[podcast] Stvořitelna

Povídání o hrách na hrdiny a věcech s nimi spojených. Mnoho Countových otázek, které určitě napadly nejednoho hráče či Vypravěče. A na každou otázku se pokusí spolu s Jersonem najít uspokojivou odpověď.

Stvořitelna na Anchoru
Stvořitelna na Spotify
Stvořitelna na Google podcasts
Stvořitelna na Youtube

Seznam dílů:

Stvořitelna 1 - Setting (1. díl) na Anchoru, na Youtube
Stvořitelna 2 - Setting (2. díl) na Anchoru, na Youtube
Stvořitelna 3 - Svět (1. díl) na Anchoru, na Youtube
Stvořitelna 4 - Svět (2. díl) na Anchoru, na Youtube
Stvořitelna 5 - Countova příprava na hru na Anchoru, na Youtube
Stvořitelna 6 - Jersonova příprava na hru na Anchoru, na Youtube
Stvořitelna 7 - Příprava hry se scénářem na Anchoru, na Youtube
Napsal: Jerson
Autorská citace #22
9.8.2021 16:31 - Gergon
Však v pořádku, udělal sis svůj pořad a já zase píšu svůj názor.
Autorská citace #23
16.8.2021 13:04 - Jerson
Prosím vyplňte v dotazníku, jakou délku podcastového pořadu máte rádi.

Dotazník zde
Autorská citace #24
16.8.2021 14:07 - Dukolm
Chybí mi tam možnost že je mi to jedno, protože ovládám umění PAUSE tlačítka případně vrácení o pár minut zpět po časové stopě.

Jerson píše:
Tohle je těžké. Průzkum mezi lidmi ukázal, že mnoho z nich chce 30, maximálně 40 minut na díl. Navíc jsme si nehlídali čas a mysleli jsme, že po 30 minutách vyčerpáme téma.
V tom případě jak píšu doporučuji se podívat jak to dělají jinde když půlí díly protože váš způsob je velice nemotorný, a nebo jakýkoliv seriál který má v minulém díle jste viděly který tě vrátí trochu do obrazu.
Autorská citace #25
16.8.2021 14:49 - Jerson
Pokud je ti to jedno, tak buď můžeš zaškrtat všechno.

Nový díl jsme už rozdělili obratněji.

(Již brzy ve vaší oblíbené podcastové službě.)
Autorská citace #26
17.8.2021 08:35 - Jerson
Nový díl Stvořitelny
V tomto díle se věnujeme herním světům. Jak se vytváří, adaptují a hlavně, jak se používají. Dozvíte se, zda použít svět již vytvořený, nebo se vrhnout do tvorby vlastního, zda lze hrát bez světa a kdo vlastně může svět tvořit. Probereme také způsoby tvorby včetně možných úskalí, které při ni mohou nastat. Téma je rozsáhlé, navíc s výzvou pro posluchače, proto jsme ho opět rozdělili na víc částí.

Stvořitelna - Svět (1. díl) na Anchoru

Stvořitelna - Svět (1. díl) na Youtube
Autorská citace #27
17.8.2021 08:44 - shari
Nechceš přidat odkaz na jednotlivé kanály/seznamy epizod do úvodního popisku?
Autorská citace #28
17.8.2021 09:29 - Jerson
Máš to tam.
____

Jinak Count zmínil Gergonův PJ craft na toto téma.
Autorská citace #29
17.8.2021 16:58 - sirien
Playback speed 1.25 z toho udělá běžné tempo řeči :) (1.5 je pořád docela pohodlně poslouchatelné a po chvíli začne znít normálně.) (A ten Jersonův mikrák je fakt na samotný hraně poslouchatelnosti.)


Jinak důvod proč se říká "setting" a ne "prostředí" je ten, že setting není jen prostředí - prostředí je prostě svět, setting zahrnuje i věci jako žánr. Indiana Jones nejsou jen třicátá léta s existencí divných relikvií, ale i fakt, že to je pulp.


Jerson: Ty fakt věříš v X card bullshit mechaniku? Viděl si jí někdy, aspoň jednou jedinkrát, reálně použitou v praxi?
Autorská citace #30
17.8.2021 17:12 - sirien
Dva měsíce nejsou pro vlkodlaky problém - dva měsíce jsou pro vlkodlaky gigantická příležitost.

Každý z těch měsíců na ně může mít jiný vliv (nebo když nic jiného tak odlišnou mytologii). Konjunkce dvou úplňků, zatmění měsíce měsícem a podobné události mohou být spojené s mega cool efekty kolem kterých lze postavit celou kampaň. Každý ten měsíc může být spojený s jinými vlkodlaky, kteří mohou mít jinou povahu / kulturu / mytologii. Můžou to ale teoreticky být pořád jedni a ti samí vlkodlaci, takže může být důležité, pod kterým z měsíců dojde k vlkodlakově první proměně - zejména pro postavu nebo nakaženou NPC, kdy jeden měsíc z ní udělá monstrum, zatímco druhý jí s šelmou propojí harmonicky. Mohou být postavy které se mohou snažit proměnit se ve vlkodlaka pod správným měsícem - a postavy, kterým se taková snaha děsivě zvrhne. Můžeš mít měsíc který mění lidi ve vlky - a měsíc, který mění vlky v lidi. Můžeš mít měsíc, který vlkodlaky posiluje a jeho úplněk je činí nezranitelnými - a měsíc, který je oslabuje a jeho úplněk je činí naopak velmi zranitelnými. Nebo každý měsíc se může pojit s jinými materiály a jejich ne/zranitelnost se může měnit podle fází obou měsíců. Měsíc, který posiluje jejich duchovní a magicky-šamanistickou stránku, a měsíc, který posiluje jejich fyzickou stránku a schopnost proměn.

Kdyby Země měla dva měsíce, jen ta představa co by z toho White Wolf dokázal vykřesat pro Werewolf the Apocalypse/Forsaken...
Autorská citace #31
17.8.2021 17:13 - Corny
Já se teda přidám trochu s podporou toho, že setting chápu, stejně jako sirien, v širším slova smyslu, tak jak to specifikuje.

Sirien: Jinak já na X-card třeba docela věřím, ale popravdě si myslím, že v našem typickém prostředí moc použitelnost v praxi nemá. Alespoň co jsem se já setkal s lidmi, tak na nějaká "kontroverzní" témata bohatě stačilo se o tom normálně bavit a nebylo nutné sahat po žádných speciálních safety tools, jako je třeba X-card. Ale úplně znám osobně lidi a hráčské skupinky, do jejichž repertoáru to zcela zapadá, byť je to docela "okraj" hráčské scény. Třeba lidi z Prague by Night a podobný okruhy.
Autorská citace #32
17.8.2021 18:49 - sirien
Corny: jakože v kontextu RPG to neni tak hrozný, jak "rudý stop" v kontextu larpu, ale ta mechanika je v podstatě stejná a stupidní z podstaty - velká část hráčů co by jí použít možná chtěli/potřebovali to neudělá, protože se nebude chtít "shodit" před ostatními u stolu, zejména, když to fakticky přeruší běh hry v nějaký silný/atmosferický moment, popř. dojde k efektu vařené žáby. O tom, že to má být poslední záchranná brzda, ale vsadim se že u kdekoho povede k podcenění všeho ostatního, co by mělo věc zpracovávat, nemluvě.

Lidi z PbN sou minimálně z velké části primárně komorní/produkční larpeři, což je subkultura až nezdravě ovlivněná Skandinávií a skoro mám chuť poznamenat, že vhodnost takové karty v této subkultuře je víc sebenaplňující se proroctví (resp. něco trochu jiného, ale se stejnou kauzální logikou, o self-over-sensitivizaci nemluvě), než reálná "nepodmíněná" potřeba.

Popravdě celý tohle téma mi přijde skoro do vedlejšího tématu o kontroverzi, protože mám na špičkách prstů nad klávesnicí nějaké jízlivosti na téma kritiky jistého okruhu Americké subkultury a dere se mi tam pár poznámek o jisté formě vodního skupenství.
Autorská citace #33
17.8.2021 20:10 - Jerson
Siriene, výhrady k mému mikrofonu máš z tématu Setting, nebo i Svět?

X-Card jsem slyšel doporučenou s tímto použitím, ale neptal jsem, zda ji dotyčný takhle používá. Píšu si na seznam budoucích témat.

A dva Měsíce by settingově mohly být super, ale aby to GM skutečně hlídal, tak na to nevěřím. Dělá jim potíže uhlídat i sledování fází jednoho Měsíce, a třeba úplňky hážou od oka.

---

Nicméně, trochu jinam.

Mám otázku:
Jaké jsou pro vás výhody a nevýhody použití vydaných herních světů? Jaké s nimi máte zkušenosti při hraní? Jak moc je využíváte tak, jak jsou napsané, nebo jak moc je naopak upravujete a proč?
Autorská citace #34
17.8.2021 20:45 - LokiB
Ad Settingy (herní světy) ... nejvíc záleží na tom, co zrovna chceme hrát. Kupříkladu když chceme hrát v konkrétním prostředí Deadlands, tak vydaný svět je pro nás základ. Pravidla, která hru v takovém settingu definují, gazeteer, mapy, lore atd ... to si vymýšlet nebudu, protože by to nebyly Deadlands (podobně jako si nebudu vymýšlet vlastní historii a mapy, když budeme hrát Středozem).

A využití je pak velké - je to základní suma informací, kterou dále rozvíjíme, bez toho to pak hrát nejde, počítá se s tím, že GM i hráči znají lore, který je pro takové settingy zásadní.

Jindy setting používám pro "základní atmosféru", ale už nehrajeme "ten setting", hrajeme naši hru, která se tím inspiruje. tam nejde ani tak o upravování, jako nahrazování velkých částí vlastními ... aby zůstal zachován určitý "duch", ale nic moc víc

většinu času pak hráváme vlastní settingy
Autorská citace #35
17.8.2021 21:14 - sirien
Jerson: u těch měsíců je ve skutečnosti jedno, jestli je hlídáš nebo ne. Jak jsi sám řekl - když to příběh vyžaduje, tak se úplněk prostě blíží. Trik je, že se dvěma měsícema se může blížit jeden nebo druhý úplněk, a znamená to jiné věci - plus ten lore co kolem toho lze vytvořit je prostě cool.

Ad mikrofon - v prvním díle byl ten mikrofon fakt špatnej. V druhym mi to přišlo o něco lepší, ale máte tam nějak blbě udělanou hlasitost, protože i když si byl slyšet o něco "čistějc", tak si byl zase o to slabší - to plus mínus vyšlo nastejno. Obecně máte ten podcast hrozně tichej - standardně mám počítač nastavenej na 50% hlasitosti a YouTubery běžně poslouchám na takovejch 15-30% YT settings (tj. nějakejch 7-15% toho co bych z počítače dokázal dostat - uznávám, že mám na poměry notebooku hodně silný repráky, ale i tak) - u vás sem musel napálit YT na 100% a i tak sem musel zvednout počítač na 70%, u toho druhého až na 80% (plus mínus, sem tam mi tu běžel nějaký bordel na pozadí a úplně přesně sem to nesledoval) - tj. jste cca víc jak "5x tišší" než ostatní channels co běžně poslouchám, což už neni přívětivý - hranice pohodlnosti je tak 3x tišší (abych to zvlád kompenzovat napálenim YT volume, bez toho abych šahal na setting samotnýho počítače), takže kdybyste se zesílili aspoň na dvojnásobek, tak by to bylo dost friendly.


Ohledně světů - vydané světy hraju jen, pokud mě něčím samy velmi zaujmou, na což musí být fakt zajímavé a fakt se lišit nějakou myšlenkou nebo konceptem, který mi stojí za to hrát. Planescape, Spelljammer, 6th World... takové si twistnu tam kde mi nesedí, jinak je hraju jak jsou. Zbytek mi slouží max. jako volná inspirace.
Autorská citace #36
17.8.2021 22:15 - Count
Díky za ten detail o zvuku. Podívám se na současné úrovně a zkusím to pro příště zvýšit. Edituji to na sluchátkách a tak mi ten dojem, že je to moc potichu, docela uniká.
Autorská citace #37
17.8.2021 22:21 - sirien
tak pokud můžeš mrkni i na to, že Jerson je tišší než Ty - u Tebe to tak hrozné neni, Jerson je ale čistě pocitově tak na... 2/3 Tvý hlasitosti. Řešení může bejt i přenastavit Jersonův mikrák, pokud má staženou citlivost tak jí zvýšit (defaulty většinou nejsou na max).

Pusť si ten druhej díl z telefonu nahlas a uslyšíš to sám.
Autorská citace #38
18.8.2021 07:54 - Jerson
Citlivost mého mikrofonu jsme nastavovali a tohle je optimum, při vyšší citlivosti už ostré hlásky zněly nepříjemně.

Jinak s tím zesílením na YT mi to přijde zvláštní, normálně poslouchám na 30% hlasitosti, a Stvořitelnu jsem si na stejné konfiguraci musel nastavit na 60% bez dalšího zásahu do zvuku. Ale to je na sluchátkách.

sirien píše:
u těch měsíců je ve skutečnosti jedno, jestli je hlídáš nebo ne.

Jedno to je, když to nehlídají hráči. Jenže pak stačí jeden hráč jako já, který se vede deník postavy, a který tě upozorní, že úplněk byl před třemi dny, takže i když pocitově jste odehráli strašně moc děje, tak opravdu nemůžeš už zase spustit proměnu člena party do zvířecí podoby, když jsi předtím vyhlásil, že se tak bude dít při každém úplňku.

A další věc je sledování fází třeba pro účely nočního plížení. Jaké je světlo, když je bledý měsíc ve čtvrtině a zelený v polovině? Hráči mají často potíže představit si, jaká je tma v lese za bezměsíčné noci, nebo naopak jaké světlo je za bezmračné úplňkové noci, protože to reálně někteří nezažili. A házet tyhle věci jen tak od oka, jak se to zrovna Vypravěči hodí, je docela lame technika. I když by plánování přepadu na dvojnásobný nov bylo asi cool, tak si prostě myslím, že ve hře na to nikdy nedojde, protože je to tak zřídkavá událost, že to za sledování času nestojí.

Osobně mi dělá problémy sledovat byť jen dny v týdnu, a to můžu vycházet z historického kalendáře, a fungování společnosti v sobotu nebo neděli je dost odlišné od fungování ve všední dny.

Třeba Prachett se ve všech knížkách Zeměplochy zmiňuje o své silně specifické obloze asi na třech místech, a o Měsíci asi dvakrát.
Autorská citace #39
18.8.2021 09:05 - MarkyParky
Do záznamu:
Docela dlouho jsem hrál sandboxovou kampaň, ve které bylo důležité prolínání 3 cyklů (týden, měsíc a rovnodennosti/slunovrat), pže DrDII magické okamžiky... A je to fakt naprosto v pohodě, stačí na to předtisknutá tabulka o třech sloupcích.

A naopak to, že se lidi třeba v neděli chovají jinak, než ve všední den, a že je jednou za měsíc úplněk, kdy jsou nestvůry nebezpečnější a jednou za tři měsíce velká slavnost, jsou věci, které pomáhají hráčům se zorientovat a udržovat si představu o plynutí casu.
Autorská citace #40
18.8.2021 09:47 - sirien
Jerson: mě se líbí jak naivně předpokládáš, že ty měsíce mají pravidelný cyklus. Nebo že sleduju čas ve hře přesně a ne pomocí frází jako "ok, po pár dnech..." Nebo že někoho kromě Tebe zajímá vliv měsíce na viditelnost při plížení - jakoby nemohl bejt pod mrakem když se mi zlíbí.

(A toho Pratchetta si přečti znovu a dělej si čárky, budeš se divit.)
Autorská citace #41
18.8.2021 09:59 - LokiB
sirien: otevíráš pixlu s červy, když se snažíš Jersonovi nastínit možnost, že se měsíce pohybují NEPRAVIDELNĚ!
Případné kompletní nahrazení fyziky magií je téma, které tu bylo vícekrát probíráno v "uvěřitelnosti podle Jersona" ...

Pro přispívání do diskuse se musíš přihlásit (zapomenuté heslo). Pokud účet nemáš, registrace trvá půl minuty a 5 kliknutí.

Věděli jste, že...
Na d20.cz můžete mít svůj vlastní blog. Pokud chcete napsat o nečem, co alespoň vzdáleně souvisí s RPG, můžete k tomu využít našeho serveru. Tak proč chodit jinam? >> více <<
Jak se chovat v diskuzích
Přehled pravidel pro ty, kteří k životu pravidla potřebují. Pokud se umíte slušně chovat, číst to nemusíte. >> více <<
Formátování článků
Stručné shrnutí formátovacích značek zdejších článků, diskuzí, blogů a vůbec všeho. Základní životní nutnost. >> více <<
ČAS 0.20835399627686 secREMOTE_IP: 3.80.3.192