Takhle - mám jen omezený vzorek, tak to nemůžu dělat velké závěry. Nicméně obě skupiny, jak ti 45letí, tak 10 letí hráli Apokalyptický svět, tedy nikoliv historický. V obou případech je to styl hry, který hráčské vstupy očekává,, vyžaduje a umí zpracovat, nicméně u starší skupiny bych mohl zčásti porovnat jejich hraní Star Wars ve Fate, kde mi těch vstupů přišlo méně. Tedy přijde mi, že jednak se míra touhy o spolutvorbu světa liší mezi jednotlivými hráči, ale také se bude lišit i se stejnými hráči a rozdílným prostředím, případně pravidly. Je dost možné, že kombinace fantasy, DnD-like pravidel a vlastních světů utlumuje svahy o spolutvorbu i u té jedné či tří pětin hráčů, kteří by k tomu měli sklony v nějaké optimální konfiguraci (bráno z hlediska spolutvorby).
V kontextu videa a názorů profesora DM bych k tomu řekl, že jeho přístup má slušnou šanci odradit a zabít snahu i toho zbytku hráčů, který by třeba nějaké vlastní prvky do settingu chtěl vnášet.
Jen bych dodal, že pokud GM chce, tak si to takhle může nastavit, a říct, že je to jeho hra. Ale radit jiným GMmům, aby zesměšňovali a shazovali hráče, kterým se tenhle (v jejich skupině nově zavedený) styl vedení hry nebude líbit a kteří by chtěli odejít, mi přijde pitomé, ať to probírám jakkoliv.