Zamyšlení nad settingy

Úvodem této glosy si dovolím použít překlad citátu Garyho Gygaxe od ShadoWWWa.

Píše:
Jak by řekl Gary Gygax: "Tajemství, které bychom nikdy neměli Dějmistrům prozdradit, že nepotřebují žádná pravidla." Upřímě, ve většině her vše, co je potřeba, jsou základní pravidla. Moduly, rozšíření, příručky, světy (settingy) jsou jen příběhové informace (fluff). Pro Dějmistra s dostatkem času a tvořivosti jsou naprosto zbytečné.


Po přečtení těch slov se nabízí otázka, proč tedy vlastně světy publikované v podobě settignu (prostředí) hráči kupují, studují, rozšiřují. Proč jeden z nejznámějších, Ztracené říše, je společnou prací mnoha vypravěčů a výsledkem stovek odehraných hodin. Neměli bychom opominout ani fakt, že nakladatelství White Wolf úspěšně publikuje prakticky výhradně fluffové " příručky a prozatím nezkrachovalo. Což by se dalo v případě pravdivosti výše uvedeného tvrzení snadno dovodit. A můžeme pokračovat, protože nakonec k vyprávění si příběhů nepotřebujeme vůbec žádná pravidla. Vždyť to jen omezuje naší fantasii.

Nicméně sám velký otec RPG dodává, "pro Dějmistra s dostatkem času a tvořivosti."

A to bude patrně i kámen úrazu a zádrhel na celé té věci s nepotřebnými příručkami, které se tak dobře prodávají. Znám několik lidí, o jejichž tvořivosti nemám pochyby, jejich fantasie je dostatečná, ale nemají čas. Předtím, než se mohou věnovat hře, musí zvládnout bezpočet každodenních úkonů a povinností a tak jsou vděční za každé ulehčení. Navíc, a přiznejme si to, když se vám zábava mění v práci, vytrácí se nejen nasazení, ale i zábava a celé to ztrácí smysl. A to se může snadno stát, pokud nemáte možnost přenést část zátěže na hráče. Což můžete těžko, hrajete-li hru se silnou taktickou stránkou a částí zábavy je "neokoukanost nepřátel a jejich tajemné triky.

Docela neodiskutovatelnou výhodou publikovaného settingu je i skutečnost, že se mohou sejít hráči různých skupin a odehrát hru ve známém prostředí bez zdlouhavého vysvětlování reálií světa a dalších podrobností. Každý přece ví, kde leží Cormyr a jací tam žijí lidé a s jakými problémy se potýkají. A i když jsou jejich znalosti jen zřídkakdy encyklopedické, vždy existuje obecné povědomí, které kromě předání nezbytných informací vytváří také dojem uvěřitelnosti. "Cormyr? Kde to je? Není to takové to rytířské království na východě? Tam to moc neznám, já pocházím ze Stříbroluní." Zkuste něco podobného říct o svém domácím settingu. Patrně nenajdete příliš mnoho hráčů, se kterými můžete zasednout za stůl a začít řešit jeho zápletky sahající dále než k první zákrutě. Budete muset strávit nějaký čas oťukáváním prostředí, než nově příchozí hráči nebo celá skupina pozná prostředí natolik, aby se pro ní stalo důvěrné a známé. Možná není tento problém až tak patrný v zemi, kde žádný oficiální setting neexistuje a tudíž si tu každý musel chtě nechtě něco svého vytvořit. Ale RPG se hraje tam venku - a taky občas tady u nás.

Je dobré, máte-li ve skupině dostatek přičinlivých hráčů a vaše hra je bohatá na vlastní nápady, zápletky a neotřelá rozuzlení. Je dobré být originální a mnozí z nás se něčím tak zvláštním jako je hraní RPG zabývá právě proto, že nás taková činnost baví a snad i nějak uspokojuje. Nevidím však nic špatného na tom, ulehčit si svou úlohu a použít dobře zpracované a uspořádané nápady někoho jiného. Investuji do svého hobby, šetřím svůj čas a nakonec platím za něčí prácí, což mi připadá přirozené, pokud chci jejích plodů užívat. Dost často mě nápady někoho jiného inspirují a já je rozvedu úplně jiným směrem, než původně autor zamýšlel. I to je přirozené a lidské.
Napsal: Lotrando
31.7.2009 11:49 - Sosáček
Jasny. Zadna kreativita, zadna svoboda, poradek a disciplina bude!
31.7.2009 13:44 - Gurney
QuentinW píše:
na prgforu mame moderatory a funguje to dobre; kdykoli se diskuze nejak odkloni, tak se ustrihne a pekne pestuje paralelne vedle. Je v tom vesi poradek (ne vzdy)


Ne vždy jako skoro nikdy? RPGforum občas prolézám kvůli Ectelioním settingům a jedinej efekt který v odstřihávání diskuzí vidím jsou z kontextu vytržený desetipříspěvkový minidiskuze do kterých už dál nikdo nepíše.
31.7.2009 15:32 - Alnag
Quentin: Díky za podnět. Nicméně, nikoliv, tuto praxi zde zavádět nebudeme. O její přínosnosti nejsem přesvědčen (spíše naopak).
31.7.2009 21:38 - sirien
QuentinW píše:
yash: na prgforu mame moderatory a funguje to dobre; kdykoli se diskuze nejak odkloni, tak se ustrihne a pekne pestuje paralelne vedle. Je v tom vesi poradek (ne vzdy)

Pomineme-li skutečnost že je občas k pokračování potřeba vyřešit něco z jiného soudku a odstřižení naprosto zničí kontinuitu diskuze (tedy zabije obě), tak tahle "výborně fungující praxe", jak říkáš, byla kdysi dávno rozbuškou která odpálila RPG Fórové schizma nesmyslným a moderátory naschvál živeným (mohu doložit, byl jsem tehdy MOD a ta témata mám stále zálohovaná) flameem, kvůli kterému odešel Andtom, v návaznosti den na to Alnag a pak se ty odchody už jenom sypaly a spolu s odcházejícími lidmi z RPG F odcházela jak kreativita tak jednotlivé projekty, později se tenhle deficit záplatoval různými umělými snahami o navození aktivity které slavily dost rozdílné úspěchy.
Takže ta úchvatná praxe se suprovými výsledky stála RPG F víc, než si tehdy mohlo RPG F dovolit.
O tom že tímhle jacísi moderátoři vstupují do diskusí ostatních lidí čímž bourají sociální strukturu komunity ani nemluvě (kolik lidí by mi tu připadalo o dost méně zajímavých, kdyby nebylo informací nebo šarvátek v OTčkách).
O té naprosté nechutnosti že to dělají mnohdy bez nějakého dotazu, čímž se skupina uživatelů vyvyšuje nad ostatní raději už vůbec nemluvě.
Dále moderování bourá přirozená sociální schémata, mnohokrát jsem upozorňoval že snaha moderovat diskuse nejenže flamey vyvolává, ale navíc je činí plošnými a mnohem brutálnějšími a osobnějšími (mimochodem jsem také několikrát veřejně i v PMkách přesně popsal jak k tomu dochází a proč - následné flamey co Fórem otřásly se pak odvíjeli přesně tak jak jsem to předtím popsal...)

Tyhle autoritářské moderovací manýry si hezky nechte na RPG F, Kostka funguje ve velice příjemné anarchii vzájemného konsenzu který si poradil se vším včetně RPG F moderátorského spamtrolla, takže se jedná o přístup osvědčený, funkční a hlavně všem příjemný...
1.8.2009 09:13 - Quentin
hej klidek :D

Nejsme v zadnym organizacnim topicu, ja vam nic nevnucuju. Pisu tady i tam; jen rikam, ze jsem s tim doted az na vyjimky problemy nemel.
2.8.2009 20:15 - sirien
Právě - Ty možná ne (ale i tak se zmiňuješ o nějakých výjimkách), ale dost jiných ano.
3.8.2009 09:40 - Argonantus
1) Gygaxova hláška je podle mne skutečně geniální, ovšem nelze na ni nijak navázat, protože vede k totálnímu Argonantismu - nikdy si už nic nekoupím, protože to pro mne nemá žádnou cenu. Pravidla změním a setting si vyrobím sám.
To je ovšem noční můra každého výrobce RPG.

2) Je zajímavé, jak rychle je debata o settingu - která je jediná zajímavá - nahrazena debatou o systémech. Nejen tady, ale vždy a všude.

3) Powergamer... je problematický nápad. Protože reálná postava CHCE být co nejsilnější. Jedinec, který je postavou hobit, se asi bude pokoušet vyniknout v něčem jiném, než v řeckořímském zápasu. Takže panický strachj před powergamingem vede v extrému... k naprosté nereálnosti; umělým postavám, které jsou outsidery z vlastního rozhodnutí.

4) Jerson je geniální. Můžete s tím nesouhlasit, ale to je asi tak vše, co můžete dělat. Myslím, že některé jeho settingy jsou skvostné (nahlédl jsem letmo do dvou). cenil bych si jich víc, než jeho systémů (jako ostatně vždy).
3.8.2009 10:04 - Jerson
Argonantus píše:
Je zajímavé, jak rychle je debata o settingu - která je jediná zajímavá

Settingy u jednotlivých hráčů se liší, a málokoho zajímá něco jiného než hraje. I ty sám řešíš "setting" jen z toho pohledu, že píšeš o tom svém - ergo o historii. Do jiných jen tu a tam přihodíš nějakou poznámku, obvykle historickou (a tedy z tvého settingu).
Není na tom nic divného. Dělám to samé, plus tu a tam ještě krafu do dostatečně generického fantasy, protože to jsem taky pár let hrál.

Jinak díky za pochvalu, nicméně mám dojem, že jsem vytvořil dva settingy (hodné toho označení) celkem, a oba za něco stály jen proto, že je rozvíjím roky. I když si myslím, že to je i podstata věci. Dobrý setting se nedá napsat - ten se musí odehrát.

V tomto směru by - alespoň teoreticky - měli mít výhodu oficiální a zavedené settingy, protože ty hrálo a hraje dost hráčů a myslím si, že jejich poznatky tam jsou zapracované, takže stačí jen pár drobných úprav.

My dva máme výhodu, že základ našeho settingu "hrálo" několik miliard lidí po mnoho let a v obou případech existuje dost artefaktů i záznamů o věcech schutečných i v dané době (či později) smyšlených, takže nám stačí říct si co chci najít a pak hledat a domýšlet. Nemusíme sepisovat historii našeho světa, to už udělaly desetitisíce lidí.
3.8.2009 12:26 - Argonantus
Jerson píše:
Settingy u jednotlivých hráčů se liší, a málokoho zajímá něco jiného než hraje. I ty sám řešíš "setting" jen z toho pohledu, že píšeš o tom svém - ergo o historii.


To je svatá pravda. Nicméně mne debaty o settingu příbuzného druhu zajímají opravdu hodně (proto čtu Lotranda, Chrochtu, Léta, Colomba, Rytíře apod.), a jsou schopné zaujmout spoustu lidí, kteří mají se settingem něco společného (zájmově, profesně), i když třeba vůbec nehrají rpg (jedinci, co se zjevují na rpg okolo té historie).

Krom toho si občas pokrafám o jiných světech - nejen historii, jako je ten tvůj nacisitcký, ale třeba nějakých zajímavých ufonech.

Jiné systémy mne proti tomu nelákají vůbec; a věřím, že je to také železná stěna pro lidi, co vůbec nehrají rpg.
Odtud moje téze, že systémy mají tenbdeci debatu uzavírat, kdežto světy nikoli; ty jdou zvláštním způsobem napříč a oživují zatuchlé křupkoteoretické bažiny.

Píše:
Dobrý setting se nedá napsat - ten se musí odehrát.


Svatá pravda. Tím dostane teprve hloubku, rozměry a vůbec šmrnc. Na papíře to není ono.

Píše:
V tomto směru by - alespoň teoreticky - měli mít výhodu oficiální a zavedené settingy, protože ty hrálo a hraje dost hráčů a myslím si, že jejich poznatky tam jsou zapracované, takže stačí jen pár drobných úprav.


Za tohoto stavu věcí mne nepřestane překvapovat, že debata o světě skončí v našich podmínkáchj nevyhnutelným zjištěním, že systém X je špatný a systém Y je lepší.
Pokud dva lidé hrají stejný svět, jsou pro sebe docela užiteční; nicméně když mezi nimi nikdy nedojde k předání zpráv z jejich vesmíru, je to celkem k ničemu a jako by to hrál každý sám za sebe.
3.8.2009 12:31 - DenGrasse
Musím říct, že co jsem poznal velké settingy a sytémy ovlivňované mnoha hráči, nebylo to vždy úplně k prospěchu věci. Skoro bych zkonstatoval, že na počet úprav k lepšímu a dobrých nápadů připadá stejný počet úprav k horšímua nápadů špatných, čímž se rozsah daného spíše jen jinak rozloží, než aby se jednoznačně změnil k lepšímu. Můj obecný poznatek je, že u systémů se nelze ubránit nějakým těm houserules, zejména proto, že 'většinová mentalita' uživatelů je jinde a u settingů si vždycky radši vymyslím svůj, byť se třeba nechám tím zavedeným volně inspirovat.
3.8.2009 12:43 - Lotrando
O víkendu jsem poprvé nahlédl do nového Průvodce Eberronem a zaznamenal docela významnou změnu oproti příručkám, které jsem četl v minulosti. Namísto encyklopedického výčtu lokalit, popřípadě potvoráků, kniha začíná asi třemi širokozáběrovými tématy na kampaň. Od vlivu poslední války, probíhající obdoby studené války, dračího proroctví, nebo noir urban fantasy. Skoro by se dalo říct, že samotný Eberron je jen kulisa na pozadí, samozřejmě dokonale vykreslená. Tenhle přístup je mi sympatický. Stejně tak nabídka autorů, aby si každý z knihy vzal, co potřebuje, bez ohledu na to zda hraje přímo Eberron, či jiný svět, nebo vlastní setting.
3.8.2009 13:01 - Jerson
Argonantus píše:
icméně když mezi nimi nikdy nedojde k předání zpráv z jejich vesmíru, je to celkem k ničemu a jako by to hrál každý sám za sebe.

Ti lidé ale nehrají ve stejném světě, tedy nehrají multikapmaň. Jedou si každý v tom svém paralelním vesmíru a často si ani nechtějí předávat nějaké zprávy, protože každý GM je vládce svého vlastního světa a zřejmě se nechce přizpůsobovat nikomu jinému.
3.8.2009 13:17 - Argonantus
Jerson:

Oč marnější je potom předávání zpráv mezi různými pravidlovými systémy...
Někdy mne překvapí, že vůbec nějaké portály s tímto tématem existují.
ve skutečnosti je živí jen offtopicy.
3.8.2009 13:24 - Jerson
Ne až tak ... kromě toho jsou hráči, kteří hrají i více systémů a více settingů. Nehlddě na některé postupy a přístupy, které jsou univerzální a použitelné bez ohledu na systém či setting.
3.8.2009 13:32 - Blaine
Jerson: A vidis, ja se treba hrozne rad zactu do ciziho sveta, abych ho mohl vykra... teda sehnat nejakou inspiraci. U me se to stalo s Rokuganem, coz je svet ciste orientalni, ve skillovem systemu. A ja ho vykradam tak intenzivne, at uz settingem, tak postavami apod. A mozna ukradnu jeste nejake skilly featy apod. Prepracovane samozrejme.
Protoze to neni "muj" svet. Ale svet me skupiny. A ta neco chce a tak musim patrat vsude mozne, abych to nasel:)
3.8.2009 13:38 - Jerson
Blaine, v tom případě je to svět pdobný a pro tebe použitelný, nebo ne? Nerad bych tvrdil, že nikdo nečte cizí světy, ale mám dojem, že většinou to lidi moc nezajímá, pokud tyto světy nejsou opravdu dobře podány.
3.8.2009 13:45 - Argonantus
Jerson:

No, ona celá debata na téma "jak si správně hrát" je dočista absurdní. Občas mne překvapí, že si toho nikdo nevšiml.

V zásadě mi připadá maskování této debaty za setting konstruktivnější, než maskování za pravidla - ale je to zjevně věc názoru a uznávám, že jsem zřejmě v drtivé menšině.

Je pravda, že pak je tu ještě ten správný filosofický přístup; o tom se dá bavit vůbec nejvášnivěji.
3.8.2009 13:54 - Blaine
Jerson: No jo, ono totiz dva clenove skupiny chteli hrat orientalce v generickem "zapado-evropskem" settingu. S tim ze jsou to oba lehce otaku, takze maji vcelku slusne znalosti o spolecnosti v japonsku v minulosti a tak. No a tak se mi do zapadni Evropy dostali samurajove s katanami, naginatami a jinou tunou japonskych zbrani. Nastesti souhlasili s tim, ze jich po Zapade nebude chodit moc. A ze budou spis vyjimecni. Ale ted mi tam vznikl konflikt s ninjama. Teda s ninja-monkama z Klanu Pavouku. Rodina Daigotsu. No proste, kdybych to zacal nejak prepisovat treba sem, tak to vyzni super divne:)

P.S.: ad diskuze pirati vs. ninja - mam je v kampani vsechny... nedava to smysl, ale je to cool.
3.8.2009 13:54 - Jerson
Argonantus píše:
No, ona celá debata na téma "jak si správně hrát" je dočista absurdní. Občas mne překvapí, že si toho nikdo nevšiml.

No ... není. Ty jsi asi nikdy nezažil dobu, kdy se těšíš na hru, nadšeně vzpomínáš na minulou hru a popisuješ strhující akci, a přitom na hře samotné většinu času sedíš, nudíš se, neví jak dál, posloucháš jak ti PJ manipuluje s postavou, shazuje většinu nápadů ze stolu nebo se snažíš hodit dobré číslo na kostce, jako by mohlo něco z toho změnit, a říkáš si, kde je vlastně za zábava.

Trošku jsem to přehnal, ale zase ne tak moc. Bavit se RPG hrou není až tak samozřejmé a pravidla na tom mívají svůj podíl, proto se řeší.
3.8.2009 14:14 - Argonantus
Jerson:

Takže chceš říci, že zdrojem energie d20 a RPGF jsou frustrovaní jedinci, které hra nebaví, a chtěli by to hrát jinak?

To mi připadá ještě odvážnější teorie, než moje konstrukce s offtopicy.

Pro přispívání do diskuse se musíš přihlásit (zapomenuté heslo). Pokud účet nemáš, registrace trvá půl minuty a 5 kliknutí.

Lotrando

Stránky: http://www.d20.cz
Město: Karlovy Vary
Práce: ITC - veřejná správa
Zájmy: RPG, Historie - Středověk (České země a okolí), Koně
Hraju: Bouřná - Eberron, Aion
Vedu: Křižovatkyvíce
Věděli jste, že...
Na d20.cz můžete mít svůj vlastní blog. Pokud chcete napsat o nečem, co alespoň vzdáleně souvisí s RPG, můžete k tomu využít našeho serveru. Tak proč chodit jinam? >> více <<
Jak se chovat v diskuzích
Přehled pravidel pro ty, kteří k životu pravidla potřebují. Pokud se umíte slušně chovat, číst to nemusíte. >> více <<
Formátování článků
Stručné shrnutí formátovacích značek zdejších článků, diskuzí, blogů a vůbec všeho. Základní životní nutnost. >> více <<
ČAS 0.11835408210754 secREMOTE_IP: 18.191.223.123