V tomto propagačním letáku si zkusíme ukázat jednu možnou cestu evoluce jednoho "d20" herního systému.
Odkazovat se budeme k AD&D 2E, D&D 3E/3.5E/4E, i k autorově vlastnímu pokusnému králíčkovi - k systému Quath. Na těchto systémech si ukážeme slabší místa, která by šlo předělat jinak (bezlevelově). Abysme dodali inovaci, zkusíme nadnést i kousky vlastních nápadů.
Kult levelování
"Praotcové" - tj. původní tvůrci první edice D&D - vůbec netušili, kam až postupem času prostoupí některé jejich myšlenky. Dnes se slovo "level" rozlehlo do všech koutů, všude, kde se podíváme. Doba dala vzniku hrám typu World of Warcraft a fráze "jaký máš level?" stojí nebezpečně blízko běžnému vyjadřování, za dveřmi každodennosti.
Levelování není z obecna špatné! V koncepci praotců 1. generace D&D systému našlo své uplatnění (přáli si zařazovat vše vzniklé do určitých kategorií), v počítačových RPG též není špatné (mechanické počítání nabylých zkušeností). My ale budeme vycházet z postoje, že
nechceme být zařazeni; proto pro nás použití levelů není uplně tak vhodné. V tomto letáku se totiž pohybujeme nad bublinou systému, snažícího se o individualitu postav.
Skokový nárůst potenciálu
Stvoříme si, řekněme, trpaslíka bojovníka. Budeme mu říkat Grubar. Protože každý ví, že trpaslíci mají +2 ke konstituci (a navíc Grubar je velmi statný chlapec), vrazíme mu do této atributy hned 18 bodů (což vydá za +4 modifikátor). Hezké!
Grubar začíná, jako každý cucák, na prvním levelu. Bylo mu dopřáno 14 životů (10 základ + 4 za konstituci). Během tažení se předvede v hrdinském světle, čímž se vyšvihne na třetí level! Třetí level, to je 3x14, takže jeho životaschopnost nakypěla na celých 42 životů. Netrvalo to ani tak dlouho a je z něj schopný ranař. Chtěl by se s ním teď někdo na 1. levelu pouštět do křížku?
Uvedený příklad je vytáhnutý do extrému, nicméně ukazuje úskalí levelového přístupu. Kdybysme tak dosáhli
plynulého nárůstu moci postavy ...
Úpěnlivá snaha o vyváženost postav
Co může za
hromadu tabulek k vývoji postav? Dovolím si tvrdit, že právě levelový systém. Na něm tabulky stojí; s ním také padají.
Zrůdným příkladem jsou samotné odvozovací tabulky (zkušenosti -> level) druhé edice D&D. Se stejným počtem zkušeností v onom systému má paladin nárok na 17. level, zatímco zloděj dostane level 21. Jedná se snad o snahu autorů zaplácnout díru nevyváženosti postav?
Podívejme se dále, co předepisují vzrůsty levelů. Odvozují se z nich další, závislá čísílka. Příkladem: atributa inteligence v jistém smyslu určuje, jaký potenciál může postava vymáčknout z dovedností. Ale
systém postavě diktuje, aby vždy plně využila tohoto potenciálu (tj. např. zloděj dostane za level do dovedností 8 + INT modif. bodů, bez diskuze). A co postavy, které svůj potenciál nechají vyhořet, případně jej převedou jinam? Ty tu zahrnuty nejsou ... (zřejmě v onom fantasy světě vládne mocný bůh unifikace, a tak postupuje každý dle šablony, na ustanovený potenciál. Hmm :P )
Level, to je předepsaný nárůst potenciálu postavy, při kterém se postavě dostává předepsaného zlepšení v různých odvětvích. Proto říkám "
zrušme předepsané, dovolme hráčům určovat vývoj jejich postav samovolně a vlastním zvážením, vlastním směrem."
Další, minoritní chybičky
O systému kouzel se tu sáhodlouze bavit nebudeme. Všem je jistě jasné, že se jedná o další systém levelování, nastavený nad ten původní. A to z praktického hlediska znamená jedině další komplikace a zjištění, že kouzelníky hrají jen hráči ujíždějící na tabulkách :)
Nepěknou kapitolou je sám o sobě
dovedností systém. Koncepce dovednostního systému se v určitých případech může zvrhnout až v trapnou náhražku. Hrdina se činí, vymlátí a vybílí celou kobku tak, že ani jediný kamínek nezůstane na svém původním místě. Ze svého úsilí hrdina "nabouchá" úctyhodných 10 levelů, jejichž dovednostní přírůstky investuje do své oblíbené dovednosti - třeba etikety stolování. No, podívejme se: dlouhou dobu tam, po kolena v bahnech, mlátil pekelné zrůďáky po hlavách ... a najednou je z něj nepřekonatelný číšník. Neměl jej to třeba někdo naučit? Nehledě na podmínky, které k umění vykládání vidliček, prostěráčků, dezertů a nožíků v onom zatuchlém dungeonu měl ... Něco chybí. Zdá se vám to též tak trochu nedomyšlené?