Alnagův bloček: Šest stupňů odloučení

Někdy člověk stojí před nelehkým úkolem, jak komentovat něco, co komentovat chce, ale zároveň si dal závazek, že to komentovat veřejně raději nebude. V takových případech je občas nutné sáhnout po metafoře. Dnešní bloček je takovou metaforou, glosující aktuální dění (pochopitelně na RPG scéně). Pokud ji moc nesledujete, možná to bude jen zajímavé povídání, pokud ano a pokud některé obrazy pochopíte, možná z toho bude trochu víc.

Výpadek proudu

Stejně jako jiné infrastruktury od dálnic po Internet ani elektrická rozvodná síť není jednou entitou, ale řadou regionálních sítí, spojených do větších sítí pro dobro všech. Největší americká energetická síť leží na západ od Skalistých hor a táhne se od Arktidy po Mexiko. A ve spalujícím vedru srpna 1996 jely všechny klimatizace a ledničky na plný výkon a stárnoucí rozvodná soustava už jela přes svůj limit.
Asi nepřekvapí, že jiskřička, která zažehla požár, byla drobná událost 10. srpna. Jedna přenosová linka v západním Oregonu se prověsila trochu víc, než měla, a zasáhla strom, který byl už poněkud déle neudržován a zapálila jej. To se občas stane, taková událost operátory nijak nepohnula. Na to, co následovalo, byli zcela nepřipraveni.
Linka, která selhala z Keeleru do Allstonu, byla jedním z paralelních kabelů spojujících Seattle s Portlandem a automatický mechanismus určený pro tyto situace přesměroval napětí do ostatních linek tímto směrem. Naneštěstí tyto linky už také nesly napětí blízké svým limitům a další zátěž už byla příliš. Následoval dominový efekt. Sousední trasa z Pearlu do Keeleru vypadla v důsledku selhání transformátoru. O pět minut později spadla linka ze St. Johns do Merwinu kvůli selhání relé a následovala nekončící kaskáda dalších selhání.
Elektřina se nedá moc dobře skladovat a musí někam téct. Když se úspěšně přerušilo spojení mezi Kalifornií a Oregonem, přehnala se podobná vlna přes stát Washington a další a další státy, takže rozdělila celý systém na čtyři izolované ostrovy a odřízla 7,5 milionu lidí od elektřiny. San Francisco se zahalilo do tmy...

Sociální sítě

Tenhle příběh se opravdu stal, ale proč o něm mluvím na blogu o RPG. Existuje analogie mezi elektrickými rozvodnými sítěmi a sociálními sítěmi, jako je ta, kterou právě čtete a další, jí podobné. Kaskáda chyb, která zasáhla západní pobřeží USA, nebyla sekvence nezávislých náhodných událostí, které vytvořily krizi. Šlo o to, že původní chyba zvýšila pravděpodobnost výskytu dalších chyb, a ty zase dalších, atd.
Co je ale možná ještě zajímavější a pro pointu, o níž mi jde, významnější: instalací ochranných relé, které měly snížit pravděpodobnost, že jednotlivé dílčí části systému utrpí vážné poškození, učinili tvůrci systém jako celek daleko citlivější právě k tomu druhu rozpadu, který nastal.
Žijeme ve věku vzájemného propojení, ať už si to uvědomujete nebo ne. Všechno, co děláme, se nějak projevuje v celé síti. Sociální inženýrství jedněch se nějak projeví i u druhých. Proto jsem nikdy nefandil přílišným umělým zásahům do komunit shora, protože se to tak zdá lepší, (i když jsem měl a mám chvíle, kdy jsem jim velmi blízko). Často se ukazuje, že přirozený vývoj, byť je někdy divoký a často se může zdát, že celá struktura zajde na úbytě, si pomocí nástrojů vzájemné socializace (a není-li zbytí i ostrakizace) dokáže zjednat nápravu i bez nutnosti řízených centrálních zásahů. Problém nastane, jen když máte chuť stále do něčeho šťourat (a instalovat bezpečnostní relé, aby se náhodou něco nestalo).

Přehřátí reaktoru

Lidé nejsou elektřina. Některé věci se odehrají až po letech i když karty jsou k nim rozdané už dávno. Někdy stačí jeden přerostlý stromek, jeden vypadlý spoj a celá soustava se dřív nebo později rozpadne v osamělé ostrovy, které spojit zpět je stále těžší a těžší. A zvyšuje se stupeň odloučení...
Obzvlášť obtížná je taková situace tehdy, když bezpečnost je spíš záminka než skutečnost a "pojistky reagují na zvýšené napětí" jen někdy. Potom si můžete celou situaci zpětně rozumově zdůvodňovat jak chcete, stejně jako můžete tu více, tu méně úspěšně přepisovat historii, ale ve výsledku je to stejně jedno.
Závěr je z toho myslím jeden. Sociální sítě nejsou lehce předvídatelné. "Sociální inženýrství" v nich nefunguje, nebo nefunguje tak průhledně, jak bychom si mysleli, nebo možná přáli. A obecně si myslím, že nejen kvůli té paralele s elektřinou je lepší je většinou nechat na pokoji.
Napsal: Alnag
11.11.2008 17:02 - sirien
píše:
EDIT: Asi bych měl dodat, že se momentálně snažím vyhledat nějaký způsob, jak zprovoznit nějaký systém hodnocení nebo bodování "starých" témat. Cílem je, aby někde vznikl seznam "kvalitních" starých diskuzí,
Teď ať mi někdo zkusí znovu tvrdit že nejde o pravidla, ale jen o nějaká doporučení. Doporučení doporučují, obvykle se nespojují s přesnou klasifikací a objektivním hodnocením objektivně nehodnotitelného...
EDIT:
píše:
SOS: Nelibi se mi, ze otazku jestli jde o narizeni ktere se bude trestat nebo doporuceni, shazujes ze stolu jako typickou, markusi.
MARKUS: Sosáčku, jsi paranoidní.
Super odpověď, taková informativní. Smíchy lehnu nenávratně pod stůl v okamžiku, kdy se Sosáček začne stěhovat na d20 do azylu poté co bude vyhnán z RPG F :D
EDIT2: Už už toho linknutýho tématu radši nechám, jinak mě to ještě fakt chytne...
11.11.2008 17:16 - Joe
Hm, baví to tu ešte niekoho iného okrem Siriena?
11.11.2008 17:23 - sirien
Hm, zajímavá otázka - jakoby někoho někdy na netu vůbec zajímala... koho to nebaví ten to nesleduje (pokud to neni masochista), takže who cares?
11.11.2008 17:25 - Joe
Tak nejak som s tým počítal. :)
11.11.2008 17:32 - sirien
Ve skutečnosti dost lidí čte aniž by vůbec přispívalo, takže to že nikdo neodpovíd není bohužel záruka žádné informace. Klidně to může zajímat deset lidí, stejně jako vůbec žádnýho.
to je problém internetu, kterej mi kapku vadí, protože občas něco napíšu (článek, nějakou myšlenku ohledně RPG) a vůbec nevim, kolik lidí to oslovilo a jestli má smysl psát na to téma něco dalšího.
Když sem tady třeba zveřejnil první díl svýho blogčku, tak několik dnů nikdo nereagoval, jakoby to nikoho nezajímalo. Pak tam Jerson napsal jeden post a obratem se najednou strhla docela slušná diskuse.
11.11.2008 19:01 - Argonantus
Joeyeti:
nemyslím, že baví by byl úplně přesný výraz; to evokuje nějaký pocit štěstí a tak něco. Spíš zajímá, protože mám lidské průsery jako profesi; a také je to pro mne důležité, protože z takových debat hádám svoji budoucnost. A nevypadá to moc dobře.
11.11.2008 19:14 - Fritzs
Argonantus: Budoucnost vypadala špatně už 2800 let před naším letopočtem.
11.11.2008 20:58 - Argonantus
Fritzs:
Tak já budu konkrétnější - zajímá mne zejména moje osobní budoucnost v těchto vodách. A ta se mi jeví být stále podezřelejší.
11.11.2008 21:53 - Alnag
Argo: To mne mrzí...
11.11.2008 22:28 - Joe
Týmito vodami myslíš d20.cz konkrétne?
Prípadne to rozveď okolo dôvodov, ak chceš...
11.11.2008 23:56 - Sosáček
hlavne nevim, jde se nekdo vsadit jestli Markus nekdy odpovi na primou otazku slozitejsi nez "kolik je hodin?" ? Ani s datem bych si uz nebyl tak jisty ...
12.11.2008 01:13 - sirien
Sos: lol.
Sem se tak bavil s Alnagem po ICQ a Sosáčkovi s ilgirem pomalu vyklízíme pokoje a chystáme pro ně ručníky a tak, až se budou chtít přestěhovat sem k nám do exilu... jak mi tak ilgir psal co se děje a co tak čtu Sosáčka tak to u obou může být dost dobře za hodně nedlouho... :))
EDIT: Sos: Ne, neodpoví... a když tak to pak po nějaké době zase zdementuje jako žes to špatně pochopil nebo že to vlastně nebylo jeho rozhodnutí ale jen vyslyšení hlasu lidu s určitým zpožděním (deset let, nebo tak, znáš to... lepší pozdě nežli později) :))
12.11.2008 01:56 - sirien
joe (nebo kdo) k tématu RPG F jako chat-fóra:
Bifi na RPG F píše:
Mňa na nových diskusiách o tom istom vytáča to, že musím vyhľadávať a postovať to isté, čo som už napísal v predchádzajúcej diskusii, alebo to formulovať znova. Nebaví ma to a nemám na to čas.
Markus tamtéž odpověděl píše:
Klíčové je uvědomit si, že tohle dělat nemusíš.
Z kontextu pak (kdo nevěří mě ať si to přečte sám, nic dokazovat nebudu, ta diskuse je k dispozici) vyplývá Markusův dojem že nováčci se o dané věci mohou bavit znovu sami, bez přítomnosti dlouhodoběji přítomných/znalejších lidí.
Co asi tak může být výsledkem takovéhleho přístupu? Nové a objevné informace, postup v problematice? Sakra těžko. Výsledkem bude jen nekonečné omýlání téhož, bez přítomnosti jinými již získaných vědomostí - objevování již objeveného.
Fórum s takovou náplní již není fórem informativním, je pouze fórem pokecovým, chatovacím.
Archiv nebo jiné zachovávání původních diskusí se pak stává takřka nepodstatným, zajímavým jen pro divné lidi jako jsem já nebo Argonantus, protože vlastně nikoho nezajímají a jen zbytečně zabírají kapacitu serveru.
V takový okamžik RPG F přestává být fórem, které je RPG směrodatné, je jen potlachovým fórem lidí kteří náhodou hrají RPG a sem tam se o něm zmíní. To je přesný opak toho, čím se snažilo být kdysi, jasně si pamatuji ambice, které Markus po svém nástupu propagoval, ke kterým se spolu s moderátory (tehdy i se mnou) snažil Fórum dovést.
Zdá se mi že těžce pohořel a tudíž ze svých ambic slevil a prohlásil důsledek neúspěchu cílem (kolik pracovníků Microsoftu je potřeba k zašroubování žárovky? Jeden, ten co prohlásí tmu za standard... parafráze k Markusovi by šla učinit snadno)
EDIT:
píše:
Řešením takovéhle situace je dodržování jakéhosi "vlastnictví diskuze". Pokud si založíš diskuzi, je to "tvoje" diskuze a ty si můžeš určovat, o čem se v ní chceš bavit. Můžeš někomu říct: "promiň, ale nemám chuť ti tu vysvětlovat základní termíny, přečti si tenhle článek a pak se vrať"
FUNNY. Pamatuju si, že kdysi říkal PŘESNÝ OPAK - a to že diskuse nejsou vlastnictvím zakladatele, ale že vlastně patří všem co se do ní rozhodli přispívat, takže zakladatel nemá právo z diskuse někoho odkázat jinam nebo si v ní nějak určovat pravidla. A pamatuju si jak tenhle názor změnil, a pak jak se k němu vrátil... a teď zjevně máme třetí obrat... pak ať mi někdo tvrdí že má M vizi toho co vlastně chce s Fórem dělat
12.11.2008 07:09 - Fritzs
sirien: A z d20 se stává Alnagův a Sirienův blogísek...
12.11.2008 08:25 - Quentin
fritzsi, pokazde, nez neco napises, si to po sobe parkrat precti a rozmysli se, jestli to chces postnout.
12.11.2008 09:09 - Blaine
hrm... tuhle diskuzi jako absolutne nezucastneny clovek (jsem na tehle forech novacek, nikdy jsem nezustal na zadnem RPG foru dele jak tyden, kdyz jsem zjistil, ze tam proste neni nic co by me zajimalo) sleduji uz dlouho a musim vam podekovat za uzasnej insight! Musim se priznat, ze odhalovat takova ta skryta i jasne viditelna nepratelstvi mezi lidmi, ktere bavi jedno a to same a maji jenom trosku jiny vztah k reseni nekterych otazek a hlavne k tomu jak a co pisi ruzni uzivatele ve svych prispevkach, je sakra zabava. A zacinam mit pocit, ze se mi tady bude libit, clanky jsou smysluplne, diskuze tezce v pohode, dost casto se dozvim nejake ty nove veci a parkrat se pobavim pri silenych diskuzich. Co jsem vlastne chtel rict? Diky ti Alnagu za "sest stupnu" ktere rozpalily dlouhou a tvrdou diskuzi! Diky ti Siriene za nekdy az nelogicke obhajovani sama sebe! A diky ti Fritzsi za oziveni diskuzi, kdy proste po nekom vystrelis ten clovek se brani a tada mame tady dalsi tri stranky!
12.11.2008 09:38 - Fritzs
QuentinW: Hele, to nebylo míněný vážně, jenom mi de o to, že kdybych chtěl, tak taky najdu 50 a půl důvodu, proč je D20 blogísek...
12.11.2008 09:46 - Merlin
Fritz: hmmm...:/
12.11.2008 09:49 - boubaque
Sirien píše:
...
Já myslel, že tě Fórum už nezajímá... :)
Ono by se to asi nakonec projevilo jinde a jinak, než v téhle diskusi, ale možná ne s takovou intenzitou a snad by to mělo trochu méně ničivý účinek; každopádně se obávám, že Sirien a Fritzs se na posledních stránkách rozhodli naplnit Alnagovu apokalyptickou vizi... Nedík.
12.11.2008 10:12 - Alnag
Blaine: Vítej, přijmi tohoto hořícího plyšáčka a flamuj podle chuti, nicméně slušně a s nadhledem :)
Boubaque: Nesmíš to vidět tak černě. To patří ke koloritu... CzechDnD takhle (a hůř) flejmovalo furt, proto to fórum vždycky frčelo. Jde jenom o to, si to nebrat osobně (což se někdy nedaří).

Pro přispívání do diskuse se musíš přihlásit (zapomenuté heslo). Pokud účet nemáš, registrace trvá půl minuty a 5 kliknutí.

Alnag

Alek Lačev

Věk: 33 let
Bydliště: Praha
Ukončil aktivní hráčskou kariéru v roce 2014.

Hry, které jsem hrál: 13th Age, Advanced Dungeons & Dragons 2e; Čas pro hrdiny; D20 Modern; Dračí doupě 1.2 a 1.5; Dračí doupě plus; Dungeons & Dragons 3e; Dungeons & Dragons 3.5e; Dungeons &...více
Věděli jste, že...
Na d20.cz můžete mít svůj vlastní blog. Pokud chcete napsat o nečem, co alespoň vzdáleně souvisí s RPG, můžete k tomu využít našeho serveru. Tak proč chodit jinam? >> více <<
Jak se chovat v diskuzích
Přehled pravidel pro ty, kteří k životu pravidla potřebují. Pokud se umíte slušně chovat, číst to nemusíte. >> více <<
Formátování článků
Stručné shrnutí formátovacích značek zdejších článků, diskuzí, blogů a vůbec všeho. Základní životní nutnost. >> více <<
ČAS 0.095226049423218 secREMOTE_IP: 3.133.109.30