Při poslechu jsem to vnímal tak, že "víc než pár desítek let zpět fakt nepotřebujete" (Countovo zhodnocení dané části).
Další věc je, čemu říkáš "podrobně zpracovaná".
Nemít nic je jeden extrém.
Mít pár údajů na časové ose je malý krůček, který ale k ničemu moc není, protože tohle se do hry dostává nejméně. To je tak hrubá informace, že k hraní moc nepomáhá.
Mít historii sepsanou podrobněji než Pán Prstenů se blíží druhému extrému. Jsem ale přesvědčen, že kdybys hrál Středozem, tak i takhle podrobnou historii do hry často dostaneš, aniž bys to znásilňoval, a hře to bude prospívat.
Mít z historie některé zajímavé události, které přesahují do současné hry, mít jich třeba 20, to není nic moc podrobného a je to užitečné.
Když budeš třeba hrát v Omeze hledání Grálu, tak informaci z historie například o křížových výpravách (nebo i jen jedné konkrétní), do hry v pohodě dostaneš ... podobně jako třeba v Indiana Jonesovi 3, historie se bude promítat do současného dění.
Ve svých kampaních jsem informace z historie použil mockrát. A je to dané tím, jaký styl hry vedu/hraju ... třeba v Mouse Guards nebo v Cthulhu vyšetřování to bude daleko méně podstatné. Ale vy jste (i díky Countově a tvojí historii) zaměření převážně na "fantasy světy" nebo "reálné světy". Což jistě nezahrnuje moc široký výsek RPG her a světů :)
Konkrétní je těžké být, abych tu nepsal litanie ... použití byly přesahy starých válek, starých říší, starých mocenských uskupení, starých postav, předmětů.
Mně jako GMovi představa o historii pomáhala v tom, abych si ujasňoval, kdo s kým proti komu a proč i dnes.
Jasně, bylo to z doby, kdy jsem měl víc času a chuti na přípravu hry. Ale do hraní se ty informace dostávaly, někdy se kolem nich i hra točila.
Dále třeba v alternativní historii v roce 1444-1450 se jeden z kvestů kampaně točí kolem událostí z toku 1397 na Karlštejně (viz hitorická událost Krev na Karlštejně), která mě dala myšlenku nejen na jeden kvest, ale i různé síly, organizace a dění, které z daných událostí vyplývali, postavy dřívějších členů královské rady, jejich osudy atd.
A je tam i další linie s historií Johanitských rytířů, jejich původu o vícerostaletí zpět, konflikty které mezi sebou jejich frakce měly a dopady na rozštěpení řádu v "současnosti". Dále původní křesťanské sekty ranného křesťanství, Historie ztracených evangelií. Atd atd.
Jasně, když hraje "reálný svět", tak sis ušetřil spoustu práce s tím si historii vymýšlet, "stačí" si ji dohledat. Ale je to příklad toho, že historii, když ji máš, do hry dostaneš a není zbytečná.
Netvrdím, že se bez historie hrát nedá, aby to zas nějaký ťuňťa nepřekroutil. Jistěže historie není nutná. Ale když ji máš, tak ji prostě do hry dostaneš v pohodě a ku prospěchu dojmu ze hry.