Ženy a D&D

Dneska jsem si četl na Wizardích fórech srdnatá slova hlavního brand-managera D&D na adresu chystané knížky Confessions of a Part-time Sorceress. Záměrně říkám knížky a ne příručky, protože je to titul mířený více méně mimo trh klasického hráčstva - což je ostatně poznat už z obálky.

Nicméně abych se dostal k pointě, Scott Rouse usoudil, že D&D hraje málo žen a hodlá s tím zatočit v rámci soupeření s World of Warcraft (MMORPG). Samozřejmě jenom představa, že si to chce rozdat s WoW a vyhrát je komická. Ale přivést do hobby víc zástupkyň něžného pohlaví by jistě bylo záslužné.

Co mi není jasné je, jak toho chce dosáhnout touhle anekdotickou knihou... ale budiž.

Otázky, které se nabízejí jsou mnohé. Jak byste na to šli vy? Co si myslíte o tomto "počinu"? A co hráčky mezi námy? Chtějí si přečíst deset důvodů proč je D&D lepší než rande?

  • Dostat košem stojí jen pár životů.
  • Někoho praštit obvykle zahrnuje buď magickou střelu nebo pořadný palcát.
  • Ochrana před zlými kouzly - musíme říkat víc?
  • Váš parťák zná čtyřicet dva kouzel a umí máchat mečem.
  • "Být zkušená" je něco, s čím se můžete vychloubat.
  • První rande obvykle sestává ze střetnutí s medvěvýry a rosomáky ne bývalými partnerkami a rodiči.
  • Rozpadlé vztahy lze svést na špatný hod kostkou.
  • Deník postavy vám dává šanci omrknout chlápkovy statistiky ještě před prvním rande.
  • Jste-li raněna, je naděje, že do rána budete uzdravena.
Napsal: Alnag
26.6.2007 12:44 - andtom
Alven:
Ad náhoda&kostky: Toto zcela zapadá do toho, o čem celou dobu mluvím, a sice že RPGčka jsou přecpaná věcma, která se líbí mužům. K hazardu a náhodě totiž mnohem víc tíhnou muži než ženy. Přitom ani kostky ani jiná náhoda nejsou nutnou podmínkou pro roleplayingové hraní.
Ad podstata RPG: Ono se dá rozeznávat RPG zábava ve dvojím smyslu. V úzkém smyslu se jedná pouze o čas konkrétně strávený hraním někde u stolu. V širokém smyslu je to kromě uvedeného spousta věcí kolem, co tvoří RPG zábavu. Když si DM chystá osamotě příběh, vymýšlí NPC, tak to není RPG zábava v tom úzkém smyslu. A přece se DM baví (nebo by měl, jinak ať jde od toho). A taková zábava v širším smyslu je také čtení pravidel, sbírání RPG knížek, figurek (i jejich malování), psaní článků o RPG, i diskusních příspěvků ;), dále sem patří široký prostor snění o tom, co a jak bych hrál, přemítání o pravidlech, pokec na srazu se spřízěnýma dušema, atd. Podle mně nikdo není zaháčkovaný k RPG pouze kvůli RPG zábavě v úzkém smyslu. Každý v tom lítá ještě další spoustou těch ostatních věcí. Proto nesouhlasím s tím, když odbíváš něco tím, že to nesouvisí s hraním RPG v tom úzkém slova smyslu. Jestli pro ženy bude částí RPG zábavy v širokém smyslu také věci kolem oblékání nebo cokoliv jiného, tak proč ne. Nechce se mi věřit, že Tvoje RPG zábava spočívá na stoprocent toliko v přímém hraní u stolu, a nic dalšího Tě už k tomu nebaví (btw. proč sem třeba píšeš, z donucení nebo Tě baví o tom pokecat?).
26.6.2007 13:57 - Alnag
Roll d20 for men, take 10 for women! ;-)
26.6.2007 14:02 - andtom
Alnag: :))
26.6.2007 14:14 - Fibriso
Maly kratky pribjeh o holce a Dnd
ps: nestvěte DMa
pss: sorry za lehky OT a za stahovací prodlevu
27.6.2007 00:37 - sirien
Munchkins: Gneder isn´t important, take 20?
12.2.2008 19:05 - Pilgrim
Je to trochu mimo diskuzi, ale stejně bych se rád zeptal. Používáte někdo různá pravidla pro mužské a ženské postavy jako menší sílu a bojové schopnosti u žen, větší charisma apod? Používá někdo pravidla, která by je dokonce jednoznačně znevýhodňovala?
12.2.2008 20:03 - Gurney
DrD+ má nepovinná pravidla tyou -1 síla, +1 charisma ale to bylo snad pro drowy, u lidí ani ne. Jinak v AD&D Planescapu byly rasy s rovnocenýma výhodama pro různá pohlaví (bariaur). Používat vyložený znevýhodnění je docela buzerace všech hráčů co chtějí hrát ženské charaktery a v případě VP bych se s nerovným postavením žen v některých světech mírnil. Nakonec nikdy nevíte kdo bude GMovat příště (njn tak dobře, já to vím, budu to zase já...), tak aby ste si s novou GM nedali drowský matriarchát a pěkně natvrdo (kdo četl Legendu o Drizztovi 1 ví :)
12.2.2008 21:49 - Jerson
Někdo kdysi řekl, že ženy jsou slabší a hezčí než muži a od té doby kde kdo dává ženám -1 na sílu a +1 na charisma, ač zrovna ta druhá úprava nedává smysl. A jestli jsi někdy viděl bojovat ženy, tak "nižší bojové schopnosti" už nevypustíš z klávesnice (: )
12.2.2008 22:25 - Lotrando
úprava atributů by snad dávala smysl jako závislá na okolnostech. Například +1 bluff vůči opačnému pohlaví. Tam by to mohlo mít smysl. Taky se dával bonus na obratnost, ale vzhledem k tomu, že se hrají hrdinové a hrdinky, nemají takovéto úpravy velký smysl. Vždy to byla spíš omluva ťunťovství, "Moje elfka čarodějka je fakt krásná a má tedy bonus +5". :) V reálu sice žena si těžko zvedne stejně těžkou váhu jako muž, ale to se vztahuje na typické vzorky populace, což hrdinky a hrdinové nejsou. Tam je možné tohle zanedbat a zabývat se pro dobrou hru důležitějšími věcmi.
12.2.2008 22:38 - Gurney
Zase ta +1 na bluff by měla záviset na vyšší charismě. I když na druhou stranu když zíráš na tu obrovskou bradavici na nose té skřehotající čarodějky před tebou tak asi budeš mít slušné postihy na Všímání a co se týká Prohledávání tam se asi neodvážíš ani dělat skill check... taky kdo ví co bys ještě našel :)
12.2.2008 23:15 - Rytíř
Nevím, proč se těch číselných úprav bát. Všichni přece dávno ví, že my jsme z Marsu a ony z Venuše :) Nedával bych ovšem rozhodně rovnítko např. mezi fyzickou sílu a zdatnost v boji. To spolu přece jenom souvisí volněji. Nicméně pokud mi někdo bude tvrdit, že průměrná holka je silná stejně jako průměrný muž, tak ho vyzvu k jednoduchému experimentu - nechť osloví 10 svých kamarádů, ať si dají páku se svou holkou. Jestli prohraje jeden jediný z nich, bude to moc (a je to pěknej salát)! :)) Prostě to tak je, ženy jsou fyzicky slabší co do hrubé síly, mají ovšem zase jiné přednosti.
S Charisma už je to pravda méně jednoznačné, tu bych do toho netahal. To už raději onen lehce zprofanovaný vyšší práh bolesti nebo větší výdrž a vytrvalost...
Přesto přese všechno souhlasím s Lotrandem - z hlediska postav hráčů nemá cenu se tím zatěžovat. My jsme pokud vím nikdy odlišná pravidla pro ženy nedělali a už vůbec jsme je nepotřebovali. Holky si dělaly postavy podle svých představ, které obvykle seděly na takový ten normální pohled na něžnější pohlaví.. a když v jednom případě ne, tak co, byla to holt hrdinka, drsná barbarka, co si dávala macho bojovníky k snídani ;)
13.2.2008 08:31 - Lotrando
Rytíř: jasně že ve skutečnosti jsou ženy v nevýhodě. Základní fyzika stojí proti nim, nejde prostě ustát úder, když na to nemám konstituci. Ale ve hře mi to přijde většinou jen záminka k tomu, aby se ťunťovalo. Oni většinou ty kouzelnice potřebují právě ty "správné" vlastnosti a o sílu jim často vůbec nejde.
13.2.2008 08:47 - Jerson
"Průměrný vzorek populace" je něco úplně jiného než "průměrná postava v RPG." To jen tak poznámka na okraj.
13.2.2008 10:24 - Morrígain
Mno, abych přidala taky svojí trošku do mlýna téhle diskuse... Musím říct, že mě tady některé názory hodně pobavily, neb mě nikdy (jako holku) nenapadlo na hraní RPG potažmo GUPRS (což hraju asi nejvíc) takhle nahlížet. Začala jsem hrát s partou, kde jsme začínaly dvě holky, a v životě jsem asi nehrála nějakou uťunťanou mágyni, která hledí víc na oblečení než na to, jak někomu rozbít... však víte co :D
Na hraní mě přitáhl příběh, možnost zahrát si něco jiného, pobavit se - což je myslím věc, která táhne každého hráče, nejen ženské. Žádné vydávání pravidel s popisky šatů a společenským postavením, upravenými pravidly pro momentálně menstruující ženskou hrdinku (to ať si každý odehraje sám za sebe). Konec konců, tyhle doplňkové věci by měly být snad na každém za sebe. Mám svět ála 16. století, i když je fantasy? Zjistím si o tom něco sama, popř. mi to řekne GM, když už ten svět vymyslel nebo ho nějak rozvíjí. Souhlasím, že obecně pravidla jsou asi největší problém. Musela jsem si je pořádně přečíst, když už jsem chtěla taky začít masterovat, ale nedržím se jich fanaticky jako topící se stébla, upravuju si je. A když přijde nový hráč/hráčka, necpu mu do ruky pravidla a "Na, dokud je nebudeš umět, nevracej se!" Ústní vysvětlení je táááák jednoduché!
Taky jsem v životě nepotkala hráče/GM, který by pro ženské chtěl upravená pravidla. Ono to ze hry vyplyne nějak samo. Žádný stres, nač se zatěžovat.
Myslím si, mno jak jsem to tady tak pročítala, že možná není problém v pravidlech ani v tom, jaké se hrají světy nebo systémy (i když je pravda, že takové WOD přitahujuje nejvíc holek z mého okolí víc než třeba D&D), ale v přístupu samotných hráčů k ženské ve skupině. Jsem solidně otrlá a snesu docela dost, ale kdyby mi někdo (neherně) řekl: "Jdi k němu pohazovat zadkem a špulit pusu." nebo mi řekl "Babo" jednu bych mu vlepila. V roleplay okej, nemám námitek. On totiž přístup udělá mnohem víc než nějaké pěkně ilustrované gamebooky zaměřené na odívání, šperky, hygienu atp :D (Mno i když bych si je taky koupila, z čirého profesionálního zájmu) Myslím že moc řešíte tu strašlivou logiku Ženy jsou z Venuše, Muži z Marsu... Kolik je fantasyček, které o tom třeba na střední nikomu neřeknou, protože prostě by nezapadly do kolektivu. Když přestanete ženský brát jako exoty, ke kterým se musí polehoučku, opatrně, aby náhodou nezačaly šílet, bude to mnohem lepší. Zkuste to někdy přímo... Alespoň na mě to fungovalo (já vim, jsem divná :) Nuže do mně :D
13.2.2008 10:54 - wraiths
Morrígain. no jo,ale kdyz ono je to v chlapskych genech to.
Morri :-) píše:
ke kterým se musí polehoučku, opatrně, aby náhodou nezačaly šílet
vis nektery kluci jsou takovy to...."plachej :-)".
13.2.2008 11:16 - Morrígain
Plachej, plachej... To sice jo, ale ženský nejsou outlocitný :) Nás neporazí, když se zeptáte. Maximálně objekt zájmu vyvalí oči a prohlásí: "Dračí CO?" to je to nejhorší, co se asi tak stane :D
13.2.2008 11:42 - wraiths
Morrígain: no to je mi jasny ze nejsou zensky outlocitny..mam svy zkusenosti :-)). No,ale je taky pravda ze kdyz je ten co vypravi objektem zajmu. tak slecna( zena) snese cokoliv treba i pindani o desne serednym krollovi a jak bylo tuhy ho zabit :-)). No a pokud je moralistiky zalozena tak,vyplije na tebe ze jsi peknej uchyla a na co ze to myslis. :-D
a potom kluci nechteji(nekteri) brati holky mezi sebe, se stydej ze treba neco vyleze napovrch. a ne bo stydej ze je to trapny ze si hrajou. ale dnes je asi jina doba nez pred nejakyma 14lety. dnes je doba Avrile L.
13.2.2008 11:57 - Gurney
Rytíř píše:
pokud mi někdo bude tvrdit, že průměrná holka je silná stejně jako průměrný muž, tak ho vyzvu k jednoduchému experimentu - nechť osloví 10 svých kamarádů, ať si dají páku se svou holkou. Jestli prohraje jeden jediný z nich, bude to moc

No když si tak vzpomenu na pár kámošek a známých, nevím... Ale jinak máš pravdu že boj není páka a technika rozhoduje mnohem víc než fyzická síla.
Morrígain píše:
v životě jsem asi nehrála nějakou uťunťanou mágyni, která hledí víc na oblečení než na to, jak někomu rozbít...

Tak jsem si vzpoměl na jednu svoji postavu, mág kterej byl hafo nasranej když si hraničář vypůjčil jeho plášť a vrátil ho ne zrovna v původním stavu. Témeř všechny jeho kouzla byly o podvádění, ovlivňování a ovládání, v boji byl na dvě věci a jedna z nich byla "na zabití" a v podstatě jediná situace kdy někoho zabil byl mentální úder uprostřed rozhovoru... :D
13.2.2008 12:09 - Jerson
Morrígain - hezky jsi to napsala, jen co je pravda.
S přitažlivosti WoD (a zejména upírů) pro dívky mám zkušenosti jen nepřímé, ale myslím že na tom bude dost pravdy. Klidně bych řekl, že WoD a městské LARPy mají největší poměrové zastoupení dívek ze všech možných RPGček.
Ještě k té úpravě vlastností - kdybych s tím přišel já, tak mě Karolína asi zastřelí, protože její atletka je druhá nejsilnější postava ve skupině. A Pavel svého Waltera posílil jen proto, že vystupuje jako "mohutný muž se širokými rameny" a prostě by bylo nesmyslné, kdyby takto popisovaná postava byla stejně silná jako bývalá olympionička - pětibojařka (: ) A přitom se v naší hře síla využívá docela málo.
13.2.2008 12:22 - Lotrando
Morrígain: tak o tebe strach nemám :). K těm vlastnostem snad jen tolik, že v systému podoném DnD je každý to plus znát a pozná se z toho, jakou ránu ta čarodějka dá. Není to o tom jak je lascivní.
Kdysi jsem vedl skupinu, kde holky převažovaly v poměru 3/2. Matně si vzpomínám, že si tam hráči mezi sebou dost řešili svoje problému z RL. JInak hrajem dlouhodobě se švagrovou (to je ta co se o ní mluví ve vlákně o bardovi, co si ještě nepřečetla pravidla). Musím říct, že hru dokresluje nezaměnitelným způsobem. Pravidla jí většinou vyřešíme stylem, "co chceš udělat? Dobrá, to se hází takhle." Spoluhráč jí dělá deník, prostě když je zájem :).
Taky jsem si všimnul jak moc populární je u "něžného" pohlaví WoD a upíři. Čím to je? Je to přenositelné, nebo je to prostě tím prostředím? To by mě zajímalo. Nemáš pro to nějaké vysvětlení? A co vlastně v tom GURPSu hrajete.

Pro přispívání do diskuse se musíš přihlásit (zapomenuté heslo). Pokud účet nemáš, registrace trvá půl minuty a 5 kliknutí.

Alnag

Alek Lačev

Věk: 33 let
Bydliště: Praha
Ukončil aktivní hráčskou kariéru v roce 2014.

Hry, které jsem hrál: 13th Age, Advanced Dungeons & Dragons 2e; Čas pro hrdiny; D20 Modern; Dračí doupě 1.2 a 1.5; Dračí doupě plus; Dungeons & Dragons 3e; Dungeons & Dragons 3.5e; Dungeons &...více
Věděli jste, že...
Na d20.cz můžete mít svůj vlastní blog. Pokud chcete napsat o nečem, co alespoň vzdáleně souvisí s RPG, můžete k tomu využít našeho serveru. Tak proč chodit jinam? >> více <<
Jak se chovat v diskuzích
Přehled pravidel pro ty, kteří k životu pravidla potřebují. Pokud se umíte slušně chovat, číst to nemusíte. >> více <<
Formátování článků
Stručné shrnutí formátovacích značek zdejších článků, diskuzí, blogů a vůbec všeho. Základní životní nutnost. >> více <<
ČAS 0.074720144271851 secREMOTE_IP: 3.149.229.253