Překlad Shadowrunu 6E

Drazí fanoušci cyberpunku,

jistě jste zaregistrovali, že v těchto dnech vychází již 6. edice hry Shadowrun. Vývojáři slibují celkové zjednodušení, core rulebook má mít pouze něco přes 300 stran. Předpokládám, že se někdy na podzim vrhnu do překladu, který by tak mohl být hotový někdy v příštím roce. Možná..., anebo také ne :)

Zde, na tomto chatu, chci průběžně referovat a komentovat svou práci. Pomohla by mi zpětná vazba, jako určitou ochutnávku můžete prolistovat překlad SR 5E, který je zde již také publikován. Vzhledem k tomu, že spousta věcí zůstane stejná, velmi mi to pomůže do další práce.
Napsal: Lethrendis
14.9.2019 00:07 - Lethrendis
Ehm... postavy si můžou v rámci hraní roleplaye vykládat ledacos, klidně i o dusnu / horku. Na název mechaniky používané na konci hry to nemá vůbec žádný vliv a vlastně ani souvislost. Stejně tak můžu říct, že to na konci sedánku "hodím si na Hledanost" přežije.
14.9.2019 00:24 - York
Hledanost mi přijde jako nejlepší varianta.
14.9.2019 00:51 - sirien
Lethrendis píše:
České výrazy spojující Horko a pronásledování jsou přenesené

já bych řek, že byly už v tolika filmech (a v různých frázích myslim i ve věcech jako Hříšní lidé atp., tam určitě taky někomu bylo někdy "horko", popř. bylo "někde pro někoho horko" nebo něco bylo "horký zboží"...) že to už neni přenesené, ale ustálené.

Mě přijde, že jen hledáš zástupný důvody, protože nechceš natvrdo říct, že to tam nechceš, protože se to Tobě osobně nelíbí. Což mi nějak hrozně skřípe. Kdybys řek narovinu že se přes to jako překladatel nezvládneš přenést, tak ok, ale jinak sem neviděl jedinej argument proti horku/dusnu, co by měl nějakou faktickou váhu.

Jako sám sem se při překladech sem tam nepřenes přes něco žádanýho nebo ustálenýho - třeba "deník postavy" mi tak zvonil v uších že sem to natvrdo přepsal na "kartu postavy" - ale narovinu sem to deklaroval jakože to dělám protože chci a ničí názor mě u tohodle konkrétního pojmu nezajímá (resp. že rozhodně nehodlám použít deník, bez ohledu na to co kdo napíše, jiným alternativým ke kartě sem byl otevřenej), abych to odlišil od termínů u kterejch sem byl otevřenej diskusi, typu že sem zkoušel prosadit Dějmistra, ale neobhájil sem ho tak sem šel ke komunitou žádanému a odargumentovanému vypravěči.
14.9.2019 07:39 - LokiB
Aegnor píše:
"Hej, ve městě začíná být docela dusno, co takhle vyvolat nějakou bouřku, aby se vyčistil vzduch?"


Já ti nevím, tyhle příklady jsou jak z učebnice, kape z toho inkoust.
14.9.2019 09:54 - Lethrendis
Tohle už jsem včera uzavřel a přepsal, takže jen krátce na Siriena: Nemyslím, že bych byl nepřístupný diskuzi. Ve skutečnosti byla velmi cenná - sám bych na Hledanost nepřišel - v životě jsem to nepoužil a dokonce jsem si původně ani nemyslel, že je to skutečné slovo. Následná debata mi pomohla se rozhodnout. Fakt za ní děkuju všem zúčastněným, dost mi to pomáhá. A protože jste pomohli, cítil jsem se i povinen vysvětlit, proč jsem se nakonec rozhodl pro Hledanost.

Teď už asi tolik nových termínů neobjeví (jsem na poslední straně předposlední kapitoly), ale až to budu číst a čistit, určitě budu znova jednotlivá slova převalovat v hubě a ještě se na názor obrátím.
14.9.2019 10:14 - Aegnor
LokiB píše:
Já ti nevím, tyhle příklady jsou jak z učebnice, kape z toho inkoust.

Tak sorry, že nejsem tak kreativní a schopný tvořit zajímavé věty. :-)

Lethrendis píše:
Ehm... postavy si můžou v rámci hraní roleplaye vykládat ledacos, klidně i o dusnu / horku. Na název mechaniky používané na konci hry to nemá vůbec žádný vliv a vlastně ani souvislost.

Ale ta mechanika se používá i během hry. Nebo se ty reakční časy policajtů řeší jenom na konci sezení? To, že je na někoho už příliš horko a rozhodne se to trochu zchladit, to se taky řeší jenom na konci sezení?

A to, že dáš hráčům do ruky žánrově vhodný výraz, který je zároveň názvem herní mechaniky (takže jakmile ho jeden hráč použije in-character, tak ostatní budou vědět o čem mluví) je vlastně naprosto nezajímavý a zbytečný.

Když postava řekne "hej, jsem dost hledanej a tak se musím držet při zemi", tak mi automaticky naskočí to, že je na každým rohu plakát s jeho fotkou a komentářem "Hledán živý či mrtvý, odměna XXXXX$". A nemyslím si, že by Heat měl vyjadřovat zrovna tohle.
14.9.2019 10:28 - Lethrendis
Ta mechanika má samozřejmě do hry dopad, postavy (i hráči) to mohou komentovat jak libo, klidně za použití vět s horkem. To máš to samé jako s existencí atributů třeba - také se to projevuje, ale postavy neřeší, kolik je jejich hodnocení toho a onoho. Přestože to mají hráči napsané na papírech.

Popravdě, v minulé edici to bylo asi lepší, mám ten dojem, nicméně teď Heat vyjadřuje přesně to, že po tobě jdou, takže ty plakáty nejsou od věci. Že to nemusí být jen policajti připomněl už Sirien.
24.9.2019 18:14 - Lethrendis
Nazdar, potřeboval bych se zeptal někoho, kdo s vyzná v šermu a souvisejícím, myslím, že tu pár takových je.

U kyberčepele je napsáno, že: "...placed opposite the thumb so it can be used with a
swinging cut". Jak mám přeložit "swinging cut"? Nemá to nějaký speciální termín? Myslím, že má, ale neznám ho.
26.9.2019 17:37 - Lethrendis
Tak... Shadowrun 6E přeložen. Hrubý překlad je hotový, těch posledních pár stránek jsem měl ale děsnou krizi.
27.9.2019 12:54 - sirien
Gratuluju, to je a určitě místní rekord :)

Zkusim tu sazbu udělat ASAP.
27.9.2019 13:11 - exi
Nemusíš to hrotit, já budu příští týden vydávat Cyberpunk, Pilchowski s PB chvíli potom ToA, tak ať se to nepomlátí všechno ve dvou týdnech.

Jinak kdybyste potřebovali počeštit nějaký obrázky nebo fonty, dejte vědět.
27.9.2019 13:42 - Lethrendis
To by bylo super, ale teď se nenamáhej - zatím to budu ladit. Taky erata je obrovská - 10 stran oprav. Jsou tam celé odstavce a velké tabulky, které jim z původní verze vypadly, stejně by se Ti to všechno rozsypalo. Pak to chci ještě dát lidem na kontrolní čtení. Pak teprve sázet.
27.9.2019 13:43 - Lethrendis
Jo díky, Exi, grafiku a sazbu řeší Sirien.
27.9.2019 15:11 - Pan Bača
exi: tak rychle to nebude, ale do konce října určitě jo.
Lethrendis: pro kontrolu doporučuju hodit to na gdisk, kde se dá průběžně komentovat/opravovat/diskutovat. A dvě kontroly jsou minimum. ;o)
2.10.2019 15:23 - Lethrendis
Ahoj, postupně se prokousávám kontrolou. Napadlo mě, že by se dal celý proces urychlit, kdybych to poskytoval ke kontrolnímu přečtení průběžně. Je mi sice trochu stydno jít na světlo s nehotovou věcí, nicméně první tři dvě kapitoly už klidně jo, tam už je text hotový.

Takže měl by někdo zájem podílet se na překladu a kontrolně si to přečíst? Zajímala by mě celková zpětná vazba, nalezení chyb, i nápady na lepší vyjádření. Představuju si to asi tak, že bych dobrovolníkovi/dobrovolníkům průběžně posílal vždy nové verze a žádal bych zpětnou vazbu k určité kapitole.
13.10.2019 12:46 - Lethrendis
Zdarec, dokončil jsem opravy čistého překladu a celá práce se chýlí ke konci. Vidím to tak na týden, maximálně na dva, než to pošlu do sazby Sirienovi, který už to má částečně předpřipravené.

Docela bych ocenil pomoc s korekturami, je toho fakt hodně (přes 300 stran), takže trojice korektorů docela nezvládá. Kdyby někdo chtěl pomoci, třeba s korekturou pouze nějaké jednotlivé kapitoly, byl bych rád. Je to potřeba, já už jsem z toho tak zblblý, že vnímám smysl, ne tvary jednotlivých slov.
13.10.2019 13:01 - Pan Bača
Kdybys měl něco kratšího, tak mi napiš PM. Shadowrun vůbec neznám, tak bych se nechtěl hned pouštět do něčeho většího.
A když budeš chtít, můžu ti udělat kontrolu sazby.
13.10.2019 14:42 - Brkoslav
Hošové a děvuchy, co vás motivovalo k překládání tohoto odpadu? 6E, jako vážně? 2E v české verzi existuje a je mnohem lepší. Jakákoliv edice SR je o nejméně o řád lepší než 6E.
13.10.2019 17:09 - Lethrendis
Heh, staromilec :) I moje vlastí parta toho nahrála v 2E zdaleka nejvíc.

Ve skutečnosti byla evolučně navazující 3E hodnocena lépe než 2E a fandové se rozlomili až u 4E, která přechodem na fixní CČ nastoupila cestu ke zjednodušování. Jako vím, že existuje určitá skupina fanoušků, která tu změnu neunesla a ten starý systém (kdy byla na kde co skoro vlastní mechanika a namíchání počtu kostek a snížení CČ bylo alchymií) zkrátka milovala. Tihle lidi se pak ozývají na fórech a všechny nové edice zatracují, přičemž produkční nekvalita té Hardyho party jim k tomu nahrává, ačkoliv... no, já nejsem nezaujatý.

Nicméně 6E je dobrou evolucí 5E, podle mě solidní hra. Hodlám v budoucnu napsat vlastní posudek.
13.10.2019 18:45 - sirien
Lethrendis píše:
fandové se rozlomili až u 4E, která přechodem na fixní CČ nastoupila cestu ke zjednodušování

Co pamatuju tak fixní TN byly spíš estetiká záležitost - ty problémy byly jinde. Prozačátek v tom (a to se za ty fixní TN občas "zaměňuje", protože lidi řeknou "vadily mi ty fixní TN", ale myslej tim spíš tohle všechno...) že pro SR4 "innovovali" systém faktickym obšlehnutim WoD4 - což byl ale systém s úplně jinym žánrovym určenim a feelingem a některý věci najednou začaly bejt dost divný. Třeba matematika sčítání atributů a skillů naprosto zmnila váhu dovednosti v celém systému (a tím bohužel i settingu a reálné hře). Nebo zahození kondičního záznamníku a jeho nahrazení v podstatě tuctovejma WoD HPčkama (kromě toho že to nemuseli dělat vůbec tak když už tak smysluplnější by bylo použít oWoD HP kondice).

Ale byly tam i jiný problémy. Třeba ten systém nebyl pořádně otestovanej a místy tam co pamatuju vznikaly hrozný power comba, zejména v takovejch těch věcech který neotestuješ na první dobrou (tj. např. nepoměr mezi různými archetypy postav s důrazem na jiné systémové prvky atp.) A zatimco místy tam byly koncepčně výborný posuny (přidání AR k VR a možnost real-time interakcí pro deckery - ve 4e teda hackery), tak jiné změny měly kolečka ani ne tak zasypaný pískem, jako spíš úplně pohřbený v písku (tušim že někdo nadával na něco s riggerama tenkrát? Už to je dlouho, bylo možná něco jinýho... abych byl fér, tak to riggování bylo WTF i ve 3e, ale to tradičně nebývá pro novou edici omluva).

A jakoby to nestačilo tak tam provedli ten další časovej posun settingu, kterej ale bohužel nebyl moc atmosfericky vyváženej a celej ten svět se vlastně posunul o celou jednu generaci, která se už nejen narodila a vyrostla v 6. světě, ale byla vychovaná generací co se narodila a vyrostla v 6. světě, takže ten svět ztratil hodně svojí cizosti a z toho cyber-punku zmizelo hodně toho -punku. Sice si to zachovalo to dystopický téma, ale prostě už to bylo hodně jinde. Novejm hráčům to nevadilo, ale dost starejch to odradilo.


Osobně mám taky za to, že 3e byla nejlepší z těch dosavadních edic (s tim, že 6e sem zatim moc nečet, teda, takže porovnávám hlavně se 4e a 5e). Je pravda, že to je hodně dané tim, že 4e a 5e byly prostě odfláklé, spíš než tim že by 3e byla tak dobrá a nadčasová, ale paušalizovat lidi co maj 3e za designovej vrchol SR tim že to je kvůli nějaké obsesi 3e neni zrovna moc trefný. (Btw. 3e sice měnila cílová čísla, ALE zachovávala konstantní dicepooly - tj. měla pořád pouze 1 proměnnou, přičemž čachrování s TN nebylo o nic větší "alchymie" než později čachrování s bonusama k dicepoolu; mám tušení že tohle sem tu nedávno někde rozepisoval víc do hloubky?)


EDIT: tady sem vyhrabal nějaké dobové poznámky o (ne) přijetí 4e a 5e. Moc toho neni, ale...
Nick:
Velikost okna: [1] [2] [3]
Zobrazit náhled Zobrazit náhled
Tagy:
Vaše IP adresa není z "bezpečných" adres. Příspěvek se odešlou pouze se správně opsaným kódem. Pokud nechcete opisovat kód, můžete se přihlásit (pokud nemáte účet, nejprve se zaregistrujte), nebo nám poslat informaci na PM a my Vaši IP adresu přidáme.
Věděli jste, že...
Na d20.cz můžete mít svůj vlastní blog. Pokud chcete napsat o nečem, co alespoň vzdáleně souvisí s RPG, můžete k tomu využít našeho serveru. Tak proč chodit jinam? >> více <<
Jak se chovat v diskuzích
Přehled pravidel pro ty, kteří k životu pravidla potřebují. Pokud se umíte slušně chovat, číst to nemusíte. >> více <<
Formátování článků
Stručné shrnutí formátovacích značek zdejších článků, diskuzí, blogů a vůbec všeho. Základní životní nutnost. >> více <<
ČAS 0.23334908485413 secREMOTE_IP: 3.235.22.104