Alnagův bloček: Šest stupňů odloučení

Někdy člověk stojí před nelehkým úkolem, jak komentovat něco, co komentovat chce, ale zároveň si dal závazek, že to komentovat veřejně raději nebude. V takových případech je občas nutné sáhnout po metafoře. Dnešní bloček je takovou metaforou, glosující aktuální dění (pochopitelně na RPG scéně). Pokud ji moc nesledujete, možná to bude jen zajímavé povídání, pokud ano a pokud některé obrazy pochopíte, možná z toho bude trochu víc.

Výpadek proudu

Stejně jako jiné infrastruktury od dálnic po Internet ani elektrická rozvodná síť není jednou entitou, ale řadou regionálních sítí, spojených do větších sítí pro dobro všech. Největší americká energetická síť leží na západ od Skalistých hor a táhne se od Arktidy po Mexiko. A ve spalujícím vedru srpna 1996 jely všechny klimatizace a ledničky na plný výkon a stárnoucí rozvodná soustava už jela přes svůj limit.
Asi nepřekvapí, že jiskřička, která zažehla požár, byla drobná událost 10. srpna. Jedna přenosová linka v západním Oregonu se prověsila trochu víc, než měla, a zasáhla strom, který byl už poněkud déle neudržován a zapálila jej. To se občas stane, taková událost operátory nijak nepohnula. Na to, co následovalo, byli zcela nepřipraveni.
Linka, která selhala z Keeleru do Allstonu, byla jedním z paralelních kabelů spojujících Seattle s Portlandem a automatický mechanismus určený pro tyto situace přesměroval napětí do ostatních linek tímto směrem. Naneštěstí tyto linky už také nesly napětí blízké svým limitům a další zátěž už byla příliš. Následoval dominový efekt. Sousední trasa z Pearlu do Keeleru vypadla v důsledku selhání transformátoru. O pět minut později spadla linka ze St. Johns do Merwinu kvůli selhání relé a následovala nekončící kaskáda dalších selhání.
Elektřina se nedá moc dobře skladovat a musí někam téct. Když se úspěšně přerušilo spojení mezi Kalifornií a Oregonem, přehnala se podobná vlna přes stát Washington a další a další státy, takže rozdělila celý systém na čtyři izolované ostrovy a odřízla 7,5 milionu lidí od elektřiny. San Francisco se zahalilo do tmy...

Sociální sítě

Tenhle příběh se opravdu stal, ale proč o něm mluvím na blogu o RPG. Existuje analogie mezi elektrickými rozvodnými sítěmi a sociálními sítěmi, jako je ta, kterou právě čtete a další, jí podobné. Kaskáda chyb, která zasáhla západní pobřeží USA, nebyla sekvence nezávislých náhodných událostí, které vytvořily krizi. Šlo o to, že původní chyba zvýšila pravděpodobnost výskytu dalších chyb, a ty zase dalších, atd.
Co je ale možná ještě zajímavější a pro pointu, o níž mi jde, významnější: instalací ochranných relé, které měly snížit pravděpodobnost, že jednotlivé dílčí části systému utrpí vážné poškození, učinili tvůrci systém jako celek daleko citlivější právě k tomu druhu rozpadu, který nastal.
Žijeme ve věku vzájemného propojení, ať už si to uvědomujete nebo ne. Všechno, co děláme, se nějak projevuje v celé síti. Sociální inženýrství jedněch se nějak projeví i u druhých. Proto jsem nikdy nefandil přílišným umělým zásahům do komunit shora, protože se to tak zdá lepší, (i když jsem měl a mám chvíle, kdy jsem jim velmi blízko). Často se ukazuje, že přirozený vývoj, byť je někdy divoký a často se může zdát, že celá struktura zajde na úbytě, si pomocí nástrojů vzájemné socializace (a není-li zbytí i ostrakizace) dokáže zjednat nápravu i bez nutnosti řízených centrálních zásahů. Problém nastane, jen když máte chuť stále do něčeho šťourat (a instalovat bezpečnostní relé, aby se náhodou něco nestalo).

Přehřátí reaktoru

Lidé nejsou elektřina. Některé věci se odehrají až po letech i když karty jsou k nim rozdané už dávno. Někdy stačí jeden přerostlý stromek, jeden vypadlý spoj a celá soustava se dřív nebo později rozpadne v osamělé ostrovy, které spojit zpět je stále těžší a těžší. A zvyšuje se stupeň odloučení...
Obzvlášť obtížná je taková situace tehdy, když bezpečnost je spíš záminka než skutečnost a "pojistky reagují na zvýšené napětí" jen někdy. Potom si můžete celou situaci zpětně rozumově zdůvodňovat jak chcete, stejně jako můžete tu více, tu méně úspěšně přepisovat historii, ale ve výsledku je to stejně jedno.
Závěr je z toho myslím jeden. Sociální sítě nejsou lehce předvídatelné. "Sociální inženýrství" v nich nefunguje, nebo nefunguje tak průhledně, jak bychom si mysleli, nebo možná přáli. A obecně si myslím, že nejen kvůli té paralele s elektřinou je lepší je většinou nechat na pokoji.
Napsal: Alnag
10.11.2008 18:27 - sirien
Očividně sledujete jen vizuální obraz mého Ega, protože postup toho skutečného nelze vidět - opustilo sluneční soustavu nadsvětelnou rychlostí už dávno :)
10.11.2008 21:26 - Argonantus
Alnag:
Hm, zvláštní synchronizace myšlenek.
http://rpgforum.cz/viewtopic.php?t=6290
10.11.2008 21:43 - Alnag
Argo: Trochu váhám, zda to mám nějak hloub komentovat, protože to je zase jedno z těch starých "bolavých míst" týkající se zamykání, dělení, pohřbívání (alias archivování) a jiného šmudlání dlouhých resp. starých diskusí. Na druhou stranu, už jsem to vlastně udělal...
Taky koukám, že na to bylo vydána i prováděcí směrnice. :) Já si to tedy pamatuju jen jako doporučující diskusi v moderátorském (alespoň myslím) a tehdy jsem byl na podobném stanovisku jako teď ty a jako obvykle v menšině. :)
10.11.2008 21:52 - Argonantus
Já myslím, že šířeji komentovat netřeba; jen mne zaujalo to, že to vidíme stejně, a dokonce to řešíme v podobný okamžik.
Ať tak, nebo onak, všichni přispívají k Argonantovu efektu seč jim síly stačí, včetně mne. Nepřispíváním ho lze možná zpomalovat. Ale nějak nevidím způsob, jak pracovat proti němu.
11.11.2008 00:04 - sirien
no, ony směrnice nejspíš jsou kvůli Joemu... co se mi po ICQ od jistého člověka doneslo tak má teď jako zábavu to že chodí okolo a píše do různých témat příspěvky s info hodnotou "blub" za účelem jejich "oživení"... co je na tom pravdy nevím a popravdě mě to ani netankuje zjišťovat.
Jak si tak čtu Markusovy pokyny, tak musím (opět) kroutit hlavou... Pokud někoho skutečně zajímá něco o tématu, tak věnuje nějaký čas tomu aby si již probrané téma přečetl. Nevěřím tomu že by v dnešní informacemi nabyté době někdo neuměl procházet text narychlo - lze si dát "zobrazit vše" a pak použít jednoduché "ctrl+F" (teda... nevim, ale myslim že tuhle základní věc má i taková hrůza jako je IE), nebo si lze dát "zobrazit vše" (nebo po stránkách, to je jedno, ale je to otrava furt klikat) a pak projíždět narychlo posty, přečíst si ty které jsou zajímavé, skipnout ty které nejsou...
...tím že se tohle odřízne na úkor toho aby "se lidi bavili" se (opět) posílí tendence toho udělat z RPG F obyčejné chat-fórum bez informační hodnoty (tento záměr nicméně Markus jasně vyjádřil v diskusi k mému banu, a naznačoval ho už dlouho předtím, takže jak praví onen starý vtip: nic nového)
Osobně to považuju za dost devastační záležitost - chatů je na internetu tuna, tematické stránky by měly být směrodatné, nikoliv pokecové, nebo být směrodatné a mít extra pokecové sekce, jinak jsou nanic. Což jsem ostatně už také psal, pokud se nepletu.
Pokud někdo založí nové téma, tak se buď na něco konkrétního ptá, a potom by mu někdo, třeba moderátoři, měl oznámit, že tohle zde už je (link na diskusi) a to na co se ptá tam je konkrétně (info o stránce/link na konkrétní post). Pokud moderátoři neznají obsah fóra na kterém jsou (jako že o tom na RPG F u některých dost pochybuji) nemyslím že by měli být moderátory. Což jsme ale opět u již probraného tématu o tom, zda mají být moderátoři úžasné morální vzory a nadřazení uživatelé kteří se mohou ohánět červenou pastelkou, nebo zda to mají být techničtí správci a uživatelé znalí tématu a daného webu, kteří chod ovlivňují z pozice běžných uživatelů s pár technickými možnostmi navíc (M je ostře pro jedničku, já jsem ostře pro dvojku...)
Zábavné je jak striktní a jak je u M typické i nekonkrétní ta určená pravidla jsou, i když se tváří že jsou to spíš benevolentní doporučení. Témata o určitém rozsahu ano, ale o určitém ne, i když... navíc thready o určitém tématu ano, ale o určitých tématech ne... rozděleno je to definicí jakési "obecnosti".
Celkově to opět povede buď k tomu že se budou ignorovat, nebo k hádkám o to jestli je dané téma dost obecné/dlouhé/čtivé... etc. I ono zdánlivě jasně určené "o InSpectres ne" je dost fádní - "vážný scénář InSpectres" - je to spíš o obecném tématu vážné hry ve funny systému, nebo spíš o konkrétních InSpectres? Nejspíš to záleží na obsahu tématu. Ale kdo bude z obsahu hodnotit obecnost? A co když to bude téma o 15ti stranách a bude se to tam mísit? Pokud kolem tohodle vzniknou spory, tak je opět bude rozsekávat Markus, a vsadím se, že do dopadne stejně jako když přede dvěma lety "rozsekával" otázku toho, jestli andtomovo téma spadlo do offtopicu a bylo na oddělení, nebo jestli šlo jen o nutnou tematickou odbočku a nebylo na oddělení. Výsledkem bude opět flameík a možná i, stejně jako tehdy, něčí odchod z Fóra. Opět.
Vůbec mám dojem že se problémy na RPG F točí za tu dobu co tam jsem a co tam Markus adminuje ve stále se opakujících cyklech a že v důsledku nejsou řešeny. Což se už ale také probíralo.
Jinak gratulace Sosáčkovi, zaprvé mě opět svým postem v onom tématu složil, zadruhé s ním naprosto souhlasím
11.11.2008 00:21 - Alnag
Sirien: Attack of Wall of Text je moje kouzlo. :((
Sirien píše:
Jinak gratulace Sosáčkovi, zaprvé mě opět svým postem v onom tématu složil, zadruhé s ním naprosto souhlasím.
Což je samo o sobě dost znepokojující, viď? :)
11.11.2008 00:25 - sirien
Už v době kdy sem na RPG F začal psát sem se Ti dýlkou postů vyrovnával... :)
Jinak já za to nemůžu, ono prostě začnu psát... a píšu... a ono se to prostě tak jako rozroste... a pak bych to moh pročíst, proškrtat, shrnout a zkrátit, ale kdo by se s tim dělal, když to píšu dlouhý minuty, žejo...
píše:
Což je samo o sobě dost znepokojující, viď? :)
no... ono už skoro ani ne, pomalu si zvykám na to že sem se Sosáčkem v poslední době dost často na jedný vlně, takříkajíc...
11.11.2008 07:23 - Jerson
Jen na okraj - Siriene, o funkci Ctrl+F jsem nevěděl, ukáže mi to okno k vyhledávání, a "zobrazit vše" je funkce, o které také nevím, natož abych ji uměl používat. Klidně mě pouč, při pročítání diskusí od začátku se mi to časem bude hodit.
(Btw. můj nápad, aby při oživení staré diskuse ji dotyčný Nekromant prošel a vytáhl hlavní body zůstala naprosto bez povšimnutí - asi proto, že je to práce navíc pro dotyčného člověka.)
11.11.2008 07:47 - Lotrando
Pdle mě je to blbost. Když někdo přijde a zeptá se, a dostane se mu patřičného "usměrnění", tak se vsadím že je to naposledy kdy přispěl. Snad není takový problém vysvětlit, případně naznačit, kde je víc informací.
To samé Argo, jeho diskuze mají smysl často jen jako celek. Přesněji, jak celek teprve dávají smysl :). A pokud jsem si všimnul, tak si Argo do nich lidi posílá sám.
Nevidím problém ani v jednom z možných přístupů a už vůbec nevidím důvod to nějak regulovat. Celý to je jen takový podivný byroktratický experiment.
11.11.2008 08:38 - Argonantus
Jerson:
Já jsem to patřičně nezdůraznil na RPGF, protože jsem tam vedl jinou bitvu, ale tvůj vstup tam i zde, zřejmě vycházející ze zkušenosti s Draky I-IV, je naprosto správná připomínka. Pokud má někdo opravdu zásadní Téma, o které se zajímá dlouhodobě, pak je to skutečně nejlepší metoda; když je to už moc dlouhé, střihnout to do dalšího dílu a na začátek napsat shrnutí předchozího děje.
Na RPGF se do tohoto stádia blíží Katedrály; zřejmě to udělám na 50. straně. Jinak jsem tuhle se zájmem zjistil stejnou zkušenost jako kdekoli jinde - jen málokterá debata má tak mocné parametry, aby se k ní člověk vracel průběžně; řekl bych tak do deseti exemplářů maximálně, spíš do pěti.
Část debat potom má svoji cenu nikoli jako debaty, ale protože obsahují zajímavá fakta, která kdosi vyšťáral. pro zajímavost - z Markusem vydlabaných Legendárních debat mne trvale zajímá přesně jedna.
Lotrando: něco takového jsem tam taky napsal. Každý má svůj styl, který mu vyhovuje. Nad každým odkazem většinou přemýšlím, jestli není jednodušší natapetovat do debaty příslušný odstavec.
11.11.2008 09:58 - Jerson
Argonante, Draci tomu dost pomáhali, každopádně takové shrnutí jsem tu a tam dělával i v běžné diskusi jako bod, od kterého je možné se odpíchnout - shrnout názory, na kterých se všichni shodli, vypsat sporné otázky a základní názory zúčastněných. Pak je relativně malé riziko, že přijde někdo (jako třeba Thanathos) a začně řešit něco, na čem se ostatní shodli před dvěma lety a co odpůrci po roce nakonec uznali.
Jinak odkazování na jiné diskuse přímo nesnáším. Když něco čtu, tak lineárně. Zejména, když je v odkázané diskusi další odkaz, který člověk musí přečít, aby pochopil smysl. Nejde o to, že bych nedokázal přečíst tři další diskuse, ale neumím číst paralelně.
Na druhou stranu - na airsoft-forum.cz přijde denně minimálně jeden člověk a založí téma typu "potřebuju radu" nebo "poraďte plz." či jiné podobné, a ptá se v něm, jaká zbraň je pro něj nejlepší. Občas to má specifikované třeba na elektriky nebo AK ... nic to ale nemění na věci, že je to pořád dokola, a patřičných témat je tam hodně.
Takže - na RPG F by to mohlo být mnohem horší.
11.11.2008 10:05 - Argonantus
Já vidím ústřední problém v tom, že některé věci (problémy?) jsou prostě složité, a při určité míře zjednodušení je vůbec vysvětlit nelze. Někdo nemá rád složité problémy. Nic proti tomu; ale nejpřijatelné je to řešit tvrzením, že složité problémy neexistují.
Na některé věci prostě běžná wikipedie nestačí....
11.11.2008 10:48 - Jerson
Jak říkám - nejde o složitost. Když budu vědět, jak klikat na odkazy, abych je prošel všechny a žádný nevynechal, tak s tím nemám problém.
11.11.2008 11:10 - Conlai
K té nekromancii bych se rád vyjádřil, protože jsem jedním z iniciátorů nového přístupu.
Tak zaprvé: Rady ne směrnice. Tím, že to psal Markus si ten příspěvek o nekromancii možná mnozí automaticky vyložili jinak, rigidněji a autokratičtěji, než jak je IMO skutečně napsaný. Každopádně v něm je několikrát zdůrazněno, že se jedná o rady a že Markus nechce nastavovat přesná pravidla.
Za druhé: Opravdu si myslím, že tento přístup je vhodný, pokud je používaný jinak než jako do extrému uvedená vějička, nebo zástupný argument v debatě o něčem jiném.
Docela brutální umrtvovací hláška do nového tématu je například "na tohle téma, už jsme se tu bavili" (bez odkazu, prostě jen konstatování, které si spousta lidí může vyložit jako "ZOMG, fook off, noob").
Podobně brutální jsou dlouhé diskuse typu paladin (i když to je trochu extrém). Někdy je prostě lepší začít nanovo s tím, že se na starší relevantní diskuse odkáže (pak je samozřejmě důležité mít fungující archiv). Grognardi se potom také mohou uráčit, shlédnout ze svého "olympu" a místo "to už jsme tu probrali" napsat shrnutí minulého tématu, jak to vidí oni.
Záměrem rozhodně není mít "chatovací" fórum (nevím, jak k tomu někdo došel, jestli Ghelt nebo Sirien, oba dva se na RPGF prezentují jako jiní lidé, přesto se zde dozvídám, že je to jedna a ta samá osoba, wtf???). Záměrem je uvolnit místo pro provoz. Příkladem, kde takový přístup (IMO) funguje budiž BWHQ a Story Games.

A tím se dostávám zpět na začátek: Jsou to rady a ne definitivní směrnice. Je na každém, aby zvážil, jestli chce oživovat mrtvé vlákno, nebo začít nanovo a zčerstva. Díky.
(krčí rameny a čeká až dopadne první kámen)
11.11.2008 11:18 - Joe
Buuuu Story Games! (vajce na Conlaiovej hlave)
(aha, to je vedľa :)
Padlo tu moje meno - nerobím si z toho žiadnu záľubu, ani nechodím ako divý a neoživujem témy. To bumpovanie bolo dávnejšie (a od viacerých užívateľov, nielen odo mňa), teraz som tuším napísal asi do piatich alebo siedmich tém, ktoré ma zaujali (z toho bolo fakt NEKROMANSTVO (s veľkým škaredým a zapáchajúcim N) hádam len diskusia o "Indie-RPG ano či ne?").
(čaká meteoritický roj :)
11.11.2008 11:40 - Argonantus
Conlai:
jako další významný nekromant jsem se na Markusovu iniciativu samozřejmě ozval. Heslo "rady ne směrnice" (navíc půvabně bez interpunkce) mi nějak připomíná Piráty z Karibiku ("zákon to jsou jen takové pokyny...")
Poněkud mne zmátla skutečnost, že tyto nezávazné rady sepsal Markus, vrchní to krutovládce, a své nezávazné rady neváhal označit vykřičníkem coby důležité; možná jsem jediný, kdo to pochopil jako naléhavé sdělení od pana vedoucího. Třeba jsem se mýlil; byly to jen takové plky pro ukrácení volného času.
Lotrando děl, že v této věci vůbec netřeba žádných rad ani pokynů. Já s ním živě souhlasím; nekrofilům budiž dopřána jejich oblíbená zábava, a komu se to ekluje, nechť je obejde velkým obloukem.
S Markusem jsem nesouhlasil věcně; napsal jsem to na RPGF a tam nechť to procedurálně zůstane; tady je to jen debatu zatěžující. Nicméně z tamní přestřelky je naprosto zřejmé, že argumentace stran chatovacího problému - aniž jsem to já či Markus cítili potřebu vyslovit na plnou hubu, neb jsme taktnější Siriena - je ústředním jádrem.
Ostatní vedlejší poznámky se mi jeví být případné. Nejsem si jist stran "ZOMG, fook off, noob" neb nemám páru, co to znamená - ale dám na tebe. Mýlíš se opravdu málokdy.
11.11.2008 12:20 - Alnag
Conlai: Však si to dělejte jak chcete... jen mi to přijde legrační, jak je to úředně napsané.
11.11.2008 12:40 - Conlai
Alnag: No... možná to trošku legrační je... :-)
11.11.2008 13:57 - sirien
Jerson píše:
Jen na okraj - Siriene, o funkci Ctrl+F jsem nevěděl, ukáže mi to okno k vyhledávání, a "zobrazit vše" je funkce, o které také nevím, natož abych ji uměl používat. Klidně mě pouč, při pročítání diskusí od začátku se mi to časem bude hodit.
Simply.
Na PHP BB fórech (což je mimo jiné i RPG F) máš pod názvem diskuse možnost přejít na jednotlivé stránky. Vypadá to zhruba takhle: "1, 2, 3, ... 6, 7, 8 vše". Když klikneš na "vše" tak se Ti celé téma zobrazí na jedné stránce celé.
Pomocí ctrl+F dostaneš (minimálně v Opeře a FF) možnost vyhledat v textu konkrétní frázi, slovo nebo část slova, takže když chceš třeba vědět, jaký je přístup paladinů ke cti, tak si najdeš diskusi o Paladinech, zjistíš že má 60 stran, dáš si zobrazit vše, pak ctrl+F, necháš si vyhledat slova "cti" "čest" "čestný" atp., což Ti umožní najít v dlouhé diskusi konkrétní téma mnohem rychleji. Když ho nenajdeš, tak dáš novej post a napíšeš něco ve smyslu "prošel jsem si celou diskusi a zjistil jsem, že jste se nejspíš zatím nezabývali vztahem paladinů a cti, zajímalo by mě..."
Lotrando píše:
Celý to je jen takový podivný byroktratický experiment.
jj, jak napsal Sosi: tohle je zoufaly, tolik zbytecnyho textu.
Conali píše:
Záměrem rozhodně není mít "chatovací" fórum (nevím, jak k tomu někdo došel, jestli Ghelt nebo Sirien, oba dva se na RPGF prezentují jako jiní lidé, přesto se zde dozvídám, že je to jedna a ta samá osoba, wtf???).
To je historka obsahující věci jako pití tequily naostro výměnou za nepoužívaný login, který sem potřeboval abych z Markuse dostal nějaké odpovědi, o kterých jsem ze zkušenosti věděl, že je čistším způsobem nedostanu. Takže - Galth si založil účet kvůli PMkám s někym, dlouho ho nepoužíval a věnoval mi ho protože se mi zrovna hodil.
Jinak jsem to poznamenal já, a není to nic nového - tvrdil jsem to ještě v době kdy jsem byl moderátorem, a od té doby se RPG F čím dál víc chatovacím fórem skutečně stává (počet diskusí konstantní, informační hodnota soustavně klesá - to není očernění ze vzteku, to je konstatování jednoho z hlavních důvodů mé nasranosti na Markuse, jehož přístup je IMO jedním z důvodů tohoto vývoje)
píše:
A tím se dostávám zpět na začátek: Jsou to rady a ne definitivní směrnice.
Škoda že to M napsal tak že to vyznívá dost opačně (a očividně nejsem sám kdo to tak vidí). Kromě toho - za dobu co sem na RPG F byl jsem viděl tunu věcí, které původně byly radami a pak se změnily v pevná pravidla (např. pozice moderátorů vůči uživatelům, zacházení s OT atd.)
11.11.2008 14:04 - sirien
Jinak - tohle mi nedá. Markusův nový post v oné diskusi mě také pobavil, protože to je zase totéž. M něco napíše, zjistí že se to tuně lidí nelíbí, a hned to vlastně bylo myšlené jinak - post napsaný jako pravidla jsou najednou jen shrnutím kladů a záporů... (čemuž trochu protřečí ten instruktážní tón...), banová politika byla z Markusova rozhodnutí po deseti stránkách diskuse o mém banu najednou vlastně jen (o rok a půl opožděnou) reakcí na to že uživatelé něco chtěli... Neříkám že to tentokrát není tak jak to píše, nicméně si neodpustím poznamenat že podobný vývoj je u Markuse velmi běžným.
To že se nevyzná v Argonantově vcelku jasně srozumitelném postu je také docela zajímavá věc (předem negativní vyhranění že to je od něj "neargonantovské" a že to je "pár facek" snad jen vypíchnu a nebudu dál komentovat..., to že obdobně odbyl Sosáčka jako druhého kritika oněch pravidel je už jen perlička navíc)

Pro přispívání do diskuse se musíš přihlásit (zapomenuté heslo). Pokud účet nemáš, registrace trvá půl minuty a 5 kliknutí.

Alnag

Alek Lačev

Věk: 33 let
Bydliště: Praha
Ukončil aktivní hráčskou kariéru v roce 2014.

Hry, které jsem hrál: 13th Age, Advanced Dungeons & Dragons 2e; Čas pro hrdiny; D20 Modern; Dračí doupě 1.2 a 1.5; Dračí doupě plus; Dungeons & Dragons 3e; Dungeons & Dragons 3.5e; Dungeons &...více
Věděli jste, že...
Na d20.cz můžete mít svůj vlastní blog. Pokud chcete napsat o nečem, co alespoň vzdáleně souvisí s RPG, můžete k tomu využít našeho serveru. Tak proč chodit jinam? >> více <<
Jak se chovat v diskuzích
Přehled pravidel pro ty, kteří k životu pravidla potřebují. Pokud se umíte slušně chovat, číst to nemusíte. >> více <<
Formátování článků
Stručné shrnutí formátovacích značek zdejších článků, diskuzí, blogů a vůbec všeho. Základní životní nutnost. >> více <<
ČAS 0.098304986953735 secREMOTE_IP: 3.19.211.134