29.08.2022

Sirienův blogček: filmové analýzy

Už nějakou (docela dlouhou) dobu se "bavím" tím, že sleduju zajímavé analýzy seriálů a filmů a překládám si je do nějakých poučení pro RPG. Samozřejmě, s mým dávným a přetrvávajícím (spíš sílícím) nezměrným pohrdáním kvasiintelektuální sférou tradičních kritiků je trochu tricky najít takové analytiky a kritiky, u nichž mám dojem že je má smysl poslouchat... tak sem si říkal, že když se podělím ...

Napsal sirien
Klíčová slova: Fakta/Teorie/Realita, Inspirace, Polemika, pro DMy

24.04.2022

Sirienův blogček: Jak se stát game designerem, část 2 - studuj

V minulém díle této mé možná-série jsem psal o potřebě hrát a číst co možná nejvíc her co možná nejvíce způsoby a trošku i o tom, jak hry reflektovat. Game design ale není jen o znalosti samotných her a o herní zkušenosti, ale i o znalosti game designu samotného - aneb znalost výstupu není to samé, jako znalost tvůrčího procesu, která k němu vedla. Ať už chceš designovat pravidla nebo moduly do...

Napsal sirien
Klíčová slova: Dotazy, Inspirace, pro začátečníky, Univerzální

23.04.2022

Sirienův blogček: Jak se stát game designerem, část 1 - Hraj a čti

Nedávno jsem dostal otázku, jak se naučit (RPG) game design. Dal jsem nějakou okamžitou odpověď o tom, že je potřeba si nastudovat a vyzkoušet nějaké množství od sebe rozdílných her a načíst si i teorii a přemýšlet o věcech určitými způsoby a že je potřeba design reálně zkoušet a publikovat na netu (namísto pouhého teoretizování a psaní do šuplíku) a vystavovat se tak feedbacku atp... ale zů...

Napsal sirien
Klíčová slova: Dotazy, Inspirace, pro začátečníky, Univerzální

16.08.2021

Sirienův blogček: nefixlujte kostky!

Některé věci člověka omrzí neustále opakovat, tak si je chce odložit na jedno místo. Tou dnešní pro mě je "podvádění na kostkách" ze strany GM a proč to považuju za špatný přístup. GM může mít v podstatě dva důvody, proč svým rozhodnutím změnit výsledek, který padl: buď se mu výsledek vysloveně nelíbí jako takový (hráč selže nebo uspěje, když to GM nechtěl, protože mu to např. rozbije připra...

Napsal sirien
14.08.2021

Sirienův blogček: Scénáristika - další možnosti přípravy děje

Tenhle díl blogčku je v podstatě takové doplnění k věcem ze Scénáristiky - resp. nějaké související myšlenky a názory k tématu, které jsem ale z mnoha důvodů zatím do Scénáristiky nedal (i když k některým se v ní ještě vrátím později). Ve druhém díle Scénáristiky jsem popsal, jak si dopředu připravovat scény v příběhu a na konci jsem představil "volnou časovou osu" a "gradační segmenty", což...

Napsal sirien
Klíčová slova: Dotazy, Kontroverze, pro DMy

26.11.2020

Sirienův blogček: samostatné díly seriálů

Taková kulturní oddechovka - rád bych udělal nějaký seznam / přehled dílů v různých seriálech rozličného typu, které stojí za to vidět i samotné. Tj. takové, k jejichž pochopení a ocenění není potřeba znát zbytek seriálu (jinak než případně nanejvýš velmi rámcově v pár rysech), jsou samy o sobě dobré a ideálně neobsahující (moc) spoilerů. Tj. takové "i když to nechci sledovat, tak tenhle dí...

Napsal sirien
28.08.2020

Sirienův blogček: IV generace RPG?

Už nějakou dobu přemýšlím nad jednou věcí - a tou je generační posun od "aktuální" (?) III. do IV generace game designu. Nejrpve asi k samotnému základu problému - otázka generací RPG her je spíše otázkou designu a teorie, než praktického hraní. Celá otázka je vlastně samostatnou teoretickou problematikou, v níž panuje mnoho různých pohledů na věc. Na pár věcech však panuje relativní shoda, ...

Napsal sirien
Klíčová slova: Fakta/Teorie/Realita, Kontroverze

13.06.2020

Sirienův blogček: O neexistenci postojů (stances)

Současní RPG diskutéři bývají otroky mrtvých RPG teorií. (volná parafráze ekonomického rčení) Expert je pán ze zahraničního webu s cizími slovíčky. (volná parafráze businessového rčení) Myslím, že přišel čas zabít jednu další starou svatou krávu a narovinu říct, že jedna kdysi zajímavá a svého času přínosná myšlenka už dneska není nic víc, než okopávaná koňská mrtvola. Hráčské postoje (...

Napsal sirien
12.06.2020

Sirienův blogček: O (mých) blozích

Takže, pro historické, současné a i budoucí vysvětlení, protože se k tomu v diskusích zjevně neustále pravidelně někdo vždycky vrátí a ptá se znovu (...částečně oprávněně). Články jsou původní typ obsahu Kostky. A jsou to - prostě články. Návody, recenze, tipy, povídky, překlady... atd. Nabízí plné možnosti formátování, příloh a dalšího, objevují se jako hlavní obsah webu a prakticky automat...

Napsal sirien
13.03.2020

Sirienův blogček: konec mýtu metagame

Here is an Idea. There is no non-metagame mechanic in RPGs. (1) Nastal čas vrátit se v čase zpátky, oprášit jedno zapomenuté téma a uvést ho na pravou míru. Vzpomínáte na ty vášnivé flamy o zlu jménem "metagame"? (2) Malé shrnutí pro ty, kteří nevzpomínají: Píše:Metagame: když hráč využívá ve hře informace, které nejsou dostupné jeho postavě. Hrozné zlo a cheating, kazišuk roleplayin...

Napsal sirien
Zobrazit starší blogy

sirien

Pokud mě chcete kontaktovat napřímo:
Mail/hangouts: sirien.neiris@gmail.comDiscord: sirien#2387Tel./Signal IM: +420 723 414 539* Jabber: sirien@jabber.org* ICQ: 208980071(nejsem a nebudu na FB)
* jen z počítačevíce
Věděli jste, že...
Na d20.cz můžete mít svůj vlastní blog. Pokud chcete napsat o nečem, co alespoň vzdáleně souvisí s RPG, můžete k tomu využít našeho serveru. Tak proč chodit jinam? >> více <<
Jak se chovat v diskuzích
Přehled pravidel pro ty, kteří k životu pravidla potřebují. Pokud se umíte slušně chovat, číst to nemusíte. >> více <<
Formátování článků
Stručné shrnutí formátovacích značek zdejších článků, diskuzí, blogů a vůbec všeho. Základní životní nutnost. >> více <<
ČAS 0.068220853805542 secREMOTE_IP: 18.191.44.23