[podcast] RPG Stvořitelna

Povídání o hrách na hrdiny a věcech s nimi spojených. Mnoho Countových otázek, které určitě napadly nejednoho hráče či Vypravěče. A na každou otázku se pokusí spolu s Jersonem najít uspokojivou odpověď.

Stvořitelna na Podcasters
Stvořitelna na Spotify
Stvořitelna na Google podcasts
Stvořitelna na Youtube

Seznam dílů:

Stvořitelna 1 - Setting (1. díl) na Anchoru, na Youtube
Stvořitelna 2 - Setting (2. díl) na Anchoru, na Youtube
Stvořitelna 3 - Svět (1. díl) na Anchoru, na Youtube
Stvořitelna 4 - Svět (2. díl) na Anchoru, na Youtube
Stvořitelna 5 - Countova příprava na hru na Anchoru, na Youtube
Stvořitelna 6 - Jersonova příprava na hru na Anchoru, na Youtube
Stvořitelna 7 - Příprava hry se scénářem na Anchoru, na Youtube
Stvořitelna 8 - Deset věcí, které mě na mně serou jako PJ na Anchoru, na Youtube
Stvořitelna 9 - Jak Count vede hru na Anchoru, na Youtube
Stvořitelna 10 - Jak vede hru Jerson na Anchoru, na Youtube
Stvořitelna 11 - Reakce našich hráčů na vedení hry na Anchoru, na Youtube
Stvořitelna 12 - Převod postav z DrD do JaD (I. díl) na Anchoru, na Youtube
Stvořitelna 13 - Převod postav z DrD do JaD (II. díl) na Anchoru, na Youtube
Stvořitelna 14 - Převod postav z DrD do JaD (III. díl) na Anchoru, na Youtube
Stvořitelna 15 - Zpětná vazba na Anchoru, na Youtube
Stvořitelna 16 - Co hráčům vadí na Vypravěčích na Anchoru, na Youtube
Stvořitelna 17 - Smrt postav na Anchoru, na Youtube
Stvořitelna 18 - Figurky versus popisy na Anchoru, na Youtube
Stvořitelna 19 - Jak začít s RPG I. - Proč je to tak těžké? na Anchoru, na Youtube
Stvořitelna 20 - Gamecon 2022 na Anchoru, na Youtube
Stvořitelna 21 - Jak začít s RPG II. - Jak skutečně začít? na Anchoru, na Youtube
Stvořitelna 22 - Jak začít s RPG III. - Práce s více hráči na Anchoru, na Youtube
Stvořitelna 23 - Jak mluvit s NPC na Anchoru, na Youtube
Stvořitelna 24 - Co vypravěčům vadí na hráčích na Anchoru, na Youtube
Stvořitelna 25 - Silvestrovský díl na Anchoru, na Youtube
Stvořitelna 26 - Inventář a nakládání s předměty na Anchoru, na Youtube
Stvořitelna 27 - Neznám to, zabiju to na Anchoru, na Youtube
Stvořitelna 28 - Vyhoření vypravěče na Anchoru, na Youtube
Stvořitelna 29 - Nejlepší hra mého života na Spotify, na Youtube
Stvořitelna 30 - Gamecon 2023 na Spotify, na Youtube
Stvořitelna 31 - Mapy světa a území na Spotify, na Youtube
Stvořitelna 32 - Mapy lokací a podzemí na Spotify, na Youtube
Stvořitelna 33 - Protože jsem DM, tak proto! na Spotify, na Youtube
Stvořitelna 34 - Vyprávěný Dračák na Spotify, na Youtube
Stvořitelna 35 - Total Party Kill aneb "Všichni jsou mrtví, Dave" na Spotify, na Youtube
Stvořitelna 36 - Odměny pro postavy, hráče i vypravěče na Spotify, na Youtube
Stvořitelna 38 - Co chtějí hráči od vypravěče? na Spotify, na Youtube
Stvořitelna 39 - Nemoci v RPG na Spotify, na Youtube
RPG Stvořitelna 40 - Nulté sezení (I. část) na Spotify, na Youtube
RPG Stvořitelna 41 - Nulté sezení (II. část) na Spotify, na Youtube
RPG Stvořitelna 42 - Nulté sezení (III. část) na Spotify, na Youtube
RPG Stvořitelna 43 - Jak a jaké předávat informace na Spotify, na Youtube
RPG Stvořitelna 44 - Gamecon 2024 na Spotify, na Youtube
RPG Stvořitelna 45 - Zabil Karak moduly pro Dračí Doupě? na Spotify, na Youtube
RPG Stvořitelna 46 - Hudba a zvuky při hře na Spotify, na Youtube
RPG Stvořitelna 47 - Magie na Spotify, na Youtube
Napsal: Jerson
20.10.2023 11:48 - Šaman
LokiB píše:
Mně je třeba ten přístup "co kdyby tam žil medvěd nebo drak" vzdálený. Co bych tím získal? Mám nějakou potřebu, aby moje postava musela bojovat s random medvědem nebo drakem?

On nemusí být random. Mně jako GM takovéhle úvahy (když to nejsou úplně náhodné hlášky) pomáhají s tvorbou. Třeba Bivoje si lidi pamatují dodnes a to porazil jen kance. Ale byl to kanec, co ohrožoval celé hradiště :)
A když to navrhne přímo hráč (protože třeba zrovna četl Staré české pověsti), tak nebude příště zklamán tím, že jeho hrdina má porazit pitomého kance, nebo medvěda.


Jinak souhlasím s tím, že každému to vyhovovat nebude. A mně už nevyhovují hráči, kteří chtějí jen naservírovat problém, podrobně ho popsat, potom dají hlavy a deníky dohromady a vyřeší to použitím předepsaných dovedností a kouzel. "O tom PRO MĚ hra není".
Což není problém. Já jsem GM, já si hledám hráče podle svého gusta.
Oni jsou hráči, oni si hledají GM podle svého gusta.

Ano, holt v tomhle případě hráči tahají za kratši konec provazu, protože GM většinou už má něco, co může nabídnout. Hráč, zvlášť tohoto typu, spíš čeká až bude okolo něho vystavěný svět, než začne mít nějaké vklady do hry.


A taky souhlasím, že systém na to asi bude mít vliv. Omega, Fate, DrD II - tam bude asi menší tendence hledat v pravidlech a inventáři standardní řešení nějaké situace. A větší prostor pro nějakou improvizaci.

V DnD bude myslím přístup jiný. Už samotná existence přesnych dovedností a kouzel implikuje, že na všechno by mělo existovat exaktní pravidlo a řešení jako "zhoupnu se na lustru a zkusím ty tři chlápky srazit na zem" nebudu preferovány.

No a protože DrD a DnD vychovávalo celé generace hráčů, tak na nějaké větší autorské zapojení hráčů přímo při hře je stále pohlíženo jako na něco netradičního.
20.10.2023 13:47 - LokiB
Nechci to nějak dál rozpitvávat - jen shrnu to, co jsem postupně psal:

Jsem za to, aby se hráči na světě podíleli, je dobře, když to chtějí a je dobře když jim to GM umožní (zejména když vstupy hráče nejsou ve velkém rozporu s představou GM).
Z mojí zkušenosti po tom od hráčů taková poptávka nebyla, měl jsem spíš hráče, kteří chtěli hrát GMem připravený a ovládaný svět. Někteří neměli invenci, někteří neměli potřebu, některým to bylo proti srsti tvořit svět, který současně hrají, někteří by i chtěli, ale neměli na to čas a energii.
V některých hrách a některých světech je vstup hráčů snazší a může být i hlubší než v jiných.

Každý má tu zkušenost svoji, věřím, že to vy máte třeba jinak, nebo že máte svoje postupy, které vám fungují, jak vaše hráče ve vašich světech motivovat.
Zkoušel jsem různé postupy v různých světech - nejdál jsem se dostal v alternativní historii Čech, kde dva ze čtyř hráčů přispěli některými NPCčky do okolí tvrze, která jim byla přidělena. Byl jsem rád. Ale i na ty dva to bylo celkem vysilující a častěji než jednou za pár let to z nich nedostanu :)
20.10.2023 16:29 - Jerson
Takhle - mám jen omezený vzorek, tak to nemůžu dělat velké závěry. Nicméně obě skupiny, jak ti 45letí, tak 10 letí hráli Apokalyptický svět, tedy nikoliv historický. V obou případech je to styl hry, který hráčské vstupy očekává,, vyžaduje a umí zpracovat, nicméně u starší skupiny bych mohl zčásti porovnat jejich hraní Star Wars ve Fate, kde mi těch vstupů přišlo méně. Tedy přijde mi, že jednak se míra touhy o spolutvorbu světa liší mezi jednotlivými hráči, ale také se bude lišit i se stejnými hráči a rozdílným prostředím, případně pravidly. Je dost možné, že kombinace fantasy, DnD-like pravidel a vlastních světů utlumuje svahy o spolutvorbu i u té jedné či tří pětin hráčů, kteří by k tomu měli sklony v nějaké optimální konfiguraci (bráno z hlediska spolutvorby).

V kontextu videa a názorů profesora DM bych k tomu řekl, že jeho přístup má slušnou šanci odradit a zabít snahu i toho zbytku hráčů, který by třeba nějaké vlastní prvky do settingu chtěl vnášet.

Jen bych dodal, že pokud GM chce, tak si to takhle může nastavit, a říct, že je to jeho hra. Ale radit jiným GMmům, aby zesměšňovali a shazovali hráče, kterým se tenhle (v jejich skupině nově zavedený) styl vedení hry nebude líbit a kteří by chtěli odejít, mi přijde pitomé, ať to probírám jakkoliv.
22.10.2023 22:43 - Dukolm
Pokud chceš od hráčů podíl na příběhu tak je dobré jim to dát najevo a ujasnit si to před hrou, že s tím nemáš problém.

AW to třeba i v deníku tlačí trošku více než třeba Fate kde to je jen jedno z použití FP a většinou ani není napsaný na deníkách že to jde udělat.

Shadows, Lady Balckbird, ... to mají jako jednu důležitou mechaniku a vždy se to rozjede jen někomu to jde samo a někomu hůře. Ale je to nejčastější věc co hráči řeší po hře, že je třeba nikdy nenapadlo že můžou mít takový vliv na příběh a vnášet tam svoje nápady.

A je důležité jak píše že pokud hráči ztratí pocit že to můžou dělat nebo že to má smysl tak to dělat nebudou.
13.11.2023 00:42 - LokiB
Jerson: Tak jsem si poslechl půlku (tedy do 30. minuty) dílu podcastu Stvořitelny "Protože jsem DM, tak proto". Víc jsem nedal, možná jsem pak o něco přišel. Ta úroveň dohadování byla už trochu únavná :)

Za sebe nevidím moc rozdíl v tom, jestli někdo řekne "Hele, fantasy panovat nebudu, to musí někdo z vás, to neumím/se mi nechce/nesnáším fantasy" a jestli řekne "V moje světě kudůkové nebudou".
Jakože kdo chce, si tam právnické odlišnosti v nuancích najde, ale význam je stále stejný ... v typické DnD hře DM v první řadě určuje, co a jestli se bude hrát :) No a pak hráči, jestli na to přistoupí nebo se na toho DM vykašlou.

Jinak jsou ty jednotlivosti úplné prkotiny ... stejně jako ta pověstná irská cikánka FBI. Ono by se totiž v praxi vůbec nic nestalo, kdyby tam byla ... teda u většiny GMů by se nic nestalo. Myšlenka, že by se tím stala daná část settingu "nevěrohodná", je divná.
Když v tom světě může být a fungovat neexistující Omega, když tam Němci mohou operovat neexistující Teslovy věže a (zde s určitě velkým inputem od hráčů) s nimi dělat různé ahistorické věci, tak mít ženskou agentu v FBI o 20 nebo 30 let dříve, než "bylo historicky", je za mě neobhajitelné jinak než "Já jsem DM, proto to tak bude." (resp. "Takovou hru si kdyžtak hrajte sami, já to nedokážu, protože je pro mě příliš absurdní"

Můžeme to uzavřít okřídleným "Je moc fajn, když se lidi dokáží dohodnout a společně tvořit svoji hru. Nu a kdyžtak je tu ještě - Já jsem DM, ta proto!" :)
15.11.2023 22:48 - Jerson
Stvořitelna 34 - Vyprávěný Dračák na Spotify, na Youtube

S dětma na výletě si vyprávíte o dobrodružství vymyšlených postav a možná ani netušíte, že hrajete Vyprávěný Dračák. O tomto fenoménu, který nepozorován proletěl dekádami a jehož největší baštou jsou školní třídy, si popovídáme v dnešním díle.
15.11.2023 22:49 - Jerson
Loki, odpovím ti, jakmile budu mít víc času.
16.11.2023 15:16 - LokiB
Nechci nijak rozjížděl flame ... ber to jen takovou jako zpětnou vazbu. Třeba někoho tenzpůsob naopak oslovil.
16.11.2023 21:30 - Jerson
Upřímně, díl 33 má asi nejvyšší nárůst shlédnutí ze všech dílů za poslední rok a půl. Nevím zda je to tématem nebo stylem, ale zjevně zaujal.
19.11.2023 11:38 - ShadoWWW
Jerson: Už několikrát jste je zmínili gamebooky, co dát jeden díl o nich? Jsou teď v posledních letech v česku zase populární. Jak synovci nemůžou najít spoluhráče na RPGčka (hrajou jen s mými dcerami, když se sejdou), tak hodně čtou gamebooky (na které nepotřebuješ spoluhráče) a do Lone Wolfa se přímo zamilovali.
19.11.2023 16:22 - Jerson
Probereme to s Countem.
5.12.2023 23:14 - Jerson
Stvořitelna 35 - Total Party Kill aneb "Všichni jsou mrtví, Dave" na Spotify, na Youtube
Co je TPK, kdo za to může a jak se vyrovnat s nastalou situací, když padne poslední postava. Jak se TPK vyvarovat a je to opravdu tak velké neštěstí, když k tomu dojde?
30.12.2023 09:40 - Jerson
Stvořitelna 36 - Odměny pro postavy, hráče i vypravěče na Spotify, na Youtube

"Kohoutovi česneku, hrachu jeho družce..." Co ale dát postavám či hráčům a jak je odměnit za jejich úsilí a snahu? Zelenina a luštěniny jsou sice zdravé, ale meč +3, nebo pytel zlata nenahradí. A poradíme co dál, když už legendární artefakty dobrodruzi přehrabují vidlemi.
30.12.2023 12:57 - LokiB
Výborně, chlapci, děkuju! Takhle před koncem roku na mě dýchl svět z léta 1997. Jsem rád, že se hraní moc nemění a všechno je při starém :)

Hodně štěstí do nového roku!
31.12.2023 12:24 - Jerson
Stvořitelna 37 - Silvestrovský díl 2023 na Spotify, na Youtube

A je to zase tady. Nejdřív trocha té omáčky, ohlédnutí a plány do nového roku a pak už to, co jsme vystřihli a po celý rok syslili pro tento díl.
3.1.2024 16:06 - Count
LokiB píše:
Výborně, chlapci, děkuju! Takhle před koncem roku na mě dýchl svět z léta 1997. Jsem rád, že se hraní moc nemění a všechno je při starém :)


Normálně ti nevím, jestli je to poděkování, nebo jízlivé rýpnutí. A pokud to druhé, zkus to trochu rozvést, ať mi ten brouk v hlavě přestane máchat křídly. :-)
10.1.2024 15:07 - Jerson
Tak to asi bylo od Lokiho poděkování :-)
10.1.2024 15:33 - LokiB
Jo, pardon, zapomněl jsem tu odpovědět Countovi ...

Counte ... bylo to obojí :)
Jakože jsem fakt byl rád, že jste mi tu dobu připomněli a zároveň ukázali, že někdo v těchto ohledech hraje stále ještě tak, jako se hrálo kdysi.

A bylo v tom i to malé jízlivé rýpnutí, protože mám za to, že jste přesvědčeni, že už tak jako kdysi vlastně nehrajete, že jste se posunuli dál ... i když vlastně v něčem ne :)
10.1.2024 15:39 - LokiB
A na obecnější úrovni ... často o problematice mluvíte způsobem "my to děláme u nás takhle / Jerson to dělá v Omeze takhle". A přitom přeskakujete hodně, neuzavíráte často body.

Z hlediska posluchače mi tam pak (někdy) chybí strukturovanější přístup:
- mluvíme o tomto
- my to řešíme takto
- řešíme to tak PROTO A PROTO (to je hodně důležité pro posluchače, aby vůbec pochopil přístup autora ke konkrétním bodům, jinak z toho jde někdy hlava šejdrem)
- výhody řešení vidíte v tomto
- nevýhody by mohly pro někoho být takovéto
- možná další řešení, o kterých víme, jsou tato (opět s důvody, výhodami a nevýhodami)

Jako chápej, ne že byste jeli podle tabulky jak školometi ... jen by to mělo určitou strukturu, že když začnete mluvit dejme tomu o "jedna z odměn pro hráče je postup postavy" ... tak kromě veselých historek z natáčení, by si z toho posluchač mohl odnést i nějaké ponaučení. Což je těžké, když to nakousnete, dáte k dobru krátkou osobní zkušenost, chvilku zamyšlení ... a už jste pryč.
14.2.2024 21:47 - Jerson
Stvořitelna 38 - Co chtějí hráči od vypravěče? na Spotify, na Youtube

Všem vypravěčům na vědomost se dává - hráči mají své potřeby a nebojí se je vyjádřit! Tedy alespoň prostřednictvím Stvořitelny. Poslechněte tedy, co všechno lze do hry zařadit, na hře vylepšit a pro dobrou hru udělat. Tak praví hráči.

Pro přispívání do diskuse se musíš přihlásit (zapomenuté heslo). Pokud účet nemáš, registrace trvá půl minuty a 5 kliknutí.

Věděli jste, že...
Na d20.cz můžete mít svůj vlastní blog. Pokud chcete napsat o nečem, co alespoň vzdáleně souvisí s RPG, můžete k tomu využít našeho serveru. Tak proč chodit jinam? >> více <<
Jak se chovat v diskuzích
Přehled pravidel pro ty, kteří k životu pravidla potřebují. Pokud se umíte slušně chovat, číst to nemusíte. >> více <<
Formátování článků
Stručné shrnutí formátovacích značek zdejších článků, diskuzí, blogů a vůbec všeho. Základní životní nutnost. >> více <<
ČAS 0.094197988510132 secREMOTE_IP: 18.97.9.174