[podcast] Stvořitelna

Povídání o hrách na hrdiny a věcech s nimi spojených. Mnoho Countových otázek, které určitě napadly nejednoho hráče či Vypravěče. A na každou otázku se pokusí spolu s Jersonem najít uspokojivou odpověď.

Stvořitelna na Anchoru
Stvořitelna na Spotify
Stvořitelna na Google podcasts
Stvořitelna na Youtube

Seznam dílů:

Stvořitelna 1 - Setting (1. díl) na Anchoru, na Youtube
Stvořitelna 2 - Setting (2. díl) na Anchoru, na Youtube
Stvořitelna 3 - Svět (1. díl) na Anchoru, na Youtube
Stvořitelna 4 - Svět (2. díl) na Anchoru, na Youtube
Stvořitelna 5 - Countova příprava na hru na Anchoru, na Youtube
Stvořitelna 6 - Jersonova příprava na hru na Anchoru, na Youtube
Stvořitelna 7 - Příprava hry se scénářem na Anchoru, na Youtube
Stvořitelna 8 - Deset věcí, které mě na mně serou jako PJ na Anchoru, na Youtube
Stvořitelna 9 - Jak Count vede hru na Anchoru, na Youtube
Stvořitelna 10 - Jak vede hru Jerson na Anchoru, na Youtube
Stvořitelna 11 - Reakce našich hráčů na vedení hry na Anchoru, na Youtube
Stvořitelna 12 - Převod postav z DrD do JaD (I. díl) na Anchoru, na Youtube
Stvořitelna 13 - Převod postav z DrD do JaD (II. díl) na Anchoru, na Youtube
Stvořitelna 14 - Převod postav z DrD do JaD (III. díl) na Anchoru, na Youtube
Stvořitelna 15 - Zpětná vazba na Anchoru, na Youtube
Stvořitelna 16 - Co hráčům vadí na Vypravěčích na Anchoru, na Youtube
Stvořitelna 17 - Smrt postav na Anchoru, na Youtube
Stvořitelna 18 - Figurky versus popisy na Anchoru, na Youtube
Stvořitelna 19 - Jak začít s RPG I. - Proč je to tak těžké? na Anchoru, na Youtube
Stvořitelna 20 - Gamecon 2022 na Anchoru, na Youtube
Stvořitelna 21 - Jak začít s RPG II. - Jak skutečně začít? na Anchoru, na Youtube
Napsal: Jerson
16.5.2022 11:01 - Corny
Ono asi jde vyslovit nějaké kvalitativní závěry, ale rozhodně ne na zelené louce, bez kontextu k té dané hře a skupině (určitě bych řekl, že jsou hry, u nichž je přehnaně podrobná mapa kontraproduktivní a naopak hry, které tratí na absenci map).
16.5.2022 11:11 - Aegnor
A i v rámci her záleží na konkrétní skupině/situaci. V JaD one shotu pro 4 lidi jedu čistě Theatre of mind, ale v té kampani kde mám 6 hráčů prostě používám mapy, protože je to pak menší chaos.

Ale jinak teda obecně preferuju Theatre of mind, protože mi přijde kontraproduktivní počítat přesné vzdálenosti a rychlosti a fungovat extrémně takticky.
16.5.2022 11:14 - Šaman
Používám hlavně popisy. Mapky spíš na úrovni náčrtu zón ve Fate.

Ale i když jsme na začátku hráli starý dračák, tak se mapa začala kreslit až když došlo na bojový, či průzkumný režim. Většina dobrodružství se odehrála v popisech a fantazii. Tenhle trend se s příchodem Fate jen prohloubil, protože odpadla pravidla pro rychlost pohybu a když se to vezme matematicky, tak vlastně stačí diagram zón a přechodů mezi nimi.


Teda, vlastně - trochu kecám. Zapomněl jsem na to (pro mě) skoro nejdůležitější: mapu světa. Mapy světa vznikaly od začátku hraní, postupně se vylepšují, je snaha aby byly hezké. Někdy se dokreslují podle odehraného příběhu, jindy z nich GM bere inspiraci. Ale bez mapy pro mě není svět, takže tahle mapa je u nás stěžejní.
16.5.2022 11:18 - LokiB
Mapky už nepoužívám úplně primárně pro "taktický pohyb" ... aka posouvání po hexech z DrD. Ale pro to, abychom měli s hráči "stejnou představu" o situaci. Stávalo se nám, že i když dal GM (ať už já nebo jiní, když jsme se střídali) podrobný slovní popis, tak si ho každý představil natolik jinak, že pak se snažil o jiné postupy, odpovídající té jeho konkrétní představě, ale ne moc odpovídající představě jiného. To se nám u mapek nestává.
30.5.2022 23:06 - LokiB
Smrt postav jsem zatím nedal celou ... nemá to moc jasnou strukturu při poslouchání a těžko se mi na to soustředí.
Zatím jsem tam nenarazil na spoustu systémů, které mají "smrt postav" pořešenou systémově. je to hodně DnD-DrD-Omego centrické.

Třeba namátkou:
Savage Worlds - mají přímo Setting rule "Heroes Never Die", který upravuje podmínky pro smrt postav (ale i důležitých nepřátel) (systémově vylučuje náhodné smrti na blbý hod, umožňuje po dohodě Gm a hráče v epických momentech)
Cryptomancer (1) - zabudovaná "smrt družiny" ve stále obtížnějši odolatelné spirále

Systémy, kde smrt vůbec není a postavy jsou maximálně "přemoženy" ... narozdíl od Countova přesvědčení, ani i Fireball v některých systémech může způsobit pouze vyřazení a ne jen jasnou smrt, jak uvádí v podcastu ... a je na GM a hráčích, aby vymysleli, co dané přemožení ve fikci bude mít za následky.

Atd.
7.6.2022 20:47 - Jerson
Stvořitelna 18 - Figurky versus popisy na Anchoru, na Youtube

Někdo rád holky, jiný zase vdolky. A někdo herní desky, další třesky plesky. Ať už preferujete tahy figurek, nebo si o činech svých hrdinů povídáte, my se v dnešním díle pustili do debaty nad výhodami a nevýhodami obou metod a třeba vás přimějí zkusit nevyzkoušené, dát tomu druhou šanci, nebo věci umně zkombinovat.
1.7.2022 21:45 - Jerson
Stvořitelna 19 - Jak začít s RPG I. - Proč je to tak těžké? na Anchoru, na Youtube

Chcete začít hrát RPG, ale nemáte ve svém okolí zkušené hráče? Jste ztraceni v nabídce systémů? Odrazuje vás délka pravidel? Nevíte jak začít?

První díl minisérie určené zájemcům o hraní RPG vám představí některá úskalí, na která můžete narazit."
1.7.2022 22:57 - LokiB
Takže tento díl můžeme s klidem vynechat?
2.7.2022 00:04 - sirien
Ano.

Pokud nechceš dostat fajn vhled do RPG boomer delusions o současných nováčcích, teda, v tom případě Jersonovu dobrou radu klidně ignoruj :)
2.7.2022 00:18 - LokiB
sirien: Tedy tys tento díl Stvořitelny poslouchal a dostals v něm fajn vhled na současné nováčky včetně Jersonovy dobré rady?
TO zní cool :)
4.7.2022 23:26 - ShadoWWW
Nemůžu spát, tak jsem si poslechl novou Stvořitelnu. OK, poslouchal jsem dál, ale za mě nejhorší díl vůbec.

1) Špatná (nebál bych se říci žádná) příprava obou autorů.

Jako operujete s nováčky z řad čtenářů gamebooků, ale nezmíníte nic o tom, že nejbližší zážitek je podobný jako při hraní Lone Wolf série (která se dá projít tisíci různými způsoby a stovkami dějových linek)?

Operujete s nováčky z řad hráčů stolních her, ale nezmíníte, že nejbližší zážitek je podobný jako při hraní Gloomhaven?

Mimochodem vámi uváděné příklady Descentu nebo Karaku jsou mnohem vzdálenější než LW série.

2) Stížnosti na DnD

Stěžovat si na DnD, že je nejhranější, ale nepokrývá celou škálu možností hraní RPG, je jako stěžovat si u deskovek, že nejhranější Monopoly nepokrývají celou škálu možností hraní deskovek.

Mimochodem Starter Set nevyžaduje po hráčích tvorbu spostav ani po DMovi, aby četl modul dopředu. Ale to berte jen jako poznámku pod čarou.

3) Délka rentu
Stěžujete si na desítky stran tlusté příručky RPG, ale sami servírujete nováčkovi hodinový rent na RPG/DnD, kde se nic kloudného (čti: pozitivního a konkrétního) nedozví. Garantuji vám, že nováček to vzdal dřív než po hodině, kde se akorát dozvěděl, že konkrétní věci se dozví až příště. To jste si celou tuto hodinovou tragédii mohli odpustit a začít rovnou příště (pro nováčka ale bohužel žádné příště už nebude).

4) Měli jste tam rovnou napálit tipy na hraní konkrétních druhů her. Chceš hrát Pána prstenů? Hraj The One Ring. Chceš hrát jako v gameboocích? Lone Wolf má přímo svoje RPG i v češtině. Chceš hrát jako v komiksech Myší hlídky? Hraj Mausritter. Chceš hrát Hru o trůny? I ty mají své vlastní RPG. Chceš hrát Harryho Pottera? Máš smůlu, Rowlingová nesnáší RPGčka a nedá nikomu licenci na jeho roleplayingové vydání.

P.S. Zakazování hraní RPGček rodičů dětí 14- je pořád ještě poměrně rozšířené. Nejčastějšími argumenty jsou: 1) Je to jen vymyšlená blbost, věnuj se skutečnému životu; a 2) Hrají to jen podivíni a zoufalci, přece nechceš patřit mezi ně!

KONEC HLÁŠENÍ!
4.7.2022 23:44 - Corny
V první řadě trochu díky za alespoň nějakou "recenzi", pokaždé na to čekám, jestli má vůbec cenu to poslouchat.
V druhé řadě si nemůžu odpustit pozastavení nad tím, že v 4 bodě mluvíš o licencích a o RPGčkách k těm IP ale u Mouseguard vynecháš...well, Mouseguard :D Jako chápu, že dost lidem ta hra leží v žaludku (mě teda osobně zas tak neuráží), ale tohle je trochu úsměvné.
5.7.2022 10:38 - ShadoWWW
O licencovaných světech mluvili v tom podcastu, proto jsem to v bodě 4 nadhodil. A byly to jen příklady, v důkladně připraveném podcastu bych rád viděl víc příkladů a víc rozvedených než jedna dvě věty. Proč jsem zmínil Mausritter spíš než originál RPG Myší hlídku? Protože Mausritter cílí na stejné publikum, ale není tak systémově komplikovaný, proto v podcastu zaměřeném na nováčky bych upřednostnil ho. Ale nejsem autorem toho podcastu, takže není na mě, co konkrétně tam zmíní. Šlo mi spíš o to, že tam říkali, že na licencované světy se DnD nehodí, ale už neřekli, jaké systémy se na ně hodí.

Zmínili sice fakt špatně udělané filmy Dungeons & Dragons, ale zas už třeba nezmínili docela povedený kreslený seriál Dungeons & Dragons. Já osobně jsem zvědavý na nový film Dungeons & Dragons, co má přijít do kin 2. března příští rok.

Poslouchat hodinu kritizování RPGček IMHO není ten nejlepší recept na přitáhnutí nováčků k RPG.
5.7.2022 11:08 - LokiB
Tak ona je to taková Jersonova dirty pleasure, povídat si o hrách a systémech, které nemá rád, moc je nezná a hrát by je nechtěl :)
Což je škoda, já bych ho rád slyšel povídat o těch aspektech hraní RPG, které má rád, se kterými má hlubší zkušenost, to má pro mě větší smysl.
5.7.2022 11:52 - sirien
ShadoWWW: tak ono hlavně Jersonův výklad k tomu na jaké světy se DnD nehodí je zjevně zkreslený jeho tvrdou fantasy/DnD antipatií popř. neznalostí. Ono totiž spousta světů prosákla z DnD ven a jsou mnoha čtenářům známé např. z knížek a počítačových her - což zase ovlivnilo mnouhou další tvorbu, takže těch světů co jsou DnD-friendly je fakt hodně (a to i těch známých v ČR/SR).

Prozačátek u nás už vyšlo dost knížek ze světa Asterionu, který na DnD pasuje výborně (popravdě, se svym Stínovym světem a Vnějšími sférami dokonce paradoxně o hodně líp, než samotné Dračí doupě, pro které původně vycházel a kterým je zjevně citelně ovlivěný). Pak samozřejmě typicky Forgotten realms, ze kterejch vyšla celá knihovna a nevim-kolik-PC-her k tomu, že, ale i Dragonlance, které mají své místo ve fantasy historii i mimo DnD, minimálně, a které u nás taky už nějakou dobu vychází (určitě další, ale v DnD literatuře taky sám nejsem moc zběhlej... Mág, resp. Midkemie je u nás mezi fantasy fanoušky dost známá věc) A pak z literatury co neni primárně DnD... dost by mě překvapilo, kdyby se DnD nehodilo na Vanceho Dying Earth. V podstatě libovolné sword&sorcery je ve skutečnosti DnD svět, Conan prakticky dokonale, sice to neni perfect fit, ale nevidim žádnej problém hrát v DnD Warhammer fantasy nebo klidně Dragon age... jakože mohl bych se prostě zvednout, dojít do nejbližší fantasy speciálky nebo většího knihkupectví k fantasy polici a v tomhle výčtu pokračovat ještě hodně, hodně, hodně dlouho. Jenže rozdíl je v tom, že já aspoň trochu znám fantasy i DnD a nemám k nim averzi.

...obdobnou kanonádu příkladů jak je daná věc blbost bych mohl sepsat ke skoro každému tvrzení v tom podcastu, ale srsly, ten podcast má hodinu, na to fakt nemám manu ani motivaci.


Směšný pak je jak Jerson tyhle námitky očekává, tak je rovnou smete ze stolu s tím že "tohle není pro RPGčkaře ale pro nováčky", jakoby poukázání ostatních RPGčkařů na to že Jerson říká o nováčcích / pro nováčky nesmysly nebylo validní. Obávám se ale, že bohužel je.
5.7.2022 12:39 - LokiB
Hodně knížek (jakože opravdu hodně) je i k settingu Eberron ... protože to byla doba rozkvětu DnD a lidi se mohli přetrhnout pro ně psát a čtenářů měli zajištěných dost. Za mě víc než k Dragonlance a možná i FR. Nejsou to poklady literatury, ale standardní fantasy literatura, nic vysloveně trapného.
5.7.2022 14:02 - strucky
LokiB píše:
Hodně knížek (jakože opravdu hodně) je i k settingu Eberron

Trochu OT, ale když už jsi to načal... je zarážející, kolik eberronských autorů/knih nelze vůbec najít na žádné knižní cz databázi. Tím pádem se domnívám, že hledat česká vydání je asi předem prohraná bitva... :-) schade

edit: Ale nakonec v cz není ani The Dying Earth, takže co se vlastně divím. Taková velká mezera. :-)
12.7.2022 09:42 - Jezus
Jedna faktografická: Ve Stranger Things se u DnD v úvodním díle nikdo s nikým nepohádá, jak milně tvrdí Count (paměť je holt svině :-) )

Normálně spolu hrají, pak v emocích křičí rady , jaké kouzlo by měl Will použít, načež ten normálně zvolí (fireball místo ochranného kouzla, aby ochránil ostatní namísto sebe, což později prokresluje charakter) a hodí kostkou, kterou pak hledají. (A chtějí zatajit před GMem výsledek, který ale Will prokecne, protože charakter...)
14.8.2022 11:43 - Jerson
Stvořitelna 20 - Gamecon 2022 na Anchoru, na Youtube

Krátké ohlédnutí za letošním Gameconem v Pardubicích. Přijeli jsme, zahráli si, setkali se. A jak jsme si to užili?
14.8.2022 12:48 - shari
Příjemné povídání.

Counte, mně ještě žádná zpětná vazba nepřišla (od nikoho T-T), tak pokud by se ti chtělo mi to poslat přímo a nechráněný anonymitou, byla bych moc ráda a je mi jedn, jestli to bude na mail nebo tady v soukromé zprávě. (Jeskyně a Draci - V bažinách smrti a magie)

Jinak k poznámce "víc příšer, větší tuhase, víc různých výzev" - každá příšera navíc prodlužuje souboj, což neni úplně ideální, pokud chci stihnout i nějaký průzkum či roleplay. Nicméně děkuji za poznámku a do příště určitě zkusím vymyslet víc výzev i bez taktiky "nás mnogo".

Pro přispívání do diskuse se musíš přihlásit (zapomenuté heslo). Pokud účet nemáš, registrace trvá půl minuty a 5 kliknutí.

Věděli jste, že...
Na d20.cz můžete mít svůj vlastní blog. Pokud chcete napsat o nečem, co alespoň vzdáleně souvisí s RPG, můžete k tomu využít našeho serveru. Tak proč chodit jinam? >> více <<
Jak se chovat v diskuzích
Přehled pravidel pro ty, kteří k životu pravidla potřebují. Pokud se umíte slušně chovat, číst to nemusíte. >> více <<
Formátování článků
Stručné shrnutí formátovacích značek zdejších článků, diskuzí, blogů a vůbec všeho. Základní životní nutnost. >> více <<
ČAS 0.17495107650757 secREMOTE_IP: 3.238.49.228