Alnagův bloček: Neutěšený stav československé RPG scény

Co mně na českých (ale ono ostatně i některých zahraničních) projektech štvalo nejvíc, je notoricky se opakující trend, který má následující odpozorovaný průběh – velké počáteční nadšení (hodně energie věnovaná do věcí okolo, jako je například design, propagace, plánování), malá odezva a postupné uhasínání, obvykle ještě druhý slabší pokus (po určitém odstupu) a pak letargie nebo smrt. Projektů všeho druhu, které prošly těmito fázemi, znám nespočet. Ty, kterým se takové problémy vyhnuly, nebo ty, které tyhle problémy překonaly, by se naproti tomu daly spočítat na prstech jedné ruky.
Jednu věc jsem nakousnul už minule v mém prvním příspěvku, a to jsou blogy. Psát blogy je IN. Nebo to spíš bylo IN před pár lety, ale pořád je to docela populární činnost. Ostatně psaní deníčků je kratochvíle let předcházejících, teď se jenom kombinuje s jistou mírou exhibicionismu, s níž je vystavujeme na odiv světu. Problém je, že většina lidí nevydrží psát blog dlouho. Buď píše naprosté banality a nikdo je nečte. Nebo píše zajímavě, ale to stojí úsilí, které povětšinou nikdo nejspíš adekvátně neocení. Obojí po čase vyčerpá. Tady je pár RPG příkladů: Jestli chce někdo polemizovat o tom, jestli jsou to mrtvé blogy nebo jen spí, tak může. Příčinu jejich stavu vidím ale zejména jednu. Opominutí známého efektu sítě. Kdyby všichni blogovali tamtéž, pak by návštěvník jednoho blogu spíše navštívil i druhý. I když by jeden blog na chvíli vypadnul, návštěvník by měl důvod zůstat a dál chodit. Víc návštěvníků znamená alespoň statisticky i víc povzbuzení, víc motivace dál psát. Blogy na stejném místě mohou navíc spolu skrytě či otevřeně soutěžit a jinak se motivovat. Prostě mít víc RPG blogů pěkně pod jednou střechou se zdá být dobrý nápad. Ne, že bych byl takový vizionář a někdo tenhle nápad už dávno nedostal. Třeba projekt RPGplanet sliboval cosi v tomto duchu (a pokud se nepletu, tak ještě mnohem a mnohem víc), ale prostě si ukousl příliš velké sousto a na dokončení se čeká… roky. Doslova. Myslím, že většina lidí už to vzdala. I nenaplněné naděje a přísliby jsou promrhaný potenciál.
Z RPGplanet se vynořil jenom střípek – RPGpedie, což by měla být jakási česká RPG wikipedie. Potíž je v tom, když se podíváte na praktickou využitelnost. Aby jakákoliv encyklopedie za něco stála, musí obsahovat hodně relevantních informací. Pak vás to třeba i stimuluje k tomu do ní přidávat. Z tohoto pohledu je RPGpedie v začarovaném kruhu. Když se chci dozvědět něco o nějaké RPG, které neznám, zkusím anglickou wikipedii a recenze na rpg.net. Českou RPGpedii vůbec nezkouším, protože jsem si téměř jist, že bych tam to, co hledám, nenašel. A tak ztrácím motivaci to tam i přidávat. Soudím totiž, že ostatní se chovají podobně.
Z mého pohledu by bylo racionálnější (i z hlediska lepší propagace RPG) rozšiřovat hesla na české Wikipedii (nebo, jste-li ambicióznější, na té anglické). Protože to jsou stránky, které spíše použije laická veřejnost, která spíše bude potřebovat ony natolik základní informace, jaké jsou v současné dobře obsaženy na RPGpedii.
Od RPGpedie se můžeme dobře odpíchnout k dalšímu, troufám si říct „podivnému“ projektu československé scény – RPG.sk. Podle svých vlastních slov je to „portál“, který je „bez stálé redakce“ a utvářený „náhodnými kolemjdoucími“. Když čtu tu pasáž o dobrovolnících a chybějící redakci, vybavuje se mi Wikipedie, ale s ní toho jinak RPG.sk má pramálo společného. Můj dojem je, že jde spíš o to, že nikdo nechce mít zodpovědnost za to, jak to (ne)funguje. Ale proč mluvím o RPG.sk v souvislosti s RPGpedií? Protože při pohledu na největší současnou devizu RPG.sk, kterou jsou Anotace RPG her, si nemohu pomoci a nepřemýšlet nad tím, proč tohle proboha není na RPGpedii (anebo ještě lépe na české Wikipedii), kde bych něco takového očekával. Nebojte, vím, že ty anotace na RPGpedii jsou a odkazují RPG.sk jako svůj původní zdroj. Přijde mi jen nepochopitelné, proč jsou tyhle informace duplikované na dvou místech zároveň a proč jejich původním zdrojem není encyklopedie, která by měla mít encyklopedický charakter, ale portál, který jinak působí velmi neencyklopedicky. Proč na jednom místě (RPGpedie) tyhle informace lze rozšiřovat, doplňovat a propojovat a na druhém visí jako dlouhý, statický seznam.
Jakkoliv tedy anotace RPG vnímám pozitivně, způsob provedení mi připadá uživatelsky nepružný a nepřívětivý. Pominu-li všeobjímající důvod, že „to naše“ musí být na našem písečku a nikde jinde, nenapadá mne racionální argument, proč anotace RPG her nejsou umístěny na české Wiki a RPG.sk je jen neodkazuje.
Hlavním záběrem RPG.sk by zřejmě měly být články a různé novinky a odkazy. Vzhledem k výše uvedenému systému „náhodných kolemjdoucích“ je jejich výběr řekněme zvláštní, ale taková už je daň z pohodlí. Smutné je, že se v tomto ohledu svou činností dost duplikuje s portálem Hry na hrdiny CZ. I ten nabízí vlastní články (kterých sice není v poměru k době existence portálu mnoho, ale IMO když už se tam objeví, stojí obvykle za to – např. Vedení hry I-III). Dobrá věc je, že pravidelně mapuje určité spektrum RPG webů a vybírá z nich zajímavé odkazy. Takže byť záměrem stejný, zdá se mi (subjektivně) portál hrynahrdiny způsobem provedení lepší. Možná jen ten design je na mne trochu nepřehledný, ale to je myslím podružná otázka. Podle mého nejlepšího soudu by RPG.sk a Hrám na hrdiny docela slušelo spojení, které by z obou převzalo to lepší. Bojím se ale, že to je utopie, už jen proto, že RPG.sk samo je produktem jednoho takového „svazku“ a že by se vylouplo k lepšímu, se říct nedá.
Zlatou malinu za nejhorší výkon v roli internetového RPG média posledního roku si ovšem odnáší časopis Alduron alias RPG magazín. Možná se pletu, ale tenhle časopis snad nikdy nevyšel včas (ať už jako tištěný nebo elektronicky) a padalo kolem něj tolik nenaplněných příslibů, hrdých proklamací a podobných výplodů, že už ho snad nikdo soudný nemůže brát vážně. Časopis jako takový není vyloženě špatný (i když většinou se v něm skrývá jen jedna malá třešnička – či možná malina – na dortu na spoustu stránek balastu), ale všechno co jej obklopuje od zběsilých stránek plných neaktuálních informací po milion nesouvisejících bannerů je alespoň pro mne natolik odrazujících, že do něj doporučuju šťouchat jen desetistopým klackem (alespoň už víte, proč je v soupisu vybavení).
Abych nekončil tak kriticky, podívejme se i na příklad toho, že jak se internetový časopis o RPG dělat má a dá. Drakkar neaspiruje na post tištěného média (alespoň myslím) i když by k tomu měl víc potenciálu než časopis výše zmíněný. Má vkusný, přehledný web, vychází pravidelně, a byť mému náročnému vkusu ne vždy všechno sedne, je přinejmenším informačně pestrý a k věci. Samotný princip „elektronických časopisů“ je mi trochu cizí v tom, že nenabízejí třeba tak snadné vyhledávání v textu (alespoň pokud je nějak neoindexuje google), ale na druhou stranu jsou stimulovány stihnout „deadline“, byť spíš pomyslnou než reálnou, jako v případě tištěných médií, které je třeba distribuovat na stánky.
Napsal: Alnag
Autorská citace #41
15.8.2008 00:46 - Alnag
Aljen: Na RPGpedii se to samozřejmě udělat dá, točí se to ale okolo téže otázky jako všechno. Otázka zní... je RPGpedie ještě živý projekt, do kterého má smysl investovat čas a úsilí? Já to nevím. A tak se ptám.
Co se týče toho "informačního utužování" zběhlejších hráčů, tak se mi zdá, že jsi tak nějak přeskočil mezi "newbie" který neví nic (a články mu tudíž nejsou k ničemu) k "veterán" co ví všechno (a články mu tudíž k ničemu nejsou). Navíc to není jen o článcích, to je o provázané informačně-sociální síti. Teď taky nejsem v článku, ale v diskusi k blogu (a stejně tak můžeš diskutovat k článku, to je to sociálno a článek je námět).
Povědomí o slovenské scéně... vždycky to záleží na úhlu pohledu. Mám nebo nemám povědomí o americké politice, když jsem si v životě nepotřásl rukou s prezidentem USA? Všimni si, že se bavím o scéně tak, jak se projevuje "online". Oprav mne jestli se mýlím, ale kromě subfóra na annun.sk, slovensko-českého rpg.sk je ještě nějaký online projekt, který mi unikl? Rád si doplním, co mi chybí...
S tím závěrem bych už polemizoval poměrně značně. Možná, že jsou to jen takové řeči, ale slyšel jsem z více než jedněch úst, že někdo si udržel zájem v kritickém období (kdy třeba neměl s kým hrát) tím, že si právě četl články, psal do diskusí atd. A pak se zase našel. Ostatně je to jednoduché. Pokud si myslíš, že psaní článků, diskutování atd. je vlastně k ničemu což (oprav mne, pokud se mýlím) nepřímo tvůj příspěvek naznačuje, můžeš dělat to, co ty myslíš, že je ku prospěchu věci. Tedy víc hrát.
Snad se nebudeš zlobit, když zůstanu u svého přesvědčení, že činnost, kterou dělám má také svou hodnotu a budu ji dělat i nadále. ;)
Autorská citace #42
15.8.2008 00:58 - Aljen
Nie nie. Veteran sa u mna rovna cloveku ktory vie kde najde co hlada(plus nejake tie skusenosti ;)). Ano ani ja okrem annunu nepoznam sirsi slovensky online zdroj RPG informacii. Nevidim to ako velky problem. Clovek ktory sa dozvie ze nieco ako RPG existuje, zahra si daco a chyti ho to, tak vie co hladat aj online (a trebars sa napoji na nejaku skupinu ci forum) Vidi sa mi ze ten prvotny naborovy aspekt je najdolezitejsi.
Hej mas pravdu v tom ze ked je clovek out z realneho hrania tak ho clanky a diskusie mozu podrzat, cize to ma aj pre neho velky zmysel. Nevsimol som si ze by som nejak odsudil online RPG aktivitu ci uz d20, RPGF ci annun sekciu. Jasne ze ich plne podporujem a som rad za kazdy prelozeny ci vlastny clanok, material alebo system ktory ma co dat (zabomysie vojny mam naozaj v pazi, pretoze prave tie rozdeluju uz zavedenu RPG komunitu-scenu). Len hovorim ze stav sceny sa neda merat podla online situacie. Realne hranie, RPG akcie a snaha o nabor novacikov podla mna tiez nieco hovori. Ak by sme trcali vsetci na forach, navzajom sa hadali o definiciach pojmov a spominali na stare zlate casy ... to by bol upadok v mojom ponati.
Autorská citace #43
15.8.2008 01:10 - sirien
píše:
Ano ani ja okrem annunu nepoznam sirsi slovensky online zdroj RPG informacii.
Eh, nechci se nikoho dotknout, annun je docela dobré fórum, sem tam se kolem něj mihnu, ale co se RPG týče... tak nic moc úchvatnýho.
ad články - člověk který má zájem můe z článků zjistit strašně moc. Ze správných článků od dobrých autorů. Třeba mě čtení článků hodně posunulo... neříkám, že to bylo to jediné - stejně tak to bylo (hlavně) hraní a zkoušení nových věcí které mě při hře napadly, bylo to čtení nových systémů, byly to hodiny, hodiny a hodiny rozhovorů s lidmi zkušenějšími, stejně zkušenými ale i s lidmi méně zkušenými (vysvětlováním si člověk sám spoustu věcí ujasní) - ale články v tom měly také svou úlohu a rozhodně úlohu velkou. A nejsem sám o kom vím, že mu články hodně pomohly.
Autorská citace #44
15.8.2008 08:52 - Fritzs
sirien píše:
Ze správných článků od dobrých autorů.
Neodolám a rýpnu si... jak poznám, že tendle autor, nebo článek je ten správný...?
Autorská citace #45
15.8.2008 09:00 - Quentin
fritzs: citem; veskera teorie je totiz jen pojmenovavani veci, ktere uz tak jako tak pouzivas, jen ne cilene. Dobry clanek poznas.
Autorská citace #46
15.8.2008 12:50 - sirien
řekl bych to asi trochu jinak, ale víceméně tak jak řekl Quentin
Autorská citace #47
15.8.2008 14:07 - alef0
Ten prekladovy anonym som bol ja.
Preklady vidim ako perspektivu, dalsiu moznost, dalsi kusok do skladacky. Urcite si nemyslim, ze to spasi celu RPG scenu a po nej bude svet ruzovejsi a optimistickejsi a nastane v nej mier a laska. Cize naozaj, len preklady nestacia, tak ako nestacia len clanky alebo nestaci len chodievat po conoch a pasivne propagovat. Ale ak sa robi aj jedno, aj druhe, aj tretie, tak spolocne nastane synergicky efekt. Rovnako si velmi cenim ludi, ktori robia akekolvek aktivity, ktore generuju zmysluplny obsah - ci uz predovsetkym, hraju, pisu clanky, alebo prekladaju.
K tomu vyberu: ak je na vyber jedina moznost, tak tazko robit nejake rozhodnutia. Ale ak je uz _moznost_ v podobe prekladov, novych RPG, tak sa da porovnavat, zvazovat, studovat, ziskavat prehlad atd. atd.
K mrtvym projektom: co sa s tym da robit? Bud kuvikat / sejčkovat, trieskat autora po hlave, vysluzit si za to nadavku "hnidopich" a potom radostne sledovat ako sa projekt ruti do zahuby. Alebo je aj nejaka ina moznost?
Osobne vidim problem s tymi prehnanymi ocakavanami. Projekty, ktore boli uspesne neboli zalozene na HRRRR NA NE style, ale na ziadnych ambiciach a ocakavaniach a preciznej a pravidelnej praci (taka d20.cz je priklad preciznej prace.). A mrtve projekty su tie, ktore si dali za ciel zvrhnut D&D z tronu, zapudit Dracak, zjednotit RPG komunitu, spasit Afriku, nakrmit AIDS a podobne a samozrejme, ze sa nedokoncili, lebo autori zistili, ze sa im nechce, alebo ze nie je sanca to dosiahnut.
Autorská citace #48
15.8.2008 14:34 - Alnag
Alef0 píše:
K tomu vyberu: ak je na vyber jedina moznost, tak tazko robit nejake rozhodnutia. Ale ak je uz _moznost_ v podobe prekladov, novych RPG, tak sa da porovnavat, zvazovat, studovat, ziskavat prehlad atd. atd.
Jasně. Otázka je, jestli to běžný newbie RPG hráč dělá... Vidím dvě varianty - buď sáhne po tom, co zná (což je obvykle nejprofláklejší značka) nebo dá na radu někoho jiného. Tak či tak, výběr je to velmi omezený (buď jeho znalostí nebo doporučením nějaké autority). Abychom se nebavili jen tak obecně, jak si běžný "hráč" vybírá PC hry? Přijde do samoobsluhy a podívá se, co tam mají na stojánku nebo slyší, že zrovna valí nějaká hitovka. Do stádia porovnávání, zvažování, studování atd. se dostaneš IMO až ve chvíli, kdy jsi tím hobby hlouběji pohlcen...
Autorská citace #49
15.8.2008 14:56 - alef0
Myslim, ze bezny newbie RPG hra to, co pozna alebo co mu bolo ukazane a paci sa mu to. Cize ak mu niekto ukaze Draci Doupe, bude hrat Draci Doupe. Ak mu niekto ukaze Shadowrun, bude hrat Shadowrun. Ak mu niekto ukaze Stin mece, bude hrat Stin mece. (A kazdu z tych hier bude mozno branit dovtedy, kym neziska nadhlad)
To je presne tak, ze on zacne porovnavat az vo chvili, ked ziska nadhlad. Cize mas pravdu, ze hra sa to, o com vie, ze je cool a ze ho to bude bavit.
Autorská citace #50
15.8.2008 14:59 - Andros
Alnag píše:
je RPGpedie ještě živý projekt, do kterého má smysl investovat čas a úsilí?
Podľa toho, kto určuje "živosť" projektu. Po technickej stránke je problém, pretože ľudí, ktorí RPGPediu vyvíjajú, je proste málo. Sám som napísal pár patchov a preto nemôžem povedať nič iné ako: RPGPedia je open-source, Python je easy, prečo nepomôžete?
Ak ide o článkotvornú činnosť, tak to je predsa len záležitosťou komunity (o problém reklamy tu IMHO nejde, aj keď...). Skoro o každej internetovej komunite platí, že pasívnych užívateľov je omnoho viac ako tých aktívnych: nedostatok motivácie niečo vytvoriť pre komunitu? Nedostatok reakcií, (kladnej) kritiky? Je práve česko-slovenská RPG komunita tá pravá, pre ktorú niečo vytvoriť? Alebo radšej písať články pre miestny klub záhradkárov, ktorí nie sú až takí nároční a aspoň občas prejavia nejakú tú vďaku?
Ad RPGPlanet celkovo: Áno, je pravda, že tento projekt má veľké ciele, ktoré bude veľmi ťažké dosiahnuť. Vývoj (opäť) krachuje na nedostatku pracovnej sily, Almad má kopu (možno až príliš veľa) nápadov, no vzhľadom k tomu, že je pracujúci človek a možno už stráca pôvodné nadšenie, napredovanie pomaly ustŕňa až mizne. Ale čím to je? Opäť pasivitou členov komunity, ktorých aktivita by to mohla celé rozhýbať? Alebo blogpostmi, ktoré hovoria "RPGPlanet a spol. sú mŕtve, ak im náhodou aj chcete pomôcť, kašlite radšej na to"? Samozrejme, autori takýchto blogpostov sa môžu skrývať za definície blogu ako literárnych útvarov, každý si o nich však pomyslí svoje...
Jeden z dôvodov pre vznik RPGPlanet bolo tiež už spomínané zacelenie / zastrešenie rozdrobenej komunity. No vzhľadom k tomu, že ľudia sú strašní egohoniči, tak si radšej vytvoria vlastný web, ktorý jediný bude iste ten pravý pre zastrešenie. A uvedomujú si snáď tí "zjednocovači", že práve takýmto správaním sa scéna ešte viac štrbí, potenciál sa mrhá, motivácia sa stráca? A aj kvôli takýmto ľuďom sa na RPGPlanet toľko čaká...
Autorská citace #51
15.8.2008 15:22 - Quentin
andros píše:
RPGPedia je open-source, Python je easy, prečo nepomôžete?
Ja hraju rpg; hraju s co nejvice lidma; hraju 2-3x tydne; jsem aktivni na d20 a rpgforu; a ty rikas, ze nepomaham? jen proto, ze nejsem programator, tak jsem odepsanej. ne dekuji. To budu radsi bez rpgplanet.
(to je spravne prehnana reakce, ze? :D)
Autorská citace #52
15.8.2008 15:47 - alef0
Ono tiez mam pocit, ze casto ludia nevedia, ako konkretne mozu pomoct alebo nie su dostatocne motivovani. Napr. nie kazdy ma naladu / volu / skusenosti pisat clanky. Takisto nie kazdy je kvalifikovany koder a ak je, tak ma vacsinou ine starosti ako po 8ke v praci este kodit. A su aj ludia, ktori nie su motivovani hrat.
Napr. otvorene povedane, mne konkretne RPGPedia uz v case spekulacii o jej vzniku prisla ako priklad projektu, ktory mal povodne obrovske ambicie, ale stal na jedinom cloveku. Ten napriek vsetkemu herkulovskemu usiliu nema v silach to udrzat a naplnit povodne ambicie a preto sa moze ten projekt zdat ako mrtvy. (Co neznamena ako kritika autora, pretoze naozaj toho spravil strasne vela.)
Ono ale ist do projektu s tym, ze sa autor spolahne na to, ze sa zjavi masa ludi, ktora bude generovat obsah / kod / data, je podla mna dost nerealisticke. A ak sa clovek pyta na to, ze kde ti ludia su, je asi lepsie sa spytat "preco by mi ti ludia mali venovat tu energiu?". Konkretne, pre mna su vyroky typu "vsak je to easy, pridajte sa" na takej pozicii, ze ak by som bol motivovany RPGPedii (alebo inemu projektu) pomoct, tak sa aj ten Python naucim. Ale ak nemam motivaciu, tak ma nepresvedci asi nic.
Vizia zjednotenej komunity na jednom pravom serveri je vec, ktora sa nikdy nestane. Samozrejme, ze clovek moze brblat, frflat, kydat na ludi neschopnych sa zjednotit. Ja som to robil casto, ale potom som zistil, ze to nema zmysel. Nech si ludia zalozia aj 5 vlastnych serverov. Ono ich trh a popularita vytriedi.
Co je dvojsecna zbran pri kuvikani nad stavom: je tazke vediet, ci cloveku so super napadom realisticky predlozit uskalia, ktore ho cakaju, ale mozu ho demotivovat a znechutit.
----------------------------------------------------------
Inak mi napada otazka: ked uz hodnotime neuspesne projekty, co takto napisat nieco o tych uspesnych? Nieco ako P.R. balicek pre media?
Autorská citace #53
15.8.2008 17:22 - Alnag
Andros: S RPGpedií je podle mně zásadní problém v tom, že došlo k zaměnění nástroje za cíl. Oprav mne, jestli se mýlím, ale mám za to, že cílem RPGpedie je vytvořit encyklopedii RPG. Přesto je energie vyvinuta maximálně (pokud mohu soudit) do vytvoření jejího rozhraní (viz i tvoje odpověď Python je easy). To je podle mně fatální chyba (na které klopýtá spousta projektů). Dobrý nástroj je fajn, ale v drtivé většině už ho někdo vytvořil před vámi. Když chci stavět barák, nezačnu tím, že si budu vyrábět vlastnoruční kladivo, aby mi dobře padlo do ruky. (Teda můžu tak začít, ale nejspíš pak ten barák nikdy nepostavím...)
Speciálně u RPGpedie mi vždycky vrtalo hlavou, proč se prostě nenainstaluje nějaká existující wiki technologie a čas a úsilí se neinvestuje do vytvoření nějakého balíku "hesel", které by dost motivující na další práci. (Nemluvě o tom, proč to rovnou necpat do české wikipedie, ale to je zase další kapitola).
Ano, jistě pasivních uživatelů je víc než aktivních. Když tuhle poučku známe, proč s ní tedy nepracujeme, tak abychom ji nějak zužitkovali?
Ta druhá část o RPGplanet je ryze emotivní a jde v ní v podstatě o přesunutí viny. Almad je předpokládám svéprávná bytost schopná samostatného kritického úsudku. Pokud dobře nevyhodnotil svoje možnosti nebo očekával větší aplaus (otázka je za co přesně, protože zatím jsem toho osobně moc neviděl), tak prostě udělal chybu. Řešení podle mého soudu není o tom mlčet a nechat problém vyhnít, řešení je ten problém pojmenovat a řešit ho. RPGplanet nemusí být ztracená ve chvíli, kdy se sníží aspirace, stanoví se reálné cíle a začne se na nich dělat. Pokud se dál budeme krmit utopií, že jednou přijde něco výjimečného, tak se obávám, že to je přesně ten stav, kdy můžeme konstatovat rigor mortis.
Alef: PR balíček pro média říkáš? Teď je otázka, jestli bychom se shodli na tom, které projekty jsou úspěšné. Podle mého soudu je to dost (přílíš!) krátký seznam... ale jak říkám, možná mi něco uniká. Které bys tedy navrhoval?
Autorská citace #54
15.8.2008 18:30 - Element_Lead
Ja teda az takovy prehled nemam kdo za co muze, ale co ja vim Almad ma na triku dracidoupe.cz coz je stranka kde stovky lidi zacinaly s rpg a podle me je to nejuspesnejsi projekt. "ceske rpg sceny" Mnoho desitek lidi tam pravidelne prispiva svymi dilky do drd a nutno rict ze kvalita je ohromne posunuta nahoru a ctyr-petihvezdickove prispevky byvaji zpravidla opravu inspirativni a vychytane po vsech strankach. Ja to uz delsi dobu (par let) nesleduji co se tam deje, ale myslim si ze minimalne za todle Almad zaslouzi aplaus do konce zivota. :) Vim ze navstevnost je z velke miry zalozena na monopolu drd u nas, ale presto v tamni putyce je spousta stolu venovanych ciste rpg, kde se da najit spousta materialu pro hru, ktere jsou prenositelne a nezalezi na systemu v jakem se hraje.
Autorská citace #55
15.8.2008 19:16 - Andros
Quentin: vybrali ste si akurát prvý odstavec, ktorý riešil technickú stránku. Pomôcť môžete stále, viď napr. zoznam "wanted" článkov. A osobne sa mi zdá, že autor tohoto blogpostu práve takých ľudí ako vy považuje za "neužitočných", pretože ich aktivita je pre internetovú RPG komunitu neviditeľná -- tj. "nepomáhate".
alef0:
alef0 píše:
mne konkretne RPGPedia uz v case spekulacii o jej vzniku prisla ako priklad projektu, ktory mal povodne obrovske ambicie
RPGPedia má ciele ešte celkom v norme.
alef0 píše:
(RPGPedia) ale stal(a) na jedinom cloveku
Tým ste si istý? Lebo mne sa zdá, že už len v tom zozname vývojárov je viac ako jeden človek.
alef0 píše:
Ono ale ist do projektu s tym, ze sa autor spolahne na to, ze sa zjavi masa ludi, ktora bude generovat obsah / kod / data, je podla mna dost nerealisticke.
Nič také som predsa nespomínal. IMHO je rozdiel "pomôcť" a "urobiť všetku prácu za iného". Mne išlo o to poukázať na to, že si nemyslím, že cz/sk RPG komunita je v stave, že dokáže niečo ako celok vyprodukovať. Väčšina členov teda iba prijíma, bez akéhokoľvek hodnotného vstupu. Tým pádom je iba kritizovať blogpostami cudzie projekty absolútne bezpredmetné, ak nie škodlivé.
alef0 píše:
Ale ak nemam motivaciu, tak ma nepresvedci asi nic.
No veď práve. A články, ehm, blogposty ako sú tento by na motivácií (aspoň mne) príliš nepridali.
alef0 píše:
Vizia zjednotenej komunity na jednom pravom serveri je vec, ktora sa nikdy nestane.
To je mi jasné. Ibaže ak ľudia nemajú, resp. nevedia o možnostiach priestoru, v rámci ktorého sa môžu prezentovať, tak budú hľadať nejaké iné čo najlacnejšie, napriek tomu, že na nich ich blog, web, etc. zapadne (kvôli nedostatku reakcií, čitateľskej základni, atp.).
+ Almad na svojich serveroch momentálne (AFAIK) hostuje dracidoupe.cz, RPG Fórum a RPG Planet (vrátane podprojektov), čo je celkom slušná základňa. IIRC, keď bol annun.sk v hostingovej kríze, tak ponúkol služby aj tam.
alef0 píše:
Takisto nie kazdy je kvalifikovany koder
Slabý argument. Odkiaľ je, že Almad prijíma iba ľudí typu Guido van Rossum? Mám 16 rokov, keď dokážem niečo (akože) použiteľné spackať ja, tak snáď hocikto.
Alnag:
Alnag píše:
Oprav mne, jestli se mýlím, ale mám za to, že cílem RPGpedie je vytvořit encyklopedii RPG.
Vidím to tak, že cieľom sú obidve varianty (aj nástroj, aj hodnotný zdroj info o RPG *pre hráčov RPG*). Vzhľadom k tomu, že Almad je programátor, tak to poňal aj ako ďalší zo svojich OSS projektov. Nič to však nemení na fakte, že obsah prostredkovaný na RPGPedií je dôležitý a Almad tiež ho vcelku hojne rozširuje.
Alnag píše:
Speciálně u RPGpedie mi vždycky vrtalo hlavou, proč se prostě nenainstaluje nějaká existující wiki technologie
Presné dôvody neviem, no skúsim zodpovedať (dúfam, že nebudem zavádzať): Almadovi sa totiž existujúce wiki systémy (stavím sa, že ste pri písaní otázky mali na mysli MediaWiki) zdali užívateľsky neprívetivé a preto sa rozhodol vytvoriť niečo sám, čo by bolo užívateľovi bližšie (vznikalo by to v prostredí, v ktorom by sa to aj používalo) a mohli by sa tam využiť i "zavrhované" veci ako vyskakovacie okienka umožňujúce rýchlu editáciu, etc.
Táto otázka sa mi zdá však zbytočná kvôli tomu, že ste naznačili, či sa oplatí *vôbec* na RPGPediu prispievať (kvôli tomu, či by to niekto čítal, niekomu by to pomohlo), nie či sa na ňu oplatí prispievať kvôli nekvalitnosti systému. Zdá sa vám momentálne nasadená verzia RPGPedie nekvalitná / nepoužiteľná? Myslíte si, že by bolo lepšie, keby bola RPGPedia vypustená neskôr, no viac vybavená?
Alnag píše:
stanoví se reálné cíle a začne se na nich dělat
Na RPGPlanet sa pracuje. Dobrý kec, čo? Osobne sa mi zdá (áno, opäť tá moja emotívnosť), že sa *zbytočne* navážate do cudzích záležitostí. Zdá sa vám RPGPlanéta mŕtva? OK, tak my si ju budeme písať a možno ju niekedy vypustíme. Môže byť?
Alnag píše:
Alef: PR balíček pro média říkáš? Teď je otázka, jestli bychom se shodli na tom, které projekty jsou úspěšné.
Veď je to *Váš* blog, prečo by ste sa mali s niekým zhodnúť? :-P
Mimochodom, prečo sa v blogposte obmedzujete iba na internetové projekty?
P.S.: Neberte prosím moje vyhlásenia nijak oficiálne, Almad je momentálne v Nórsku, vyjadrí sa, keď sa vráti, čo je IIRC v septembri.
P.P.S.: Uznávam, že moja technická odbočka bola viac na škodu ako na dobro veci. Ak by to bolo možné, poprosil by som, aby ste sa jej venovali čo najmenej. Ďakujem.
Autorská citace #56
15.8.2008 19:53 - Alnag
Andros píše:
osobne sa mi zdá, že autor tohoto blogpostu práve takých ľudí ako vy považuje za "neužitočných", pretože ich aktivita je pre internetovú RPG komunitu neviditeľná -- tj. "nepomáhate".
A autor asi taky trpí nějakou krizí identity, když sám na RPGpedii nějaká hesla psal, že? Nebo nevím, jak jsi to myslel, ale možná bude lepší, když se budeš držet toho, co jsem řekl a ne to co si myslíš, že si myslím... ;-)
Andros píše:
Táto otázka sa mi zdá však zbytočná kvôli tomu, že ste naznačili, či sa oplatí *vôbec* na RPGPediu prispievať (kvôli tomu, či by to niekto čítal, niekomu by to pomohlo), nie či sa na ňu oplatí prispievať kvôli nekvalitnosti systému. Zdá sa vám momentálne nasadená verzia RPGPedie nekvalitná / nepoužiteľná? Myslíte si, že by bolo lepšie, keby bola RPGPedia vypustená neskôr, no viac vybavená?
Zdá se mi, že přinejmenším při pohledu zpět bylo nasazení RPGpedie nešťastné, protože očekávání, které vzbuzovala (alespoň ve mně) nebyly naplněny a tenhle první dojem se bude asi těžko měnit. Pokud si vzpomínám, měl jsem systematicky problémy se nalogovat, psát a editovat, s funkčností odkazů atd. Tahle frustrující zkušenost mne vyléčila z toho, abych tam dál psal. MediaWiki je alespoň ošetřená a funguje...
Autorská citace #57
15.8.2008 20:14 - alef0
Andros, predovsetkym nechcem, aby reakcie vysli ako navazanie sa do RPGPedie a jej zadupanie pod zem. To co som prezentoval a mohlo vyzniet ako kritika, je moj skromny dojem (mozno mylny). Cize este raz: netreba to vnimat ako najazd hordy nepriatelov na Almada a jeho dielo.
Co sa tyka zamerania a splnenia cielov, to vie asi Almad najlepsie, ci sa ich podarilo splnit a ci je este stale motivovany. Ak je, drzim mu palce.
Opat podotknem, ze ocakavat od komunity nejaky vstup a aktivitu a spoliehat sa na to ako sucast planu a vizie je podla mna zbytocne. Vid konkretne priklad s kodenim: ked je to take jednoduche, tak kde su ti ludia? (Inak, spolupracujes na RPGPedii vyvoji RPGPedie? V zozname vyvojarov, co si nalinkoval, vidim totiz len 2 vyvojarov, mozno mam obmedzene uzivatelske prava.) Bud sa im nechce, alebo sa boja, alebo maju male sebavedomie. V kazdom pripade apel na nich, ze "ludia, zobudte sa!" sa podla mojich skusenosti len malokedy stretava s odozvou. To som zazival s prekladmi, to som zazival s clankami. Jediny sposob, ako sa nenechat demotivovat, je najst si tu silu a volu v sebe.
Inak si miestami trochu protirecis, ale to nie je dolezite v kontexte tejto uzitocnej debaty. Rovnako ako nie je uzitocne sa hrabat v technickych detailoch. Ja osobne neprispievam do akejkolvek wikipedie nie preto, ze je neprehladna, ale preto, ze sa mi proste a jednoducho nechce. (nevidim na to dovod).
Autorská citace #58
15.8.2008 20:34 - sirien
taková správně blogová úvaha bokem - považujte to třeba za fragment Sirienova blogčku v diskusi k Alnagovu bločku...:
Všechny ty kecy s obhajobou RPGPedie tady v té diskusi... tolik napsaných znaků, tolik času čtením příspěvků ostatních, tolik myšlenek ohledně formulace toho co chcete říct...
...hm... kolik čláků na RPGPedii by z toho asi tak bylo? Pět? Deset? Obhajovat tvrzeními o tom že to je projekt s budoucností je nanic. Vytvořte z toho projektu něco co stojí za řeč a pak si drze řekněte ať vám to někdo zkusí zkritizovat - to má význam.
...nic osobního... jen taková myšlenka co mi proletěla hlavou. Vsadim se že Max strávil víc čau psanim d20 zdrojovýho kódu než tim že by chodil po Lopuchu a řikal "jen počkejte, ta d20, to bude věc, AŽ jí dokončim..."
Autorská citace #59
15.8.2008 21:36 - alef0
Sirien: samozrejme, tvoj argument je uplne logicky a pouzil som ho, ked som preskocil prvych 10 stran debaty, takze mas pravdu.
Ako som sa bavil s kymsi, je vsak otazka, ci by som tento cas venoval prekladu Play Unsafe. Dnes asi nie.
Z diskusie mi inak vypadli minimalne dve pozitivne veci, takze urcite nie je stratena.
(Inak vesela poznamka na zaver: tvoje tvrdenie sa vztahuje aj na teba ;-))
Autorská citace #60
16.8.2008 00:16 - sirien
píše:
(Inak vesela poznamka na zaver: tvoje tvrdenie sa vztahuje aj na teba ;-))
Omyl. Já RPGPedii nijak nepodporuju - nic proti ní nemám, ale nemám ani dojem že by to byl projekt kterej bych jakkoliv využil nebo se mi jakkoliv hodil. Pokud bude fungovat - ok, super. Ale mě nějak za investované úsilí nestojí, radši ten čas strávim na diskusi nebo psanim článku nebo sledovánim Supernatural nebo čimkoliv jinym.

Pro přispívání do diskuse se musíš přihlásit (zapomenuté heslo). Pokud účet nemáš, registrace trvá půl minuty a 5 kliknutí.

Alnag

Alek Lačev

Věk: 33 let
Bydliště: Praha
Ukončil aktivní hráčskou kariéru v roce 2014.

Hry, které jsem hrál: 13th Age, Advanced Dungeons & Dragons 2e; Čas pro hrdiny; D20 Modern; Dračí doupě 1.2 a 1.5; Dračí doupě plus; Dungeons & Dragons 3e; Dungeons & Dragons 3.5e; Dungeons &...více
Věděli jste, že...
Na d20.cz můžete mít svůj vlastní blog. Pokud chcete napsat o nečem, co alespoň vzdáleně souvisí s RPG, můžete k tomu využít našeho serveru. Tak proč chodit jinam? >> více <<
Jak se chovat v diskuzích
Přehled pravidel pro ty, kteří k životu pravidla potřebují. Pokud se umíte slušně chovat, číst to nemusíte. >> více <<
Formátování článků
Stručné shrnutí formátovacích značek zdejších článků, diskuzí, blogů a vůbec všeho. Základní životní nutnost. >> více <<
ČAS 0.091836929321289 secREMOTE_IP: 3.16.66.206