Pokud se objeví jakýkoli problém mezi vypravěčem a hráči, v první řadě je třeba si o něm promluvit ve skupině a jako skupina se jej pokusit i vyřešit.
Ne vždy je snadné rozpoznat jednotlivé typy chování. Navrhuji tedy, abychom začali s kategoriemi různých typů vypravěčů, s jejich rozeznáváním a také s návrhy, jak pomoci vypravěči s chováním, které daný problém způsobuje.
Připojíš se ke hře a všechno jde velmi dobře, ale najednou silné stránky tvé postavy nefungují. Jestliže hraješ ohnivého mág, všichni nepřátelé jsou odolní proti ohni. Proti tvému paladinovi, jsou najednou všichni nepřátelé neutrální. A jestliže hraješ za střelec, vždycky se objeví mlha, stěna větru, neproniknutelná temnota či jiná překážka. Bez ohledu na to, co bys chtěl provádět, už to nefunguje. Vysoká útočná čísla? Všem stoupne obrana. Vysoká třída zbroje? Všem se zvýší bonus k útoku. Způsobuješ vysoké poškození? Protivníci mají více životů. Spoléháš na Save or die kouzla? Ostatní vždy uspějí. A objevíš-li nové způsoby jak na nepřítele vyhrát, brzy jsou k ničemu, protože nakonec nic nefunguje a všechno je imunní vůči všemu.
Co dělat: Promluv si o tom s vypravěčem. Může se stát, že má jen podivnou představu o vyváženosti hry, nebo si jen moc neuvědomuje, jak přehnaně reaguje na schopnosti tvé postavy. Ujisti vypravěče, že se nesnažíš si věci zjednodušit, ale rád bys uskutečňoval věci, ve kterých jsi dobrý.
Všichni se připravte, vlak právě odjíždí. Každý máte svůj úkol a já se postarám o to, aby jste jej splnili. Tahle hra má zápletku, a pokud se rozhodnete ji neřešit, všechno vybouchne nebo vám jednoduše nic nebude fungovat.
Co dělat: Promluv si o tom s vypravěčem. Může se stát, že mu nevyhovuje systém a nerozumí tomu jak pracovat s různými schopnostmi. Možná se jen obává přílišné invence hráčů a reaguje přehnaně ve snaze předejít jejich vstoupení do hry. Třeba jej různá internetová fóra vyděsila představou: „hráči přebírají nadvládu na stolem“. Takovému vypravěči můžete pomoci nápady na zápletku, diskutované před další hrou, takže se spíše může podílet na tom, jak si představujete vývoj své postavy. Tím, že dáte vypravěči více informací, může mu pomoci lépe vytvářet hru, kterou si užijí všichni hráči.
Svět potřebuje zachránit! Naštěstí, vypravěč má pro tento případ nehráčskou postavu, která to zařídí. A možné jich má hned několik. Nakonec se cítíš spíše jako svědek toho, jak nehráčské postavy dělají všechno, zatímco ty jenom procházíš kolem.
Co dělat: Promluv si o tom s vypravěčem. Může mu prostě chybět hraní postavy a potřebuje někoho dalšího, kdo by ho vystřídal a on by si mohl dát hru nebo dvě z druhé strany stolu. Možná se obává, že vaše postavy nemohou zvládnout co se na ně valí, a tak přehrává problém jinam. Potřebuješ mu dát najevo, že přestože je to jeho svět, ty si v něm chceš zahrát také. Komunikuj s nehráčskými postavami, aby měl možnost si také užít hraní. Namísto: „Jdeme si koupit věci do obchodu.“ ukaž zájem o daný obchod a o nehráčskou postavu, která jej vede. To dovoluje vypravěči užít si své hraní bez toho, aby upřednostňoval nehráčské postavy.
Tento vypravěč je v mnohém jako Vypravěč protivník, ale je tu zásadní rozdíl. Trvá doslova věčnost ukončit jakýkoli souboj. Každé střetnutí vypadá jako tří hodinová dřina, kde jakákoli tvá akce funguje jen s minimálním efektem a stále nevede ke konci. Každý souboj končí téměř úplným vyhlazením skupiny, přestože vypravěč přísahá, že je na vás mírný!
Co dělat: Nejdříve zvaž upravit vaše postavy. Jestliže jste skupina kouzelníků s inteligencí 10, snažící se zacházet s obouručními meči, problém může být na vaší straně. Avšak pokud máte vyváženou skupinu a vaše postavy jsou dobře vytvořené (váš bojovník má zbroj a mocný útok, váš kouzelník má na dobré úrovni sesílání kouzel a podobně), pak se asi jedná skutečně o vypravěče. Může si myslet, že když nedosáhnete výsledku obtížně, nebude vám to stát za námahu. V tomto případě jej ujistěte, každá bitva nemusí (a neměla by) být epickým střetnutím.
Máte dobrého vypravěče, jen prostě není připravený. Celou dobu si musí vyhledávat potvory a neví, co je za dalšími dveřmi, a dejte mu jen minutku, aby se podíval na stránku 47, co se skrývá v tomto pokoji.
Co dělat: Promluv si o tom s vypravěčem. Možná má ten chudák jen příliš mnoho jiných starostí. Možná se začíná cítit vyhořelý a potřebuje pauzu. Pokud ne, možná bys mu mohl pomoci prakticky. Například jednou měsíčně by někdo jiný mohl vytvořit dobrodružství a on by měl více více času se připravit. Nebo mu můžeš nabídnout, že mu pomůžeš připravit kartičky potvor, které bude potřebovat pro příští týden. Případně mu navrhni, ať si s někým mimo skupinu projde každou oblast, aby si byl před začátkem hry jistý, co se na mapě nachází. Obecně se tento problém vyskytuje v souvislosti s nedostatkem času a slabšími organizačními schopnostmi.
Vybrané další příklady:
(Autorem Chess PWN)
Vypravěč, který buď hrál první edici, nebo ho prostě baví hrát stylem: všechno musí být „výzva“. Obtížnost dovednostních hodů je pro hráče vždy o řád vyšší, než jejich nejsilnější dovednost, totéž platí i pro hod na útok či záchranný hod a podobně.
Co dělat: Promluv si o tom s vypravěčem. Měl by vědět, že některé věci se stávají jednoduchými, jakmile zvyšujete svou úroveň. Také pokud zvyšuje obtížnost pro ty nejlepší, stává se to nemožné pro průměrné lidi. Hráči by měli být odměněni, pokud udělají něco dobře.
(Autor Inlaa)
Nešťastný vypravěč není spokojený s tím, co vede. Zpočátku to na vás nemusí mít dopad, ale jeho skleslá nálada rychle ovlivní i ostatní hráče. Možná si přeje vést jinou hru, možná si přeje mít skupinu postav uspořádanou více tradičně, nebo se jedná o něco jiného. Ať už je to jakkoli, je to váš vypravěč a když se necítí dobře, nebude spokojený ani nikdo jiný.
Co dělat: Zjisti, co vašeho vypravěče otravuje. Může se jednat o spoustu věcí, ale pokud ho nebaví vést hru, pak ani vás nebude bavit ji hrát. Může pomoci kompromis, který navrhnete jako hráči, aby se vypravěč více bavil, nebo váš vypravěč prostě potřebuje pauzu od vedení hry. Každopádně pokud je vypravěč v dobré náladě a zapojený do hry, vy se také mnohem raději do hry ponoříte.
(Autorem Abraham spalding)
Vypravěč se zdá v pohodě, vytváření postav proběhne bez problémů, všechno se zdá být až příliš dobré na to, aby to byla pravda… a pak přijde první souboj: skoro bych zapoměl, všechna kouzla potřebují k vyvolání celé kolo; také zde není žádná koncentrace, která by umožnila o kouzlo nepřijít; a záchranné hody jsou založené na této ne zcela srozumitelné poučce. A konečně kouzelníci hrají až poslední, po lučištnících a bojovnících zblízka, protože nepoužíváme iniciativu.
Problém? Tento vypravěč má milion změn v pravidlech a neobtěžuje se o nich nikomu říct předem.
Co dělat: Na konci hraní si vezmi kopii všech jeho změn pravidel. Navrhni gentlemanskou dohodu: pokud nedostaneš kopii změn vždy alespoň týden předem, tak platí pravidla z příručky. Jakmile máš kopii změn v ruce předem, není problém. Opět platí si o tom s vypravěčem promluvit. Vysvětlit mu, co se ti líbí, ale že pokud neznáš pravidla předem, tak je to jako hrát calvinball (hra, při níž se pravidla vymýšlejí průběžně a žádné nesmí být použito dvakrát - pozn. překl.), především pokud jsi očekával hraní standardní hry. Měnit pravidla je možné, ale potřebuješ o změnách vědět předem.
Promluvit si s vypravěčem je základ. Ale nestačí to, pokud nevíte, o čem si s ním máte promluvit.
Lidé si nemusí uvědomovat v čem je problém. Je těžké někomu říct: „Tato hra mi nevyhovuje, ale nemůžu přijít na to proč.“ Rozpoznat problém je důležitým prvkem k jeho vyřešení.
Pro většinu lidí je jejich vypravěč také jejich kamarádem. Tím spíš se nemusíš bát si se svým vypravěčem promluvit a můžete vše společně vyřešit.
V Průvodci dějmistra (mnoha systémů) lze najít popis různých typů problémových hráčů a způsob, jak jim pomoci změnit jejich chování. Oproti tomu je jen málo rad hráčům, při potížích s jejich vypravěčem - proto byly tyto rady sepsány.
Bez obav přidávejte další nápady a dříve než se vás dotknou uvědomte si, že mají jednoduše pomoci. Většina vypravěčů je v pohodě a hlavní věc je, aby jste se všichni bavili.