Alnagův bloček: Šest stupňů odloučení

Někdy člověk stojí před nelehkým úkolem, jak komentovat něco, co komentovat chce, ale zároveň si dal závazek, že to komentovat veřejně raději nebude. V takových případech je občas nutné sáhnout po metafoře. Dnešní bloček je takovou metaforou, glosující aktuální dění (pochopitelně na RPG scéně). Pokud ji moc nesledujete, možná to bude jen zajímavé povídání, pokud ano a pokud některé obrazy pochopíte, možná z toho bude trochu víc.

Výpadek proudu

Stejně jako jiné infrastruktury od dálnic po Internet ani elektrická rozvodná síť není jednou entitou, ale řadou regionálních sítí, spojených do větších sítí pro dobro všech. Největší americká energetická síť leží na západ od Skalistých hor a táhne se od Arktidy po Mexiko. A ve spalujícím vedru srpna 1996 jely všechny klimatizace a ledničky na plný výkon a stárnoucí rozvodná soustava už jela přes svůj limit.
Asi nepřekvapí, že jiskřička, která zažehla požár, byla drobná událost 10. srpna. Jedna přenosová linka v západním Oregonu se prověsila trochu víc, než měla, a zasáhla strom, který byl už poněkud déle neudržován a zapálila jej. To se občas stane, taková událost operátory nijak nepohnula. Na to, co následovalo, byli zcela nepřipraveni.
Linka, která selhala z Keeleru do Allstonu, byla jedním z paralelních kabelů spojujících Seattle s Portlandem a automatický mechanismus určený pro tyto situace přesměroval napětí do ostatních linek tímto směrem. Naneštěstí tyto linky už také nesly napětí blízké svým limitům a další zátěž už byla příliš. Následoval dominový efekt. Sousední trasa z Pearlu do Keeleru vypadla v důsledku selhání transformátoru. O pět minut později spadla linka ze St. Johns do Merwinu kvůli selhání relé a následovala nekončící kaskáda dalších selhání.
Elektřina se nedá moc dobře skladovat a musí někam téct. Když se úspěšně přerušilo spojení mezi Kalifornií a Oregonem, přehnala se podobná vlna přes stát Washington a další a další státy, takže rozdělila celý systém na čtyři izolované ostrovy a odřízla 7,5 milionu lidí od elektřiny. San Francisco se zahalilo do tmy...

Sociální sítě

Tenhle příběh se opravdu stal, ale proč o něm mluvím na blogu o RPG. Existuje analogie mezi elektrickými rozvodnými sítěmi a sociálními sítěmi, jako je ta, kterou právě čtete a další, jí podobné. Kaskáda chyb, která zasáhla západní pobřeží USA, nebyla sekvence nezávislých náhodných událostí, které vytvořily krizi. Šlo o to, že původní chyba zvýšila pravděpodobnost výskytu dalších chyb, a ty zase dalších, atd.
Co je ale možná ještě zajímavější a pro pointu, o níž mi jde, významnější: instalací ochranných relé, které měly snížit pravděpodobnost, že jednotlivé dílčí části systému utrpí vážné poškození, učinili tvůrci systém jako celek daleko citlivější právě k tomu druhu rozpadu, který nastal.
Žijeme ve věku vzájemného propojení, ať už si to uvědomujete nebo ne. Všechno, co děláme, se nějak projevuje v celé síti. Sociální inženýrství jedněch se nějak projeví i u druhých. Proto jsem nikdy nefandil přílišným umělým zásahům do komunit shora, protože se to tak zdá lepší, (i když jsem měl a mám chvíle, kdy jsem jim velmi blízko). Často se ukazuje, že přirozený vývoj, byť je někdy divoký a často se může zdát, že celá struktura zajde na úbytě, si pomocí nástrojů vzájemné socializace (a není-li zbytí i ostrakizace) dokáže zjednat nápravu i bez nutnosti řízených centrálních zásahů. Problém nastane, jen když máte chuť stále do něčeho šťourat (a instalovat bezpečnostní relé, aby se náhodou něco nestalo).

Přehřátí reaktoru

Lidé nejsou elektřina. Některé věci se odehrají až po letech i když karty jsou k nim rozdané už dávno. Někdy stačí jeden přerostlý stromek, jeden vypadlý spoj a celá soustava se dřív nebo později rozpadne v osamělé ostrovy, které spojit zpět je stále těžší a těžší. A zvyšuje se stupeň odloučení...
Obzvlášť obtížná je taková situace tehdy, když bezpečnost je spíš záminka než skutečnost a "pojistky reagují na zvýšené napětí" jen někdy. Potom si můžete celou situaci zpětně rozumově zdůvodňovat jak chcete, stejně jako můžete tu více, tu méně úspěšně přepisovat historii, ale ve výsledku je to stejně jedno.
Závěr je z toho myslím jeden. Sociální sítě nejsou lehce předvídatelné. "Sociální inženýrství" v nich nefunguje, nebo nefunguje tak průhledně, jak bychom si mysleli, nebo možná přáli. A obecně si myslím, že nejen kvůli té paralele s elektřinou je lepší je většinou nechat na pokoji.
Napsal: Alnag
10.12.2008 22:24 - Lotrando
Mě přijdete padlý na hlavu. Střílet na dítě je mimo jakoukoliv diskuzi, dokonce i kdyby ten mladík měl střelnou zbraň. Ten policista je profesionál a podle toho se má chovat. Má použít všech dostupných prostředků, ale nemá právo ho zabít. Navíc má mít v palici dost rozumu na to, aby mu došlo co tím může způsobit. Možná jsem idealista, ale vytáhnout zbraň na dítě je úchylnost. Nejsem pacifista, ale obhajovat takovej postoj mi přijde hooodně ujetý. Od učitele tuplem.

P.S. nemaj na ty kluky posílat nervově labilní kretény, co maj nejspíš problém sami se sebou.
10.12.2008 22:24 - Alnag
Sos: Stížnosti třeba sem...

Jsem si jistý, že to Max dokáže vyřešit. :)
10.12.2008 22:25 - Lotrando
Sirien: mě nejde do hlavy to, proč by ho měla trefit odražená střela vypálená do vzduchu a když stál kousek od něj. Nebo má snad někdo pocit že zápalnou láhev hodí patnáctiletý dítě kdovíjak daleko? No ale nebyl jsem tam, tak čert ví. Je to ale dost divný.
10.12.2008 22:31 - sirien
Lotrando: Dík, už jsem měl dojem že sem jedinej kdo ač antipacifista tak neschvaluje střílení do teeenagerů...

Jak píšu - čet sem pár zpráv (které jsou curently unavailable) kde se psalo že a) ten kluk neměl molotov, ale kámen (v některých se dokonce říkalo že neměl nic a jen tak dorážel, ale to mi zas přijde jako druhej extrém), b) že policista střílel rovnou první ranou do něj, ne varovně.

Ale svědci pak změnili výpověď a ony blogy momentálně nelze tak úplně dohledat :(
10.12.2008 22:33 - Sosáček
alnag: dobry, stacilo zavyhrozovat a uz tam byl :) divny.

tukan: viz moje diskuse o "zkorumpovanych mediich".

vtip je v tom, ze ono na tom vicemene nezalezi. problem s beztrestnymi fizly maji vsude (koukni sem: http://en.wikipedia.org/wiki/No_knock_warrant#Examples a sem http://en.wikipedia.org/wiki/Kathryn_Johnston vim ze nekdo kdo nesouhlasi z obsahem to okamzite neplatni jakoze je to wikipedie, ale jsou tam odkazy na onvinove clanky ze kterych vychazi) a zkorumpovana vlada se proste kryje. takze tomu fizlovi se nic nestane, at uz umyslne vrazil, nebo ne.

a vrazi v uniformach to pro spoustu lidi budou at uz to udelal umyslne, nebo ne, a dobra vec jakozto zabiti anarchisti to pro spoustu lidi bude at uz to udelal umyslne nebo ne. a eskaluje to nasili, takze za to ten fizl zaplati (nebo nejakej jinej) at uz to udelal umyslne nebo ne.

takze, mozna trochu cynicky pohled, ale moc na tom nezalezi, ze ne?
10.12.2008 22:36 - Sosáček
hej, bejt pacifista je asi ok. pacifista je myslim nekdo, kdo muze bojovat, vi jak a tak, ale rozhodl se, ze to pro ted nebude delat, protoze to neni az tak nutne, a pripada mu lepsi neeskalovat uroven nasili, nebo neco podobneho.

nekdo kdo nebojuje protoze to neumi nebo nema odvahu jasne neni pacifista ale proste nekdo kdo nema odvahu, no.

nebo to slovo mozna pouzivam spatne, a fakt to znamena kohokoli kdo nebojuje. nefim.

EDIT: nevermind, precetl jsem si definici, a mate pravdu.
10.12.2008 22:37 - Lotrando
Sos: ono na tom záleží hodně, obzvlášť je-li to většinový názor, jako třeba v tom řecku. Policajt má být profík, a já vím že ne vždy je to pravda, ale pokud se z toho sleví, je to jen ozbrojenej kretén a těch by jsme se měli bát. Určitě se spolu neshodnem, jestli se mají mlátit lidi ne technopárty, ale jak jsem psal, střílet na dítě ...
10.12.2008 22:38 - Alnag
Tak když už jsme o u toho, mne vždycky fascinuje, jak se začne na obranu toho policisty vytahovat, že bránil zapálení aut a rozbíjení obchodů a kdo ví co ještě. Z toho mi jde opravdu hlava kolem. Kdyby toho policajta zahnala banda spratků do nějaké uličky z které není úniku a chystali se ho oddělat, tam bych použití zbraně pochopil. Ale k obraně majetku? Od kdy má lidský život menší cenu než majetek. A že to byla odražená střela? Od kdy se do davu (nebo nad něj) střílí ostrými náboji (tedy pokud nejsme v nějaké totalitě?). Od toho mají ti policisté výcvik a vybavení typu slzný plyn, gumové projektily atd.
10.12.2008 22:39 - Sosáček
co mlatit lidi na technoparty potom, co prinutim pod pohruzkou starosty obci aby si stezovali a byl tudiz duvod k zasahu a potom co ty lidi bez udani duvodu nepustim na pozemek ktery maji pronajaty, abych je mohl mlatit za to, ze jsou na cizim pozemku? hmm.

ale to jsme dost mimo tema, co?

EDIT: kazdopadne bych to tady nerozvadel. uz je davno.
10.12.2008 22:44 - Lotrando
Sos: jasně že sme, ale to je v pořádku, jde tam jen o boule, o tom se můžem hádat. Připouštím, že poslední dobou, třeba po některých informacích o Janově, mám své pochybnosti.

Alnag: asi tak
10.12.2008 22:57 - Blaine
2Alnag: zase je fakt, ze nechapu ten ostry naboj... jestli se nelpetu, tak gumovym projektilem by ses musel hodne slusne trefit, abys nekoho zabil. Ja bych branil policistu, protoze podle vlastne zkusenosti neni nic peknyho byt na miste, kde kolem vas "zuri" dav, hazi se sutry, flasky, znacky, proste vsechno. Ja mel docela v kalhotech a stacilo mi to jednou a to jsem nebyl cilem tech utoku. Ale ty sutry litaly vsude.

Kazdodpadne jsou dve moznosti: budto to nebylo umyslne zabiti nebo bylo. A myslim, ze nikomu z nas neprislusi rozhodovat jak to bylo, nazor samozrejme mit muzeme, ale jasksi nemame presnou predstavu jake to tam bylo, z pohodli pred monitory
10.12.2008 23:08 - Sosáček
gumovym projektilem se nemusis snazit, pokud se trefis do hlavy, hrudniku, bricha, panve zad, nebo krku. pokud se trefis jinam, skonci to zmrzacenim, ruce byvaji na amputaci (pokud nemas fakt stesti), nohy znamenaji chuzi o holi do konce zivota. to jen tak naokraj.

lotrando: z aktualniho janova moc nevim. ale mam fotky par utlacovanych chlapku z janova 18/10/08 http://i529.photobucket.com/albums/dd336/Somnambulus/Janov_18_10_2008/DSC_0091-1.jpg
http://i529.photobucket.com/albums/dd336/Somnambulus/Janov_18_10_2008/DSC_0111-1.jpg
http://i529.photobucket.com/albums/dd336/Somnambulus/Janov_18_10_2008/DSC_0173-1.jpg
http://i529.photobucket.com/albums/dd336/Somnambulus/Janov_18_10_2008/DSC_0191-1.jpg
10.12.2008 23:18 - Blaine
2Sosacek: aha, jsem myslel, ze to ma poradnej efekt jenom pri zasazich do hlavy, patere a krku. Spetl jsem se.
10.12.2008 23:27 - Sosáček
spis mluvim o nejhorsim pripadu a ty o prumernym, nebo tak. ale s tim hrudnikem je to fakt. zastavuje srdcce a tak, kousku zeber v plicich ... znas to.
10.12.2008 23:31 - Lotrando
sos: to jsem myslel
10.12.2008 23:48 - ilgir
Tyjo, tak to by mě zajímalo, proč byly gumové projektily vynalezeny a k čemu se používají, když mají evidentně horší následky než ostré?
10.12.2008 23:49 - Sosáček
ilgir: to je slozita otazka, a ja se nechci unavovat, protoze ti jde jen o to byt v opozici (proc mam dojem ze jsem to uz rikal?)
11.12.2008 00:30 - sirien
Sos píše:
hej, bejt pacifista je asi ok. pacifista je myslim nekdo, kdo muze bojovat, vi jak a tak, ale rozhodl se, ze to pro ted nebude delat, protoze to neni az tak nutne, a pripada mu lepsi neeskalovat uroven nasili, nebo neco podobneho.

Já tvrdím, že ideální stav je mírový, a ideální řešení je mírové, ale domnívám se, že mír je cílem, nikoliv vždy správným prostředkem, a souhlasím se starořímským úslovím, že "svoboda je krásná dívka která občas vyžeduje krev vlastenců". Občas je prostě nutné bojovat, ABY bylo dosaženo míru. V historii pro to mám spoustu příkladů a mimo historii pro to mám spoustu logicky vystavených argumentů.

Blaine píše:
Ja bych branil policistu, protoze podle vlastne zkusenosti neni nic peknyho byt na miste, kde kolem vas "zuri" dav, hazi se sutry, flasky, znacky, proste vsechno. Ja mel docela v kalhotech a stacilo mi to jednou a to jsem nebyl cilem tech utoku. Ale ty sutry litaly vsude.

Hele, on je sakra rozdíl mezi Tebou a policistou. Policisté mají být vybíráni mimo jiné pomocí psychotestů a v rámci svého výcviku mají procházet psychickými zátěžovými výcviky, právě kvůli tomu aby se dokázali chovat profesionálně i v takovéhle situaci.
Policistě mají být schopni stát v řadě proti davu co na ně hází dlažební kostky a nic nedělet, dokud nedostanou rozkaz a i potom co dostanou rozkaz k zásahu mají být schopni použít jen nutnou míru násilí, k čemuž mají i další prostředky, které to dále zmírňují (dostat vodnim dělem není příjemný, ale lepší jak desetkrát tonfou a třikrát kanadou)

Policisté jsou od toho policisty, že tento výcvik mají a tyto situace umí zvládat. Bez toho to je jen ozbrojená domobrana.

Píše:
2Sosacek: aha, jsem myslel, ze to ma poradnej efekt jenom pri zasazich do hlavy, patere a krku. Spetl jsem se.

Záleží, jsou různé druhy. Policie mnohdy používá gumové projektily s menším množstvím střelného prachu, jejichž efekt je pak samozřejmě nižší.
11.12.2008 00:34 - sirien
ilgir No, odpověď můžeš najít tady, tady, případně na mé nejoblíbenější a graficky přehledné informační stránce tady ;) . Pokud Tě to fakt zajímá :)
11.12.2008 07:39 - wraiths
sirien: ozbrojene slozky nenosi kanady. Pokud te nekdo s nima nakopal tak to byl nejakej tremp ci vandrak,popr. "hobous".

a zakrok ma byt kratky razny(poradna represe),takze pokud dostanes tolikrat tak jsi "hero" pokud mas naladu jeste neco provadet. alespon ze sveho pohledu(zamestnani) to tak vidim. lepsi dat o dve rany vic nez aby pak mel nekdo podrizlej krk nebo uhorel v aute.

sirien: mas pravdu ze ozbrojene slozky jsou vybirany psychotesty,ale tema kazdy inteligentnejsi projde. lepsi by byl asi poligraf,ale to by pak asi nebral takovy plat co bere,ze...
I policista je jen clovek! nemelo by to tak byt,ale v nasem state se neni cemu divit.

Pro přispívání do diskuse se musíš přihlásit (zapomenuté heslo). Pokud účet nemáš, registrace trvá půl minuty a 5 kliknutí.

Alnag

Alek Lačev

Věk: 33 let
Bydliště: Praha
Ukončil aktivní hráčskou kariéru v roce 2014.

Hry, které jsem hrál: 13th Age, Advanced Dungeons & Dragons 2e; Čas pro hrdiny; D20 Modern; Dračí doupě 1.2 a 1.5; Dračí doupě plus; Dungeons & Dragons 3e; Dungeons & Dragons 3.5e; Dungeons &...více
Věděli jste, že...
Na d20.cz můžete mít svůj vlastní blog. Pokud chcete napsat o nečem, co alespoň vzdáleně souvisí s RPG, můžete k tomu využít našeho serveru. Tak proč chodit jinam? >> více <<
Jak se chovat v diskuzích
Přehled pravidel pro ty, kteří k životu pravidla potřebují. Pokud se umíte slušně chovat, číst to nemusíte. >> více <<
Formátování článků
Stručné shrnutí formátovacích značek zdejších článků, diskuzí, blogů a vůbec všeho. Základní životní nutnost. >> více <<
ČAS 0.097072839736938 secREMOTE_IP: 18.226.28.197