Sirienův blogček: K čemu tolik RPG

Přemýšleli jste někdy nad tím, proč je tolik RPGček? Systémů, settingů... a vůbec všeho? Proč lidi baví stále vydávat další a další?

Jistě, může to být kvůli tomu, aby se pořádně napakovali a hezky na tom vydělali. Jenomže je tu pár věcí, které ukazují na to, že tenhle důvod bude platit jen pro několik málo případů - existuje totiž spousta RPGček, které byly napsané a ucelené do kompletní podoby (obrázky, grafika...), aniž by za ně jejich autoři něco chtěli (FATE, JAGS...)

Jeden z důvodů, které mě napadají, je ten, že by mohlo jít o reflexi nějakého pokroku v herním stylu a v náhledu na systém a jeho roli ve hře. I zde můžu nalézt argumenty, které to popírají. Spousta nově vydaných RPGček je ve skutečnosti jen klonem nějakého jiného, případně jakousi eklektikou mezi jinými. Dokonce bych si dovolil tvrdit, že takových bude většina. Za druhé si dovolím poukázat na skutečnost, že spousta RPGček nejenže nereflektuje vývoj, ale už v době svého vydání velice silně pokulhávají a používají principy poměrně dlouho přežité (DrD+), případně se snaží současnou pozici doklonovat nějakým novým způsobem, který ve skutečnosti není nijak objevný a výsledek je spíše rozpačitý (Hrdinové fantasy).

Zde ale můžu najít uspokojivější vysvětlení - jak poznamenal Alnag v sousedním blogu, kreativní myšlení je divergentní, rozbíhavé, proplétá se jako divoký potok v horách, nepadá přímo dolů a rovně jako Niagara. Proto, aby se mohli ukázat lidé, kteří vymyslí něco nového, zajímavého, objevného, je potřeba lidí, kteří vytvoří něco co až tak moc nové, zajímavé nebo objevné není, a to ze dvou důvodů - první je ten, že čím více podnětů člověk dostává, tím větší je jeho možnost se inspirovat. Druhý je ten, že aby mohl někdo přijít s něčím objevným, je nutné mu dát prostor pro experimentování, zkoušení, pro omyl a slepou uličku.

Druhý argument s RPGčky, která se vydávají zpátky, případně klopýtají na místě, by se dal zase zdůvodnit ignorancí tvůrců, kteří si myslí, že mají patent na rozum, a proto tvoří, aniž by se rozhlédli okolo, jestli to co vymýšlí už náhodou nebylo vymyšleno, nedejbože překonáno. Případně nikoliv ignorancí, ale prostou neznalostí, se kterou se snaží dotvořit něco, co jim chybí, protože nevědí, že to už je vytvořené.

Přesto tohle nemůže být podle mě důvodem k tomu, aby vznikalo tolik publikací, které vnikají, tolik systémů, tolik settingů. Co je tedy hybným motivem k takové tvůrčí činnosti?

Osobně se domnívám, že to je kreativita sama, jako taková, spolu se zvědavostí a touhou dotknout se něčeho nového. Stejně jako jsou RPG sama o sobě hrami na kreativitě založenými, můžeme najít touhu po kreativitě i v jejich vzniku - nakonec to je docela přirozené a dává to smysl.

Když jsem se ptal různých lidí, proč si kupují (nebo stahují) tolik RPGček, když stejně hrají jen jedno a otevřeně tvrdí, že hrát jiné ani netouží, tak mi mnoho z nich odpovědělo, že "si jen chtějí přečíst, jestli tam nenajdou nějakou inspiraci, něco zajímavého do hry, settingu nebo nějakou mechaniku, kterou by mohli použít sami ve své hře".

Existuje člověk, říká si Pieta, který je proslavený tím, že má doma sbírku RPGček tak rozsáhlou, že není v časoprostorových a fyzických možnostech, aby si je všechny zahrál. Přesto si stále kupuje další, čte je, recenzuje... protože ho prostě zajímá, co se tam dočte nového.

Myslím, že to je nekonečné hledání konce vesmíru. Ty tam jsou časy, kdy by se někdo rozplýval nad tradičními fantasy světy - jistě, mohou být dobře udělané, ale není to už něco, před čím byste takříkajíc "padli na hubu". Nahradily je jiné fantasy světy, takové, které se vydaly až na hranici šílenosti, vyšponovaly fantazii do extrému, aby překonaly stereotyp. Nakonec porovnejte Dragonlance, bezpochyby stylové a dobře udělané, ale přesto jen vcelku tradiční fantasy, se světem jako je Planescape, který místy nutí k představě nepředstavitelného v rámci paradoxů (nekonečná pláň, nad níž se tyčí nekonečná hora, na jejímž konci je město levitující v prstenci kolem jejího vrcholu...). Neříkám, že je Planescape lepší než Dragonlance, říkám, že je poněkud dál, co se týče nápadů, které jej stvořily.

A ani Planescape už není vrcholem kreativity, přišly další světy, které se obracely k dalším tématům, aby je prozkoumaly, zmuchlaly a zahodily, protože za nimi našly další, ještě neprozkoumaná. Tak se z hororu stal personální horor WoD, tak se SF světy přehouply ve Space opery, začaly vznikat mixy, které jen kombinovaly už známé věci, aby se na jejich základě vztyčilo něco nového.

Pointa toho všeho je, že není nutné hrát hru, kterou si koupíte, a naopak to, že něco nebudete hrát, není důvod si to nekoupit. Ty veletucty her jsou vytvořené kvůli tomu, abyste si je přečetli, prozkoumali, ocenili... a inspirovali se v nich. Tak, jako to dělají tisíce dalších, protože, kdyby se měly prodávat jen ty hry, které někdo hraje, myslím, že by spousta nakladatelství už dávno zkrachovala.

Obrázek
Napsal: sirien
7.2.2009 19:59 - andtom
Alnag: Jaký požitek ze hry může být mezi lidma, mezi kterými nefunguje důvěra. Hráč hráči vlkem a proto musíme mít všechno smluvně, pardon pravidlově ošetřeno. Bacha, blbec nemusí být jen GM, ale každý spoluhráč. Podezírejte se a kontrolujte se :)
Viděl bych to jednoduše: hry s GMem bez pravidlových obstrukcí jsou pro skupiny lidí, kteří si prostě důvěřují. Jestli si nedůvěřujete, sáhněte po jiném typu RPG. A je to.
7.2.2009 20:28 - Argonantus
Andtome, máš jiný vesmír, a já tě skoro nepoznávám....
7.2.2009 20:31 - Gurney
Píše:
hry s GMem bez pravidlových obstrukcí jsou pro skupiny lidí, kteří si prostě důvěřují. Jestli si nedůvěřujete, sáhněte po jiném typu RPG. A je to.

Když si skupina nedůvěřuje tak buď časem začne nebo v opačném případě jí sebelepší systém nepomůže, jen se začne vymýšlet jak co nejlíp použít daná pravidla ve vlastní prospěch. Moc pěkný článek byl v Drakkaru 6/2008 (WTF nomenty v rpg), nad tím sem se fakt pobavil, takové extrémy jsem nezažil ani v začátcích s DrD :) Neříkám že to byl jediný problém té skupiny, spíš bych řekl že tam už žádná důvěra nebyla v důsledku dalších věcí..
7.2.2009 20:48 - Fritzs
andtom: Některým GM může vadit, to, že na nich leží příliš mnoho odpovědnosti, nebo to, že je některé systémy můžou nutit k podvádění na kostkách pro dobro hry (třeba jenom proto, aby zachránili hráčům postavy), přičemž tím vlastně podvádějí hráče, čímž dobrým vztahům nenapomáhají...
7.2.2009 20:52 - Jerson
Ten článek jsem psal já, a na své začátky v RPG opravdu nevzpomínám s tím, že by mezi hráči panovala důvěra a že by GM stál na naší straně. Zejména ve chvílích, kdy GM prohlásil "podle pravidel mám poslední slovo" a našval tím další čtyři lidi, protože prostě chtěl "vyhrát" - tedy prosadit svůj názor.
Totéž platí o důvěře mezi hráči - když existuje přsvědčení typu "zákonné zlo", a postava přijde PJjovi zajímavá, takže bude její záměry krýt a dopustí zavraždění jiných postav, opět to není moc košer, i když se vše bude odehrávat podle kodifikovaných pravidel.
7.2.2009 21:07 - andtom
Fritzs: Ale jo, o tom není sporu, že GM čelí únavě a vyhoření. Spousta GMů je ráda někdy či hodně často hráčem (čistý GM je zřejmě docela raritka). Takže dělení se o práci GMa jako důvod pro RPG jiné konstelace beru. Ale neberu jako důvod, že GM je bubák, uzurpátor a nepřítel hráčů (ledaže je mezi lidma nedůvěra, jak jsem napsal).

Argonantus: Spirální galaxii vystřídala po letech černá díra. Mám rád vesmír.
7.2.2009 21:09 - Alnag
Fritzs píše:
Některým GM může vadit, to, že na nich leží příliš mnoho odpovědnosti, nebo to, že je některé systémy můžou nutit k podvádění na kostkách pro dobro hry (třeba jenom proto, aby zachránili hráčům postavy), přičemž tím vlastně podvádějí hráče, čímž dobrým vztahům nenapomáhají...


To jistě, může, ale jsem si relativně jistý, že zrovna tohle Sosáček na mysli neměl. Navíc, když máš GM fiat, tak máš zároveň pravomoc předistribuovat tu odpovědnost. Já třeba pravidelně svěřuji hráčům dílčí úkoly z GMovských pravomocí (sledování iniciativy, výklad pravidel atd.)

Rozhodnutí podvádět ti sice tvoje GMovská pravomoc může umožňovat, ale dost dobře tě k tomu nemůže donutit. To je tvoje rozhodnutí a bránit tomu lze. Já třeba házím všechny hody před hráči. Protože jsem se ze své GMovské pravomoci (!) rozhodl ignorovat (!) dobře míněnou radu některé hody před hráči neházet.

Stručně řečeno, GM fiat je jen takový problém, jaký z toho uděláte. GM může mít pravomoc danou pravidly (i tak ho vlastně pravidla ustavují, takže kdo pak má tu pravomoc vyšší), ale to nebrání nijak možnosti s ním rozumě nastavit dohodu tak, aby vyhovovala všem a upravit každou situaci nejlépe podmínkám v dané skupině.
7.2.2009 21:20 - andtom
Alnag píše:
Já třeba pravidelně svěřuji hráčům dílčí úkoly z GMovských pravomocí (sledování iniciativy, výklad pravidel atd.)

Ano, přesně doslovně tyto dvě věci jsou mezi jinými doporučeny v DMG 4e. Pro kritiky uspořádání GM - hráči v D&D: je dobré číst i DMG.

Jinak DMG 4e začíná těmito slovy:
"Většina her má vítěze a poraženého, ale Dungeons&Dragons jsou v základu kooperativní hrou. Dějmistr v průběhu dobrodružství hraje role protivníků, ale přitom nehraje proti hráčským postavám. I když dějmistr představuje všechny oponenty a nepřátele hráčských postav – nestvůry, cizí postavy, pasti apod. – nepřeje si neúspěch hráčských postav o nic víc než ony sami. Všichni hráči spolupracují ve jménu úspěchu svých postav. Cílem dějmistra je co nejlépe naplnit tuto touhu po úspěchu tím, že uvádí do hry výzvy, které jsou tak akorát obtížné pro překonání ostatními hráči, ale ne tak obtížné, aby zůstaly všechny postavy mrtvé."
7.2.2009 23:11 - Lotrando
Už někoho napadlo, že ta věta o posledním slovu je tam pro čtrnáctiletý puberťáky, co se prostě jinak neshodnou? Vůbec nechápu proč z toho dospělí hráči dělají bubáka. Na hru GMa, kterej potřebuje k získání autority tohle pravidlo prostě nejdu.
8.2.2009 02:08 - sirien
Právě jsem přečetl 41 stránek (přes 600 postů) tématu o vývoji nového Dračího doupěte.
Ty diskutující tam - to je děsná banda pavlačovejch bab, mluvěj o vývoji novýho systému aniž by se namáhali ujasnit výchozí předpoklady diskuse, střídaj témata jak politici názory, vzniká tam vzhluk nápadů z nichž některý sou nesmyslný protože lidi co je navrhli se vůbec nevyznaj v game designu takže navrhujou mechaniky z nichž se už dávno z dobrejch důvodů upustilo, to se míchá s nápadama, který sou naopak docela dobrý...

...41 stránek totálního guláše.

sorry, sem si prostě musel někde postěžovat a Argo odtamtud linknul rovnou sem...
8.2.2009 07:58 - Fritzs
andtom: Což ale staví na bedra DM o dost větší odpovědnost, než na hráče. (teda todle je 4E, kerá je v tomdle s trochou cviku dost dobře odhadnutelná)

Prostě někerým GM (a někerým hráčům), může vadit, že GM má na kvalitu výsledné hry o dost větší vliv než kerýkoliv z ostatních účastníků. Jednak v okamžiku, kdy "hra sux", tak hráči budou jaksi automaticky vinit GM i když na jehio vina třeba není totální.

sirien: Když si takový úžasný übergamer, kerému nikdo nešahá ani po kotníky, tak by jsi tam mohl všem ukázat, jako na to de teh masta.
8.2.2009 09:30 - Argonantus
Alnag:
Mám podobnou zkušenost, s těmi kostkami; všechny hody odkryté už tak dávno, že se skoro nepamatuji, že to bylo ěkdy jinak. Všechny nás zajímá, co řeknou kostky.

Lotrandova poznámka je trefná; a mám dojem, že ty výkřiky GM rulezz se týkají především sporů o pravidla, ne o kostky. A jsou proti takovým prudičům, co vykřikují, že zelená svítivá žába za úplňku má o dva plusy víc (někdy mají pravdu, ale koho to zajímá, že jo...)

Problém je tu skutečně v sociální rovině, ne v systému hry. Věřím, že se dá prudit se zelenou svítivou žábou i v CPH (nebo tam spíš s hodnostmi gestapáků a tak).
8.2.2009 10:28 - andtom
Fritzs píše:
Jednak v okamžiku, kdy "hra sux", tak hráči budou jaksi automaticky vinit GM i když na jehio vina třeba není totální.

Pokud hráč je lidsky ten typ, že za selhání potřebuje obviňovat někoho jiného a sebe ne, tak rozmělnění role GMa to nevyléčí. Akorát se to přesune o poschodí výš na autora hry - to je on, fuj, zrůda, kvůli němu hra nefunguje :)
Mimochodem, ti, kteří razí teorie "as written" a pro které je jakákoliv úprava hry tabu, tak tito lidé vlastně říkají: bezpodmínečně důvěřujte autorovi. Jakou odpovědnost tím vkládají na bedra autora hry, není toto teprv o dost větší než na hráče? Takže pokud patříte mezi lidi, co takto důvěřujete autorovi hry, nedivte se lidem, co důvěřují GMovi. Obojí je o důvěře.
8.2.2009 10:35 - Fritzs
andtom: Ehm, tady de o to, že GMovi nemusí vyhovovat ta odpovědnost (a taky např výrazně vyšší časová náročnost), kterou na něj GMování klade, ne o to, jak se lidi navzájem obviňují. navíc nemluvím o hráčích obecně...
8.2.2009 10:57 - Alnag
Fritzs: Souvislost "GMova autority" a časové náročnosti se mi zdá poměrně dost vágní. Pokud GMovi nevyhovuje odpovědnost, může jí (z pozice své autority) na někoho přenést (a to právě tak, jak mu vyhovuje). Já jsem například nechával hráče tvořit herní prvky (vždycky před hrou, abych je využil na příští session).

Velmi by mne také zajímalo, jestli GMovská autorita skutečně nevyhovuje GMům (jak to tu prezentuješ a k čemuž, přiznám se, jsem poněkud skeptický), nebo zda nevyhovuje spíš hráčům se špatnými zkušenostmi, kteří hledají lék na špatném místě.
8.2.2009 11:28 - Lotrando
Sirien: debata o novém DrD má ten problém s ujasněním základních východisek: pro koho, co a pak teprve jak. Taky to příležitostně čtu, ale nemyslím že by z toho v zešlo něco víc než snůška nesouvislých výkřiků.
8.2.2009 11:38 - jonka
mám dojem že debata plní hlavně úlohu pro Bouchiho a ten se několikrát vyjádřil pro její přínosnost..

plkání pavlačovejch bab je si myslím přesně ten styl debaty, který sedí k topicu "co byste změnili na novém DrD" protože ve skutečnosti nejde o to něco vymyslet ale postěžovat si :)
8.2.2009 11:49 - Sosáček
tukane bouchi tam zakladni koncepci rikal asi ctyrikrat ;) to ze maji lidi protichudny nazory jak by melo vypadat drd2 je vec jina. nekdo tam dokonce chce levely, pff.
8.2.2009 11:51 - Lotrando
jonka: pak to možná má účel, jen jestli to vědí diskutující.
8.2.2009 13:06 - Colombo
DrD+ byl podle mého krok stranou, tím myslím na tu špatnou stranu.

Pro přispívání do diskuse se musíš přihlásit (zapomenuté heslo). Pokud účet nemáš, registrace trvá půl minuty a 5 kliknutí.

sirien

Pokud mě chcete kontaktovat napřímo:
Mail/hangouts: sirien.neiris@gmail.comDiscord: sirien#2387Tel./Signal IM: +420 723 414 539* Jabber: sirien@jabber.org* ICQ: 208980071(nejsem a nebudu na FB)
* jen z počítačevíce
Věděli jste, že...
Na d20.cz můžete mít svůj vlastní blog. Pokud chcete napsat o nečem, co alespoň vzdáleně souvisí s RPG, můžete k tomu využít našeho serveru. Tak proč chodit jinam? >> více <<
Jak se chovat v diskuzích
Přehled pravidel pro ty, kteří k životu pravidla potřebují. Pokud se umíte slušně chovat, číst to nemusíte. >> více <<
Formátování článků
Stručné shrnutí formátovacích značek zdejších článků, diskuzí, blogů a vůbec všeho. Základní životní nutnost. >> více <<
ČAS 0.10214686393738 secREMOTE_IP: 3.141.152.173