[Recenze] Šampioni udatnosti - Champions of Valor

Hrdinství bývá různorodé, stejně jako hrdinové. Někteří ovšem jsou svými činy výjimeční, ojedinělí. Dobře se o nich čte, dobře se o nich poslouchá, bývají vděčným námětem filmové tvorby. Naneštěstí, hrát takové hrdiny tak, aby hra zůstala zábavná a nesklouzávala ke klišé, není jednoduché. Ku pomoci hráčům se objevila řada článků s radami a triky – a Šampióni udatnosti.
Napsal chrochta

Autory knihy jsou Thomas M. Reid, Sean K. Reynolds a Andy Collins, o obrázky se postarala jedenáctka ilustrátorů, z větší části stejných, jako u Šampiónů zkázy. Obě knihy proto vzhledově vypadají obdobně; o obsahu se to naštěstí říct nedá.


Kniha se dělí na šest kapitol a kratičký úvod se stručným obsahem, seznamem jiných materiálů nezbytných k používání knihy, a odlišnostmi a doplňky k těmto materiálům (popis dvou nových akcí).


První kapitola se věnuje teorii, tomu, co to vlastně je udatná (valorous) postava. Uvádí příklady k jednotlivým povoláním (například Conan, Robin Hood, Aragorn, Gandalf, z irské mytologie Cúchulainn a druid Cathbad), a tipy a triky pro postavy i Dějmistry, jak takové postavy hrát (nadpisy oddílů jako Odměňování udatného chování; Vytváření udatných výzev; Dobro versus dobro: Když světonázory kolidují; Nedokonalí hrdinové; 50 věcí, které dělají udatné postavy). Vše je zaměřeno na hraní postav, nikoli na mechanické herní záležitosti. Většina uvedených věcí může vypadat triviálně, ale právě nejtriviálnější věci se nejsnáze přehlédnou, zapomenou nebo se jim nevěnuje pozornost.


Druhá kapitola obsahuje nové odbornosti (celkem 30, z toho 9 zasvěcení a 6 vznešených), kouzla (celkem 33, plus definování nové skupiny kouzel – posvěcené magie), kouzelné předměty (dvě nové vlastnosti zbraní, 19 kouzelných předmětů včetně napravených, jeden artefakt), a zejména regionální zázemí postav a substituční úrovně povolání. Některé organizace se natolik zaměřují na svou práci, že se jejich členové neučí všechny standardní schopnosti svého povolání, a místo některých mají své vlastní, pomáhající jim v jejich práci. Třeba paladini z Kelemvorova Věčného řádu, zaměřeného na boj s nemrtvými, mají posílenou schopnost odvracení nemrtvých (místo zbav nemoci), zvýšenou odolnost vůči efektům záporných úrovní (místo božského zdraví) a svými obyčejnými zbraněmi dokáží překonat sníženou zranitelnost nemrtvých (místo smeť zlo). Substituční úrovně se týkají 24 organizací, a kromě paladinů rovněž hraničářů, druidů, barbarů, kouzelníků, kněží. Člověka ovlivňují po celý život kořeny, z nich vzešel, ať už to je biologický původ, prostředí nebo vzdělání. Postavy mají na výběr z celkem 18 zázemí (klidně mohou být i dětmi cormyrského krále Azouna, z mulhorandského královského rodu nebo potomek některého Vyvoleného, „jednorožčí“ děti, sirotci vychovaní hned několika církevními institucemi, harfenickými chráněnci, pážaty rytíře, chrámovými akolyty, etc.). Mechanicky zázemí fungují stejně, jako zázemí geografická – nabízejí některé odbornosti, jazyky, bonusové vybavení, božstva k uctívání.


Třetí kapitola popisuje udatné organizace. Nejprve upřesňuje, jaké organizace spadají do kategorie „udatná“, a které ne (Smaragdová enkláva požadavky nesplňuje), následují vysvětlivky k dále používaným termínům, a popisy organizací. Osm – Druidů Vysokých stromů (chrání pozůstatky eaerlannského hlavního města ve Vysokém hvozdu), Tesákových štítů (organizace dobrých nehumanoidních bytostí), Společenstva nachové hole (chce vytvořit ideální teokracii ve hvozdu Gultmar), Strážců Tkaniva, Rytířů létajícího honu (z Nimbralu), Rytířů Imphrase II. (z Impilturu), Rytířů severu (přeživší masakru spojeneckých sil od Zentarim v Havraní citadele), Měkkých spárů (draky vedená organizace pro draky) - jich je popsáno důkladněji a rozsáhleji, dalších 66 je představeno stručně, klidně i odkazem, kde lze najít více informací. Z podrobněji popsané osmice se žádná neobjevuje popsaná v jiném zdroji z 3.x e. Ne všechny popsané organizace a skupiny jsou herně zajímavé, ovšem zbytek to více než vynahrazuje. Je libo si zahrát fanatického následovníka – excentrika měsíční bohyně? Nebo člena některého řádu/ skupiny chránících zájmy půlčíků, gnómů nebo trpaslíků?


Čtvrtá kapitola přináší tolik očekávaná prestižní povolání – Rytíře létajícího honu, Rytíře Tkaniva (spojené se Strážci tkaniva), Měsícnomořského nebeského strážce (spojené s Rytíři severu) a Triadického rytíře (hlavně v Impilturu) – pátá kapitola osmici zajímavých míst spojených s výjimečnými lidmi nebo skutky (Plačící zahrada je pak střípek soukromého ráje propůjčovaný Ilmaterem nejpotřebnějším následovníkům). K získání prospěšných účinků se nemusí nic vykonat, stačí zde jen pobývat. Herně povětšinou jde o dosti inspirativní místa (třeba jeskyně bratra Luimana pomůže sužovaným myslím a duším, jen je tam dostat). Šestá kapitola přináší popis deseti cizích postav, popis jedné nové nestvůry (vyskytuje se v popisu jednoho ze zajímavých míst), a dosti neorganicky přičleněný oddíl o rasách koňovitých lichokopytníků vyskytujících se v Říších. Část je jen jméno bez úprav statistiky (exmoorský a shetlandský pony se taky liší jen vzhledem), část má i nějakou tu mechanickou úpravu vlastností.


Napsal chrochta 03.06.2019
Diskuze k tomuto článku již probíhá, můžete se přidat zde.
Obsahuje 1 příspěvek.
Věděli jste, že...
Na d20.cz můžete mít svůj vlastní blog. Pokud chcete napsat o nečem, co alespoň vzdáleně souvisí s RPG, můžete k tomu využít našeho serveru. Tak proč chodit jinam? >> více <<
Jak se chovat v diskuzích
Přehled pravidel pro ty, kteří k životu pravidla potřebují. Pokud se umíte slušně chovat, číst to nemusíte. >> více <<
Formátování článků
Stručné shrnutí formátovacích značek zdejších článků, diskuzí, blogů a vůbec všeho. Základní životní nutnost. >> více <<
ČAS 0.13675308227539 secREMOTE_IP: 18.205.114.205