Zajímavosti

Debata je lehce moderovaná (opravení nefunkčních odkazů). Zkuste nespamovat... moc. Díky.
Napsal: Nerhinn
13.9.2021 13:23 - ShadoWWW
O nenávisti jsem nic nepsal. Že Lorraine šlo jen o licenci a hru by klidně zahodila vycházelo z jejího čistě pragmatického manažerského úsudku. Podobný úsudek mělo i Hasbro těsně před vydáním 4E, takže to není nic ojedinělého. Ta informace pochází z přednášek Why Did TSR Fail?, které měl Ben Riggs na několika Gen Conech a prozkoumal období TSR jak nikdo jiný (dělal stovky rozhovorů s lidmi z TSR na nejrůznějších pozicích). Faktem je, že Gary by DnD jako hru nikdy nepotopil, na to byl příliš velký srdcař.

WHFR a CoC udělali k% jako výchozí mechaniku, protože to chtěli jako signifikantní bod té hry. Oproti tomu Klíma chtěl DnD a hledal, jak ho při co nejmenších ztrátách okopírovat. D20 byla signifikantním bodem DnD už v té době a její náhrada za k10 nedávala smysl ani v té době, protože nedávala žádnou přidanou hodnotu. To už větší smysl dávala True 20.
13.9.2021 13:26 - ShadoWWW
York píše:
ne jestli je procentovej hod nejlepší mechanika pro tabletop RPG ever.

Nevkládej mi do úst, co netvrdím. Já jsem mluvil o d20 vs d10 v rámci DnD a jejího převodu na ekvivalentní systém.
13.9.2021 13:28 - Pan Bača
pilchowski píše:
Kdo nebyl na Gamer Pie 4 v Brně, může si tady od času 5:04:00 poslechnout Klímovo vystoupení k počátkům DrD


No jako nepamětník jsem se konečně dozvěděl, že Jarik nenapsal Jarikovo dobrodružství. :-D
13.9.2021 13:39 - York
Jerson píše:
Podle mě by dobrý systém tvůrce taky podnítil, jen by jich nebylo tolik.


Tohle je ale přesne pointa tý myšlenky - nebylo by jich tolik. DnD mělo tuhle vlastnost taky, btw, OSR si tu bastlící kulturu s sebou nese pořád.


ShadoWWW píše:
Já jsem mluvil o d20 vs d10 v rámci DnD a jejího převodu na ekvivalentní systém.


Ty ano, ale Martin neopovídal na to, co by teď podle něj byla nejlepší kostka při převodu DnD na ekvivalentní systém, ale proč se pro d10 rozhodl tehdy.
13.9.2021 13:43 - Jerson
Dobře. Neměli bychom několik tisíc neúspěšných tvůrců DrD-klonů. Ty bys asi nedělal svou předělávku Dračáku, protože bys nemusel, já bych měl asi Omegu tak jako tak, protože by mě čísla přestala bavit.

Čemu by to vadilo?
13.9.2021 13:43 - ShadoWWW
Nebo krásným příkladem je DMsGuild, kde těch fanouškovských doplňků jsou kvanta a některé jsou i lepší než oficiální. To je konec konců vidět i na JaD. ;-)
13.9.2021 13:45 - York
BTW na to, jak DrD vzniklo (student Matfyzu se dostal k jedný verzi DrD, kterou se s partou kamarádů naučil hrát čistě podle textu pravidel, a pak podle toho napsali upravenou verzi, aniž by znali jakýkoliv jiný rpgčko a víc než tu jednu skupinu hráčů), mi přijde, že se povedlo nad očekávání dobře.
13.9.2021 13:51 - Jerson
No jak jsi mohl postřehnout, tak u nás byly Dostihy a Sázky, Člověče, a šachy. Nic víc.

Myslím, že DrD by se mohlo povést ještě méně a pořád by se rozšířilo, protože mu "konkurovaly" dvě hry na absolutním spodku žebříčku zábavnosti, a šachy.
13.9.2021 13:55 - York
Jerson píše:
Neměli bychom několik tisíc neúspěšných tvůrců DrD-klonů.


Podle čeho soudíš, že jsou neúspěšní? Pokud vytvořili hru, kterou se svejma kamarádama několik let hráli a společně se u toho bavili, tak to fakt nepovažuju za neúspěch.


Jerson píše:
Ty bys asi nedělal svou předělávku Dračáku, protože bys nemusel


Nedělám "předělávku Dračáku", protože bych měl potřebu opravovat chyby Dračáku, ale protože se při testování ukázalo, že hra, kterou jsem psal, moc dobře nefunguje při hraní dlouhodobejch kampaní, a "přiblížit se víc k Dračáku" byla celkem logická cesta, jak to adresovat. Koncepčně jsem původně vycházel z oldchool DnD, ne z DrD.


Jerson píše:
Myslím, že DrD by se mohlo povést ještě méně a pořád by se rozšířilo, protože mu "konkurovaly" dvě hry na absolutním spodku žebříčku zábavnosti, a šachy.


To asi ano, ale moje pointa je, že ve srovnání s domácíma předělávkama DrD nebo DnD, se kterejma jsem se setkal, DrD vlastně vychází celkem dobře.
13.9.2021 14:03 - sirien
sorry, ale představa že "kdyby to bylo lepší, fanoušci by tvořili míň" je prostě absurdní.

Většina tvorby nebyly patche, ale buď rozšíření nebo remaky pro jiné žánry atp. a drtivá většina tvůrců tvořila protože tvořit chtěla a nad "kvalitou" originálu se ani nezamyslela. (Ostatně většina tvorby byla shit, ale nezdálo se, že by to autorům nebo okruhu jejich pár fanoušků vadilo.)

Ostatně tvorby pro jiné a o dost lepší systémy se nezdá být nějak míň (...proporciálně k jejich hranosti, minimálně).
13.9.2021 14:13 - ShadoWWW
Čím je hra rozšířenější, tím víc se na ni tvoří doplňky. Omezit to jde jen tím, že uděláš příliš komplexní "základ" systému, jako bylo např. DrD+, kde fanoušci chtěli tvořit další povolání, ale hra byla tak komplexní, že to raději zabalili.

Těžko říct, jestli mohlo být DrD ještě úspěšnější, protože designově bylo i tak o několik řádů výš než zbytek deskovek, co tu tenkrát byl.
13.9.2021 14:18 - LokiB
ShadoWWW píše:
Většina lidí nepozná rozdíl mezi 35% a 36%, ale 35% a 40% ano.


sice nejsme matfyzáci, jen ze specializovaného gymplu na programování, ale procenta jsme rozpoznávali vždycky. Taky je rozdíl v tom, že se můžeš zlepšovat častěji, třeba po 2%, což je pro hráče (ano, některé), příjemné ... mají častý progres, ale nevyčerpají si plnou škálu moc brzy.

.
+ stále a opakovaně odmítáš připustit, že ta inspirace DND byla taková, že DND i ADND samotné pracovalo s % kostkou (třeba, ale nejen, u zloděje). Takže mít za to, že to je designová chyba tvůrců DrD, je blbost. Když už, tak to byla designová chyba tvůrců DND, kterou DrD převzalo.
13.9.2021 14:42 - Jerson
York píše:
Podle čeho soudíš, že jsou neúspěšní? Pokud vytvořili hru, kterou se svejma kamarádama několik let hráli a společně se u toho bavili, tak to fakt nepovažuju za neúspěch.

Pokud bych jejich cíl vytvořit hru, kterou bude hrát i někdo kromě jejich skupiny (jakože u většiny byl), tak byli neúspěšní.

sirien píše:
představa že "kdyby to bylo lepší, fanoušci by tvořili míň" je prostě absurdní.

Tak jsem to myslel. Lidé by netrávili tolik času vymýšlením základních pravidel, ale třeba vymýšlením nových povolání a dobrodružství a dalších věcí použitelných se základními pravidly.

ShadoWWW píše:
Těžko říct, jestli mohlo být DrD ještě úspěšnější, protože designově bylo i tak o několik řádů výš než zbytek deskovek, co tu tenkrát byl.

Mohlo. Nemuselo být omezené jen na fantasy a převážně na mužské hráče, ale to nevím, podle jakého vzoru by muselo být vytvořeno.
13.9.2021 14:56 - York
Jerson píše:
Pokud bych jejich cíl vytvořit hru, kterou bude hrát i někdo kromě jejich skupiny (jakože u většiny byl)


Fakt by mě hodně překvapilo, kdyby většina z autorů domácích úprav do toho vědomě šla s tím, že to chtěj vydat. Pokud jen tiše doufáš, že si to třeba zahraje i někdo jinej, a nic pro to neuděláš, tak to fakt neberu jako cíl, u kterýho by mělo smysl měřit úspěšnost.


Ad desetistěnka: Ono je to taky o tom, jaký mechaniky tou kostkou dokážeš vyjádřit. Procenta se na d6, d8 a d12 házej fakt blbě, takže dilema je v zásadě d10 vs d20, ale s tím, že když použiješ d20, tak musíš tu mechaniku předělat - nemůžeš do pravidel napsat "šance je 35%, hoďte si d20", musíš to namapovat na stupnici 1-20. Takže pokud nechtěli předělávat všechny mechaniky běžící na procentech (tj. asi hlavně zloděje), desetistěnka byla logická volba. A podle toho, co říkal Martin, nebylo cílem "opravit DnD", ale jen "trochu to upravit, aby se to dalo vydat".
13.9.2021 15:05 - Jerson
York píše:
Fakt by mě hodně překvapilo, kdyby většina z autorů domácích úprav do toho vědomě šla s tím, že to chtěj vydat. Pokud jen tiše doufáš, že si to třeba zahraje i někdo jinej, a nic pro to neuděláš, tak to fakt neberu jako cíl, u kterýho by mělo smysl měřit úspěšnost.

Beru jen ty, se kterými jsem mluvil, o ostatních nevím. Navíc kdo skutečně tvoří pro sebe a svou skupinu, tak na toho jsem na netu nenarazil.
13.9.2021 15:23 - York
Jerson píše:
Beru jen ty, se kterými jsem mluvil, o ostatních nevím.


Ok, a vydali to? Protože pokud ne, tak to neumřelo na tom, že nedokázali napsat kvalitní hru, ale že ji nedokázali vydat. Což možná něco říká o tom, jaká je úspěšnost vydavatelskejch ambicí, ale neříká to nic o kvalitě těch her.
13.9.2021 16:15 - califax
Jerson píše:
Navíc kdo skutečně tvoří pro sebe a svou skupinu, tak na toho jsem na netu nenarazil.


Necelé tri roky sme hrali kampaň skrz Dungeon World, ktorú som celú tvoril vyložene pre jednu konkrétnu družinu bez ambície to vydávať, a keďže sa mi niektorí hráči z tej družiny objavili aj v inej, tak aj bez možnosti to využívať v iných hrách. Zúčastnení sa bavili, ja tiež (aj pri tvorbe, aj pri hraní), takže to považujem za úspech. Ráta sa to?
13.9.2021 17:13 - Jerson
Califaxi, myslel jsem to tak, že když měl někdo potřebu tvořit RPG jen pro svou skupinu, tak obvykle neměl potřebu ho propagovat na internetu, takže jsem na takové tvůrce mohl narazit spíše výjimečně (i když pár jich bylo). Takže o většině takových tvůrců nevím. Jen předpokládám, že jich bylo hodně.
13.9.2021 22:26 - Log 1=0
sirien píše:
Protože mluví k univerzitním studentům literatury, co chápou hodnotu editorské práce

Toto si poznamenejte, je to na dlouhou dobu první a poslední moment, kdy Sirien přiznal studiu literatury nějaký pozitivní přínos.

K článku: Jako, Sirien má pravdu v tom, že staví slaměného panáka knížka přes crowfunfing = nulová redakce a možná i korektura. Na druhou stranu, jakkoli je jeho závěr "nenašel jsem ani jednu dobrou knihu" pochybný, tak tvrzení, že crowdfunfding naláká svou jednoduchostí na vstup spoustu těch, kteří "neví do čeho jdou" a pak to podle toho dopadne, mi přijde docela uvěřitelné. Ve výsledku to možná není hlas, který je dobrépřímo poslouchat, ale možná není špatné ho vyslechnout a nechat si ho projít hlavou.
13.9.2021 23:37 - sirien
Log: já bych mu i věřil, že žádnou takovou knížku nenašel - když si záběr osekáš ze všech stran (jen cz, jen fantastika, jen prvotiny...) tak tam těch crowdfunding knížek asi tak moc nezbyde.

Pro přispívání do diskuse se musíš přihlásit (zapomenuté heslo). Pokud účet nemáš, registrace trvá půl minuty a 5 kliknutí.

Věděli jste, že...
Na d20.cz můžete mít svůj vlastní blog. Pokud chcete napsat o nečem, co alespoň vzdáleně souvisí s RPG, můžete k tomu využít našeho serveru. Tak proč chodit jinam? >> více <<
Jak se chovat v diskuzích
Přehled pravidel pro ty, kteří k životu pravidla potřebují. Pokud se umíte slušně chovat, číst to nemusíte. >> více <<
Formátování článků
Stručné shrnutí formátovacích značek zdejších článků, diskuzí, blogů a vůbec všeho. Základní životní nutnost. >> více <<
ČAS 0.18860197067261 secREMOTE_IP: 35.153.166.111