Tvorba postav

Andtom během diskuze o elfech ve Středozemi napsal v současné probíhající o stereotypech při tvorbě postav následující dva příspěvky:


andtom> Rytíř, Xeth: Přesně tak, existuje hranice, kdy je hraní nějaké postavy pro hru nerozdýchatelné a kdy ještě ne. Podstata je v tom, že ta hranice má být vzdálená co nejvíc to jen jde. Chce to ze strany DMa chtít. Samozřejmě je pro DMa mnohem pohodlnější bránit se pohnout vlastním zadkem a nijak se nesnažit připustit (vsadit do světa) nestereotypní postavu. Je přece tak pohodlné škatulkovat, zestádovat. Nepodat hráči ruku, nenechat ho hrát něco, co nutí DMa k námaze navíc, radši pohodlně odmítnout.



Edit: Pěkně odůvodněná individuální postava neboří koncept ras ani světa. Naopak, boří koncept černobílého zjednodušujícího vyznění hry a činí ji uvěřitelnější, zajímavější a lidštější (víte jak to myslím, nejde zde doslovně o rasu lidí, ale o ten jiný význam tohoto slova).



Myslím si, že tyto příspěvky by se měli zarámovat a nebo vytesat do kamenných desek! Každopádně si ale k tvorbě postav přidám i mých pár postřehů. K zamyšlení mě vedly hry TriStat a A Game of Thrones od Guadrians of Order, kde tuto problematiku představují.


Je sice nepochybně pravda, že Vypravěč bude hráči kecat do toho odkud postava pochází. Proto taky řada systému a i já speciálně tvorbu postavy provádím na základě diskuze s hráčem. Kde hráč bude mít dopředu připravený koncept, který mi přednese a obhájí si ho. Společně pak hledáme způsob jak takovou postavu a třeba i strašně neobvyklou zakomponujeme do daného světa, či herního prostředí. Samozřejmě že si nenechám zruinovat hru tím, že by hráč uprostřed družinky elfů chtěla hrát démona - babilitha. Proč by ale hráč nemohl hrát babilitha uprostřed skupiny ilithiiri během Korunních válek?

Tvorba postavy není trefování se mezi hranice představivosti DM. Hlavní slovo by měl vždycky mít hráč, DM jako takový se pak bude snažit koncept zařadit do svého světa. Navíc ještě lepší je připravovat družinku se vztahy naznačenými ještě před samotnou hrou - nemůže se pak stát, že družinka bude bandou individualistů, který si zásadně NEMŮŽOU vyjít vstříc. Tím zase ale nechci eliminovat individualisty v družince, nebo družinku individualit hledající stejný cíl (Raistlin v Dragonlance Chronicles a teď třeba jako zlatý příklad jest spojení skupiny Raistlin, Caramon, Sturm, Tika a Tas v Dragons of Dwarven Depths, kde každá postava sleduje svůj vlastní cíl, fungují jako družina, ale de fact jsou to jednotlivci).
DM má samozřejmě právo VETA při úplné blbosti. Je to přeci společná zábava ;)


1. Diskuze s Vypravěčem:


Ty i ostatní hráči by jsi měl začínat tvorbu postavy diskuzí s Vypravěčem. Vypravěč totiž hráčům může představit nastavení a prostředí kampaně.

Hra se, například, bude odehrávat ve Forogtten Realms, ovšem během Korunních válek, Vypravěč hráčům vysvětlí situaci v daném prostředí a jakým směrem by chtěl hru směrovat nebo kam zařadit, samotná volba je však na hráči, který do diskuze vstupuje.


2. Předběžná příprava postavy

Připravte si koncept, který vytvoří základ, či rámec postavy. Zatím nemusí být propracovaný úplně do detailu. Použijte nastavení hry tak jak vyplynulo z diskuze s Vypravěčem jako základ, a svoji postavu vytvořte na těchto základech. Ovšem stále je zde prostor, na diskuzi z Vypravěčem, který může propojit tvoji postavu s jinými a propojit s celkovou připravovanou zápletkou.


3. Statistická tvorba

Tu nemusím nijak vysvětlovat


4. Defekty postav

Ač s tím většina her přímo nepočítá defekty postav jsou hezkým zpestřením tvorby.


5. Konečné "pozadí"

Zde nastává čas postavu oživit. Na základním rámci a statistikách vypracujte kompletní životopis postavy, oživte ji specifickým hlasem, vyjadřováním či gesty. Dejte jí život!


A ještě přihodím případ společného tvoření postav společně s Vypravěčem:


Vypravěč: Hele, hra se bude odehrávat před pádem Myth Drannoru, bude to drsný. Měli by to být elfové či jiné rasy, ale tak max. 10 procent, nejlépe z Armády moci či umění. Čekejte spíše taktická dobrodružství.


Hráč A: OK já si vezmu bladesingera, bude to důstojník armády noc, nemá rád Starymy, byl bych rád kdyby můj strýček byl jeden z těch co šel s Josidiahem Starymem pro Čepel moci. Od té doby je nemusím, protože se strýček nevrátil.


Hráčka B: budu hrát půlčíci, bude to zástupce tady (hráče A), naopak je velký obdivovatel Josidiaha, a tím vzniká mezi námi rozpor. Vlastně Josidiaha až nábožně zbožňuji.


DM k hráči A: Dobře to není problém, ale navrhuji aby se ti líbila třeba Josidiahova sestřenka.


Hráč A: hmm to zní zajímavě. Můžu mít bílý pramen ve vlasech?


DM: Munchkinův průvodce sem netahej!


Hráčka C: já budu hrát tu sestřenku, ale víš co já jsme zlatá elfka z domu Starymů, já si přeci takového póvlu jako je ten měsíční elf (hráč A) ani nevšimnu.


DM: Ale Josidiah je napůl měsíční a napůl sluneční.


Hráčka C: Já ho mám ráda, ale tohle mu nikdy neodpustím!


DM> To není problém.


Hráčka C: pak soukromě l DM aby to Hráč A neslyšel: ale pokukuju po něm, jenže před matkou a bratrancem a hráčem A musím hrát tohle divadlo
Napsal: Dalcor
Autorská citace #81
19.3.2007 23:35 - thief
Dalcor: Myslím, že hráči by připravenou hru od improvizace jistě poznali. Ale je to v zásadě jedno. Mě se do pokusů s improvizací moc nechce, jak říká Alnag , je to riziko debaklu. Ten sice může přijít i tak, ale u improvizace je to podle mě častější. Pokud bude hráč chtít improvizovat, já ho určitě podpořím - v rámci pravidel mého světa.
Autorská citace #82
20.3.2007 08:13 - Dalcor
Jak by jí poznali? Myslíš že imrpovizace je horší než předpřirpavená hra? V čem? V čem jsou podle Tebe její nedostatky? A naopak...
Autorská citace #83
20.3.2007 08:43 - wraiths
Dalcor : uplne jednoduse to hraci poznaji. kdyz se zeptaji na 50jmen tak je urcite nevychrlis, kde jakej orzala co se vali u chramu se jmenuje. podle mne mate asi oba, jak ty i thief v necem pravdu. púroste asi bych si zahral u obou jak u super kreativniho Dalkora tak u extra puntickarskeho thiefa. ale asi nejlepsi by byl thiecor :-). DM co prijde na hru se spoustou desek a mapicek a kdyz se dostane do uzkych tak umi zaimprovizovat a nevadimu ze hraci chteji jit touhle cestou a ne tou co jsem pripravil. proste bestyaci je mohou napadnout jinde.
Autorská citace #84
20.3.2007 08:53 - Dalcor
Hmm zajímalo by mě - Thiefe ty si zapisuješ 50 jmen. BTW jména zrovna vědět nepotřebuji, od toho mám na stole kalendář a v počítači EBONa...
Autorská citace #85
20.3.2007 09:50 - Alnag
Teda zrovna u jmen mi improvizace nikdy moc nešela. Ty mám připravený...(Ale to nepočítám :-))
Autorská citace #86
20.3.2007 09:58 - wraiths
Dalcor: no vzdyt to rikam ze jsi uzasne vynalezavy ;-), to ti nikdo nebere. ale asi by me velice rosemalo kdyby se mesto jmenovalo Pondeli,Vasil( to jako k tomu kalendari, nevim teda jaky mas na stole) a potom viz Ebon treba v FR nejaka vesnice co ti to rovnou hodi :-) a za tejden by se jmenovala jinak :-)). prece jen dle mne musis mit alespon okoli pripravene.
Autorská citace #87
20.3.2007 10:36 - andtom
Vysoká míra účasti hráču (takřečeno klíčová), na vytváření příběhu je dle mého jedna z nejcennějších deviz pen&paper RPG proti knížce, filmu nebo skriptované počítačové RPG hře (to všechno má zas své jiné unikátní výhody). Z mého pohledu je tedy škoda na této výhodě nestavět, protože v knížce, filmu a počítačové hře se prostě nenajde.
Jak bylo dolů popsáno zevlování hráčských postav někde v obchodě u piva, tak improvizace přece není o tom, že situace se otočí - tj. když u railroadu obrazně řečeno se založenýma rukama hráči čekají, jaké pečené holuby (příběh) jim přiletí do úst, tak v případě improvizace si takto založí ruce DM a čeká jak tvrdé Y, co se bude ze strany hráčů dít a když se nic neděje, tak je úplně bezradný. DM je v případě improvizace aktivní (a jak!!), kontroluje přece všechno dění a události mimo postavy. Když postavy zevlují, tak svět kolem nich si žije svým životem. Jestli budou pít dál, tak se opijí, přijde závěrečná, budou vyhozené do příkopu tam je někdo pomočí, okrade ... nebo se majiteli budou už dřív nelíbit, jak jen očumují a nic nekupují nebo budou svědkem událostí jiných NPC (třeba hádka, přátelský rozvovor, ...), může začít hořet no prostě cokoliv, co DMovi slina na jazyk přinese. Postavy jsou v improvizaci vtaženy do dění herního světa obdobně jako v přípravě, akorát se tak neděje připraveným způsobem, ale improvizovaně a výsledný příběh klíčovým způsobem závisí na rozhodnutích postav.
Alnag: Ten risk i mně stojí za to.
Autorská citace #88
20.3.2007 12:23 - wraiths
andtom:ano treba je hostinsky vyhodi, ale to uz znamena si hostinskeho musi pripravit co kdyz do stejne hospody prijdou znovu. tak by mel byt podobny hostinsky...neb se mylim. samozrejme ze nemu, moze umrit, nekdo ho zabit atd. ale co kdyz tam je...zapomenes jak vypada, bude hrac s vetsi pameti a zepta se jak vypada. co mu povis....? me osobne by to teda dost otravilo...
Autorská citace #89
20.3.2007 12:39 - Alnag
Wraiths - myslím, že tu dochází k záměně pojmů. Improvizace neznamená, že když sis jednou udělal hostinského, tak na něj v okamžiku skončení scény zapomeneš. To je čistě a jen o tom, že pokud pro tu situaci nemáš v danou chvíli podklady, tak si ji vymyslíš. Pokud se už postavy hospodě dřív ochomýtaly tak už sis udělal poznámku. Improvizující DMové si často dělají poznámky o tom, co se událo. Rozdíl je v tom, že si je třeba dělají až po hře, zatímco připravující se DM si je dělá před hrou.
Autorská citace #90
20.3.2007 12:53 - andtom
wraiths: Co se ve hře objeví, to si zapamatuji, případně v nutnosti zapíši (klasicky jména). K čemu mi je podrobný sheet o epizodním hostinském, když obyčejně pouze povídá a (když vůbec) použije pár komunikačních nebo všímavých skillů (něco mu přiřadím z volné ruky v případě nějakého opposed skill checku, když ho tedy opravdu potřebuji házet). Podle Tebe jestli tomu rozumím dobře, tak máš každou NPC asi podrobně zpracovanou, protože kdyby došlo dejme tomu na hospodskou rvačku a nemáš předem připraveno, s čím a jak obratně si hospodský bude bránit svůj majetek, tak asi bude stát jako solný sloup a nechá si demolovat hospu - no to pochybuji.
Připravuješ také odpovědi hostinského na všechny otázky, které si myslíš že se postavy mohou zeptat? Co když se (jak jinak) postavy zeptají na něco jiného, hostinský pak zarytě mlčí a kouká do země? Myslím, že určitě ne. Nebo dáváš postavám předpřipravené otázky jako v PC hře? Také myslím že ne. A neotravuje Tě si pamatovat, co hostinský na co odpověděl? Též myslím, že ne.
Autorská citace #91
20.3.2007 13:50 - Jerson
Dřív jsem si ke he všechno připravoval. Později jsem ve hře téměř všecno improvizoval a zapisoval dodatečně. Teď jsem zjistil, že improvizovat po určité přípravě je asi nejlepší řešení, co se zábavnosti hry týká.
Kromě toho zjišťuju (zajisté "objevně"), že je několik různých typů podstatných herních informací a u něktefých je příprava nutná, u některých vhodná, u dalších dobrá ve spolupráci s hráči a u posledních je nejlepší improvizace. A snažím se odhalit, která informace patří do které skupiny.
Třeba jména nebo data (jako datum) různých událostí je dobré znát předem, stejně jako reálie světa, kterých se chci držet, a z nich vyplývající skutečnosti. Naopak události té které scény je mnohem lepší improvizovat, a zápletku navrhnout s ohledem na přání hráčů a poté improvizovat. Do toho ještě vstupuje faktor zvaný "hráči", protože každý je jiný.
Jak správně řekl Alnag, někteří sami vedou hry a jiní nikoliv - i když mám zkušenst, že ti co vedou hry chtějí spíše znát přesná pravidla než se podílet na příběhu. I když moje zkušensti se týkají lidí do nějakých dvaceti let, převážně. A pomíjím Alnaga samotného (a další) ... no prostě hráči jsou velký důležitý prvek.
Autorská citace #92
20.3.2007 14:27 - wraiths
andtom : ne to ne, to by asi ani neslo predpripravit si vsechny otazky a odpovedi. ale pripravit si nejakou malou linii ano. treba pokud budou se chovta tak a tak. ne primy popis. proste bojovny hraci..chova se nastvane, zavola straz atd. a pak maly popis. aby treba pokud ho postavy nezabiji pouziji znovu a vim o koho se jedna. chtel jsme jen rici ze je docela peklo kdyz se nekdo vrati do hostince a tam je ten samy hostinsky a pokazdy vypada jinak. Alnag : vim ze si to nekdo po hre pise ale zas snam spoustu lidi co zapome. tak treba u nas( a to davam vzdy k lepsimu) DM nam uz dal tri postavy se jmenem Xesar, jednou to byl carodej , jednou vodnik a jednou myslim nejaky typ u hradeb. a na otazku zdali to je nejaka shoda jmen ci jestli to neni ten samej typ odpovedel ze je to blbost ze tohle jmeno ma teprv ted vymysleny. :-)) jerson:Teď jsem zjistil, že improvizovat po určité přípravě je asi nejlepší řešení, co se zábavnosti hry týká. a tohle jsem prave nejak myslel. udelat si linii a pak to nechat na hracich. pak treba malinko stouchnout. ale vse dulezity si zapisovat( nebo drzet v pameti), pro pripadnou konfrontaci. aby treba nebylo DMovi divny ze si nechtej postavy uthnout jabko z toho stromu na kterym byl obesenec, nebo proc vytahujou svecenou vodu a kropej kneze( kteryho nechal 3krat umrit) kterej otevira svatostanek a tak:-). tohle se stava pokud se hrajou dlouhy tazeni.
priznam ze zas bych byl v soku kdyby DM odpovedel na otazku: jak vypada ta mistnost?"...." jako B12 v druhem patre". a nebo mi pak 20 minut cetl z papiru co rikal opilec v rozdrbany halene.
Autorská citace #93
20.3.2007 14:27 - Alnag
Andtom: Proč tak zostra na chudáka wraithse?
Třeba se nestydím říct, že u mně je improvizace svým způsobem dána i takovou jako leností, resp. mne nějak neblaží představa, že bych dělal něco, co bych pak vůbec nevyužil. Proto se mi svého času líbila příručka Enemies and Allies (a další s hotovými ostatovanými NPCčky poměrně univerzálního využití), protože když došlo na staty, tak stačilo zalistovat a bylo to. Přišlo mi, že je pro mně důležitější se soustředit na jiné věci než ostatovaná NPCčka a podobně.
Hodně času jsem ale trávil třeba hledáním map nebo obrázků, protože jsem v nich viděl víc než jednou využití. Kromě aktuálního ohromování hráčů při hře totiž třeba obrázky ve mně vyvolávají nějaké dojmy, letmé nápady a prchavé imprese, které se pak třeba někdy vrátí při hře.
Ale samozřejmě nevstupuji do hry s přípravou ve stylu nepopsané desky. Třeba jak píše Jerson o vytvořené nějakých světových reálií, tak jsem strávil hodně času koncipováním Creetu, což si ostatně v příslušné sekci (Články - Světy - Creet) můžete prohlédnout sami. Takže v tomhle ohledu je moje příprava třeba velká.
Ale samotné dobrodružství rád nechávám plynout podle nálady, kterou cítím, podle svého nejlepšího odhadu toho, jak se věci mají. Myslím si, že pravda je jako vždycky tak někde mezi a není možné jasně a jednoznačně říct, co je dobře a co špatně. Prostě když vaši hráči odcházeji ze hry spokojení, když vám píší, že se těší na další hru a nebo vyzvídají kdy bude, děláte to dobře bez ohledu na konkrétní přístup. :-)
Autorská citace #94
20.3.2007 14:32 - wraiths
Alnag : v pohode...:-) ja si to zas tak neberu. to Dalkor je nekdy vice jedovaty. :-))
Autorská citace #95
20.3.2007 14:34 - Dalcor
Wraith - no promiň, tak to zase né, já neříkám že nemám přirpavené prostředí. Že bych improvizoval tak že by se vesnice jmenovala každý týden jinak... to snad ne!
Je to tak - prostředí je samozřejmě připravené - viz třeba na Annun.sk stažitelné dobrodružství mou rukou sepsané... Já hru měsíc až dva v halvě nechávám formovat. pak si připravím rpsotředí hry. Co se kde bdue hrát, co tam můžu očekávat za postravy a dávám si pozor aby komunita fungovala. To stále ještě nemusím mít na papíře. Třeba příprava na engel zabere stránku papíru! Jména, stručný popsi psotav a časová posloupnost. stačí. jiné dorbrodružství, nebo třeba část tažení nemám přirpvené vůbec - vím že hráči jsou v Cormanthoru a to mi ke štěstí stačí...
Autorská citace #96
20.3.2007 14:41 - Jerson
Alnagu, abych tak řekl ... svět zpracovaný tak jako Creet poskytuje pro improvizace docela jasné mantinely, ve kterých se můžeš směle pohybovat ty i hráči. A námaha vložená do tvorby světa plus následná improvizace je adekvátní námaze vynaložené na přípravu jednotlivých dobrodružství.
Neznám nikoho, kdo by dokázal vést dlouhodobější hru v nějakém uvěřitelném (a vnitřně konzistentním) světě bez přípravy, aniž by se mu hra rozpadla nebo stala nezáživnou.
A přiznám se, že svojí hru na RPG sraz nezvládnu odimprovizovat, ale ještě me pořádně nenapadlo, o co tam vlastně půjde, takže si budu muset připravit zápletku a pak nechat hrát hráče a využívat jejich nápady k dalšímu směřování.
Autorská citace #97
20.3.2007 15:02 - wraiths
no ono to vlastne jde jak rika Jerson necha hrat hrace a bude si zapisovat co vidi a co jim rekne. takhle si treba muze nekdo stvorit cely svet.
dalkor: vsak ja to hnal do extremu.snad jsi pochopil muj zert. mesic neco udrzis jiste v pameti,to asi kazdy. ale vem si vsetecnyho hrace co s kazdym keca a chce znat jeho jmeno. jmeno ty babky jak tady rikaj tomu potoku atd.to pak vyplacas 50jmen hned. prece jen pak se jinak hraje... "jdu se schovat k ty korenarce Batty,co jsme od ni koupil tu mast. ta me jiste schova. prece jen jsme ji lichotil" a podobne. mam to rad kdyz je to barvity. vim tezky takovyho vsetecku uspokojit...to by musil mit DM vsechny lidi pojmenovany. :-))
Autorská citace #98
20.3.2007 15:14 - Jerson
Na jména lze - zvláště ve fantasy - vyzrát docela jednoduše. Když totiž lze magií působit na člověka, ale potřebuješ znát jeho jméno, tak se lidí obecně vbudou představovat spíše méně a až po chvíli hovoru, ne každý kolemjdoucí. Je to nouzovka, ale dobře se pak hraje, zvlášť když se družina pokaždé ptá "Jak se jmenujete?" - "Proč?" - "Abych to věděl." :-)
Autorská citace #99
20.3.2007 15:22 - Dalcor
o rpavda je že se vyhýbám takovému tomu "Dobrý den jemnuji Michal Natočpípu a dneska jsem vaším číšníkem, jak vám mohu pomoci?" - přidejte k tomu obrázek Z DM Guide kde nenalávají Half Orkům nebo komu...
20.3.2007 15:25 - Alnag
Dalcor: Ale to by náhodou mohla být dost dobrá scéna... úplně živě si to představuju. :-))

Pro přispívání do diskuse se musíš přihlásit (zapomenuté heslo). Pokud účet nemáš, registrace trvá půl minuty a 5 kliknutí.

Dalcor

Jméno: Dalibor Zeman
Narozen: duben, 1978
Bydliště: Praha
Zaměstnání: ČSA a poradce FANTOM Printu
Rodinný stav: zasnoubený, od 15.3. 2008 ženatý
Oblíbené jídlo: MASOOOOOO
Oblíbený sport: hokej a fotbal
Oblíbený film: Star Dust, Star Wars
Oblíbený seriál: Četa v akci, Battlestar Galactica
Oblíbe...více
Věděli jste, že...
Na d20.cz můžete mít svůj vlastní blog. Pokud chcete napsat o nečem, co alespoň vzdáleně souvisí s RPG, můžete k tomu využít našeho serveru. Tak proč chodit jinam? >> více <<
Jak se chovat v diskuzích
Přehled pravidel pro ty, kteří k životu pravidla potřebují. Pokud se umíte slušně chovat, číst to nemusíte. >> více <<
Formátování článků
Stručné shrnutí formátovacích značek zdejších článků, diskuzí, blogů a vůbec všeho. Základní životní nutnost. >> více <<
ČAS 0.097569942474365 secREMOTE_IP: 18.223.160.61