Tvorba postav

Andtom během diskuze o elfech ve Středozemi napsal v současné probíhající o stereotypech při tvorbě postav následující dva příspěvky:


andtom> Rytíř, Xeth: Přesně tak, existuje hranice, kdy je hraní nějaké postavy pro hru nerozdýchatelné a kdy ještě ne. Podstata je v tom, že ta hranice má být vzdálená co nejvíc to jen jde. Chce to ze strany DMa chtít. Samozřejmě je pro DMa mnohem pohodlnější bránit se pohnout vlastním zadkem a nijak se nesnažit připustit (vsadit do světa) nestereotypní postavu. Je přece tak pohodlné škatulkovat, zestádovat. Nepodat hráči ruku, nenechat ho hrát něco, co nutí DMa k námaze navíc, radši pohodlně odmítnout.



Edit: Pěkně odůvodněná individuální postava neboří koncept ras ani světa. Naopak, boří koncept černobílého zjednodušujícího vyznění hry a činí ji uvěřitelnější, zajímavější a lidštější (víte jak to myslím, nejde zde doslovně o rasu lidí, ale o ten jiný význam tohoto slova).



Myslím si, že tyto příspěvky by se měli zarámovat a nebo vytesat do kamenných desek! Každopádně si ale k tvorbě postav přidám i mých pár postřehů. K zamyšlení mě vedly hry TriStat a A Game of Thrones od Guadrians of Order, kde tuto problematiku představují.


Je sice nepochybně pravda, že Vypravěč bude hráči kecat do toho odkud postava pochází. Proto taky řada systému a i já speciálně tvorbu postavy provádím na základě diskuze s hráčem. Kde hráč bude mít dopředu připravený koncept, který mi přednese a obhájí si ho. Společně pak hledáme způsob jak takovou postavu a třeba i strašně neobvyklou zakomponujeme do daného světa, či herního prostředí. Samozřejmě že si nenechám zruinovat hru tím, že by hráč uprostřed družinky elfů chtěla hrát démona - babilitha. Proč by ale hráč nemohl hrát babilitha uprostřed skupiny ilithiiri během Korunních válek?

Tvorba postavy není trefování se mezi hranice představivosti DM. Hlavní slovo by měl vždycky mít hráč, DM jako takový se pak bude snažit koncept zařadit do svého světa. Navíc ještě lepší je připravovat družinku se vztahy naznačenými ještě před samotnou hrou - nemůže se pak stát, že družinka bude bandou individualistů, který si zásadně NEMŮŽOU vyjít vstříc. Tím zase ale nechci eliminovat individualisty v družince, nebo družinku individualit hledající stejný cíl (Raistlin v Dragonlance Chronicles a teď třeba jako zlatý příklad jest spojení skupiny Raistlin, Caramon, Sturm, Tika a Tas v Dragons of Dwarven Depths, kde každá postava sleduje svůj vlastní cíl, fungují jako družina, ale de fact jsou to jednotlivci).
DM má samozřejmě právo VETA při úplné blbosti. Je to přeci společná zábava ;)


1. Diskuze s Vypravěčem:


Ty i ostatní hráči by jsi měl začínat tvorbu postavy diskuzí s Vypravěčem. Vypravěč totiž hráčům může představit nastavení a prostředí kampaně.

Hra se, například, bude odehrávat ve Forogtten Realms, ovšem během Korunních válek, Vypravěč hráčům vysvětlí situaci v daném prostředí a jakým směrem by chtěl hru směrovat nebo kam zařadit, samotná volba je však na hráči, který do diskuze vstupuje.


2. Předběžná příprava postavy

Připravte si koncept, který vytvoří základ, či rámec postavy. Zatím nemusí být propracovaný úplně do detailu. Použijte nastavení hry tak jak vyplynulo z diskuze s Vypravěčem jako základ, a svoji postavu vytvořte na těchto základech. Ovšem stále je zde prostor, na diskuzi z Vypravěčem, který může propojit tvoji postavu s jinými a propojit s celkovou připravovanou zápletkou.


3. Statistická tvorba

Tu nemusím nijak vysvětlovat


4. Defekty postav

Ač s tím většina her přímo nepočítá defekty postav jsou hezkým zpestřením tvorby.


5. Konečné "pozadí"

Zde nastává čas postavu oživit. Na základním rámci a statistikách vypracujte kompletní životopis postavy, oživte ji specifickým hlasem, vyjadřováním či gesty. Dejte jí život!


A ještě přihodím případ společného tvoření postav společně s Vypravěčem:


Vypravěč: Hele, hra se bude odehrávat před pádem Myth Drannoru, bude to drsný. Měli by to být elfové či jiné rasy, ale tak max. 10 procent, nejlépe z Armády moci či umění. Čekejte spíše taktická dobrodružství.


Hráč A: OK já si vezmu bladesingera, bude to důstojník armády noc, nemá rád Starymy, byl bych rád kdyby můj strýček byl jeden z těch co šel s Josidiahem Starymem pro Čepel moci. Od té doby je nemusím, protože se strýček nevrátil.


Hráčka B: budu hrát půlčíci, bude to zástupce tady (hráče A), naopak je velký obdivovatel Josidiaha, a tím vzniká mezi námi rozpor. Vlastně Josidiaha až nábožně zbožňuji.


DM k hráči A: Dobře to není problém, ale navrhuji aby se ti líbila třeba Josidiahova sestřenka.


Hráč A: hmm to zní zajímavě. Můžu mít bílý pramen ve vlasech?


DM: Munchkinův průvodce sem netahej!


Hráčka C: já budu hrát tu sestřenku, ale víš co já jsme zlatá elfka z domu Starymů, já si přeci takového póvlu jako je ten měsíční elf (hráč A) ani nevšimnu.


DM: Ale Josidiah je napůl měsíční a napůl sluneční.


Hráčka C: Já ho mám ráda, ale tohle mu nikdy neodpustím!


DM> To není problém.


Hráčka C: pak soukromě l DM aby to Hráč A neslyšel: ale pokukuju po něm, jenže před matkou a bratrancem a hráčem A musím hrát tohle divadlo
Napsal: Dalcor
Autorská citace #1
13.3.2007 14:40 - Alnag
Reklamní vsuvka: Doporučuji k tématu omrknout kapitolu Tvorba hry (a event. následující), v nové verzi Creet: O Fortuna. Viz zde: Creet: O Fortuna, PDF. Konec reklamní vsuvky.
Autorská citace #2
13.3.2007 16:35 - Dalcor
Xeth napsal: Je myslím celkem bez problémů do světa zařadit neco co DM přdtím ve světě neměl, pokud mu to tam nepřekáží. Ale pokud mu to tam vyloženě vadí, je to hráč, kdo musí ustoupit.
To je zmiňované právo VETA. Oba dva musí dojít rozumného kompromisu. Co tě více bude bavit - postavu kterou chce Vypravěč, nebo postavu kterou chceš ty?
S Bebilithem - nastává obecná logika... hráč by si bebilitha mezi elfy musel obhájit. Obhajoba stylu já chcia chci a chci ... neobstojí. Samozřejmě jde o to jaké je nastavené prostředí. A to je určující an začátku. Bude li družina hrát za elfy patřící k Elven Court nebude tam bebilith, prostě to nejde kvůli prsotředí a okolí - tedy na zákaldě designu v bodu jedna kdy DM říká hráči jaké prostředí a pozadí hry. Bude li hrát za Vyshantaarské císařství, tak proč ne! (teď si nejsem jistej co je devil a co je fiend, budu pro tento případ brát bebilitha za fienda). Vyshantar válčí s Ilythiiry - bude tedy mít opak démonů co mají Ilithiiri (budoucí drowové), ale klidně i stejného. jde o to ale aby odpor ostatních nebyl proti tomu. A nakonec mezi Ilithiiri Bebilith je bezproblémů protože v té době jim Lloth napomoc poslala Wendonaie. Takže jde o prostředí a pozadí hry viz bod I.
Wraith - nepovolím jakémukoliv typovi SPECIALITY ELVEN PRIEST DHAEROWATHILA a už jsem ti asi 8x říkal proč takže se nebudu opakovat. Ale dojdeme nějakého společného konceptu a kompromisu, on prostě nemůže být Dhaerowathila, ale proč by nemohl mít výhody v boji proti drovům. Lloth má mnoho protivníků i mezi ostatními pantheony, že?
Thief - Drizzta na povrchu nezachránil hned Bruenor ale až později. Dále nikde není řečeno že může žít na povrchu být dobrý a sloužit jen Eilistraee. Jseš moc Lloth/Menzoberranzan centrický ;) Otázka - když celou populaci drowích dětí začne vychovávat svirfneblini, budou ti drowové dále zlí? Není to "zlé" na nich výchova? Nebo spíše opačné pojetí principů? jo jo ať žije Wendonai the Seducer.
Thief napsal: Ajaj. tak tady vidím asi nezávažnější rozpor. Hlavní slovo by měl mít DM. Když ho má hráč, stává se jakýmsi neoficiálním DM, který si s ničím nedává námahu, jenom kritizuje a požaduje. Hráč může namítat a podávat připomínky a návrhy. Ale rozhodnutí je na DM. A když se to hráči nelíbí, no tak musí najít jiného DM. DM bude stěží měnit svůj styl aby vyhověl hráči. To by ho nebavilo a sekl by s tím. To je taky důvod proč je tak málo DM.
Tohle je IMHO totální blbost. Pošlel nejlepšího kamaráda pryč protože on chce hrát něco jako drizzta? Jeto o kompromisu, ale důležité je přání hráčovo. Pokud se bude bavit on bude se bavit DM. Je to jako ve službách. DM prodává služby které postavy nakupují. DM se tedy musí starat o své hráče! Ne naopak. Když se baví hráči baví se Vypravěč! Ovšem zase vše je dáno tím obecným pohovorem v bodě jedna a v bdoě 2 a 3 - tedy domluva domluva a zase domluva!
Autorská citace #3
13.3.2007 17:17 - Xeth
Dalcor: Teď envím, jestli se mnou souhlasíš nebo ne. :)
Bude li družina hrát za elfy patřící k Elven Court nebude tam bebilith, prostě to nejde kvůli prsotředí a okolí - tedy na zákaldě designu v bodu jedna kdy DM říká hráči jaké prostředí a pozadí hry.
To je myslím přesně ten případ, kdy by DMovi (tobě) vadilo, že si chce hráč vzít bebilitha. A ustoupit musí hráč.
Autorská citace #4
13.3.2007 17:23 - Xeth
Dalcor2thief: Myslím si, že drowská povaha je z obrovské části daná výchovou a prostředím, kde vyrustá (drowská společnost). Jednoznačně. Jinak by drow nebyl jiný než třeba člověk (nicméně i lidé jsou zlí, i lidmi vychovaný drow by mohl být).
Autorská citace #5
13.3.2007 17:29 - Dalcor
Ano, máš pravdu. Všimni si ale že již od prvotního příspěvku tvrdím že DM má právo VETA v případě přiliš velké blbosti. V daném prostředí bebilitha nejde. Bylo by to jako být židem s páskou na rukávu na přísaze SS-Totenkopf! Jsme pořád v bodu jedna - diskuze s DM a představování hry: V našem případě se ale mohou dohodnout že postavy nebudou hrát za elfy z Elfího dvora, jak navrhl Vypravěč, ale pokud si hráč přeje hrát takovou "postavu" budou hrát třeba za Vyshantaarské císařství... Tedy dojdou toho prokalmovaného kompromisu. Rozumíme si?
Budu se opakovat ale pokusím se to shrnout. Hlavním rozhdoujícím prvkem v přípravě postavy je samotný hráč, jehož tužbám se DM snaží přizpůsobit a heldají společný kompromis. Postavení Vypravěče a hráče je rovnoměrné, případně více na straně hráče, z důvodu "hratelnosti" jeho postavy. (jak jsem řekl hráč chce hrát svoji postavu, ne Vypravěčovu představu). Přesto vypravěč má právo Vetovat očividné blbosti.
Chvoejme se logicky a neslovíčkařme. je ajsné že totální hovadiny (jako 3D psotava ve 2D světě Jersone ;) nejdou tak mu je nemůžeš povolit hrát, ne?
Autorská citace #6
13.3.2007 17:30 - Dalcor
Ad drovoé - to jsem chtěl přesně říct. Vždyť vzpomeňme Drizztovo zamyšlení: "Rodí se drowí děti zlé?"
Autorská citace #7
13.3.2007 17:31 - andtom
Dalcor: Naprostý souhlas, DM obsluhuje hráče a ne opačně. Alnag mně teď doufám pochválí, koho si vezmu na pomoc ;) Robin D. Laws v DMG II. dává DMům mimo jiné tuto zásadní radu: "Don't fight your players' desires - satisfy them." Ano, priorita je vyhovět hráči a jen v nevyhnutném případě ho omezit.
Autorská citace #8
13.3.2007 17:37 - Dalcor
Guardians of Order, Role-Playing Game Manifesto:
...
The Game master always works with, not againt, the players
The Game that is not fun is no longer a game - It's a Chore.
...
a pár dalších mouder
Autorská citace #9
13.3.2007 18:04 - Xeth
Dalcor: Rozumíme. jen jsem předtím byl asi zmatený. :)
Já osobně razím teorii, že by DM měl povolit hráči cokoliv co neboří jeho představu o světě. Čili jde o naprostou volnost až po hranice, které má přesně DM dané. Namísto dohadování se o kompromisu upozorním hráče na možné důsledky jeho výběru (např. bebilith mezi elfy).
andtom: Nějak z toho začínám mít pocit, že DM má bavit hráče. To je podle mne špatně. Všichni tu hru hrají společně a bavit by se měli IMHO všichni.
Autorská citace #10
13.3.2007 18:58 - andtom
Xeth: Ehm, a k čemu je takový DM, který se nebaví, jakmile má bavit hráče?? ;)
Zábava mnohem častěji a pro mnohem více lidí u stolu vyletí vzhůru komínem proto, že to stojí na tom, zda se představa hráče trefí do představy DMa. Ale takový DM se baví, to je jasné, o tento typ DMa strach mít nemusíme, že by se nebavil, o něj fakt ne, hráči scvaknou podpatky a je vymalováno, jen se nesmí moc dívat do nakyslých tváří hráčů :)
EDIT: Alnag: Moc dobrá reklamní vsuvka, to sedí, hezky napsáno o vedení hry.
Autorská citace #11
13.3.2007 20:04 - thief
Dalcor: Dobře. Nechci tu debatu dál hrotit. Oba jsme vyjádřili svoje názory a já s tebou prostě nesouhlasím. Konec a puntik. Ale povím ti, že musíš být ohromně trpělivý a benevolentní DM. U tebe bych si rád zahrál. Jen nevím jestli by ti neodešli nervy. :-))
Autorská citace #12
13.3.2007 20:11 - thief
andtom: Ani s tebou nesouhlasím ani v nejmenším. Na rozdíl od Dalcora bych s tebou ale asi nechtěl ani hrát. Bál bych se že to bude strašnej guláš a ty jako DM tam budeš mít beznadějně poslední slovo. Nebavilo by mě být ve světě, kde žádná rasa nemá svoje charakteristické rysy a tak všechny rasy splývají v jednoho univerzálního OBYVATELE. Nezlob se, ale přílišná svoboda názorů se jinak nazývá CHAOS. Prostě se neshodneme. Nic víc nic míň.
Autorská citace #13
13.3.2007 20:25 - Xeth
andtom: Pořád nějak nerozumím tomu co myslíš tím trefováním se do představ DMa (kromě testování jeho hranic schválení). Připadá mi to jako bys mluvil o DMovi, který tajně přidělí hráčům postavy a hráči mají za úkol uhodnout co pro ně vymyslel. Můžeš to nějak rozvést ? Nemám asi moc představu jak to myslíš a připadá mi to spíš jako hesla na demonstraci. Prostě z toho mám takový dojem. :)
Autorská citace #14
13.3.2007 21:15 - Dalcor
Thief: 3 roky veřejného hraní tě naučí... le ne nejsembenevolentnní DM, jen raději používám mozek než pravidla
Autorská citace #15
13.3.2007 21:39 - Rytíř
Sem rád, že se nakonec úplně všichni shodneme na tom, že postava nemůže bez DMa vzniknout. :)) Povahu světa i hry vybírají všichni hráči, to je jasný, ale on to je, kdo udává konkrétní rozměr, spád a formu hry, ať už si to přeje nebo ne. Na něm leží větší díl práce se světem, hráči reagují ve valné většině na něj, na jeho nápady (mluvím o standardní hře dnd). To že jeho hlavní úlohou je bavit hráče, o tom není taky sporu, i když to zní drsně :))
Ale neznamená to, že vyslyší každý vrtoch hráče - nemyslím si Andtome, že si hru představuješ takhle... protože to by samo nefungovalo, nikoho nebaví, když může všechno. A platí to i o tvorbě postavy, ne jen přímo ve hře. Teprve když se musíš něčemu přizpůsobit - jiným postavám, světu kde hraješ - tak stojíš před výzvou, jejíž překonání tě uspokojí.
Je jasné, že každý DM má jinde hranici toho, co považuje za neslučitelné s jeho světem, stejně jako má každý hráč jiný nárok na jeho pružnost a přestavivost. Svý hráče znam a vim, že nemam problém s jejch nápady, že je dokážu v podstatě bez velkýho omezení uvést v život. Kdybych hrál s někým jiným, jistě bych se pokusil o něco podobnýho.. a třeba by se mi ty moje současný hranice posunuly :)
Autorská citace #16
14.3.2007 06:09 - andtom
Thief: Rasa má své charakteristické rysy, nevím, kde jsi vzal, že u mně nemá. Ale příslušníci jiných ras nejsou klony a můžou se lišit od průměrných rysů. Nechci brát iluze, ale je to horší než bys myslel. Ten mor co Ti tak vadí prorůstá samými základy D&D, když je hned na straně 11 PHB hráč povzbuzován v podkapitole Chhosing a race k tomuto: "Remember, however, that these desctiptions apply only to the majority of each race's members. In each race, some individuals diverge from the norm, and your character could be one of these. Don't let a description of a race keep you from detailing your character as you like." To je přesně to, o čem mluvím.
Xeth: Spojení trefování se do představ DMa, co Tě tak irituje, jsem si vypůjčil od jistého Xetha (12.3.2007 11:11, diskuze k: Rasy: Elfové): Jde jenom o to jak moc se ona představa hráče trefí do představy DMa. Pokud se shodnou (nebo udělají pár kompromisů), je vše v pořádku. Pokud ne, nejspíš by hráč neměl onu rasu hrát. Jak je to takto napsáno, tak to nápadně připomíná pointu hry "Myslím si číslo".
Autorská citace #17
14.3.2007 09:02 - Xeth
andtom: Ale kdepak, neirituje, prostě jsem tomu nerozumněl. Jen mi zkrátka připadalo, že za tím nic není. To že tím nic moc nemyslíš, že jsi převzal něco, co jsi špatně pochopil (nejspíš jsem to tak špatně napsal) to vysvětluje. :) Nicméně, když si to vezmeš v kontextu všeho, co jsme tu (a ve zmiňované diskuzi) napsali, tak by mělo být jasné, jak to bylo myšleno. Dík za vysvětlení.
Autorská citace #18
14.3.2007 09:30 - wraiths
thief : a to on zas Dalkor tak benevolentni neni ;-)...vir ma debata o Dhaerowathilovi. a s tebou primo souhlasim ze hrat s andtomem by asi bylo peklo to by jsi mohl potkat andela s rohama. draka co te topi v tuni a vodnika co na tebe plivne ohen( a nemyslim nejake metamorfozy a ojedinela prekvapka pro zlobive hrace)
Dalcorvzdyt ty mi to ani nenechas obhajit...nikdy jsme nemel moznost... jinak ja te s tim jen zlobim. protoze se mi nelibi,ze na jednu starnu hlasas volnost...elf-"Mcgajvr" a pak zakazes striktne jednu vyjimku. a dovolil by jsi to jen me nikomu jinemu ;-).... tak jako je Dzizzt jedinej tak i ja bych byl osobity. ne dost, nebudu te provokovat....nechci za kazdou cenu aby ti ruply nervy.
btw thief i s tebou bych si rad nekdy zahral. vidim ze ty jsi ma "krevni skupina" :-)) myslim ze by nas asi Dalkor zabil oba a najednou... a nemyslim postavy :-))
Autorská citace #19
14.3.2007 09:38 - wraiths
dalcor3 roky veřejného hraní tě naučí... le ne nejsembenevolentnní DM, jen raději používám mozek než pravidla no to jsem si vsiml ze nejsi benevoletni... ale kdyz radej pouzivas "sedivou kuru mozkovou" tak po dobrem bacgroundu by to urcite slo. ale Dalkor a Vodafon rika NE. Ale Dalkore se nezlob vim ze jsi mi to rikal 3krat( ne 8krat jak rikas ty) ze to nejde. ale to takovy maly vrtoch ;-)
Autorská citace #20
14.3.2007 10:24 - Dalcor
Já nevím jak to mám vysvětlit - dhaerowathila může být jenom elf. Je to řád zvláštních kněží shevarashových což je elfí bůh. VE FR to prostě tak funguje takže to je neobhajitelné. Myslíš že by se mamlůk mohl stát johanitou? PRostě to nejde vzhledme k nastavení světa dle bodu 1. Budu se snažit s hráčem najít kompromis, nebude dhaerowathilou, protože jejich dovednosti jsou grantovány shevarashem, ale proti Lloth je tolik bohů, že podobné vlastnsoti může té postavě grantovat někdo jiný...
A dále. Myslíš že andělé nemůžou mít rohy? Přečti si bibli chlapče ;)
Jak jsem řekl DM má právo eliminovat blbosti...

Pro přispívání do diskuse se musíš přihlásit (zapomenuté heslo). Pokud účet nemáš, registrace trvá půl minuty a 5 kliknutí.

Dalcor

Jméno: Dalibor Zeman
Narozen: duben, 1978
Bydliště: Praha
Zaměstnání: ČSA a poradce FANTOM Printu
Rodinný stav: zasnoubený, od 15.3. 2008 ženatý
Oblíbené jídlo: MASOOOOOO
Oblíbený sport: hokej a fotbal
Oblíbený film: Star Dust, Star Wars
Oblíbený seriál: Četa v akci, Battlestar Galactica
Oblíbe...více
Věděli jste, že...
Na d20.cz můžete mít svůj vlastní blog. Pokud chcete napsat o nečem, co alespoň vzdáleně souvisí s RPG, můžete k tomu využít našeho serveru. Tak proč chodit jinam? >> více <<
Jak se chovat v diskuzích
Přehled pravidel pro ty, kteří k životu pravidla potřebují. Pokud se umíte slušně chovat, číst to nemusíte. >> více <<
Formátování článků
Stručné shrnutí formátovacích značek zdejších článků, diskuzí, blogů a vůbec všeho. Základní životní nutnost. >> více <<
ČAS 0.11769795417786 secREMOTE_IP: 3.17.184.90