Ženy a D&D

Dneska jsem si četl na Wizardích fórech srdnatá slova hlavního brand-managera D&D na adresu chystané knížky Confessions of a Part-time Sorceress. Záměrně říkám knížky a ne příručky, protože je to titul mířený více méně mimo trh klasického hráčstva - což je ostatně poznat už z obálky.

Nicméně abych se dostal k pointě, Scott Rouse usoudil, že D&D hraje málo žen a hodlá s tím zatočit v rámci soupeření s World of Warcraft (MMORPG). Samozřejmě jenom představa, že si to chce rozdat s WoW a vyhrát je komická. Ale přivést do hobby víc zástupkyň něžného pohlaví by jistě bylo záslužné.

Co mi není jasné je, jak toho chce dosáhnout touhle anekdotickou knihou... ale budiž.

Otázky, které se nabízejí jsou mnohé. Jak byste na to šli vy? Co si myslíte o tomto "počinu"? A co hráčky mezi námy? Chtějí si přečíst deset důvodů proč je D&D lepší než rande?

  • Dostat košem stojí jen pár životů.
  • Někoho praštit obvykle zahrnuje buď magickou střelu nebo pořadný palcát.
  • Ochrana před zlými kouzly - musíme říkat víc?
  • Váš parťák zná čtyřicet dva kouzel a umí máchat mečem.
  • "Být zkušená" je něco, s čím se můžete vychloubat.
  • První rande obvykle sestává ze střetnutí s medvěvýry a rosomáky ne bývalými partnerkami a rodiči.
  • Rozpadlé vztahy lze svést na špatný hod kostkou.
  • Deník postavy vám dává šanci omrknout chlápkovy statistiky ještě před prvním rande.
  • Jste-li raněna, je naděje, že do rána budete uzdravena.
Napsal: Alnag
13.2.2008 12:27 - wraiths
Lotrando: no asi si slecny rady hraji na "charakterni mrchy"...viz film(Uderworld). a je zajimavy ze jsme neslisel ze by slecna chtela hrat za lykanku. ale urcite jsou,neb tomu alespon verim.
13.2.2008 13:50 - Rytíř
Možná stačí už ten prvotní impuls, totiž že upírka je krásná, s ideální figurou a věčně mladá... hm, která po tomhle netouží! Zvlášť když je zároveň i silná, takže si na ní jen tak nějakej ochechula nepřijde. To prostě nemá chybu ;)
Ale bude toho samozřejmě víc, o tom žádná.
Taky by mě zajímalo, co si o tom Morrígain myslí.. :)
13.2.2008 15:25 - Morrígain
Mno :) Hehe... to Wraiths: Bohužel je doba popových hvězdiček. Trhá mi to duši a srdce, ale nenaděláme nic... Taky je mi z toho občas na blití!
To Lotrando a Rytíř:Já jsem např. s WOD začínala (ale upřímně si myslím, že spousta z té hry mi ulpěla v paměti díky nepřekonatelné GM!). A musím říct, co mě dostalo byla krom příbehu asi třičtvrtě hodina na chodbě, kdy si mě GM pěkně podala a v podobě jakéhosi francouzského Toreadora si ze mě udělala Rodnou (používám dobře terminus technicus?). Udělá to hodně, zvlášť když je holce šestnáct, a velmi živě si představuje.... (doplňte si ideálního upíra na pokousání)jak si ji provádí noční Prahou/Paříží/ whatever city you want :D Jop, prostředí prostě udělá hodně. Taky si myslím, že jsou přitažlivé klany ( teď myslím spíš samotným archetypem ne skikllama). Znám spoustu holek, co se třeba Toreadorů drží jak klíšťata a nic jinýho nehrajou, neb jsou to rozervaní umělci. Freaud by měl radost :) Ale Rytíř to řekl dobře: WOD, a teď myslím hlavně V:TM je oblíbený hlavně kvůli těm upírům. Veškerý ten mysticismus okolo, nejlépe ještě podmíněný častým sledováním filmů typu "Interwiev s upírem" či nedej bože "Královna prokletých", který z upíků uděla strašlivě trpící nešťastné postavičky potřebující záchranu. A to že si holky můžou zahrát charakterní mrchy, co dokážou pěstí rozbít obrubník (přeháním), nebo zpěvem úplně pobláznit kohokoliv kdekoliv, je vedlejší lákadlo. Ve své podstatě je to trochzu munchkiniáda :D Tedy alespoň pro mě, tenhle systém já nemusím. Btw, jednou jsem masterovala Werewolfy, a celý pack byly ženské... Lykani umějí být taky přitažliví, ale myslím, že je V:TM odsunuli na druhou kolej.
A v GURPS hrajeme téměř všechno: Star Wars počínaje, přes různá fantasy až po reálno či cyberpunk. Já jsem vděčnej hráč a ještě vděčnější master, u mně se dá v rukávu najít skoro všechno. GURPS jsou pro mě přijatelný a velmi univerzální systém, kde se s trochou snahy dají vymyslet lecjaké světy.
13.2.2008 15:40 - Lotrando
Morrígain:pěkný, já V:TM nehrál právě proto, že jsem nikdy v okolí dobrého ST nenašel a sám si na to netroufám. Mám radši středověk, trošku jsem pokukoval po WoD Dark Age. Každopádně dík za odpověď/zpověď :). Je to o stejných archetypech, jako ostatní RPG, nejspíš se ale hráčky lépe ztotožňují s tou obscurní realitou WoD. Měl jsem dost problém své hráče natáhnout na současnost ala Harry Dresden. Nezaujalo je to. Jsme asi napořád zaseknutý v low fantasy a středověku.
13.2.2008 15:46 - Morrígain
Lotrando: Mno já to mám malikno jako profesi, neb jsem archeoložka :) Ale fakt je ten, že středověk/starověk nebo jejich přelom táhne nejvíc. Takový drah vylézající z tunelu podzemky je sice cool, ale nemá to takovou atmosféru, jako drak, co vylézá z tmavé jeskyně uprostřed neproniknutelných lesů :D Mwhahahahaha :D
14.2.2008 07:52 - Almi
Roky jezdím pánovat na Gamecon jako PJ, sám vedu družiny víc jak 10 let a za tu dobu mni rukama prošlo hodně holek. Od té doby vím 2 věci: 1.) Dívka (žena, slečna, paní) v družině je přínos, hra se kultivuje; 2.) Pokud to není panenka typu "hoď si miláčku", tak většinou díky malé znalosti hry a pravidel vnáší do řešení problému úžasně přímočarý "selský rozum". Podobně, jak to popsal Lotrando. Nejvíc je to znát právě na GC - poslední roky tam jezdí víc a víc zástupkyň něžnějšího pohlaví a hrají čím dál tím kvalitněji.
14.2.2008 10:20 - Argonantus
A což teprve, jak jsou holky ničivé pro teorii... každý křupkoun musí jásat.
14.2.2008 10:40 - Alnag
Argonantus: Je fakt, že jak Jerson občas říká, že nezná, žádnou dívku, která by hrála "power-gamer" stylem (znám už z vlastní zkušenosti tři Jersone!), tak já zas neznám žádnou, která by byla uchvácena těmi teoretickými řečmi okolo. (A tím myslím ani přes net v zahraničí, i když u některých nicků těžko říct).
A mimochodem vítej Morrígain. Díky za nový a neotřelý pohled na věc.
14.2.2008 13:06 - Pilgrim
13.2.2008 08:47 - Jerson píše:
"Průměrný vzorek populace" je něco úplně jiného než "průměrná postava v RPG." To jen tak poznámka na okraj.
To je samozřejmě pravda, ale 1) každé RPG zdaleka nemusí být o heroických postavách, je tedy pravděpodobné, že např. protože trpaslíci jsou průměrně odolnější než některé ostatní rasy, budou i trpasličí hrdinové průměrně odolnější. 2) Taková ženská atletka bude samozřejmě silnější než spousta mužů, bude ale slabší než spousta mužských atletů, protože ti na to mají prostě lepší dispozice.
14.2.2008 13:23 - Pilgrim
12.2.2008 23:15 - Rytíř píše:
Nevím, proč se těch číselných úprav bát. Všichni přece dávno ví, že my jsme z Marsu a ony z Venuše :) Nedával bych ovšem rozhodně rovnítko např. mezi fyzickou sílu a zdatnost v boji. To spolu přece jenom souvisí volněji.
S tím souhlasím. Fyzická síla v boji něco znamená, ne ale všechno. Za vyšší mužské bojové schopnosti však může být zodpovědná jejich schopnost soustředit se silně na jedinou věc, která kdysi vedla k tomu, že se muži soustředili např. především na lov, zatímco ženy dělily svou pozornost mezi víc činností. Proto pravděpodobně chlapce víc lákají akční počítačové hry a jsou v nich zpravidla o dost lepší než dívky. Zde "zdatnost v boji" se silou nijak nesouvisí, přesto se podle mě projevuje.
Ženy jsem bojovat neviděl, ale předpokládám, že vynikající bojovnice jsou spíše výjimky potvrzující pravidlo a že se pravděpodobně vždy najde nějaký muž, který je ještě lepší.
14.2.2008 13:38 - Pilgrim
Rytíř píše:
Nicméně pokud mi někdo bude tvrdit, že průměrná holka je silná stejně jako průměrný muž, tak ho vyzvu k jednoduchému experimentu - nechť osloví 10 svých kamarádů, ať si dají páku se svou holkou. Jestli prohraje jeden jediný z nich, bude to moc (a je to pěknej salát)! :)) Prostě to tak je, ženy jsou fyzicky slabší co do hrubé síly, mají ovšem zase jiné přednosti. S Charisma už je to pravda méně jednoznačné, tu bych do toho netahal. To už raději onen lehce zprofanovaný vyšší práh bolesti nebo větší výdrž a vytrvalost...
Charisma doopravdy jednoznačné moc není. Ačkoli jsou ženy nepochybně komunikativnější a sociálně inteligentnější než muži, což by mohlo zaručovat větší CHAR, jsou to zpravidla muži co jsou velkými diplomaty, politickými vůdci, demagogy, podvodníky atd. Je to tedy dost nejednoznačné.
Vyšší práh bolesti hraje podle mě roli především u dlouhodobě snášeného utrpení a bolesti (např. známé porodní bolesti, o kterých se říká, že by je žádný muž nevydržel). V situacích jako je boj nemusí mít příliš vliv, protože tady muž bolest překoná stejně dobře - soustředí se na něco jiného. S vytrvalostí si rovněž nejsem jistý - měla by se projevit třeba u dlouhé monotónní práce nebo nočním bdění u dítěte s rostoucími zuby, ale asi ne třeba u běhu na dlouhou trať nebo ve vyčerpávajícím boji, kteréžto situace jsou v RPG zpravidla obvyklejší.
Je proto možné, že ženská postava znamená nikoli špatného, ale neobvyklého, zajímavého a co se schopností týče hůře vybaveného dobrodruha.
14.2.2008 14:06 - wraiths
Rytíř: jinak s tou pakou je to dost blbej priklad. ja znam dve slecny kteri by te v klidu porazili.. jedna je nekolikanasobna vicemistryne v karate a druha bankovni urednice.v pace jde spise techniku nez o silu.
Pilgrim:
pilgrim píše:
Charisma doopravdy jednoznačné moc není. Ačkoli jsou ženy nepochybně komunikativnější a sociálně inteligentnější než muži, což by mohlo zaručovat větší CHAR, jsou to zpravidla muži co jsou velkými diplomaty, politickými vůdci, demagogy, podvodníky atd. Je to tedy dost nejednoznačné
mozna nejaky bonus na skily (podvadeni,poznani umyslu aj.) by spravily s tim ze teda dotycna vysvetli co dela( pouzivam na nej svuj neodolatelny usmev +hod)a ne bod na CHAR.
14.2.2008 14:07 - Dalcor
Pilgrim píše:
Charisma doopravdy jednoznačné moc není. Ačkoli jsou ženy nepochybně komunikativnější a sociálně inteligentnější než muži, což by mohlo zaručovat větší CHAR, jsou to zpravidla muži co jsou velkými diplomaty, politickými vůdci, demagogy, podvodníky atd. Je to tedy dost nejednoznačné.
IMHO toto ale je neustále kulturním rpsotředí ze kterého vycházíme. Dokonce si dovolím tvrdit že celé tvé argumenty jsou postaveny na milném přepdokaldu. IMHO všechny tyto argumenty vychází z kulturního rpsoředí, které bylo 20 století nerovnoprávní. A ak samozřejmě z dlouhodobého(genetického) vyvýoje muže obránce, ženy domácí puťky.
14.2.2008 14:32 - Rytíř
Pilgrim: dovolil jsem si malinko ti upravit příspěvky, aby byly čitelnější.. a předpokládám, že reakci na Jersona jsi poslal taky ty? Byl tam náš oblíbený Unknown :)
Wraithsi, ty vole, my se tu bavíme o průměru a ty na mě vytáhneš mistryni v karate.. :)))) Ta rozhodně spadá do těch výjimek jedné z 10 ;) A mimochodem, buďto chodíš s ní nebo s bankovní úřednicí, si to rozmysli.. oboje mi do toho testu zatáhnout nemůžeš, až tě porazej ;)
14.2.2008 14:43 - Gurney
Pilgrim: Pokud mluvíš o hrubé síle svalů typu vzpírání, sprimt, skok nebo podobně tak tam mají ženy menší výkony ale to všechno jsou sporty prováděné za ideálních podmínek - rozcvičení, tartanová dráha +1, +2 boty Adidas, ... Zdrhat uprostřed lesa tlupě orků (typická DnD situace) ve zbroji a s mečem v ruce je trošku o něčem jiném, minimálně pud sebezáchovy hodně rozdílů stírá. S bojem je to podobné - že je někdo nejlepší vzpěrač ještě neznamená že bude i nejlepší bojovník, naopak od chvíle kdy máš dostatečně vyscvičené reflexy už víc rozhodují trénik, myšlení a zkušenosti (v DnD se to u bojovníka láme kolem 4-5lvl). Průpovídku že muži nejsou schopni provádět víc činností najednou znám, ale že by se to projevovalo vyššíma bojovýma schopnostma? To spíš ženy budou věnovat bojovému výcviku míň času, za podmínek kdy všichni cvičí boj protože zítra jdem už zase o bitvy budou rozhodovat individuální schopnosti. Snášení bolesti v boji je o tom, kolik adrenalinu ti pumpuje tělo do krve, tedy individuální.

Víc diplomatům a politiků-můžů máme protože je to tak zvykem už minimálně 3 000 let - az starého Řecka bylo postavení žen nevalné, Řím to moc nezměnil, křesťansví už toho většinu měnilo jenom k horšímu. Kdyby byla lidská společnost odedávna stavěná jako matriarchát bylo by mnohem víc diplomatek a političek a říkalo by se ženy na to mají lepší schopnosti. Btw nevím jestli zrovna charisma souvisí s politikou... (Paroubek, Klaus, Bush, Putin, ... :)
14.2.2008 14:48 - Jerson
Pilgrim píše:
S vytrvalostí si rovněž nejsem jistý - měla by se projevit třeba u dlouhé monotónní práce nebo nočním bdění u dítěte s rostoucími zuby, ale asi ne třeba u běhu na dlouhou trať nebo ve vyčerpávajícím boji, kteréžto situace jsou v RPG zpravidla obvyklejší.
Tak zrovna na tohle jsem četl poměrně slušně zpracované pojednání, jehož závěr zněl, že čím je výkon více rozložen v čase, tím lépe pro ženy. A že pokud by se běhal třeba dvojnásobný maraton (80 km) na čas, budou na v něm ženy i muži stejně dobří (i když celkově najdeš mnohem méně lidí závod vůbec dokončit) a nad 80 km by ženy vyhrávaly - muži by na ně ztráceli při libovolné úrovni výcviku.
Ale myslím že to není podstatné. Praktické zkušenosti statisíců že bojujících v různých válkách ukazují, že mezi nimi a muži nejsou žádné podstatné rozdíly co do schopností nebo výdrže. V něčem bývají hroší než muži a v něčem jiném lepší (stále mluvím o bojových schopnostech), ale celkově se to vyrovnává.
Bohužel v dávnější historii se příklady hledají špatně, protože ženy prostě téměř nebojovaly - z různých důvodů.
14.2.2008 14:56 - wraiths
Rytíř: je to jen vicemistrine( 2ha). a natreli by ti prdku obe. je to jen o tom jaky kdo ma matros. ja znam dve takze mam 100%. a jsou to kamaradky :-), ale stejne by je Madla sprala obe. :-))
Jerson: no na tohle mam nekde peknou knizku. dam odkaz pokud te to bude zajimat tak tam je dost bojovnic( valecnic).
14.2.2008 15:02 - wraiths
uz to mam. Sarah Burtonové Podvodníci, hochštapleři a sedmilháři aneb pravdivé příběhy o nepravdách
14.2.2008 15:17 - Horacio
Jerson píše: "A že pokud by se běhal třeba dvojnásobný maraton (80 km) na čas, budou na v něm ženy i muži stejně dobří (i když celkově najdeš mnohem méně lidí závod vůbec dokončit) a nad 80 km by ženy vyhrávaly - muži by na ně ztráceli při libovolné úrovni výcviku."
Takový závody existujou a nevšim jsem si, že by vyhrávaly ženy :-)
Ve fantasy nebo jakymkoliv RPG si to každej může nastavit, jak chce, ale tvrzení, že ve skutečnosti jsou ženy schopné stejných atletických nebo bojových výkonů nebo mají stejnou sílu jako muži by chtělo podpořit nějakým důkazem :-) Já o ničem takovém nevím a tak nějak mi připadá, že to jednoduše neumožňuje jejich fyzická schránka.
14.2.2008 16:13 - Morrígain
Mno se silou je to pánové prostě ošemetné. Pravda, je něco jiného v plné zbroji mávat bastardem před sebou a pokoušet se dorazit tlupu skřetů, a něco jiného je s batoletem v náručí ověčená tažkami lézt do třetího patra. Všichni se shodneme na tom, že batole je těžší než takový pěkný naprosto typický jedenapůlručák. Nebudu se s vámi hádat, ano - ne ve všem se dají ženy s muži srovnávat. Souhlasila bych s názorem, že ženy mají mnohem větší výdrž (a také silný ochranitelský pud pokud jde o děti/raněné/roztomilá zviřátka/whatever... Ne nadarmo se říká že postavit se mezi matku a dítě je sebevražda!). Myslím že se taky umíme pro věc víc nadchnout, s větším zápalem...
Ale to je mimo boj a veškeré atletické soutěže nebo kontesty zaměřené na sílu. Skoro mi ta debata přijde bezpředmětná: v pravidlech se to stejně většinou neřeší,a v reálném životě? Jsou výjimky, už to padlo, ne?
to Pilgrim: Mno on se klidně může najít nějaký ten "lepší" bojovník než dotyčná zmiňovaná výjimka potvrzující pravidlo (jak jsi řekl), ale na ženskou chlap vždycky bude ztrácet body, neb ženské pohlaví umí být větší sviňa než leckterý chlap, a co se nedá rozštípnout mečem, jde vždycky jinak :D (nejen obrazně řečeno) Mluvím z vlastní zkušenosti: každá ženská má tyhle skilly vrozené, u některých se rozvíjí dříve, u některých později. A neříkejte, že nemluvím pravdu, tohle je bezesporu nejsilnější stránka nejen v RPG

Pro přispívání do diskuse se musíš přihlásit (zapomenuté heslo). Pokud účet nemáš, registrace trvá půl minuty a 5 kliknutí.

Alnag

Alek Lačev

Věk: 33 let
Bydliště: Praha
Ukončil aktivní hráčskou kariéru v roce 2014.

Hry, které jsem hrál: 13th Age, Advanced Dungeons & Dragons 2e; Čas pro hrdiny; D20 Modern; Dračí doupě 1.2 a 1.5; Dračí doupě plus; Dungeons & Dragons 3e; Dungeons & Dragons 3.5e; Dungeons &...více
Věděli jste, že...
Na d20.cz můžete mít svůj vlastní blog. Pokud chcete napsat o nečem, co alespoň vzdáleně souvisí s RPG, můžete k tomu využít našeho serveru. Tak proč chodit jinam? >> více <<
Jak se chovat v diskuzích
Přehled pravidel pro ty, kteří k životu pravidla potřebují. Pokud se umíte slušně chovat, číst to nemusíte. >> více <<
Formátování článků
Stručné shrnutí formátovacích značek zdejších článků, diskuzí, blogů a vůbec všeho. Základní životní nutnost. >> více <<
ČAS 0.094905138015747 secREMOTE_IP: 3.145.88.130