D&D Expeditions: Tyranny of Dragons I

Zběžný pohled na Tier 1 (pro postavy na 1. až 4. úrovni) dobrodružství kampaně Tyranny of Dragons programu Expeditions organizovaného hraní D&D.
Napsal wlkeR

D&D Expeditions je program organizovaného hraní určený především kamenným obchodům, ale protože materiály jsou poměrně volně dostupné online (heslo tiamatlives), může je hrát prakticky kdokoli, i když většinou bez příslušných benefitů (herní materiály rozdávané obchody, DCI-sankcionované hraní pro možnost hraní postavy v programu D&D Epics a podobně). Dobrodružství programu D&D Encounters, Hoard of the Dragon Queen, sklidilo poměrně mnoho kritiky, takže se zdá, že pokud chce člověk hrát mainstreamové publikované dobrodružství, zbývá mu Lost Mine of Phandelver nebo právě Expedice.


Cílem článku je pokud možno bez větších spoilerů představit přehled dostupných dobrodružství pro začínající (Tier 1) postavy. Moje zkušenosti s nimi jsou trojího druhu - některá jsem hrál sólo jako gamebook, pár jako DM online a všechny jsem pročítal a přetransformovával pro mojí nadcházející domácí kampaň. Článek je souhrnem mých názorů na jednotlivá dobrodružství. Byli jste varováni.


D&D Expeditions pro Tyranny of Dragons obecně

Všechny Expedice se odehrávají v regionu Měsíčního moře (Moonsea), které se nachází dobrý kousek světa od dějiště hlavní příběhové linie programu Encounters. Centrum dění je město Flan a jeho bezprostřední okolí, které má povětšinou příjemně slovanský místopis. Poměrně významnou roli hrají v jednotlivých dobrodružstvích faerunské frakce (Harfeníci, Zhentarim a spol.), prakticky každé obsahuje buď NPC nebo dokonce speciální quest aspoň jedné z frakcí, není tedy úplně od věci je zahrnout, nebo vymyslet nějaké jejich alternativy.


Krom zadavačů questů plní frakce další důležitou roli: na úrovních 1 - 4 mohou zaplatit postavě oživení za cenu "pouhého" přídělu zkušeností za to dané dobrodružství. Protože dobrodružství počítají se širším spektrem úrovní i počtu hráčů (3 až 7) a střetnutí jsou, co se obtížnosti týče, upravena jen na 4 stupně (slabá, průměrná, silná a velmi silná družina), může TPK číhat na každém kroku.


Poznámka ke struktuře dokumentů: každý dokument Expedic obsahuje vždy stejný úvod vysvětlující zásady chování u stolu, obecné tipy pro DM, tabulku pro určení síly družiny (úroveň se objevuje u bojových střetnutí a buď přidává nebo ubírá nestvůry) a pravidla pro downtime a oživování (viz. výše). Nálseduje stručný přehled děje na pozadí, vlastní dobrodružství a jeho XP/GP odměny. Závěr tvoří statistiky použitých nestvůr a mapy/handouty. V tištěné podobě se s dobrodružstvím pracuje celkem pohodlně, nic navíc nemá DM zapotřebí.


Expedice:


DDEX1-1: Defiance in Phlan

Kult Draka přišel do Flanu, bezzákonného města na pobřeží Měsíčního moře. Kde chybí významná autorita schopná kult zastavit, musejí zasáhnout jiné mocné skupiny Říší - Harfeníci, Řád Rukavice, Smaragdová Enkláva, Aliance Lordů a dokonce Zhentarim - a spojit se proti kultu a jeho temné agendě. Zapoj se do boje účastí v kterékoli z pěti různých misí zaměřené na zastavení kultu. Úvodní dobrodružství pro postavy 1. úrovně.


Úvod dobrodružství, či spíše minisérie, je lehce zavádějící - opravdových kultovních aktivit se tu děje jen velmi málo a kult dobrodruhy prakticky není poškozen. Důležitější je zejména možnost poměrně bezpečně postoupit z velmi křehké 1. úrovně, seznámení s jednotlivými frakcemi a vhled do mnoha různých podob Expedic.


Mission 1: The Meeting at Deepnight je zaměřené především na průzkum a roleplaying: postavy se vydávají za kupce dračího vejce, ale nejsou jedinými kdo nejedná úplně na férovku. K boji dojít může, ale nemusí, a pozor, pro křehké postavy může být za určitých okolností smrtící. Dobrodružství je míněno jako vstupní brána k frakci Harfeníků, také se zde dá poprvé mluvit s ryze Flanskou frakcí cechu Vítačů (Welcomers).


Mission 2: The Sreams at Dawn jsou zejména o průzkumu/boji s poměrně vysokým TPK potenciálem. Goblini unesli rodinu farmářky a postavy, ať už z vlastní iniciativy či za peníze řádu Černé Pěsti, jdou věc vyšetřit. V tomto případu už Kult Draka prsty má, stejně jako Zhentarim, jejichž přítomnost ale je, jak se na příslušníky Černé sítě sluší, poněkud zastřená. Družina má krátký čas na infilraci části gobliní jeskyně a záchranu rukojmích, než se vrátí další goblini - potenciálně s dalšími rukojmími... (Pokračování není součástí balení.)


Mission 3: The Dead at Highsun poprvé nažene postavy do Valhingenského hřbitova, kde je v průběhu Expedic poněkud více živo, než by člověk čekal. Dobrodružství je klasický průlez jeskyní s pastmi, hlavolamy a nějakými těmi nemrtváky. Na vyřešení záhady tajemné krypty má zájem Aliance Lordů.


Mission 4: A Shock at Evenfeast se vyznačuje mnoha roleplayingovými příležitostmi, které jsou klíčové k vyřešení záhady. Během velké večeře unikne nebezpečné kouzlo a postavy musejí zjistit, jak ho zachytit. Velmi liknavě jim s tím pomáhá agent Smaragdové Enklávy, jehož hlavním zaměstnáním je být někde jinde než si ho družina přeje a zapojí se jen když selžou všechny jejich pokusy o zastavení chaosu.


Mission 5: The Danger at Dusk je také v poměrně detektivním duchu, ale přistupuje k zápletce mnohem přímočařeji - najdi a osvoboď rukojmí. Má tedy nějaký ten souboj a bohatý příděl roleplayingových příležitostí. Také umožní postavám poznat další důležitou frakci Flanu - místní žoldnéřskou milici, rytíře Černé Pěsti. Globální frakcí zde zapojenou je Řád rukavice.


DDEX1-2: Secrets of Sokol Keep

Trvalo desetiletí než byla Sokolská tvrz znovu dobyta a osazena malou vojenskou posádkou pověřenou údržbou majáku. Nyní maják zhasnul a posádka zmizela. Ve Flanu kolují klepy o něčem prastarém objeveném pod pozemky pevnosti, ještě z dob předtím než Tyrovi kněží tvrz postavili. Odkryjte tajemství Sokolské tvrze! Dobrodružství pro postavy 1. až 4. úrovně.


Jak napovídá popis, jde o převážně průzkumné dobrodružství, ovšem příležitostí k boji (včetně hospodské rvačky!) je dost na to, aby se bojovnější hráči nenudili. První dvě části jsou ale zejména pro roleplayery, kteří musejí shromáždit klepy, zajistit dopravu na ostrov a tam s pomocí stop a jiných (i nadpřirozených) indicií vypátrat, co se stalo. Následuje krátký dungeon crawl s pár pastmi a souboji, které ale rozhodně nestrádají nedostatkem flavoru. Pokud máte rádi detektivní příběhy, temné kulty (not-of-the-dragon-variety), dýky v zádech a nemrtváky, je Secrets dobrodružstvím pro vás!


DDEX1-3: Shadows over the Moonsea

Život na Měsíčním moři není snadný. Banditi, piráti a krutí panovníci se přetahují o kusy země a ohrožují ty, kteří se tam snaží vést poctivý život. A nyní se objevila nová hrozba: loď duchů brázdí mořem a podniká nájezdy na pobřežní vesničky. Kdo přežije, šeptá zkazky o "oku drakolicha." Připoj se k dobrodružství a zjisti pravdu o této hrozbě! Dobrodružství pro postavy 1. až 4. úrovně.


Zkazky o "oku drakolicha" poukazují na to, že má v celé věci pracky Kult Draka - a poprvé je to pravda! V tomto dobrodružství se toho ale děje o tolik víc! Je tu sice pořád jakási hlavní linie, ale pokud si nějaká Expedice může nárokovat snadnost rozšíření na sandbox, jsou to právě Shadows. Začátek je klasika - družina by měla zjistit vzorec chování lodi duchů, vytipovat její další cíl a jít tamější lidi zachránit. Jenže... kromě toho že oni tamější lidi jsou takoví nějací divní (sandbox mode: on), hlavním úskalím je dohnat tam družinu včas a odtrhnout je od průzkumu, aby třeba začali opevňovat, budovat pasti nebo tak něco.


Dobrodružství obsahuje ohromné množství příležitostí k průzkumu, pokecu i boji, o všeobjímající záhadě a epické finální bitvě nemluvě. Zejména pokud máte rádi piráty!


DDEX1-4: Dues for the Dead

Po mnoho let se Nejvážnější Řád Tichého Závoje staral o klid mrtvých na Valhingenském hřbitově. Tento klid byl nyný narušen nekromantem hledajícím klíč k reaktivaci Tůně Jasu. Dobrodružství pro postavy 1. až 4. úrovně.


Lákavý úvod? Ani ne, že? Vskutku, Dues for the Dead není nijak zvláště záživným dobrodružstvím, nicméně má své světlé stránky. Jde o celkem bojovný dungeon crawl Valhingenskými kryptami, rozsahem mnohonásobně převyšující The Dead at Highsun. A jsou to místa v těchto kryptách, které činí Dues zajímavým. Spižírna pro ghůly? Rovně a doprava. Místnost kde se dříve upalovali upíři? Dolů po schodech, pozor, třetí odzhora trochu skřípe. Vážně, pokud máte hráče gotičtějšího zaměření, o tohle místo je nesmíte ochudit, je naprosto úžasné.


Krom toho se tu odehrává příběh, který má dohru i na vyšších úrovních Expedic, protože zmíněný nekromant, který před družinou celkem promptně vyklidí pole, se vrátí! Pravda, družina si z něj pravděpodobně nestihne vyrobit nenáviděného padoucha, ale na druhou stranu, od toho je DM aby něco takového zařídil, pokud se mu zamane (protip: mají postavy příbuzenstvo/mazlíčky pochované na místním hřbitově? Hádejte kdo je nekromantova osobní stráž...)


DDEX1-5: The Courting of Fire

Kultista v exilu a jeho koboldí poskoci jsou spatřeni při prohledávání dlouho ztracených ruin v Dračích horách. Klepy tvrdí, že hledá drahocenný dar pro draka který tam sídlí. O co přesně se tím snaží je záhadou, ale rozhodně to nevěstí nic dobrého. Dobrodružství pro postavy 1. až 4. úrovně.


Tato Expedice se skládá ze dvou částí. První je ověřený hon na zloděje. A je to opravdu hon a ne pátrání, protože pachatel je známý a všude visí jeho podobizny (jak je hezky zdůrazněno i v následující Expedici). Přesto je potřeba nějakého vyšetřování, které dovede družinu na správnou stopu a s trochou štěstí jim udělí dějepisnou lekci ohledně předchozích kultů uctívajících draky.


Jakmile postavy zjistí vše co se dá, dojde na druhou část, kdy družina zloděje dostihne v prastarám dračím chrámu. Nejde moc o crawl, protože celé místo má pět a půl místnosti, z nichž část už prošmejdili koboldi (a většinu z nich zabily pasti). Je tu pár nespuštěných pastí a především velmi zoufalý, ale nikoli sebevražedný kultista. Spoiler alert - s tímhle se dá doopravdy vyjednávat, a to především proto, aby se dožil svého velkého návratu v dalším tieru Expedic.


DDEX1-6: The Scroll Thief

Náměstí Učenců je relativně klidný kout Flanu, ale řada zvláštních krádeží ježí vlasy na hlavách ředitelů škol v okolí. Jejich žádosti o pomoc však Černou Pěstí nebyly vyslyšeny a Lord Mudrc Flanský se rozhodnul povolat do služby dobrodruhy, aby zjednali spravedlnost. Dobrodružství pro postavy 1. až 4. úrovně.


Co se struktury týče, je Scroll Thief velmi podobný předchozímu Courting of Fire, a vůbec se tyto dvě události odehrávají prakticky současně, takže se celkem dobře dají sloučit do jedné velké knihovnické motanice. Pod štítky už je ale něco úplně jiného. Především zloděj není znám a podezřelých je mnoho. Ti, které je třeba vyslechnout, jsou komplexní a zajímavé osobnosti, nemluvě o příběhu, který je z jejich výpovědí možné poskládat. Ten nakonec není k pokračování dobrodružství bezprostředně potřeba, ale roleplayeři budou šťastně pomlaskávat celé hodiny.


Následující krátký dungeon crawl je také plný překvapení, jaké může poskytnout jen nepoužívaná městská stoka, kterou zrovna utíká někdo hodně zoufalý s dobrodruhy v patách. Překvapivý závěr už je jen skvělou třešničkou na jinak velmi povedeném dortu a prvním střetnutím postav s opravdovým drakem.


Jak už je pro tuto část série typické, postavy se zde seznámí s důležitými NPC, z nichž některé se objeví i v pozdějších Expedicích na vyšších úrovních.


DDEX1-7: Drums in the Marsh

Posledních několik nocí přináší vítr ze Soumračného mokřadu zvuky bubnů. Každé ráno je další farma opuštěná a přes pole vedou k řece bahnité, drápaté stopy. Dokážeš najít pohřešované a zajistit spravedlnost únoscům? Dobrodružství pro postavy 1. až 4. úrovně.


"Zajistit spravedlnost únoscům" je poměrně zajímavý termín, ale vystihuje situaci docela dobře. Tohle dobrodružství vytáhne postavy z města do vesnic a nakonec samozřejmě močálů. Poměrně jasný případ, kdy stačí jen sledovat "bahnité, drápaté stopy" se brzy zkomplikuje, zejména pokud se družina bude šťourat v důvodech pro chování únosců. Drums jsou vlastně první Expedicí, kdy si postavy mohou namočit nohy v bahně nejen bažiny, ale i politiky.


Dobrodružství nijak nevyčnívá zpracováním, ale nabízí spoustu nevšedních zážitků - průzkum vydrancovaných farem, plavba na voru po řece, souboj s obřími žabami a pošťuchování ještěřích kmenů v soutěži tak zvrhlé, že ji mohl vymyslet jen černý drak. Kterého postavy ještě, mimochodem, potkají, a bude to velmi husté.


DDEX1-8: Tales Trees Tell

Navzdory křehkému spojenectví s elfy Chvějícího se lesa nejsou nepovolená vkročení na jejich půdu vůbec vítána, zejména ze strany obyčejných lidí z okolí Flanu. Výprava jednoho místního truhláře do lesa rozpoutala diplomatický incident. Dokážeš mu pomoct a uklidnit pobouřené elfy? Dobrodružství pro postavy 1. až 4. úrovně.


Pokud někomu nestačí kmenová politika ještěrkáčů z Drums, může si zkusit vílí intriky v lese, kde se rozhodně nechvějí jen stromy. Tales Trees Tell člověka na chvilku (ale jen na chvilku) odpoutá od draků a ukáže mu svět lesních bytostí, které jsou všechny do jedné kruté, zákeřné potvory, ale dovedou se u toho tvářit neskutečně svatě. Pokud je vůbec člověk spatří nebo se příčetný dožije toho, aby o tom mohl vyprávět.


Tales Trees Tell je výjimečná zejména flavorem hodným původních pohádek bratří Grimmů. Jsou tu elfové a víly a čarodějnice, všechno krásné ale nevyzpytatelné, z jedné strany čisté jako padlý sníh a z druhé prohnilé až do morku kostí. Ano, a nesmírně poetické.


Zatímco bojovnější, přímočařejší hráči si asi ustelou na kostkách (pokud se nerozhodnou vyhladit elfské město, pak si asi ustelou 6 stop pod zemí), průzkumníci, herci a jim podobní se budou tetelit (což je forma chvění) blahem. Většina NPC jsou zajímavé, bohatě vykreslené osobnosti, a spousta je dokonce docela komická.


DDEX1-9: Outlaws of the Iron Route

Ocelová Stezka, důležitá obchodní tepna vedoucí na východ od Flanu, je obsazena soupeřícími lapky. Důstojník Černé Pěsti v exilu vede svou družinu mstitelů, zatímco tajemná drakorozená čarodějka velí zuřivým divochům ze severu. Jejich bojem ale trpí i obchodníci putující po stezce a Flan trpí nedostatkem zásob. Je na dobrodruzích aby otevřeli tuto životně důležitou cestu. Dobrodružství pro postavy 1. až 4. úrovně.


Poslední dobrodružství na prvním stupni už na postavy klade docela vysoké nároky. Je rozděleno do čtyř částí a zatímco obvyklé začátky zahrnují poklidné zkoumání a vyslýchání, Outlaws popadne družinu za límce a hodí je rovnýma nohama do rozvášněného davu. Následuje vyslýchání lapků (opět okořeněné velmi zajímavým soubojem), průzkum banditských táborů (a souboje v nich, pokud postavy nejsou opravdu velmi nenápadné/přesvědčivé) a ... překvapení (obsahující velmi pravděpodobně souboj)!


Outlaws je flavorově v porovnání s některými ostatními kousky poměrně nevýrazná, ale předvádí v celé kráse tři pilíře D&D - průzkum, souboj a roleplaying.


Shrnutí

Jakožto pletichář se zálibou v morbidních a pohádkových věcech hodnotím nejvýš Secrets of Sokol Keep kvůli silnému příběhu hamižnosti a zrady, Shadows over the Moonsea pro propracovaný příběh s temnou historií, The Scroll Thief za úžasná NPCčka včetně hlavních záporňáků a konečně Tales Trees Tell za neskutečně vtipný a zároveň děsivý setting. Na opravdu nejnižší příčku bych zasadil asi hned Defiance in Phlan, ale to hlavně protože jednotlivé zápletky nemají šanci se pořádně chytnout. Nicméně to je můj vkus, fanoušci prolézání jeskyní a soubojů to můžou mít jinak.

Napsal wlkeR 09.03.2015
Diskuze k tomuto článku již probíhá, můžete se přidat zde.
Obsahuje 5 příspěvků.
Věděli jste, že...
Na d20.cz můžete mít svůj vlastní blog. Pokud chcete napsat o nečem, co alespoň vzdáleně souvisí s RPG, můžete k tomu využít našeho serveru. Tak proč chodit jinam? >> více <<
Jak se chovat v diskuzích
Přehled pravidel pro ty, kteří k životu pravidla potřebují. Pokud se umíte slušně chovat, číst to nemusíte. >> více <<
Formátování článků
Stručné shrnutí formátovacích značek zdejších článků, diskuzí, blogů a vůbec všeho. Základní životní nutnost. >> více <<
ČAS 0.2858669757843 secREMOTE_IP: 23.20.218.77