Alnagův bloček: Šest stupňů odloučení

Někdy člověk stojí před nelehkým úkolem, jak komentovat něco, co komentovat chce, ale zároveň si dal závazek, že to komentovat veřejně raději nebude. V takových případech je občas nutné sáhnout po metafoře. Dnešní bloček je takovou metaforou, glosující aktuální dění (pochopitelně na RPG scéně). Pokud ji moc nesledujete, možná to bude jen zajímavé povídání, pokud ano a pokud některé obrazy pochopíte, možná z toho bude trochu víc.

Výpadek proudu

Stejně jako jiné infrastruktury od dálnic po Internet ani elektrická rozvodná síť není jednou entitou, ale řadou regionálních sítí, spojených do větších sítí pro dobro všech. Největší americká energetická síť leží na západ od Skalistých hor a táhne se od Arktidy po Mexiko. A ve spalujícím vedru srpna 1996 jely všechny klimatizace a ledničky na plný výkon a stárnoucí rozvodná soustava už jela přes svůj limit.
Asi nepřekvapí, že jiskřička, která zažehla požár, byla drobná událost 10. srpna. Jedna přenosová linka v západním Oregonu se prověsila trochu víc, než měla, a zasáhla strom, který byl už poněkud déle neudržován a zapálila jej. To se občas stane, taková událost operátory nijak nepohnula. Na to, co následovalo, byli zcela nepřipraveni.
Linka, která selhala z Keeleru do Allstonu, byla jedním z paralelních kabelů spojujících Seattle s Portlandem a automatický mechanismus určený pro tyto situace přesměroval napětí do ostatních linek tímto směrem. Naneštěstí tyto linky už také nesly napětí blízké svým limitům a další zátěž už byla příliš. Následoval dominový efekt. Sousední trasa z Pearlu do Keeleru vypadla v důsledku selhání transformátoru. O pět minut později spadla linka ze St. Johns do Merwinu kvůli selhání relé a následovala nekončící kaskáda dalších selhání.
Elektřina se nedá moc dobře skladovat a musí někam téct. Když se úspěšně přerušilo spojení mezi Kalifornií a Oregonem, přehnala se podobná vlna přes stát Washington a další a další státy, takže rozdělila celý systém na čtyři izolované ostrovy a odřízla 7,5 milionu lidí od elektřiny. San Francisco se zahalilo do tmy...

Sociální sítě

Tenhle příběh se opravdu stal, ale proč o něm mluvím na blogu o RPG. Existuje analogie mezi elektrickými rozvodnými sítěmi a sociálními sítěmi, jako je ta, kterou právě čtete a další, jí podobné. Kaskáda chyb, která zasáhla západní pobřeží USA, nebyla sekvence nezávislých náhodných událostí, které vytvořily krizi. Šlo o to, že původní chyba zvýšila pravděpodobnost výskytu dalších chyb, a ty zase dalších, atd.
Co je ale možná ještě zajímavější a pro pointu, o níž mi jde, významnější: instalací ochranných relé, které měly snížit pravděpodobnost, že jednotlivé dílčí části systému utrpí vážné poškození, učinili tvůrci systém jako celek daleko citlivější právě k tomu druhu rozpadu, který nastal.
Žijeme ve věku vzájemného propojení, ať už si to uvědomujete nebo ne. Všechno, co děláme, se nějak projevuje v celé síti. Sociální inženýrství jedněch se nějak projeví i u druhých. Proto jsem nikdy nefandil přílišným umělým zásahům do komunit shora, protože se to tak zdá lepší, (i když jsem měl a mám chvíle, kdy jsem jim velmi blízko). Často se ukazuje, že přirozený vývoj, byť je někdy divoký a často se může zdát, že celá struktura zajde na úbytě, si pomocí nástrojů vzájemné socializace (a není-li zbytí i ostrakizace) dokáže zjednat nápravu i bez nutnosti řízených centrálních zásahů. Problém nastane, jen když máte chuť stále do něčeho šťourat (a instalovat bezpečnostní relé, aby se náhodou něco nestalo).

Přehřátí reaktoru

Lidé nejsou elektřina. Některé věci se odehrají až po letech i když karty jsou k nim rozdané už dávno. Někdy stačí jeden přerostlý stromek, jeden vypadlý spoj a celá soustava se dřív nebo později rozpadne v osamělé ostrovy, které spojit zpět je stále těžší a těžší. A zvyšuje se stupeň odloučení...
Obzvlášť obtížná je taková situace tehdy, když bezpečnost je spíš záminka než skutečnost a "pojistky reagují na zvýšené napětí" jen někdy. Potom si můžete celou situaci zpětně rozumově zdůvodňovat jak chcete, stejně jako můžete tu více, tu méně úspěšně přepisovat historii, ale ve výsledku je to stejně jedno.
Závěr je z toho myslím jeden. Sociální sítě nejsou lehce předvídatelné. "Sociální inženýrství" v nich nefunguje, nebo nefunguje tak průhledně, jak bychom si mysleli, nebo možná přáli. A obecně si myslím, že nejen kvůli té paralele s elektřinou je lepší je většinou nechat na pokoji.
Napsal: Alnag
15.12.2008 13:10 - andtom
SEB: Zítra dojede švagrová z Řecka, žije tam už třetím rokem, sice dost vzdáleně od Atén (Lefkada), ale když je Řecko bordel globálně jak říkáš, tak se zeptám na místní nálady ...
15.12.2008 13:11 - SEBastian_Chum
jo zeptej se jestli na to bude šance, sem zvědavej...

pokud vim tak maj problém s levicí (socialisti 38%, komunisti 9%, levá koalice 5%), muslimama a přistěhovalcema ze zemí východní evropy. ale uvidíme co řekne někdo kdo tam žije.
15.12.2008 13:21 - Jerson
SEBe, raději se u srandy směju. A ještě by mě někdo označil za příznivce fašismu a víš jak nemám rád, když se pointa odhaluje moc brzo :-)
15.12.2008 13:23 - andtom
SEB: Nechci Tě zklamat, ale co vím, tak na Lefkadě mají problém s nedostatkem turistů, to je to, co normální lidi zajímá, a nějaká procenta jsou jim víš kde ...
15.12.2008 13:28 - SEBastian_Chum
jo ale turisti sou teď problém ve většině evropy, to neni nic novýho... vždyť i u nás už to prej začíná bejt suchý, a to sme jedna z oblíbenějších destinací, v první třicítce nejdražších a nejžádanějších.
15.12.2008 13:30 - Colombo
Xenofobie je normální, přirozená...
15.12.2008 13:31 - SEBastian_Chum
"zdravá dávka tradiční evropské xenofobie" je doporučené řešení většiny problémů, ale až moc často se to zvrhává
16.12.2008 08:57 - Sosáček
na rpgf zavedli ignore list. ale nejde do nej pridat moderatory. asi maji hodnotnejsi nazory.

koukam ze prosazovani "spravnych" nazoru a moderovani uz nam zase nejak splyva.
16.12.2008 09:14 - Jerson
Ignore list jsou lidé, které si dáš do "nepřátel"? Markus s touto funkcí dělal tajnosti, prý ať si to člověk vyzkouší, tak jsem to raději nezkoušel - dávat si někoho za "nepřítele" na zkoušku mi přijde dost nešťastný nápad.
16.12.2008 10:08 - Ebon Hand
Boubaq, ty fotky s tím molotovem jsou dost hustý..
Kdyby to někdo hodil na mě, tak se ho pokusím zastřelit na 100%.
16.12.2008 10:15 - Sosáček
Jerson: ano. jako normalni uzivatel neuvidis ze si te nekdo dal jako nepritele (treba mne. ne, delam si srandu), ale moderatori na to jiste maji prehledny rozhrani aby mohli delat kadrove posudky.

EDIT: jiny diskusni servery to aspon delaji tak, ze posilaji zpravy "x si vas pridal do pratel" ale tohle to myslim nedela.
16.12.2008 11:15 - Colombo
tak ja si myslim, ze kdyby ten policajt nemel spesl kombinezu a vedle nestalo nekolik kolegu s minimaxy, tak by se z nej stala stavanata, pardon, vyschla rostenka.
Takze ANO, molotovem se dá celkem pohodlne zabit.
16.12.2008 11:55 - Jerson
(Teď přijde obrana, že ten kluk neměl Molotova, ba asi ani kámen - btw. sledujete někdo vývoj tohoto případu?)

Tak doufám, že na RPG F nebudu psát lidem zbytečně, když se an nedozvím, že jsem v ignoraci.
16.12.2008 12:14 - sirien
Píše:
na rpgf zavedli ignore list.

Nenenenene, to se hrozně pleteš. Na RPG F předtím nezavedli ignore list, protože se domnívali, že "to nestojí za tu námahu" (námaha vložená do diskuse o tom zda bude nebo nebude zaveden byla asi tak čtyřnásobná. Desetinásobná pokud by jen implementovali plugin)
TEĎ ale zase nechtějí ignore list rušit, protože to opět "nestojí za tu námahu"

Nemůžu si pomoct ale od začátku to na mě působí trapným dojmem "zatraceně, jo, chceme ignore, ale dost lidí ho tu nechce a my chcem vypadat jako ty hodný, tak si vymyslíme nesmyslnou výmluvu a pak ho tam prostě podsunem"

Nicméně to že nelze ignorovat moderátory je docela dost prdel :D


Ebon: Ani moc hustý nejsou - je to nejspíš z kamery vystříhaný, tak si to představ v reálu - hodí molotov, ten dopadne, rozleje se a vzplane ve vizuálně efektnim, ale poměrně dost krátkym plameni (fotky 2, 3, 4) a pak po něm zbyde jen trocha ohně.
K tomu bych rád poznamenal že krátkej zášleh plamene takovýhle teploty zase neni nic moc extra (kdysi sem si zprdele nalil na ruku benzin a škrtnul sem, hořelo to na mě asi půl minuty, aniž bych cokoliv cítil, pak to vyhaslo. Jediné dva následky byly benzinovej zápach a docela efektivní depilace ruky) takže, zvlášť u toho vyfocenýho těžkooděnce, jde spíš o psychologickej efekt "hořím, nenenenene!" než o efekt skutečnej (bolest atp.)

Fotky sou zavádějící. http://www.youtube.com/watch?v=Wf4CNEg0NjM
Tady se mrkněte jak vypadá efekt molotovu v reálu - jak sem popsal - dopad, rychlej zášleh, pak mnohem menší plamen. Dá se tomu docela rozumně uhnout, padá to tam mezi policajty, aniž by to nějakýho zapálilo a aniž by měli hned potřebu vzít kalacha a všechny tam zmasakrovat, docela si o to víc myslim že ten policajt rozhodně a definitivně neměl právo na toho kluka vystřelit.

Colombo: Zabít se dá i tim párátkem. Zabít někoho molotovem nebude zdaleka taková prdel. Vzhledem k tomu kolik jich tam lítá a kolikrát jsem se v médiích dozvěděl onu úchvatně mediálně očekávanou větu XY byl zabit molotovem, tak myslím že to na ulici bude dost těžká záležitost. A dělat takovýhle definitivní soudy na základě pár fotek mi nepřijde jako moc moudré vyjádření

Jerson: A ano, měl dlažební kostku a ne molotov. Molotov vypadá líp v masmédiích.
Na RPG F nepiš, všichni tam teď stejně budou všechny ignorovat.
16.12.2008 12:52 - Jerson
Siriene, viděl jsem repoztáž, ve které dlažební kostka zlomila těžkooděnci štít, ale protože byl poslušen rozkazů, tak stál v linii jen s půlkou štítu, a druhá mu prošla skrz helmu na obličej. No, rozdýchal to, i mluvit mohl, potom co ho odnesli.

Ale nic to nemění na faktu, že dlažební kostka je pro mě na stejné úrovni - jedná se o jasný útok vedený na dálku, a policisté mají zbraně pro obranu na dálku - pistole. Kdyby měli omračující defendery, nebo tázery nebo cokoliv jiného, mohla ta situace dopadnout jinak. Kdyby neměli nic, mohli zemřít jako policistka v Londýně někdy před rokem.
16.12.2008 13:02 - Sosáček
Jo, hadam ze jak v tom londyne policajt devetkrat strelil toho typka do hlavy, protoze mu nekoho pripominal a proslo mu to (v ramci boje proti terorismu, samozrejme) tak je to tvuj velky vzor, co, Jersone?
16.12.2008 13:10 - Jerson
Ne, tento případ nemyslím, a pochybuju, že šlo o policajta, protože policajti v Londýně nesmí nosit pitole. To už je zásahová jednotka či tak nějak.
16.12.2008 13:10 - sirien
Myslím že tu uniká jedna velmi podstatná věc

Policisté nejsou zaměstnanci. Jsou ve služebním poměru, stejně jako vojáci.
Policisté nepracují pro bezpečnostní agenturu, ale pro stát, jakožto represivní složka společnosti. Jako takoví mají za úkol sami riskovat aby zamezili dalším konfliktům a prolbémům, a to i na úkor vlastního zdraví.

Tuhle profesi si vybrali sami, dobrovolně a od začátku věděli, že to riziko k ní prostě patří. Vzpomeň si i na ty náborové reklamy policie v praze - "Akce praha" případně "nabízíme: být tam kde se něco děje, být v akci, atp. ..."
To že se policista dostává do nerovných situací kdy je ohrožen více než má právo ohrozit je prostě narozdíl od jiných lidí součástí jeho profese.

Kdyby nějakej podnikatel chránil svůj majetek a sebe sama a zastřelil týpka s molotovem, tak nad tím kývnu jako nad sebeobranou. Ale u policisty to prostě za přípustné nepovažuju.
Jediný kontext u nějž polici přiznávám právo zabíjet, klidně i přednostně, je boj proti organizovanému zločinu - mafie je organizace která docela dobře splňuje definici státního nepřítele (svou činností cíleně narušuje fungování státních složek, zabíjí, plánovitě porušuje zákony) a jako taková se sama staví do takřka válečné pozice. Jednotka URNA která vtrhne do nějaké mafií vlastněné budovy, půlku lidí zatkne a druhou prostě postřílí je pro mě správně fungující policejní jednotka. Ale platí to pouze pro mafie.
16.12.2008 13:13 - Jerson
No, tak jinak - co mají ti policisté dělat, když na ně lidé hážou kameny? Nevím, jestli zrovna v daném případě měl tenhle policajt helmu a štít, aby se mohl alespoň za něčím krýt.
16.12.2008 13:22 - sirien
To záleží na tom kolik takových lidí je. Když jich je rozumný počet a nejsou to přeborníci thaiboxu, tak by je měl policista umět zpacifikovat. Pokud jich je hodně, pak by měl nejspíš zavolat posily které budou mít na to situaci zvládnout.

Pokud bude potřebovat zvládnout situaci hned, pak sice má k dispozici zbraň (furt myslím, že by měli mít policisté tasery, ty lidi co sou proti taserům jsou IMO fakt padlý na hlavu), ale to neznamená že by měl vysolit zásobník do hudníku nebo si dát čistej headshot.
Pokud má policista zbraň, potom tak nějak předpokládám že je také vycvičen k tomu ji používat a že je tedy schopen střílet třeba do nohou a pak dotyčnému poskytnout první pomoc (zastavit tepenné krvácení aj.) do příjezdu lékařů

Pro přispívání do diskuse se musíš přihlásit (zapomenuté heslo). Pokud účet nemáš, registrace trvá půl minuty a 5 kliknutí.

Alnag

Alek Lačev

Věk: 33 let
Bydliště: Praha
Ukončil aktivní hráčskou kariéru v roce 2014.

Hry, které jsem hrál: 13th Age, Advanced Dungeons & Dragons 2e; Čas pro hrdiny; D20 Modern; Dračí doupě 1.2 a 1.5; Dračí doupě plus; Dungeons & Dragons 3e; Dungeons & Dragons 3.5e; Dungeons &...více
Věděli jste, že...
Na d20.cz můžete mít svůj vlastní blog. Pokud chcete napsat o nečem, co alespoň vzdáleně souvisí s RPG, můžete k tomu využít našeho serveru. Tak proč chodit jinam? >> více <<
Jak se chovat v diskuzích
Přehled pravidel pro ty, kteří k životu pravidla potřebují. Pokud se umíte slušně chovat, číst to nemusíte. >> více <<
Formátování článků
Stručné shrnutí formátovacích značek zdejších článků, diskuzí, blogů a vůbec všeho. Základní životní nutnost. >> více <<
ČAS 0.097630023956299 secREMOTE_IP: 3.140.198.43