Zamyšlení nad settingy

Úvodem této glosy si dovolím použít překlad citátu Garyho Gygaxe od ShadoWWWa.

Píše:
Jak by řekl Gary Gygax: "Tajemství, které bychom nikdy neměli Dějmistrům prozdradit, že nepotřebují žádná pravidla." Upřímě, ve většině her vše, co je potřeba, jsou základní pravidla. Moduly, rozšíření, příručky, světy (settingy) jsou jen příběhové informace (fluff). Pro Dějmistra s dostatkem času a tvořivosti jsou naprosto zbytečné.


Po přečtení těch slov se nabízí otázka, proč tedy vlastně světy publikované v podobě settignu (prostředí) hráči kupují, studují, rozšiřují. Proč jeden z nejznámějších, Ztracené říše, je společnou prací mnoha vypravěčů a výsledkem stovek odehraných hodin. Neměli bychom opominout ani fakt, že nakladatelství White Wolf úspěšně publikuje prakticky výhradně fluffové " příručky a prozatím nezkrachovalo. Což by se dalo v případě pravdivosti výše uvedeného tvrzení snadno dovodit. A můžeme pokračovat, protože nakonec k vyprávění si příběhů nepotřebujeme vůbec žádná pravidla. Vždyť to jen omezuje naší fantasii.

Nicméně sám velký otec RPG dodává, "pro Dějmistra s dostatkem času a tvořivosti."

A to bude patrně i kámen úrazu a zádrhel na celé té věci s nepotřebnými příručkami, které se tak dobře prodávají. Znám několik lidí, o jejichž tvořivosti nemám pochyby, jejich fantasie je dostatečná, ale nemají čas. Předtím, než se mohou věnovat hře, musí zvládnout bezpočet každodenních úkonů a povinností a tak jsou vděční za každé ulehčení. Navíc, a přiznejme si to, když se vám zábava mění v práci, vytrácí se nejen nasazení, ale i zábava a celé to ztrácí smysl. A to se může snadno stát, pokud nemáte možnost přenést část zátěže na hráče. Což můžete těžko, hrajete-li hru se silnou taktickou stránkou a částí zábavy je "neokoukanost nepřátel a jejich tajemné triky.

Docela neodiskutovatelnou výhodou publikovaného settingu je i skutečnost, že se mohou sejít hráči různých skupin a odehrát hru ve známém prostředí bez zdlouhavého vysvětlování reálií světa a dalších podrobností. Každý přece ví, kde leží Cormyr a jací tam žijí lidé a s jakými problémy se potýkají. A i když jsou jejich znalosti jen zřídkakdy encyklopedické, vždy existuje obecné povědomí, které kromě předání nezbytných informací vytváří také dojem uvěřitelnosti. "Cormyr? Kde to je? Není to takové to rytířské království na východě? Tam to moc neznám, já pocházím ze Stříbroluní." Zkuste něco podobného říct o svém domácím settingu. Patrně nenajdete příliš mnoho hráčů, se kterými můžete zasednout za stůl a začít řešit jeho zápletky sahající dále než k první zákrutě. Budete muset strávit nějaký čas oťukáváním prostředí, než nově příchozí hráči nebo celá skupina pozná prostředí natolik, aby se pro ní stalo důvěrné a známé. Možná není tento problém až tak patrný v zemi, kde žádný oficiální setting neexistuje a tudíž si tu každý musel chtě nechtě něco svého vytvořit. Ale RPG se hraje tam venku - a taky občas tady u nás.

Je dobré, máte-li ve skupině dostatek přičinlivých hráčů a vaše hra je bohatá na vlastní nápady, zápletky a neotřelá rozuzlení. Je dobré být originální a mnozí z nás se něčím tak zvláštním jako je hraní RPG zabývá právě proto, že nás taková činnost baví a snad i nějak uspokojuje. Nevidím však nic špatného na tom, ulehčit si svou úlohu a použít dobře zpracované a uspořádané nápady někoho jiného. Investuji do svého hobby, šetřím svůj čas a nakonec platím za něčí prácí, což mi připadá přirozené, pokud chci jejích plodů užívat. Dost často mě nápady někoho jiného inspirují a já je rozvedu úplně jiným směrem, než původně autor zamýšlel. I to je přirozené a lidské.
Napsal: Lotrando
Autorská citace #81
29.7.2009 13:37 - noir
sirien: Ve 3. edici, kterou jsem hrával nejvíc, to šlo poměrně solidně. Zapomínáš, že jde hlavně o cílová čísla a watcheři prostě budou mít přesilu, a to pořádnou. Současně nezapomeň, že šestkoví watcheři jsou zadarmo. Plus jeden duch a hned má chduák ohnisko -6CČ do boje. A hlavně- ohnisko samo nemůže útočit, jen se brání. Nemá vpodstatě šanci zasáhnout -proti CČ kolem 12 si ani s deseti kostkama neškrtne... Kor když jí další zhoršení cílovek přihodí přírodní duch...

Kombinovaným útokem myslí třeba odčerpávání úspěchů pomocí duchů, případně víc zaklínadel najednou.

A hlavně jsou drahý a fyzicky zničitelný- fosfor, exploze i ničivá manipulační zaklínadla a pfff, miliony v luftu. Ostatně kde na ten týpek vzal? Pokud správně počítám, tak by za to šestkové ohnisko zacvakal 1,8 milionu (100 000xhodnoceníXpouliční index 3)- za to už máš dolní vetze MBW!

Mj i maskování se dá prohlédnout. A krom toho, vyplácnout iniciaci na maskování, to je hřích...
Autorská citace #82
29.7.2009 14:11 - Korax
Navic inicializace prvniho stupne a maskovani skryje pouze ohniska U1. Na ohnisko urovne 10 by musel mit 10 uroven inicializace :-). Aspon tak si to pamatuju, preci jen jsem SR hral naposledy pred 3 lety.
Autorská citace #83
29.7.2009 14:26 - Sosáček
Píše:
Jedna iniciace a metamagický maskování a nevšimne si toho skoro nikdo.

Jo. V novy edici uz muzes maskovat jenom trochu, teda zamaskujes snad 2x iniciace hodnoceni, takze tohle uz neni tak drsny, ale moc si nevzpominam.

Jako jasne, jeho postava byl ten druh co RAW POWA!!! pohudka. Taky jsem hral mocnou magickou postavu co mela problemy se sebeovladanim (a pak jsme zapalili to mesto ...) a tak, pohudka. Mit spoustu nicivy moci je fajn, a postavy nemusi vzdycky delat co je nejvyhodnejsi ;) A ten pocit kdyz prijde vysetrujici mag, a zjisti ze tam nekdo seslal fireball pres dvacet metru, chvili bude stat s otevrenou hubou a pak se zepta jestli na nahravkach z bezpecnostniho systemu neni nejakej drak ... je skvelej :)

A hej, maskovani je vyborna metatechnika. Muzes se jako mag vydavat za nekoho kdo se vydava za maga ... what's not to like?
Autorská citace #84
29.7.2009 16:48 - DenGrasse
Alnag píše:
DenGrassse: Zajímavé, že všechny ty úspěšné multiplayerové hry jsou AFAIK levelové, zatímco ten slavý Shadowrun vyprodukoval tak akorát bezduchou střílečku o kterou nikdo raději nezavadí ani deset stop dlouhou tyčí...
no jo, ale to už je o lidech kteří to hrají jak se toho uchopí. navíc je zde nezanedbatelný psychologický efekt "postupu na další level". většina prostě chce být "vysokolevelová", zní to víc cool :-) je to smutný ale je to tak.
sirien píše:
Ad "právě že ne" - právě že to nemusel znát od začátku. Minimálně ne první roky. Vytvářel herní koncept který se odštěpil od wargameingu a stále byl hodně zaměřen bojově. Řekl bych že podstatu toho kam se vydal si uvědomil až později. Neříkám, že mu to trvalo patnáct let, ale třeba tři, čtyři?
OK, to je možné. Ale princip popisu settingu nemá s vlastní hrou téměř nic společného a vývoj světa a vývoj systému nemusí souviset...

sirien píše:
Nezastřelitelnou postavu můžeš dostat za asi... pětadvacet nebo třicet karmy, už se nepamatuju přesně, kdysi sem to počítal.
promiň, ale to je asi stejně uvěřitelný jako že bábovička z písku vydrží když ji přejedeš tankem :-) hraju SH asi 15 let, ale nikdy jsem neviděl nezastřelitelnou postavu, ani se 100+ karmy ne. s 30 si to nedovedu představit. jediný co mně napadá, je že máte implementovanou dovednost "nezastřelitelnost" za 25 b. ale jinak si za 30b. pořídíš například upgrade 2 atributů z 5 na 6, nebo jednu obecnou dovednost ve výši 5 nebo dvě specializace). nic z toho ti žádnou nesmrtelnost nemůže zaručit, nemůžu než říct že asi mluvíme každej o jiný hře.
ale abych nházel hlášky do vzduchu, ukaž jak se to dělá, já se na to podívám, třeba je tam něco co jsem (a lidi kolem mně) přehlíd...

aha, tak už jsem to přečet. myslim že špatně interpretuješ pravidla, to je celý.
- neřešim kde vzal prachy na 6-kový silový ohnisko po 6 bězích nebo tak (a co dostupnost a pouliční index?)
- neřešim jak házíš na ty 12 firebally odlivy.
- popsaného mága smete jediný zásah z kanónu panther i se stěnou
- detekční kouzlo na všechny popsané efekty snad neexistuje nebo ano? které?
- mág s iniciací vyšší než 1 prolomí ukotvení jako rutinní záležitost
- atd.
PS: neřeším případ úplně stejného mága na straně protivníků.. dvou.. tří? ještě je nezabitelný? myslím, že to je jen bezradnost GM :-)
Autorská citace #85
29.7.2009 17:06 - DenGrasse
Jinak našel jsem v trojkách komentář k bariéře:

Fyzické bariéry vytvářejí fyzickou zeď. Všechno, co není větší než molekula, může touto bariérou proniknout,
včetně vzduchu nebo jiných plynů. Na vše ostatní účinkuje bariéra jako normální fyzická zeď. Útoky skrz
bariéru podléhají modifikátoru viditelnosti +1 k cílovému číslu. Bariéra neblokuje žádná zaklínadla s výjimkou
elementárních manipulačních zaklínadel, právě tak jako průhledné sklo.

Čili 10-ková ani jiná fyzická bariéra nmá vliv na bojová kouzla zasahující mága...

nemluvě o tom že se sesílá proti 6-ce, takže i kdyby měl kouzelník 20 kostek, najde statisticky 3 úspěchy na seslání, dále je tu odliv 10/2+2 tj.proti 7-ce.../V, čili potřebuješ 6 úspěchů na odlití do nuly.
Autorská citace #86
29.7.2009 17:21 - DenGrasse
Alnag: ale když o tom přemejšlim zpětně, nikdo z lidí se kterejma jsem kdy hrál, nechtěl po seznámení se shadowrunem už hrát levelový systémy... nemůže to bejt jenom neznalostí a malou propagací?
Autorská citace #87
29.7.2009 17:26 - Alnag
DenGrasse píše:
nemůže to bejt jenom neznalostí a malou propagací?


Jestli tím myslíš tvou neznalostí dostatečného vzorku lidí, tak dost možná. Hrál jsem Shadowrun. Teď hraju D&D. Takže asi tak...

(Ve skutečnosti si myslím, že SR tady na tomhle fóru hrálo tak 50% lidí. A že většina z nich pak šla nějakým jiným směrem... ať už zpět k levelům nebo ještě někam jinam...)
Autorská citace #88
29.7.2009 17:37 - Sosáček
Alnag: ale nemas nic co by to potvrzovalo, zejo. Navic "jit zpatky k levelum" toho moc nerika, pokud je to (podobne jako tvrdis o sobe) proto, ze jiny veci nemas s kym hrat kvuli rozsirenosti levelovych her.

Jinak, jsem jedinej komu pripada pretahovani se o nezastrelitelnou postavu zbytecny? Zaprve se to hodi tak akorat do dndcka k taraskum, a druhak jedna ze soucasti kouzla SR je prave v tom ze kdyz te neozbrojenyho potka na otevrenym prostrenstvi parta chlapku s automatama tak to mas blby ;)
Autorská citace #89
29.7.2009 17:38 - Lotrando
mě se líbily na SR zdroje ve formě kostek. tak moc, že jsem pak hrál i tSoY, kde je autor vykradl :)

jinak bych souhlasil s tím, že na SR je třeba spíš mít skupinu, co zná setting a umí se v něm pohybovat, jinak je to jenom rubačka, co rychle omezí.
Autorská citace #90
29.7.2009 17:50 - Blaine
Lotrando: Ano, proto ja nemuzu hrat SR, i kdybych se chtel rozkrajet, moje grupa by to neprijala. A pokud, tak bych mohl jedine delat Vypravece a ja bych tak rad zahral nejakeho sympataka s nezapalym cigarem v koutku, osoupanym kloboukem hozenym do cela a dvema pekelne rychlyma rukama, ktere jsou u obou Berett na bokach rychleji nez stihnes mrknout:)))
*zasnil se*
Bohuzel, bez toho, abych to delal, tak si nezahraju. A GMPC nema to kouzlo:(
Autorská citace #91
29.7.2009 18:29 - Gurney
Blaine píše:
ja nemuzu hrat SR, i kdybych se chtel rozkrajet, moje grupa by to neprijala

Ares Berreta nebo dvě jsou jasná volba, jen místo ošoupanýho klobouku bych šel do ošoupané kožené bundy a přidal kapku investigativní magie jak to mám rád... A pak se s tím můžu jít zahrabat páč zbytek skupiny na Shadowrun neukecám.
Autorská citace #92
29.7.2009 18:54 - Sethi
no, sirien taky nasliboval hru a nikde nic...

mám pocit, že jsem ho odstrašila prohlášením, že opráším svůj ušatý mlýnek na maso.
Autorská citace #93
29.7.2009 19:09 - noir
Jaj, jak rád bych se někdy vrátil k Trauttenbergovi, svému orčímu truckerovi. S jeho brokovnicí pod sedadlem, pancéřovaným TIRákem a sebevražednými drony...
Autorská citace #94
30.7.2009 11:13 - DenGrasse
Ne, myslel jsem malou znalostí SH mezi lidmi. těžko říct, jestli lidi tady sou statistickej vzorek :-) Ale může to bejt i má neznalost, nesetkal jsem se osobně s více než 40 hráči, hádám.

Jinak y hrajem poslední léta jednak klasickej šedáč v Nový Praze, jednak ho máme implikovanej do fantasy světů v několika obměnách... k všeobecný spokojenosti.
Autorská citace #95
30.7.2009 12:58 - Chrochta
Dovolil bych si drobnou poznámku: Nemělo tohle náhodou být zamyšlení nad settingy? Pokud jo, tak to trochu utíká jinam...
Autorská citace #96
30.7.2009 19:04 - yasha
No a? :)

I love kostka protoze tu nikdo nikoho nesikanuje pokud se krecovite nedrzi tematu. Nejsou tu zadni cool moderator wannabies a pokud se ti to vazne nelibi tak stahni diskuzi zpet necim podmetnym ;p
Autorská citace #97
30.7.2009 20:11 - Fibriso
dokud se diskutuje o něčem podstatném, tak je to jedno...
Autorská citace #98
30.7.2009 22:18 - sirien
yeah... tady neplatí zákony byrokratických moderátorů v červené, tady platí naše zákony, zákony psané nervy těch, co nám zkřížili cestu...

(SR se někdy tak hezky parafrázuje... nejsem si moc jistej těma nervama, ale nenapadlo mě jak to převrátit nějak vhodně)
Autorská citace #99
31.7.2009 10:38 - Quentin
yash: na prgforu mame moderatory a funguje to dobre; kdykoli se diskuze nejak odkloni, tak se ustrihne a pekne pestuje paralelne vedle. Je v tom vesi poradek (ne vzdy)
31.7.2009 11:45 - Jerson
QuentinW píše:
Je v tom vesi poradek

Ehm ... jo, pořádek je, ale za jekou cenu.
Ustřižení většinou znamená, že jedna ze dvou diskusí chcípne, a když se vyčerpá vedlejší téma, tak místo aby se diskuse vrátila zpět, obvykle chcípne také.

Pro přispívání do diskuse se musíš přihlásit (zapomenuté heslo). Pokud účet nemáš, registrace trvá půl minuty a 5 kliknutí.

Lotrando

Stránky: http://www.d20.cz
Město: Karlovy Vary
Práce: ITC - veřejná správa
Zájmy: RPG, Historie - Středověk (České země a okolí), Koně
Hraju: Bouřná - Eberron, Aion
Vedu: Křižovatkyvíce
Věděli jste, že...
Na d20.cz můžete mít svůj vlastní blog. Pokud chcete napsat o nečem, co alespoň vzdáleně souvisí s RPG, můžete k tomu využít našeho serveru. Tak proč chodit jinam? >> více <<
Jak se chovat v diskuzích
Přehled pravidel pro ty, kteří k životu pravidla potřebují. Pokud se umíte slušně chovat, číst to nemusíte. >> více <<
Formátování článků
Stručné shrnutí formátovacích značek zdejších článků, diskuzí, blogů a vůbec všeho. Základní životní nutnost. >> více <<
ČAS 0.11458015441895 secREMOTE_IP: 18.218.172.249