Naoki píše:
Pro ostatní co pochopili co se snažím říct, další příklady (tentokrát schválně bez magie, aby se nám lépe porovnávaly čisté staty):
CR1:
Gobr: 27hp, 16 AC, kropáč: +4 útok, 30 max dmg (včetně překvapení) (tohle spolehlivě sundá i minmaxovaného barbara jednou ranou)
CR2:
Krysodlak: 33hp, 12 AC, krátký meč + kousnutí: +4 útok, 14 max dmg (tady asi +1 CR za riziko lykantropie?)
Minotauří kostlivec: 67hp, 12 AC, obouruční sekera: +6 útok, 44 max dmg (včetně rozběhu)
CR3:
Veterán: 58hp, 17 AC, 2x dlouhý meč: +5 útok, 26 max dmg
Shadowww píše:
Co si představuješ pod slovem spolehlivě? Jako stoprocontně, vždy a všude? To asi ne, viď? Když se na toho gobra sesypou čtyři postavy na 1. úrovni, tak utrží ztráty, ale dají ho. Takže to sedí.
Jezus píše:
Jinak si nejsem jistý, jestli max. dmg by měl být jeden z hlavních kritérií. Existuje nějaké rozdělení... spíš jen jako doplňující pro představu, "když to padne", ale jinak průměr - hlavně tam, kde se hází více kostkami, je prostě to, co je v ecounteru normální. Jasně hrozí tam extrém, ale ta setkání jsou vždycky riziková a hrozí tam sejmutí - proto je to zábava, riziko, že to GMovi padne, je tam vždycky. Ale jde spíš o ty průměry, co říkají, s čím počítat (byť jak říkám, znát maximum pro představu je taky dobré).
krytah píše:
Abych přihodil taky svých pár kousků názoru do diskuze - maximální damage skoro není užitečný. Když to dotáhnu do extrému:
10d4 - max 40 - průměr 25
2d20 - max 40 - průměr 21
+ je tam naprosto odlišná distribuce hodů (10d4 má šanci na 40 menší než 0.01 procenta, zato 2d20 má poměrně slušných 0.25 procenta)
Předně děkuji všem co vedou věcnou diskuzi.
Díky za ty vysvětlení proč akolyta či Krysodlak mají CR jaký mají (holt v rychlosti jsem přehlídl ty důležité aspekty).
Ta moje obsese tím max dmg je dobrý axiom na rozebrání. Vycházím trochu z combat as sport (asi odkojen 4e) a věc která mě asi ve skutečnosti nakrkla je přítomnost potvor v které mohou jednou ranou sudnat postavu (tzv. 1HK, neboli 1 hit kill). Představa že začne encounter a dojde v prvním kole k zabití, nebo v horším případě TPK (dech u draka) aniž by hráči měli jak na to reagovat, se mi trochu příčí.
Jasně, beru že 5e není 4e, že je tady combat více jako war a hráči si musí dávat pozor a nevrhat se do soubojů bez přípravy, ale faktem je že jsou mostra se kterým ten 1HK jde o dostat snáz než s jinýma, a není to na první pohled podle CR zřejmé.
Vezměme si pro výpočet
modelové postavy ze stránek wizardů:
Barbar: 14 hp, 14 AC -> 23 hp, 14 AC -> 32 hp, 14 AC
Wizard: 7 hp, 13 AC -> 12 hp, 13 AC -> 17 hp, 13 AC
Gobr na které se ptá Shadowww má šanci že sundá jednou ranou tyto postavy:
B: 47,36% 1HK (55% zásah * 86,11% 14 dmg)
W: 59,76% 1HK (60% zásah * 99,6% 7 dmg)
ignoruji krit, počítám překvapení na dmg, ale už ne na útok, bez překvapení by to bylo:
B: 8,6% 1HK (55% zásah * 15,63% 14+ dmg)
W: 54,38% 1HK (60% zásah * 90,63% 7+ dmg)
Zajimavější je ale porovnání minotauřího kostlivce a veterána pro postavy na respektivních úrovních:
MinKost:
B: 29,77% (65 * 45,8) / lvl 3: 1,11% (65 * 1,71)
W: 69,4% (70 * 99,15) / lvl 3: 61,6% (70 * 88,01)
Veterán naproti tomu má nulovou šanci na 1HK barbara a 23,23% (65 * 65 * 55) na wizarda