o to, že napřed byla touha vytvořit si vlastní jazyk, který byl následně zasazen do nějaké mytologie, která byla spojena v historii fiktivního světa, a do tohoto světa byl zasazen příběh Pána prstenů. Pořadí tvorby takhle jednoznačné nebylo, nicméně Středozemě jako taková je sama o sobě extrémní příklad tvorby světa. Vůbec nepočítám s tím, že by mezi našimi posluchači byl druhý Tolkien, nebo někdo, kdo by tvořil alespoň desetinu toho, co on.

Na druhou stranu znám osobně GMma, který má historii svého světa zpracovanou mnohem podrobněji než ji má Arda, údajně má asi tak šest tisíc stran. A viděl jsem i řadu projektů, které tou dost detailní historií začínají.

Každopádně o historii světa nejspíše uděláme zvláštní díl, kde tyhle i další poznatky budeme prezentovat. Nejlépe po sesbírání praktických postupů, jak tu historii tvořit a jak ji dostat do hry - protože to je věc, kterou jsem já nikdy nedělal. Count o tom bude vědět víc než já.
16.9.2021 09:54 - LokiB
Jerson píše:
O hráčích, kteří si užívají nimrání v historii světa, která už existuje, jsme totiž mluvili.


Zajímalo by mě, jestli si seš nebo nejseš vědom toho, jaké diskusní fauly používáním slov jako "nimrá", pácháš.

Klidně polož do ankety otázku "chcete se při hře nimrat v historii?" a jistě z odpvoědí svůj názor potvrdíš. Jestli ti jde o to.

Jerson píše:
Loki, víš jak nemám rád sférické hráče ve vakuu, takže se tě zeptám přímo: Už jsi takové hráče potkal?


Ano, jsem takový hráč, kterému zapojení historie světa do hry zvyšuje výrazně zážitek ze hry.
Jerson píše:
A hlavně jsem četl, viděl a zažil mnoho GMmů, kteří podrobně zpracovávali historii svého světa stovky i tisíce let zpět, a snažili se jí hráčům předat pomocí vytištěných materiálů "nutných přečíst si, než můžeš začít hrát"


A k tomu se vázala ta druhá část mého komentáře, tedy upozornění, jak s historií mohou GMové případně narazit a jaké chyby při její přípravě a zapojení do hry mohou udělat.

Že máš svůj obvyklý pech, že tě (nebo lidi o kterých jsi slyšel) GMové otravovali s podrobnou historií svých světů, kterou tě nutili číst ... k tomu nemám, co bych dodal, kromě toho, že jsi prostě oběť těchto stvůr. Zcela pokřivili tvůj přístup k hraní na sadu negativních zážitků, kterým je třeba se za každou cenu vyhýbat. Je mi to líto, já nic takového nezažil, takže se takových situací nebojím.
16.9.2021 09:57 - LokiB
Doplnění:

K tebou citovaným bodům:

Dlouhá historie != Podrobná historie
Podrobnější historii světa dokážu dostat do hry != Vyžaduju podrobnější historii světa
20 zajímavých událostí z historie != Podrobná historie
Ukažte, že propracovanou historii světa lze dostat do hry != Vyžaduji propracovanou historii světa

Takže co jsi vlastně na těch citacích chtěl ukázat? že opravdu nevyžaduju podrobnou historii a nechci se v ní nimrat? Bezva, to se ti podařilo.
16.9.2021 10:04 - Lethrendis
Přijde mi, že si tu mlátíte o hlavy dva extrémy - Jerson dost správně poukazuje na zbytečnost vytváření dlouhých podrobných soupisů o tisíci stranách, ale za ideální považuje druhý extrém, totiž historii skoro žádnou.

Jako chápu, že pokud je někdo začátečník a ani neví, jestli vůbec bude hrát nějak dál, je vytváření podrobnější historie asi zbytečné. To samé u různých one-shotů. Ve všech ostatních případech to pokládám za skoro nezbytnost, mít alespoň pár stránek popisujících základní principy a historii daného světa. Je to potřeba z mnoha důvodů. Jako GM jsem nikdy neměl problém předkládat hráčům reálie daného světa a opírat o ně smysl zápletek.

A ano, taky mě alternativní/smyšlené historie baví, rád se v nich nimrám :)
16.9.2021 10:12 - LokiB
Lethrendis píše:
Jako chápu, že pokud je někdo začátečník a ani neví, jestli vůbec bude hrát nějak dál, je vytváření podrobnější historie asi zbytečné. To samé u různých one-shotů.


To je validní argument ... bavíme se tu ale o "tvorbě světa". Nepředpokládal jsem, že by někdo "tvořil svět" pro potřeby one-shotu (entuziasté jistě existují, ale přijde mi to jako extrém).
Když už někdo tvoří "svět", tak (pakliže to nedělá pouze pro vlastní zábavu z tvoření), jistě plánuje, že se v něm bude hrát "dlouhodobě" (tedy minimálně na úrovni jedné delší kampaně). Aspoň to je premisa, ze které v komentáři vycházím. Jestli to někdo vidí jinak, pak může jistě dojít k jiným závěrům zcela oprávněně.
16.9.2021 11:09 - malkav
Jerson píše:
Tady:

O_o WTF? Pardon, asi chápu Lokiho příspěvky výrazně jinak, než ty.
1) Píše o tom, že je možné i dlouhou historii světa zapojit do hry. Tím polemizuje s možností dostat něco do hry, ne to, jestli je nebo není potřeba vytvořit podrobnou historii světa.
2) Zmínkou o podrobnější historii, než je Středozem, poukazuje na extrém a sám tam o tom píše.
3) Některé zajímavé události i ze vzdálenější minulosti - to považuješ za podrobné zpracování?
4) Jde o příklad propojení rozsáhlé historie se hrou. Opět jde o demonstraci toho, jak se dá dostat něco do hry. Opět nejde o to dokázat, že je pro hru potřeba mít něco vytvořeného.

Mimochodem u ankety je vážně dost důležité, jak položíš otázku. Na téma vhodnosti zpracované historie se můžeš zeptat např.
- Abyste si užili hru, je třeba aby svět měl zpracovanou historii? - ANO/NE
- Pokud má svět zpracovanou historii, podpoří to váš prožitek ze hry? - ANO/NE
A podle mě dostaneš jiné výsledky.
16.9.2021 12:06 - Jerson
LokiB píše:
Zajímalo by mě, jestli si seš nebo nejseš vědom toho, jaké diskusní fauly používáním slov jako "nimrá", pácháš.

Loki, jsi nabuzen celkem zbytečně. "Nimrání" napsal Maklav, já ho jen parafrázoval. Sám od sebe bych tohle slovo nepoužil, a v anketě už vůbec ne.

LokiB píše:
Že máš svůj obvyklý pech, že tě (nebo lidi o kterých jsi slyšel) GMové otravovali s podrobnou historií svých světů, kterou tě nutili číst

Osobně jsem to zažil asi jen jednou a stejně jako ostatní jsem tu historii přeskočil, přičemž se téměř nic nestalo.

I když jsem si taky říkal, jak by bylo zajímavé tu historii mít a zažít co, o čem psali ... tuším v DrD+, kdy jeden hráč z rozložení kamenů zjistí, že jde o podzemí z určité doby, a druhý doplní, že se v té době stavěly hrady s tajnými chodbami, a třetí řekne, že podle rozložení místnosti by měla být v tamtom rohu, a čtvrtý řekne "jo, mám ji".

Super scéna. Jen nevím, jak by šla dostat dohry jinak než pomocí scénáře. Ale to není podstatné.

Citované body měly být jen ilustrací toho, proč se bavíme o "podrobné historii".
Nicméně zůstanu u těch dvaceti událostí z historie.

Když říkáš, že nestačí mít časovou osu a historie starší než 100 let je už při počáteční světa důležitá, a že tvoje představa je 20 rozpracovaných událostí ... dokážeš mi vypsat 20 takových událostí důležitých pro oblast Česka? Myslím události straší než 100 let, tedy před založením ČSR.

Kterých dalších 19 událostí bys považoval za podstatných, aby měly vliv, a aby si zasloužily víc prostoru než jen stručný souhrn na časové ose? A dokážeš je vypsat bez hledání na netu nebo v učebnicích?

Ptám se, abychom měli konkrétní představu, od které se můžeme odrazit v další debatě.

Lethrendis píše:
Přijde mi, že si tu mlátíte o hlavy dva extrémy - Jerson dost správně poukazuje na zbytečnost vytváření dlouhých podrobných soupisů o tisíci stranách, ale za ideální považuje druhý extrém, totiž historii skoro žádnou.

Nic takového jsem netvrdil. Souhlasím s Countovým názorem, že pro události tak staré, že si je nemůže pamatovat žádný člověk žijící v tom světě (což tedy nevylučuje starší stvory) stačí při tvorbě světa před první hrou jen časová osa se stručně vypsanými událostmi. To že já nikdy nepotřeboval ani tuhle osu je jiná otázka, na které jsem žádné doporučení ani nezakládal.

A ještě bych připomněl, že se bavíme o "světě" tvořeném pro potřeby první hry v nějaké nové kampani, tedy o informace, které by GM měl mít, ještě než první hra začne, přičemž se to váže k dalšímu doporučení, že je vhodné zpracovat prostředí nanejvýš o rozloze jednoho kraje, a zbytek mít pouze zhruba rozmyšlený a načrtnutý s tím, že s v případě potřeby bude dodělávat.

Což mimochodem platí i pro tu historii světa - jakmile se ukáže, že by nějaká doba v minulosti herního světa (speciálně starší než 100 let) měla hrát větší roli v dobrodružství, tak ji má GM určitě rozpracovat víc.

Protože mi celkově přijde, jako bychom v pořadu řekli, že během hraní celé kampaně nemá vůbec smysl zpracovávat historii. Ne že by se některé samostatné kousky a věty nedaly takhle vyložit, ale ve vyznění celého dvoudílu to prostě nenacházím. Ale samozřejmě že u mě platí silný creator bias, protože vím, jak jsme své doporučení mysleli.
16.9.2021 12:12 - LokiB
Jerson píše:
dokážeš mi vypsat 20 takových událostí důležitých pro oblast Česka? Myslím události straší než 100 let, tedy před založením ČSR.


Jistěže ti dokážu vypsat 20 událostí z historie Česka, které by se snadno dostaly do hry.

Jerson píše:
Kterých dalších 19 událostí bys považoval za podstatných, aby měly vliv, a aby si zasloužily víc prostoru než jen stručný souhrn na časové ose?


Kterékoli, které jako GM budu chtít dostat do hry. Díváš se na to úplně špatně. Nejde o "podstatné události z historie", ale o "události z historie, které mohou být zařazeny do hry", to není vůbec to samé, což stále dokolo nevidíš.
16.9.2021 12:25 - Jerson
No tak v tom případě mi je tedy prosím napiš, ať mám představu.
Zatím to pořád řešíme v teoretické rovině, kdy si nedovedu představit, jak by to mělo vypadat, zatímco ty píšeš, že to běžně děláš a jako hráč to vyhledáváš, ale konkrétní provedení mi uniká.
16.9.2021 12:29 - LokiB
Corny píše:
Takže si má ten začátečník udělat podrobnou historickou encyklopedii světa pro případ, že se jí náhodou jeho hráči budou dožadovat a nebude jim stačit něco stručného,


Možná už to ber osobně, ale proč stále plácáš to samé dokola? proč vnášíš do diskuse "podrobnou historickou encyklopedii", když už ti bylo opakovaně řečeno, že o tom to není? Je to nějaký druh umanutosti či posedlosti?

To není ani zábavné :(

Jerson: historie, kterou jde snadno dostat do hry v Česku

Prokletí za upálení Husa
Koniášovo šílenství a pálení knih
Inkviziční tažení Tomase Torquemady na území Čech
Čarodějnické procesy ve Velkých Losinách
Magické okolnosti vzniku Českého státu za Přemyslovců
Pokrevní linie pokračující po vyvraždění Slavníkovců / Vršovců
Dědictví smrti sv. Ludmily
Zrada na Moravském pole
Příchod Praotce Čecha a jeho pakt se silami chránícími tuto zemi
Heroická smrt Jana Lucemburského
Smrt a posmrtný neklid zneuctěného Václava IV.
Prolitá krev na Karlštejně
Poklad Templářů v Jindřichově Hradci jako důkaz jejich působí v Českých zemích
Rozkol Johanitského řádu v Čechách vlivem temného převora Lembuchera z rakouské komendy
Bílá Hora, rekatolizace a exodus
Židé v Praze a Golem
Rudolf II. a alchymisté
Tycho de Brahe a Magistr Kelly na dvoře Rudolfa II.
Revoluční rok 1848
Napoleonské války na území Čech
Válka mezi Pruskem a Raskouskem, bitva u Hradce Králové
Přítomnost Římanů na území Čech
Návštěva z vesmíru v době Věstonické Venuše
Proroctví kněžny Libuše

smrt 100+ dalších zajímavých historických osob
historické konotace 100+ zajímavých staveb na źemí Česka
prostor pro zapojení 100+ hitorických předmětů z různých etap historie
možnost zapojení 100+ proroctví, legend a bájí z historie do hry

Vyžaduju to po někom (specificky pro Cornyho, které to chápe pomaleji)? NE!
Mluvím o tom, že to dokáže hru zkvalitnit a že je to pro hru prospěšné? ANO!
16.9.2021 12:38 - Jerson
OK. A potřebuješ mít tyhle věci před první hrou vymyšlené / rozepsané do větších podrobností, než jsi tady vypsal?

A druhá věc - jak bys nějaké z těchto událostí zakomponoval do hry odehrávající se v současné době?
16.9.2021 12:42 - malkav
LokiB: +1
16.9.2021 12:55 - LokiB
Jerson píše:
A druhá věc - jak bys nějaké z těchto událostí zakomponoval do hry odehrávající se v současné době?


Takže se nebavíme o tvorbě mého herního světa (třebas alternativního), ale o hře v současném světě? Opravdu? Takže Středozem byla "moc specifickým případem, který není dobré brát v potaz", ale "hraní v současném svět" je dobrým příkladem? Si děláte prdel mám pocit :D

A mám ti k tomu i vytvořit celé dobrodružství? Nebo jaké další úkoly budu muset plnit, abys uznal, že vaše rada byla špatná? :D

Jerson píše:
A potřebuješ mít tyhle věci před první hrou vymyšlené / rozepsané do větších podrobností, než jsi tady vypsal?


Bavíme se o "tvorbě světa" (nebo byla Stvořitelna o něčem jiném??) nebo o "co je nutné mít připravené před první hrou a bez čeho se neobejdete"?

Jestli se ten díl Stvořitelny neměl jměnovat Svět ale "věci zcela nezbytně nutné před první hrou", pak jsem ochoten na tvoji otázku odpovídat.
16.9.2021 12:55 - Corny
malkav píše:
Ani v Lokiho příspěvcích jsem nečetl nic o tom, že by musela být historie vytvořená celá dopodrobna, nemusíš to tolik špičatit :)

Ale klidně můžu. Proč? Protože Loki sice možná nemyslí tak, že je nutná podrobná historie...pokud to ale staví na "Takže ti nevadí, až bude nějaký GM hráčům, dožadujícím se historie světa říkat "hele támhle odborníci na RPG říkali, že to není třeba, tak se podle toho řídím)."", tak úplně stejně, jako se hráči můžou "dožadovat" historie dlouhé, tak se můžou dožadovat historie podrobné.
Radit začínajícím GMům něco, protože hráči by to po něm mohli v nějakém krajním případě vyžadovat, nutit ho do toho a měli by zkaženou hru, pokud by to neměl připravené, je nejen nesmysl (znám hráče, kteří se ve světě nimrají v fyzikálních zákonitostech magie a chtít po začátečnících, aby tohle měli nachystané, kdyby náhodou na takového hráče narazili a on by navíc neměl pochopení pro to, že něco takového si dopředu prostě nechystali), značně absurdní extrém (protože předpokládá nejen to, že 1) hráči budou opravdu chtít delší historii, což většina hráčů zas tak neřeší (a pokud ji řeší, tak mu to řeknou a on stěží bude dělat "ale já na vás kašlu, protože Jerson mi řekl, že to dělat nesmím"), 2) že jim nebude stačit něco jako hrubá časová osa, jak se ve stvořitelně zmiňovalo a 3) že budou hráči tak nechápaví a s prominutím hovadští, že nejen, že nebudou mít pochopení pro to, že se tomu podrobněji z ohledem například na čas a jiné priority nevěnoval, ale ani jim nebude stačit, že to třeba dopracuje do budoucna, nebudou rádi za to, že to můžou dopracovat s ním a budou mu mít za zlé, že to teď nemá (i ti, kteří by delší historii ocenili, určitě ten týden počkají, než ji ten GM domyslí, když vidí, že jim na ní zrovna záleží) a navíc podporuje docela hodně nezdravé tendence, aby věnoval potenciálně přehnaný čas přípravě, kterou dost možná vůbec nebude potřebovat a kterou nedělá proto, že ho baví nebo proto, že ji považuje za žádoucí pro hru, ale proto, že by ho mohli hráči odsoudit (a vystresovaný GM který velice brzo vyhoří je na světě). A to ani nemluvím o tom, že GM prostě nedělá přípravu pro hru jen proto, že ji chtějí hráči (ta hra je společná, je to volnočasová činnost a zábava; GM má přípravu dělat protože ho baví, protože je vhodná pro hru, a to ještě s ohledem na svůj volný čas, poměr cena-výkon atd.; pokud hráči něco chtějí, ale GM to nepovažuje za nutné, nebaví ho to dělat, nemá na to čas etc. tak ať to klidně nedělá).

Tj. ano, já to klidně špičatit můžu, protože ten argument je prostě nesmyslný a nejde ani o absurdní interpretaci (hráči můžou skutečně od hry očekávat ledasco, ostatně "každému může vyhovovat a bavit jej něco jiného). A vzhledem k tomu, že primárně mi jde o to, že Loki zbytečně borce ze stvořitelny tahá za slovo a vykládá si ta jejich slova trochu přehnaně špatně, tak si myslím, že je jedině fér, pokud to samé dělám s jeho argumentací.

Loki: Viz co k Malkavovi.

Pro přispívání do diskuse se musíš přihlásit (zapomenuté heslo). Pokud účet nemáš, registrace trvá půl minuty a 5 kliknutí.

Věděli jste, že...
Na d20.cz můžete mít svůj vlastní blog. Pokud chcete napsat o nečem, co alespoň vzdáleně souvisí s RPG, můžete k tomu využít našeho serveru. Tak proč chodit jinam? >> více <<
Jak se chovat v diskuzích
Přehled pravidel pro ty, kteří k životu pravidla potřebují. Pokud se umíte slušně chovat, číst to nemusíte. >> více <<
Formátování článků
Stručné shrnutí formátovacích značek zdejších článků, diskuzí, blogů a vůbec všeho. Základní životní nutnost. >> více <<
ČAS 0.20118594169617 secREMOTE_IP: 3.80.3.192