Projekt Void

Void: Sci-Fantasy je česká RPG hra, poprvé vydaná v roce 2012. V roce 2020 vyšla předělaná verze 2.0, která již nese název Void: Science Fantasy.

Kombinuje žánr fantasy a sci-fi, to vše v „grimdark“ hávu temnoty, beznaděje a utrpení, kde hlavní roli hrají nekončící války, intriky a korupce. Hra toho plně využívá a tak nabízí především drsnou akci a boj ve všech jeho rozmanitých formách, kde skutečně jde o život. Pravidla jsou jednoduchá, inspirovaná wargamingem a bez zbytečných komplikací. Gamemaster i hráči mají k dispozici nástroje, které jim dovolují vytvářet nekonvenční kombinace a prožít napínavá a nebezpečná dobrodružství. Koneckonců, pokud hráč svoji postavu řádně nepřipraví na všechny hrozby, smrt ji může dostihnout poměrně rychle. Je tu nepřeberné množství zvláštních schopností, předmětů, zbraní a dopravních prostředků, takže postavu lze dobře přizpůsobit každé taktice, každému protivníkovi.

Void: Science Fantasy má vlastní svět, který je prostorově i časově dosti rozsáhlý a inspirativní. Má mnoho dějových linií, na které lze snadno navázat. Hlavní zápletkou je boj spásného Světla proti korumpující Temnotě. Když byla galaxie zmítána obrovskou válkou mezi stoupenci dvanácti bohů Nebe a dvanácti bohů Pekla, pětadvacátý bůh se rozhodl obětovat svůj život, aby ji ukončil – tím, že přivede zlo tak hrozné, že se proti němu budou muset všichni spojit. Na místě jeho smrti vznikla Trhlina do Prázdnoty, ne-prostoru za hranicemi vesmíru. Z ní začala vyvěrat Temnota, která se brzy zformovala v pětici Temných bohů s jediným posláním – pohltit všechny duše. Válka mezi Nebem a Peklem sice oficiálně skončila, mír mezi galaktickými frakcemi však nenastal. Technologicky pokročilí lidé Černých říší bojují s magicky nadanými lidmi z Bílých říší, zatímco obě skupiny jsou pod útokem lidí Šedých říší, kteří je považují za separatisty. Orkové vedou bleskovou válku proti těžebním klanům trpaslíků, hobgoblini jsou v zákopové válce s průmyslově orientovanými gnómy a goblini provádí své partyzánské akce proti zemědělským půlčíkům. Vznešení elfové fanaticky oddaní Nebi pokračují ve svaté válce proti Temným elfům, kteří jsou slepě věrní Peklu. Lesní elfové, kteří se této války odmítli účastnit, odešli do exilu, kde se však dostali do konfliktu s xenofobními ursary. Felirové a canirové spolu vedou kruté predátorské bitvy o suroviny a teritorium. Mocní Titáni – trollové, zlobři a obři – se snaží vybudovat velké říše na troskách impéria svých dávných pánů, při tom však musí bojovat o cenné otroky. Mezitím armády Temné ruky pomalu postupují a dobývají jeden planetární systém za druhým. Zdá se, že vyhasnutí veškerého Světla se neodvratně blíží.

Přehled toho, co zatím vyšlo:



Základní kniha
Základní kniha pravidel. Dovoluje hrát za žoldnéře – nájemné bojovníky.
Verze 2.0 je rozdělena na jednotlivé kapitoly:
- Systém
- Tvorba postavy
- Dovednosti a vybavení
- Zápasník
- Střelec
- Technik
- Lékař
- Kouzelník
- Kněz
- Infiltrátor
- Víra a korupce
- Mise
- Zbraně
- Implantáty a talismany
- Zvířata
- Protivníci
- Dopravní prostředky
- Svět

Výcvikový tábor
"Demoverze" hry, která na pouhých třiceti stránkách obsahuje ta nejzákladnější pravidla. Ke stažení ZDE

Triskelion
Příručka pro hry Trilogie Void, která se zabývá Triskelionem. Ke stažení ZDE

Hrdinové říší 2.0
Příručka přinášející pravidla pro hraní dalších kariér (mimo žoldnéře a plenitele) a také vůdců organizací i vládců říší, což je užitečné především tehdy, když postavy získají mnoho bodů zkušeností a velké bohatství. Kromě toho obsahuje pravidla pro tvorbu základny. Ke stažení ZDE

Arzenál zkázy 2.0
Příručka zaměřující se na další vybavení, brnění, zbraně, implantáty a talismany. Ke stažení ZDE

Temná ruka 2.0
Příručka pojednávající o silách Temnoty. Dovoluje hrát za plenitele, „temnou“ obdobu žoldnéřů. Jsou to krvelačné bandy upírů, vlkodlaků, nemrtvých, mutantů a zatemnělých, jejichž úkolem je získávat duše smrtelníků pro Temné bohy. Ke stažení ZDE

Nespoutaná magie 2.0
Příručka zaměřující se na další kouzla resp. psi-síly. Ke stažení ZDE

Velkolepé zázraky 2.0
Příručka zaměřující se na další rituály resp. seance. Ke stažení ZDE

Smrtící divočina 2.0
Příručka obsahující nová zvířata a rostliny. Je tu také uvedeno vybavení, které je možné zvířatům přikoupit a zvýšit tak jejich efektivnost v boji. Ke stažení ZDE

Grimdark karty 2.0
Grimdark karty jsou herní pomůcka, která zajišťuje, že hra bude mít atmosféru v grimdark stylu. Ačkoliv jsou primárně navrženy pro hry trilogie Void, je možné je použít v kterémkoliv jiném stolním RPG. Ke stažení ZDE


Příručky dosud ve staré verzi:

Apokalypsa
Příručka týkající se přírodních katastrof, zbraní hromadného ničení, mocných kouzel a rituálů. Nabízí mnoho možností totální destrukce a zkázy, které gamemaster může použít jako pozadí zápletky a hráči jako „eso v rukávu“ proti těm nejmocnějším protivníkům. Ke stažení ZDE

Ocelové bestie
Příručka zaměřená na bojové dopravní prostředky, jejich modifikace a přídavné vybavení. Obsahuje Lodní deník, ve kterém si hráči mohou udržovat přehled o svém námořním, oblačném či vesmírném plavidle. Ke stažení ZDE

Zuřící bohové
Příručka o astrálních služebnících bohů - dovoluje za ně hrát již od začátku. Kromě toho se zabývá vírou smrtelníků a obsahuje také vzácné vybavení pro křižáky. Ke stažení ZDE

Nelítostné armády
Příručka obsahuje pravidla pro boj oddílů i pro velké bitvy armád a flotil. Jsou tu popsáni také noví bojovníci majoritních ras. Ke stažení ZDE

Kolébka života
Příručka obsahující pouze popisy nejvýznamnějších a nejzajímavějších míst galaxie. Spolu s ní je k dispozici také galaktická mapa. Ke stažení ZDE

Šedé stíny
Soubor předpřipravených misí, který je vhodný pro začínající Gamemastery. Ke stažení ZDE
Napsal: Gediman
20.9.2012 11:37 - Sparkle
Diskuse a hraní jsou dvě rozdílné věci :)
20.9.2012 11:40 - sirien
ano, na diskusi musíš ze svého života obětovat jen pár minut, na hraní pár hodin ;)
20.9.2012 11:50 - Nerhinn
Blablabla, hlavně ho vyfoť. Jsem hrozně zvědavá, co to je za člověka.
20.9.2012 12:39 - Nachtrose
Nefotit, rovnou tu session natacet!
20.9.2012 13:13 - Sparkle
Nemám foťák ani kameru :(
20.9.2012 14:11 - Deputy
a malovat umis ?
20.9.2012 14:26 - sirien
ježiš, vy ste všichni děsný.

Děte na nějaké album z Festivalu fantazie, většina z vás má stejně ten blbej FB, tak si najděte třeba Randalfa, to je ofic. FF fotograf, a hrabejte se tam dokud nenajdete vysokýho, poměrně štíhlýho týpka v imperiální/inkviziční (moc se v tom nevyznám, prostě taková náckovská s pár stužkama a metálama) uniformě z Warhammer 40k.
20.9.2012 14:35 - Nerhinn
Přesně to jsem si říkala, když jsem dneska vstávala - "Dneska je ta moje telepatie vážně děsná." No a co se nestane, hned si toho někdo všimne :(
20.9.2012 16:05 - Jerson
Siriene, ač vím jak Gediman vypadá a taky tuším, na kterých akcích byl, tak jsem ho na fotkách nenašel. Tvoje rada v tomto případě není moc užitečná.
20.9.2012 22:40 - Sparkle
Tak jo mám to odehraný.
20.9.2012 22:46 - Nachtrose
Sparkle píše:
Tak jo mám to odehraný.


a?
20.9.2012 22:48 - klaymen
Som zvedavy na ten session report. Hovor. A prehanaj.
20.9.2012 22:48 - Sparkle
dneska mám moc vypito, napíšu zítra
21.9.2012 02:09 - sirien
...skoro mluví za vše...
21.9.2012 05:21 - Vojtěch
Nenapínej! Tohle mohl být zábavnější report už díky tomu pití ;)
21.9.2012 09:15 - Sparkle
No. Takže. Bohužel vás všecky zklamu, report ve stylu toho když přijde do českých kin nový český amatérský zombie horor a Fuka se na něm vyřádí, se konat nebude. Ono to totiž nebylo tak zlý. Tedy přesněji řečeno jádro systému, když odmyslíme všecky ty věci okolo, vcelku obstálo. Ono to totiž není nic jinýho než GURPS s k20 místo 3k6.

Na hru jsem šla s tím že jsem nečetla ani řádku z toho šílenýho rulebooku, postavu jsem dostala předpřipravenou a na vysvětlení systému jsme si domluvili sraz půl hodiny před hraním. A faktem je, že systém jsem pochopila asi během 5 minut, možná proto že to je fakt gurps ořezaný o to že tam nejsou skilly (což je v tomto případě dobře viz níže). Nicméně je mi jasný že když člověk nemusí studovat bichli ale má možnost si to zahrát přímo s autorem, tak nějak ty systémy působí líp (viz drd2 že).

Systém je teda o tom že je asi 10 základních atributů (možná se některé odvozujou od jiných, nevím, tvorbu postavy jsem neřešila) které jsou od 1 do 20 a k úspěchu v akci je nutno atribut podhodit nebo dorovnat, s tím že GM dává situační postihy / bonusy. 20 je kritický neúspěch, 1 je kritický úspěch. Zároveň jsou tam hitpointy a armor (taky 1 - 20) a boj funguje tak, že já hodím na svůj atribut kterým útočím, a když uspěju, oponent musí uspět v hodu na svůj armor jinak jsem ho zasáhla. Prostě gurps no.
Nejsou tu nicméně skilly, všecko se řeší hodama na ty atributy, což mi přijde jako dobrý upgrade oproti gurpsům a víme že takto postavené systémy fungovat můžou (viz Dragon Age RPG).

Horší už bylo provedení co se týče hodnot, se kterýma postavy operovaly, atributy jsme měli vesměs v rozmezí 7 až 18 a vyskytovaly se tam předměty typu +4 k atributu a navíc ještě předměty které ti dávají reroll hodu. Tohle by bylo potřeba celé spláchnout do záchodu a nasadit těm postavám rozumná numera a každý bonus +1 do atributu udělat vzácným artiklem. Nicméně není to problém jehož zalepením by se sesypalo jádro systému.

Pak je tam pár zajímavých vychytávek který se od gurpsů lišej a který mají potenciál. Za prvé, neřeší se tu mana ani munice, kástit a sřílet můžeš neomezeně nicméně pakliže hodíš 20 tak se ti přihodí nějaká ošklivárna, a u některých zbraní pakliže hodíš nějaká další numera tak zbraň do konce toho boje nemůžeš už používat. Tohle může být rozumná mechanika, když se to ještě domaká. Samozřejmě předměty typu "reroll vždy když hodíš 20 u zbraně" jsou poněkud overkill a nemají tam co dělat.

Další příjemné překvapení bylo to, že ve hře je i management zdrojů. Asi by se dal udělat jednodušeji a elegantněji, ale vzhledem k nastaveným očekáváním než jsem na to hraní šla, mě opravdu příjemně překvapilo že to tam je. Jednak je tam něco co se nazývá "zážitky" ( i když ten název je dost ulítlý páč pod ním bych si představovala něco trochu jinýho), což jsou jednorázové brutální efekty kterých máš málo, řekněme pět celkem na celou kampaň a předpokládám že přibývají jen zřídka. Efekty dělají například to že instantně zabijou jednu postavu pakliže je to no-name mook, apod. Když to chceš použít, musíš nicméně předtím podhodit nějaké numero a efekt je spotřebován bez ohledu na to jestli jsi uspěl nebo ne.
Druhý typ využitelných zdrojů jsou nějaké faith pointy, které jsou o tom, že se můžeš pomodlit k bohovi a pokud uspěješ na hod, dá ti bonus do dalšího hodu, pokud neuspěješ tak je faith point spotřebován a máš jich zase omezený množství. Je to sice zbytečně složitý a komu by se chtělo furt házet na to že dostaneš bonus na další hod, ale opět není to flaw který by rozbil systém a houserule je jednoduchý.

No a pak už jsou v podstatě jednotlivý předměty a kouzla a featy a tam je jasný že to je nevybalancované a neotestované a vyskákalo tam na mě spousta wtf, ale to jsem tak nějak čekala.

Celkově co se týče systému z mé strany příjemné překvapení, čekala jsem že to bude nefunkční absolutně od základu, reálně se jedná o domáckou úpravu gurpsů říznutou do Dragon Age RPG kde jsou zajímavé nápady (možná převzaté z nějaké třetí hry, nicméně tu jsem nečetla, tak nevím o kterou jde). Originální systém se z tohoto nevykřeše, nicméně faktem je že gurpsoidní rpg v češtině zatím nemáme, samozřejmě otázkou je jestli není pak jednodušší aby někdo obšlehl gurpsy, sebral z toho skilly a manu, přidal tam nějaký fate pointy a přeložil to do čj.

Horší je to se settingem a vedením hry v něm. Tam byl zase dobrý dojem sražen. Já jsem člověk, který o sci-fi a vesmírných ságách ví absolutní kulový. Poslední sci-fi knížku jsem četla tak žed 15 lety. Z vesmírných světů znám akorát fluff k Mutant Chronicles a to je všecko, ignoruju seriály a pletu si Star Trek se Star Wars. Nicméně i já jsem měla při tom celém pocit, že bych ten svět dokázala vymakat líp a věrohodnějc. A to už je docela blbý. Možná je problém ve mně, že jsem až příliš velký, jak by řekl pan Laws, "simulacionista", ale aby mě ten svět bavil tak by měl mít hlavu a patu, nějakou svoji vnitřní logiku a neměly by být odfláknuté drobnosti, které dokreslují atmosféru. Což svět Voidu prozatím nemá. Je to šíleně odfláklý a nemám pocit, že by autor sám měl potenciál to zlepšit. Příklady: platidlo, které se jmenuje "peníze". Vesmírné lodě o 30.000 elfech nebo 10.000 pirátech které se snaží komunikovat s naší pidilodí o 5členné posádce a baví se s námi tak normálně bez jakéhokoli protokolu, jako kdyby to byl quest giver nebo enemík kterého potkáme ve vesnici na tržišti. "Éterická puška", která na můj dotaz co že vlastně střílí, "střílí nějakou tó energii".
Dojmu z hraní nepomáhalo ani to, že to Gediman šíleně railroadoval a občas člověk dostal virtuální facku při wtf momentech typu "rozstříleli jsme enemíka - chci ho prohledat co má u sebe" "ne to nemůžeš, lootovat se nesmí". Nebo "chci použít granátomet na rozmetení dveří" "ne, zbraně jdou použít jen v boji".
(Mně to teda ve skutečnosti zas tak nevadilo páč jsem na to byla psychicky připravena i pivem posilněna.)


Celkově teda: systém příjemné překvapení, setting zklamání. Setting u mě nezafungoval ani jako parodie. Smazat a rozjet odznova. Systém má použitelné jádro, což sice stále neznamená že je rozumné hrát to vzhledem k neotestovanému wtf balastu okolo, nicméně minimálně pokud někdo uvažuje o tvorbě domácího systému ve stylu gurps, může mu Void posloužit jako inspirace pro zajímavý úpravy mechanik který by tu hru mohly vylepšit.
21.9.2012 09:48 - sirien
Píše:
Pak je tam pár zajímavých vychytávek který se od gurpsů lišej a který mají potenciál. Za prvé, neřeší se tu mana ani munice

To v různých variantách GURPS taky ne

Píše:
oponent musí uspět v hodu na svůj armor jinak jsem ho zasáhla. Prostě gurps no.

Pokud se dobře pamatuju, tak armor v GURPS poskytuje damage reduction, rozhodně nevytváří nový hod.

Píše:
pletu si Star Trek



Píše:
se Star Wars



Píše:
Možná je problém ve mně, že jsem až příliš velký, jak by řekl pan Laws, "simulacionista"

Star trek a Star wars ok, ale Laws (případně) a Edwards (případně), to na tomhle webu balancuješ na hóódně tenký hraně...

Píše:
ne to nemůžeš, lootovat se nesmí

epic. simply epic.
21.9.2012 10:06 - Sparkle
sirien píše:
armor v GURPS poskytuje damage reduction, rozhodně nevytváří nový hod.

Armor ne ale nějaké dodge na který házíš tam je, myslím že se to odvíjí od dexterity, už jsem přece jen gurps nehrála asi půl roku.

sirien píše:
Laws (případně) a Edwards (případně), to na tomhle webu balancuješ na hóódně tenký hraně...

Sypu si popelník a dětskou kaši na hlavu a zahrabávám se do peřiny za spletení si Lawse a Edwardse.
21.9.2012 13:01 - OnGe
Jen doplním/opravím některé drobnosti:
* Zážitků může být až 10 a vybírají se při tvorbě postavy - dále už nepřibývají. Podobné je to s kontakty.
* některé zbraně se nejen rozbíjejí, ale mohou střelci bouchonout do xichtu (doporučuji trpaslíka-střelce s fúzním kanónem - je nebezpečnější sobě než komukoliv jinému).

Jinak ovšem moc hezky shrnuto
21.9.2012 14:04 - Sparkle
A ty atributy jsou teda nějak provázaný navzájem nebo ne?

Pro přispívání do diskuse se musíš přihlásit (zapomenuté heslo). Pokud účet nemáš, registrace trvá půl minuty a 5 kliknutí.

Gediman

Gediman.cz - domovská stránka mého osobního projektu stolního RPG, plus recenze na další RPG, které mě osobně zaujaly. Dále zde naleznete popisy materiálů k wargame Warhammer 40.000, články o popkulturních fenoménech a také můj audioblog.více
Věděli jste, že...
Na d20.cz můžete mít svůj vlastní blog. Pokud chcete napsat o nečem, co alespoň vzdáleně souvisí s RPG, můžete k tomu využít našeho serveru. Tak proč chodit jinam? >> více <<
Jak se chovat v diskuzích
Přehled pravidel pro ty, kteří k životu pravidla potřebují. Pokud se umíte slušně chovat, číst to nemusíte. >> více <<
Formátování článků
Stručné shrnutí formátovacích značek zdejších článků, diskuzí, blogů a vůbec všeho. Základní životní nutnost. >> více <<
ČAS 0.10840606689453 secREMOTE_IP: 3.145.178.240