Mé zkušenosti s West Marches stylem hry

Na úvod, co že to je to "West Marches"?
Matt Colville o tom má video, na můj vkus to má strašně rozvleklý. No, ne že by tenhle blog nebyl, že...

Stručně vzato, West Marches je styl hry, při kterém:
- to, co se bude dít, má vycházet z iniciativy hráčů a DM jen připravuje kulisy
- hráčské postavy netvoří jednu stálou skupinku, ale je jich tolik, že na každé dobrodružství se poskládají podle toho, kdo tam potřebuje jít

A jak takovéhle hraní vypadá v praxi?
Organizace a veškerá domlouvání probíhala na Discordu. Hrálo se D&D 5e a v angličtině, neboť to organizovali lidi z FB skupiny "Dungeons & Dragons (D&D) Brno: English speakers".
Po počátečním organizačním chaosu jsme se ustálili na poměrně jednoduchém systému. DM vypíše termín, kdy chce hrát a hráči se k němu budou hlásit. Když se přihlásil dostatečný počet hráčů, v našem přpadě to až na výjimky byli čtyři, tak jim DM přidělil "Adventure channel", kde se domluvili, kam půjdou a kde se bude hrát - většinou v nějaké čajovně nebo u někoho doma. No a pak jsme se sešli, odehráli hru a na Discord DM napsal, který herní den se družina vrátila do města. Další skupinka pak věděla, kdy můžou vyrazit.
Přípravu a zpočátku i často přímo hru samotnou dost omezoval fakt, že se družina měla po skončení vrátit zpátky do města, neboť někteří mohli být přihlášení na další hru. Párkrát se stalo, že byla hra rozdělena a narychlo jsme sháněli, kdy budou mít všichni volno, aby to mohli dohrát. Po čase jsem se naučila ty hry připravovat, aby časově vyšly líp, ale pak jsem zas měla problém s tím, aby byly zajímavé.

Asi bych mohla něco říct k settingu.
Svět byl standardní fantasy ve stylu Forgotten Realms. Hráčské postavy byly součástí expedice skrz průliv v ledové stěně, který se otevírá tak nějak... nepravidelně a nikdo neví, kdy se otevře znovu. Když tam dorazili, našli zbytky předchozí expedice, která tu byla před 30 lety a nikdo z ní nepřežil. Průliv se uzavřel a nikdo nemohl ani sem, ani zpátky. Takže hráči začali prozkoumávat ten ostrov, na kterém se usadili.

Jak to bylo s počty hráčů a DMů?
Začalo se hrát někdy v květnu 2019 a tou dobou tam bylo dost narváno. Já jsem se připojila jako hráč a tou dobou byl docela problém najít volný termýn pro DMy, takže po dvou sezeních jsem se upsala a svou postavu jsem poslala do divočiny s tím, že se třeba objeví jako NPC.
Celkem se vystřídalo 35 hráčů, z nichž osm hrálo jen jednou. (Jo, máme na to statistiku.)

DMů se vystřídalo šest - na začátku byli čtyři, hned z kraje odpadl jeden, pak jsem se přidala já, pak odpadl další a na podzim se další pčidal a zakladatel odpadl.
Takže nedávno byli tři aktivní DMové a asi dvanáct hráčů. Jedenáct z nich se zapsalo na finální bitvu, kterou v původnm termínu téměř určitě nedáme, takže kdo ví, kdy bude? Třeba hlavního bosse zabije korona dřív, než se k němu dobrodruzi dostanou.

No, zpátky ke hraní...
Když jsem se přidala do řad DM, tak byl propracován v podstatě jen první ostrov a ty ostatní měly kódová označení typu "Dead Time", "Closed Underground", "Stay Forever", atd. Byla tam nějaká zápletka, kdy některé z místních domorodých kmenů chtěli nové osadníky jako spojence a jiní ne, ale tu hráči vyřešili celkem rychle.
Každý DM si tam začal přidávat nějaké své prvky, legendy, místa, staré civilizace, atd. Líbila se mi spolupráce na tvorbě nových věcí - jeden DM navrhnul, že by tam chtěl nějakou věc a další přišli s nápady, jak to tam zapasovat.
Bohužel komunikace, s výjimkou těchto brainstormovacích chvilek, už tak dobrá nebyla. :( Pro správu světa jsme používali World Anvil, což je docela dobrý nástroj, ale bohužel co tam nenapíšete, to ostatní neví. A když už tam něco napíšete, tak si to ostatní stejně nepřečtou a překopou to, aniž by někomu něco řekli, nebo daný článek upravili.

Co hráči?
Většinou byli v pohodě. Protože se skládaly družiny až podle toho, kdo kam chtěl jít, tak dynamika těch skupin se docela lišila. Pokud byl ve skupině alespoň jeden aktivní hráč, tak to většinou dokázal rozhýbat a byla to zábava po celou dobu. Bohužel se mi i stalo, že se sešli jen pasivní hráči a ti pak jen plnili úkol, ke kterému se rozhodli.
Na začátku se hlásili do skupin tak, aby postupně hráli tak nějak všichni se všemi. Postupem času se ale začali rozdělovat a někteří se začali jiným vyhýbat... Někteří začínali s divnými, ale relativně hratelnými postavami, u kterých pak při hlaní kladli víc a víc důrazu na ty "divnosti", až se postavy staly nesnesitelnými.
PvP bylo zakázané, takže si asi dovedete představit situace, kdy někteří z hráčů dělali vyložené kraviny, které by těm postavám neprošly, kdyby PvP bylo povolené. Bohužel si to nedokázali nechat vysvětlit ani od hráčů, ani od DMů, protože "D&D je zábava jen tehdy, když je nějakej průser". (WTF?)
Dál... měli jsme pravidlo, že když přidají 'mission report', tak dostanou nějaké bonusové expy. Což někteří se rozhodli dělat tak, že report psali už během hry - ne poznámky v bodech, jména a podobně. Rovnou pěkně celý slohový útvar, což občas vedlo k tomu, že nedávali pozor, když někdo něco dělal a pak si to zapsali blbě. Ale stejně to skoro nikdo nečetl, takže to bylo jedno.

A dělo se v tom světě něco, nebo jen prozkoumávali ostrovy?
Heh... no, jo, někdy po třech měsících hraní jsme se konečně domluvili na tom, kdo bude hlavní záporák, jeho poskoci a co v tom světě vlastně dělají, a začali jsme tak nějak poslepovávat to, co jsme doposud odehráli. V lednu jsme se pak rozhodli, že už je na čase to dovést do nějakého toho finále a začali se připravovat na tu poslední epickou bitvu.

Nu, nějaká ta doporučení, pokud by to někdo chtěl zkoušet:

  • Pokud budete mít víc DMů a jednu hlavní zápletku, tak byste měli být fakt sehraní.
  • Tu hlavní zápletku (alespoň základní body), pokud tam bude, si vymyslete předtím, než začnete hrát.
  • Rozdělte si předem, kdo bude mít na starosti které podzápletky.
  • Pokuste se nepřekombinovat možnosti pro downtime.
  • Nepřidávejte pravidla, u kterých nebudete vyžadovat jejich dodržování.
  • Levelovat podle zkušeností za zabitá monstra, pokud nemáte standardizované tabulky co je smíte nechat zabít a co ne, je blbej nápad. Pár hráčů bude mít štěstí na high-XP encountery a čím větší bude propast mezi levely postav, tím rychleji se bude zvětšovat.
  • Nevyčerpejte se u toho.
  • Taky by to chtělo nějaké social skills na odhadnutí nálady mezi hráči. (ne, já je fakt nemam)
  • Zprávy z misí - je naivní myslet si, že hráči budou konzistentně předávat správné informace, nebo je od někoho jiného číst. Někteří jo, ale potřebujete něco pro všechny, nebo alespoň většinu. Klidně nechte ty, které to baví psát, ale zároveň přidejte nějakou nástěnku, kam DM budou přidávat to nejdůležitější.
  • Tři paladini ve čtyřčlenné skupině jsou OP.
To je spousta negativ, vážně to bylo tak strašný?
Vůbec ne! Hraní samotné bylo super a pro mě osobně to byla velmi zajímavá zkušenost. Zahrála jsem si s lidmi, se kterými bych se normálně nikdy nepotkala a až na pár výjimek se mi s nimi hrálo dobře.
Ale byl to experiment a u experimentů se prostě stává, že se věci nepovedou. Teď už někteří nadšenci připravují druhou verzi, ve které si ze současných failů berou ponaučení a co jsem viděla, tak to vypadá podstatně lépe. :)
Napsal: shari
Autorská citace #21
3.4.2020 12:48 - sirien
No nevim, Sethiiny zápisy ze SR nám přišly dost věrný. A moje zápisy z HtV přišly ostatním hráčům taky dost věrný.

Jestli to nebude spíš tím jaký zápis a v jaké formě vyžaduješ: report, in fiction artifact, subjektivně z pohledu postavy PLUS s promítnutím její agendy do toho co napíše, jak a co vynechá.

To pak jako nemáš moc validní srovnání ve skutečnosti.
Autorská citace #22
3.4.2020 12:56 - LokiB
Za mě je pravda, že je rozdíl mezi zápisem ze hry, který jsem 20 let zvyklý dělat, pro potřeby budoucího připomenutí, co se kdy stalo, a taky pro zábavu, oproti "zápisu z mise Omega", což je prostě jiný formát, jinak se to píše a má to imho i jiný účel.
Autorská citace #23
3.4.2020 13:07 - Jerson
sirien píše:
Sethiiny zápisy ze SR nám přišly dost věrný.

Když si neuděláš vlastní zápis, tak rozdíl ve většině případů nezjistíš. Ale pokud stačí věrohodnost v podobě jednoho zápisu a není potřeba řešit detaily (třeba kdo vyprovokoval konfrontaci s NPC), není třeba to řešit víc.
Autorská citace #24
3.4.2020 13:19 - Gurney
Jerson: Problém je, že kampaň ve stylu West Marches je v lecčem přesný opak téměř statického světa Omegy. U tebe jen zřídka záleží na tom, co se v misi stane, a co o tom kdo napíše.

Ve West Marches stylu hry postavy dojdou do města nemrtvých, něco vyloupí, něco podpálí, támhle vypustí do světa Velký špatný, aniž by si toho vůbec všimli, a za týden se ti na to samé místo vydá jiná skupina. Pokud pro ni pak má vést hru jiný GM, tak potřebuje nějaké info, co se tam minulý týden stalo. Tvoje hlášení jsou sice hezký flavor, ale ty důležité informace, že tenhle artefakt už si minulá skupina odnesla, ale už neotevřela dveře, za kterými byl další, tady zničili dungeon, ale zato se tam teď pohybuje überlich, v nich vůbec nemusí najít.

EDIT:
Píše:
pokud stačí věrohodnost v podobě jednoho zápisu a není potřeba řešit detaily (třeba kdo vyprovokoval konfrontaci s NPC), není třeba to řešit víc

Většinou stačí, důležité je, že NPC je teď nemá rádo dobrodruhy.
Autorská citace #25
3.4.2020 13:27 - York
Gurney píše:
Ve West Marches stylu hry postavy dojdou do města nemrtvých, něco vyloupí, něco podpálí, támhle vypustí do světa Velký špatný, aniž by si toho vůbec všimli, a za týden se ti na to samé místo vydá jiná skupina. Pokud pro ni pak má vést hru jiný GM, tak potřebuje nějaké info, co se tam minulý týden stalo.


Tohle mi přijde spíš jako problém s organizací hry. Když to stejný místo odehraje stejnej GM, nebude vůbec potřebovat písemnej report, mamimálně tak svoje stručný poznámky.

Obecně bych řekl, že psaní reportů nejde moc s hraním RPGček dohromady. RPGčka jsou primárně zábava v mluvený formě a cokoliv musí člověk psát, zní nebezpečně jako práce. Pokud hra vyžaduje, aby se něco zapisovalo, mělo by to být její součástí a mělo by se to dělat společně v rámci herní session (tj. třeba si vyhradím nějakej čas na psaní společnýho deníku).
Autorská citace #26
3.4.2020 13:41 - Gurney
York píše:
Tohle mi přijde spíš jako problém s organizací hry. Když to stejný místo odehraje stejnej GM, nebude vůbec potřebovat písemnej report, mamimálně tak svoje stručný poznámky.

To je samozřějmě ideál, ale reálně je to mnohdy nemožné. Původní GM nemusí mít čas, už v té kampani vůbec nemusí hrát, skupina může přes město jen procházet na cestě do jiné lokace... spousta věcí, které nemůžeš ovlivnit.
Autorská citace #27
3.4.2020 13:49 - Jerson
Gurney píše:
U tebe jen zřídka záleží na tom, co se v misi stane, a co o tom kdo napíše.

Na to, že jsi se mnou hrál jednou vynášíš docela ostré a jednoznačné soudy, které ti můžu jen těžko vyvracet - zejména když bych k tomu musel použít zápisy, jejichž podobu (alespoň zdánlivě) kritizuješ.

Gurney píše:
Tvoje hlášení jsou sice hezký flavor, ale ty důležité informace, že tenhle artefakt už si minulá skupina odnesla, ale už neotevřela dveře, za kterými byl další, tady zničili dungeon, ale zato se tam teď pohybuje überlich, v nich vůbec nemusí najít.

Ano, takovéto informace bych pro jiné GMmy musel vypisovat zvlášť a ručně, to je pravda. Taky při návrhu stránek byl počítáno s různou úrovní oprávnění, aby si GMmové - Koordinátoři mohli vyměňovat i další vrstvu informací, která hráčům není přístupná, ale ke které fakticky došlo.

York píše:
Obecně bych řekl, že psaní reportů nejde moc s hraním RPGček dohromady. RPGčka jsou primárně zábava v mluvený formě a cokoliv musí člověk psát, zní nebezpečně jako práce. Pokud hra vyžaduje, aby se něco zapisovalo, mělo by to být její součástí a mělo by se to dělat společně v rámci herní session (tj. třeba si vyhradím nějakej čas na psaní společnýho deníku).

No, se stylem hry "GM všechno připraví a hráči se vezou" to opravdu dohromady nejde. Nicméně tohle psaní reportů a výměnu zpráv jsem zavedl na základě skutečnosti, že si hráči v první kampani začali sami od sebe psát na střídačku deník z pohledu postav, a když se dozvěděli o existenci jiné skupiny, tak jí hned napsali zprávu. V té době mi přišlo normální, že hráči řeší hru i mimo herní sezení a sami od sebe dělají různé zápisky, a s těmito hráči nebyly zápisy žádný problém. To až později, jak všichni o něco zestárli a ubyl jim volný čas se z psaní zápisů stala povinnost, a mladší hráči dnes sice dokážou napsat za den 10 000 slov ve zprávách, ale "psaní je nebaví".
Autorská citace #28
3.4.2020 13:52 - LokiB
Gurney píše:
Problém je, že kampaň ve stylu West Marches je v lecčem přesný opak téměř statického světa Omegy. U tebe jen zřídka záleží na tom, co se v misi stane, a co o tom kdo napíše.


Omegu jsem hrál jednou, ale přišlo mi, že záleželo na tom, co se na daném místě nebo někde jinde stalo v jiné misi a stejně tak že bude záležet v další misi na tom, co jsme uhráli v naší misi my.
Jestli to tak bude doopravdy, to nevím ... ale ten pocit jsem z toho měl.
Autorská citace #29
3.4.2020 13:53 - Jerson
Gurney píše:
Většinou stačí, důležité je, že NPC je teď nemá rádo dobrodruhy.

Důležité pro tebe jako GMma, nebo celkově?
Protože někteří z mých hráčů si třeba pamatují, že i když bylo NPC naštvané na organizaci celkově a ostatní členy skupiny konkrétně, tak jejich postava si s oním NPC udržela přátelský vztah. A pro budoucí hru bylo docela důležité, na kterou postavu se bude nějaká nová skupina odvolávat. I když přiznávám, že udržet si přehled ve vztazích NPC k jednotlivým postavám je dost náročné, a ještě to předávat jiným GMmům bude nejspíš hodně složité.
Autorská citace #30
3.4.2020 13:54 - York
Jerson píše:
No, se stylem hry "GM všechno připraví a hráči se vezou" to opravdu dohromady nejde.


Platí to beze zbytku i pro hraní bez přípravy. Prostředí se dá vytvářet společně, postavy se dají vytvářet společně, NPCčka se dají vymýšlet společně. Prostě když tyhle věci začleníš do regulérní herní sešny, stane se z nich součást společný zábavy a přestane to bejt pruda a "práce".

Samozřejmě jak říkáš - když nějake hráč (nebo GM) chce dělat ke hře něco mimo hru, tak je to super a je fajn ho v tom podporovat. Není ale imho dobrý, chtít to po všech coby nutnou podmínku k účasti na hře.
Autorská citace #31
3.4.2020 14:00 - Jerson
York píše:
Není ale imho dobrý, chtít to po všech coby nutnou podmínku k účasti na hře.

To mě nikdy ani nenapadlo. Proto jsem taky psal o tom, že by bylo dobré tyhle zápisy odměňovat, nikoliv je po hráčích vyžadovat.
Autorská citace #32
3.4.2020 14:04 - LokiB
Jerson: jak ale odměňovat? nemám rád metagame odměny typu "za report máš jeden fate point do začátku hry navíc".
Autorská citace #33
3.4.2020 14:06 - York
Jerson píše:
Proto jsem taky psal o tom, že by bylo dobré tyhle zápisy odměňovat


Odměna sice jako motivace může fungovat taky, ale hledal bych spíš jiný možnosti. Když třeba hlášení hráčů hodíš do dobový grafiky, vytisneš je a budeš je používat při hře, tak hráči uvidí, že to, co napíšou, bude skutečně k něčemu použitý - a to samo o sobě může celkem motivovat víc než jakákoliv odměna (možná to děláš, jen uvažuju nahlas).

Šanon se všema hlášeníma by mohl bejt cool rekvizita :-)
Autorská citace #34
3.4.2020 14:19 - Jerson
LokiB píše:
Jerson: jak ale odměňovat? nemám rád metagame odměny typu "za report máš jeden fate point do začátku hry navíc".

A když bys dostal navíc XP, přátelskou NPC nebo speciální kus výbavy, je to taky metagame odměna?
Zkoušel jsem dávat Rezervy, a to zrovna moc motivační není - tedy ti kteří píšou hlášení pak mají značné výhody, ale přístup těch kteří to berou jako domácí úkol to stejně nezmění. Nicméně vždycky je možnost říct hráči, ať si odměnu navrhne sám, a podle toho se zařídit. Takže - co bys bral jako odměnu ty?

York píše:
Šanon se všema hlášeníma by mohl bejt cool rekvizita :-)

Měl jsem, a stejně to nefungovalo. Tedy ne, fungovalo - přesně opačně - ostatní hráči nasadili protáhlé ksichty a komentáře typu "Cože, tohle všechno si máme přečíst?"

Ovšem nejvtipnější byla hra, kdy si hráči nemohli vzpomenout, co se na daném místě odehrálo posledně, tak se jeden z nich podíval na stránky na hlášení, přečetl si ho a shledal velmi užitečným - a následně zjistil, že je to jeho hlášení.
Nicméně ani takováto zcela evidentní přidaná hodnota není dostatečně silnou motivací, protože z té mise jsem od něj hlášení nedostal.

Takže přiznávám, že prostě nevím, jak hráče přimět, aby psali hlášení, když se jim nechce. A dovedu si přestavit, že přimět k tomu GMma v takové multikampani, kterému ani nelze nabídnout žádné herní ani metaherní odměny, bude ještě mnohem náročnější.

Ostatně proto mě taky zajímá, jak tohle řeší jiné skupiny.
Autorská citace #35
3.4.2020 14:32 - York
Jerson píše:
Tedy ne, fungovalo - přesně opačně - ostatní hráči nasadili protáhlé ksichty a komentáře typu "Cože, tohle všechno si máme přečíst?"


Na to máš s ledovým klidem odpovědět "Na to nemáte oprávnění." A přečíst jim krátkej úryvek relevantní k jejich misi ;)
Autorská citace #36
3.4.2020 14:41 - Jerson
Asi takhle - mě zajímá, jak a zda vůbec ty zápisy budou řešit v dalším běhu West Marches, takže tuhle odbočku "jak to děláme my" bych tady dál nechtěl rozvíjet.
Autorská citace #37
3.4.2020 14:54 - LokiB
Jerson píše:
Takže - co bys bral jako odměnu ty?


OT: Pochvalu a úsměv. ne jako fakt.
Ani XP, ani cokoli, co se promítá do hry, bych jako odměnu nedával, je mi to prosti srsti.
Takže pochvalu bych dělal na běžné mezilidské úrovni.

když už odměňovat fyzicky, tak dobré je tržní řešení :)
tedy kdyby všichni participující na hře přinesli do hry vklad, třeba 10, nebo 100, nebo 1000 nebo 1000000 kč/sirek/..., to záleží na skupině, a ten vklad by se pak rozdělil podle participace a přínosu hráče (včetně GM) pro hru :)

ale osobně odměny prostě neřeším, je to lidská věc ... jako když se jede na výlet ve skupině a každý něco přinese. člověk, který nic nepřinese na takovou akci, je stejný, jako člověk, který nenapíše hlášení, pakliže je dohoda u stolu, že se hlášení píší.
stejně jako by byl stejný GM, kdyby si nic nepřipravil, a dohoda by byla, že se hrají připravená dobrodružství a ne improvizace.

mračit se na takové lidi, pojmenovávat jejich sobectví, pochválit druhé ... to je cesta, kterou jdu já.
a u některých se holt smířím s tím, že jsou to sobci, kteří se jen vezou, nejsem jejich chůva. ale zas nevycházím vstříc jim, když něco chtějí oni.
Autorská citace #38
3.4.2020 15:41 - Gurney
Jerson píše:
Ano, takovéto informace bych pro jiné GMmy musel vypisovat zvlášť a ručně, to je pravda.

Ok, to pak dává smysl. Vůbec nejsem proti hráčským zápisům, je cool je mít a ve volném čase si je přečíst. Já narážím spíš na to, že i sám pro sebe si snažím co nejdřív po hře udělat pár bodů, co se odehrálo (často věci, které hráči zas tak moc neřešili) a změny navíc zanášet do nějakého master dokumentu, obvykle obsahujícího mind mapu a poznámky. A i na základě toho občas není úplně snadné si vzpomenout, co se odehrálo, obzvlášť po nějaké delší odmlce.

Tudíž si myslím, že pokud má po mě stejnou lokaci odehrát jiný GM, měl by ode mě mít alespoň těch pár odrážek nejdůležitějších změn a událostí, i kdyby nebyly úplně přesné. Pokud si stihne přečíst i zápisky hráčů, je to samozřejmě skvělé, ale realisticky nejspíš právě došel domů z práce a má čas se tak najíst, než dorazí hráči. Chtít po něm, aby si události minulé hry dával dohromady z dokumentů od tří různých lidí mi proto přijde tak akorát jako způsob, jak ho od dlouhodobější participace na podobném projektu odradit.
Autorská citace #39
3.4.2020 15:46 - York
Gurney píše:
Tudíž si myslím, že pokud má po mě stejnou lokaci odehrát jiný GM, měl by ode mě mít alespoň těch pár odrážek nejdůležitějších změn a událostí, i kdyby nebyly úplně přesné.


Já bych určitě preferoval osobní rozhovor. Skočit třeba na hoďku na Discord s GMem, který vedl tu předchozí hru a probrat s ním, co se dělo.
Autorská citace #40
3.4.2020 16:03 - Jerson
Gurney píše:
sám pro sebe si snažím co nejdřív po hře udělat pár bodů, co se odehrálo (často věci, které hráči zas tak moc neřešili) a změny navíc zanášet do nějakého master dokumentu, obvykle obsahujícího mind mapu a poznámky. A i na základě toho občas není úplně snadné si vzpomenout, co se odehrálo, obzvlášť po nějaké delší odmlce.

No, a na tohle právě používám zápisy hráčů, a co není napsané tam - a co si já nepamatuju - to se prostě nestalo, nebo stalo, ale není z toho žádný výstup. I když to už je asi dané specifikem Omegy a pro West Marches by to bylo zbytečné omezení - leda ve smyslu motivace, že k čemu nikdo z hráčů nedodá zápis, to prostě nebude :-)

Pokud by mě stejnou lokaci odehrát jiný GM a ještě v horizontu pár dní od předchozí skupiny, pak by to podle mě chtělo dost podrobný zápis, možná přímo nahrávku, a mapku, kvůli stopám. Když jsem si jednou zkusmo poznamenával, jaké všechny stopy na místě skupina zanechala a pak je předával skupině, která dorazila další den, tak toho bylo fakt hodně - ale hlavně všechny ty stopy dávaly skvělý smysl, i když dohromady to na některých místech byla jedna velká změť.

A s těmi zápisy - jak jsem uváděl, chce to mít stručné shrnutí (myšleno i od hráčů), a až jako bonus případný podrobný rozpis. To stručné shrnutí právě proto, aby si to mohl přečíst i GM. A pak by nemuselo vadit, že v každém takovém zápisu bude popsané něco trochu jiného.
Nick:
Velikost okna: [1] [2] [3]
Zobrazit náhled Zobrazit náhled
Tagy:
Vaše IP adresa není z "bezpečných" adres. Příspěvek se odešlou pouze se správně opsaným kódem. Pokud nechcete opisovat kód, můžete se přihlásit (pokud nemáte účet, nejprve se zaregistrujte), nebo nám poslat informaci na PM a my Vaši IP adresu přidáme.
Věděli jste, že...
Na d20.cz můžete mít svůj vlastní blog. Pokud chcete napsat o nečem, co alespoň vzdáleně souvisí s RPG, můžete k tomu využít našeho serveru. Tak proč chodit jinam? >> více <<
Jak se chovat v diskuzích
Přehled pravidel pro ty, kteří k životu pravidla potřebují. Pokud se umíte slušně chovat, číst to nemusíte. >> více <<
Formátování článků
Stručné shrnutí formátovacích značek zdejších článků, diskuzí, blogů a vůbec všeho. Základní životní nutnost. >> více <<
ČAS 0.18473100662231 secREMOTE_IP: 3.85.214.125