--- Složky kouzel ---Úvod
Většina lidí, kteří DnD hrají, patrně bude vědět, o co se jedná. Existují ale i hráči, resp. skupiny hráčů, kteří složky kouzel z různých důvodů nevyužívají a někteří možná ani nevědí, že by je při sesílání kouzel používat měli. Složky kouzel jsou úkony nebo věci, které je třeba do kouzla investovat.
Kouzelnická magie využívá průtoku energie z jiných sfér (např. sféra Negativní energie) skrze osobu, která aplikuje magii. Kouzelník pak pomocí složek kouzla transformuje negativní, pozitivní nebo oba typy energie do výsledného kouzla. V případě kněžích dochází k tomu, že kněz si příslušné kouzlo řekněme vyžádá (nebo vymodlí) u svého božstva, případně jiného, podobného zdroje (příroda, konkrétní uctívaná osoba, apod.). Božstvo z příslušné sféry pak poskytne kněžím energii, kterou opět musí přetransformovat do podoby požadovaného kouzla. Oba magické systémy jsou tedy víceméně podobné a oba také využívají složek kouzel právě ke zmíněné transformaci energie na požadované kouzlo.
Složky kouzla - co to je?
Asi nenapíšu nic nového, když uvedu, že složky kouzel jsou tří různých typů: verbální (V), somatická (S) a materiální (M). Nemusí se vždy využívat všechny tři, ale většinou minimálně jedna z nich je k seslání kouzla zapotřebí.
Verbální složkou kouzla může být určitý příkaz, kouzelnická fráze, kněžské promlouvání, zaklínadlo, atd. Prostě cokoli, k čemu kouzlící osoba používá svůj hlas a artikulaci. Při samotném sesílání pak může znít velice různě, od naprosto zřetelné a důrazné promluvy, při snaze ovládnout jinou postavu, přes třeba tiché, vlídné oslovení při snaze někoho okouzlit až po naprosto nesrozumitelné mumlání třeba v případě, kdy sesilatel kouzla nechce, aby ostatní zaslechli kouzelnou formuli, kterou musí vyslovit.
Somatickou složkou kouzla je řeč těla. Rozsah potřebného pohybu se může opět velice různit; od téměř nepostřehnutelné grimasy, přes gestikulaci rukou až třeba po rituální tance.
Materiální složka kouzla. V případě kněze bývá častou materiální složkou kouzel jeho svatý symbol, ale mnohdy i jiné předměty nebo objekty (jen pár příkladů: svěcená voda, voo-doo panenka, vzácné byliny atd). U kouzelníků se materiální složky kouzla opět různí - při očarování předmětu je nutnou složkou kouzla právě předmět, který chtějí očarovat, v případě oživování kostlivců musí mít k dispozici kostlivce, při kouzlení na rovině intelektu či podvědomí mohou být materiální složky kouzla daleko nepatrnější, často však o to nedostupnější (žíně hipogryfa, určitá část oblečení osoby, na kterou kouzelník působí, apod.).
Devalvace magie
Magie je něco, co ve fantasy světě odlišuje commonery od postav, jež umí provádět věci pro běžného člověka naprosto nepochopitelné. Velice snadno však dochází k tomu, že se na složky kouzel úmyslně zapomíná a z kouzelníků a nadaných kněží se pak stávají pouhé loutky, které na každém rohu vyfrknou ohnivou kouli a okouzlí každého, od koho potřebují nějakou službu. Při takovémhle nekontrolovaném používání kouzel však magie přestává být vzácností. Přestává být něčím, o čem běžný smrtelník jen slýchá. Za oknem se mu totiž vznáší létající košťata, a že se půlka jeho bytu za pravého poledne ocitne v oblasti, kam bylo sesláno kouzlo tma, to už ho vůbec nemůže vyvést z míry... maximálně si na záchodě počůrá prkýnko a zakleje "...přiblblí kouzelníci…".
Tohle ale není dobrý způsob, jak prezentovat magii. Vždyť i pro samotné hráče se pak magie stává naprostou samozřejmostí a všichni prostě po čase počítají s tím, že přece ten klerik "mi tu zlomenou páteř vyléčí kouzlem… jo a když pude fak do tuhýho, tak to tam vysmaží kouzelník ohnivou stěnou, ne?" NE!!!!! I hráči by měli mít pocit, že magie není samozřejmost. Měli by ji brát tak, že když se kouzelníkovi podaří seslat kouzlo, tak je i pro ně tak trochu zázrak, se kterým vůbec nepočítali, ale zachránil jim krk, reputaci, drahocenný čas, apod…
Využití složek kouzel
Z toho, co jsem napsal výše, jasně plyne, že právě složky kouzel jsou tím kontrolním mechanismem, který má magii a sesílání kouzel udržovat v rozumných mantinelech. Díky nim se z kouzelníků a kněží nemusí nutně stát postavy, které svými schopnostmi několikanásobně převyšují válečníky. Ba naopak, když si díky kouzelným složkám uvědomují svou zranitelnost, tak nepovažují válečníky jen za stupidní mlátičky, ale za velmi prospěšné členy týmu, kteří jim často kryjí pr… záda. Když totiž k seslání kouzla potřebují využít materiálních složek kouzla, nemohou kouzelníci ani kněží držet v rukou zbraň a musí se navíc SOUSTŘEDIT na kouzlo - musí třeba vyslovit zaklínadlo ve správném pořadí, musí mít dostatek prostoru a klidu na to, aby mohli gestikulovat apod. Kouzlící osoba se tak při urputném boji může ocitnout ve velmi prekérní situaci a jeho úspěšnost pak skutečně závisí na tom, jak ji válečníci dokáží udržet na distanc od přímého souboje. Za odměnu se pak při úspěšném seslání kouzla může boj rázem rozhodnout (konec konců při neúspěšném seslání také :) )
Složky kouzel se ale velice dobře mohou stát i námětem na celé dobrodružství. Kněz nebo kouzelník potřebuje sehnat určitou vzácnou složku kouzla, bez které si neporadí a nejde ji ani při sebevětším shánění obstarat. Rougovi se podaří vysondovat, kde by se složka dala sehnat a před družinou tak stojí samostatný subquest - sehnat složku kouzla. Jak to celé zaonačit, to už je samozřejmě v moci DM.