Kultura

ShadoWWW
7.3.2018 08:12
Pathfinder 2e
Pathfinder 2E vyjde 1. 8. 2019.

Základní příručka bude mít přes 600 stran. Bude obsahovat 30 zázemí, 6 původů (dříve ras) a 12 povolání.

Ve stejnou dobu vyjde i Bestiář čítající přes 400 stran.
Autorská citace #61
15.1.2019 20:41 - ShadoWWW
Po několika iteracích skončil veřejný playtest a nyní autoři pracují na finální verzi, která má vyjít na letošním Gen Conu.

Zajímalo mě, jak si vede. Bohužel... ne moc dobře. Obecně je prý těžké najít konsenzus, respektive dostatek spoluhráčů, kterým by se líbil. Je to prý hodně odlišné od Pathfinderu 1E i DnD 5E, respektive od 5E ještě o hodně víc. Snaží se zacelit některé největší díry PF1, a dokonce má i pár nových dobrých nápadů, ale celkově se bojí do toho systému říznout a pokusit se o nějakou celkově promyšlenější rekonstrukci.

Obecně převládá názor, že nějaké hráče PF1 si to nejspíš najde, ale nic masivního, a hráče 5E to s největší pravděpodobností nepřetáhne asi vůbec.

Celkově je názor něco mezi vlažně neutrálním po negativní, blíže k tomu neutrálnímu. Nevyvolává u RPG komunity tak zásadní odpor jako 4E, to rozhodně ne, ale na to, že jde o vlajkovou loď Paiza a druhé nejhranější RPG, je to bída.

Uvidíme za pár měsíců, jak to dopadne, jestli ještě nějak nepřekvapí, ale z toho, co bylo vidět v průběhu playtestu, jde vesměs o zklamání.
Autorská citace #62
15.1.2019 20:47 - ShadoWWW
Dosavadní výsledek je takový, jakého se někteří obávali u playtestu 5E. Že ve snaze zavděčit se všem se nezavděčí nikomu. A že komunitu jako takovou roztříští, než aby ji zvětšil.
Autorská citace #63
15.1.2019 21:02 - LokiB
ShadoWWW píše:
Snaží se zacelit některé největší díry PF1, a dokonce má i pár nových dobrých nápadů, ale celkově se bojí do toho systému říznout a pokusit se o nějakou celkově promyšlenější rekonstrukci.


Co je tím asi myšleno?
Mně přišlo, že do toho řízli celkem zásadně.
Autorská citace #64
15.1.2019 21:05 - ShadoWWW
To ti neřeknu, protože nemám tu zkušenost a PF1 i playtest PF2 jsem viděl jen z rychlíku. Na fórech o tom mluví lidi dost obecně, nebo mi to tak přijde.
Autorská citace #65
15.1.2019 21:15 - ShadoWWW
Když nad tím ještě přemýšlím, jako máš pravdu. Řízli do toho zásadně, ale tím špatným způsobem. Ne tak, aby tu hru vzala komunita za vlastní. Kouzlo úspěšné nové edice je o tomto: Hráči hrají hru (starou edici) nějakým způsobem. Herní mechanismy by jim v tom měly pomáhat, ale zpravidla se ukazuje, že tu a tam jim v tom překáží (což je pak identifikováno jako chyby). Nová edice by měla hráčům lépe pomáhat v tom způsobu hraní, buď zalepením děr (pak je to obvykle nějaká "půltá" edice), nebo větším re-designem, ale neměla by nastolovat jiný styl hraní, který je hráčům cizí, nebo ten styl podporovat hůře než ta předchozí verze. A to se asi stalo tady. Bonus samozřejmě je, když ta nová hra dokáže i lépe přitáhnout nové hráče. Ale stávající hry se obvykle z pochopitelných důvodů víc opírají o síťovou externalitu stávající komunity než o přímé lovení nových hráčů (na rozdíl od her nových).
Autorská citace #66
15.1.2019 21:28 - LokiB
ShadoWWW píše:
protože nemám tu zkušenost a PF1


PF1 je fakt na hraní stejné jako DnD 3.5E, s tím, že pravidlově upravily některé věci, které dělaly v DnD už moc velký bordel. Ale přišlo mi, že se to hraje skoro stejně (hráli jsme v tom asi dvě kampaně).

PF2 z té bety, co jsem pročítal, ale nehrál, jsem měl pocit, že se to najednou hraje úplně jinak ... jako bys k tomu potřeboval aplikaci, aby ses neztratil. A to ne jen proto, že je to nové.

Mně tedy nevadilo ani to DnD 3.5E, jen se chtělo umět ve skupině domluvit, jak a co se bude používat.
Lidi akorát nechtěli 4E (které mi v některých pocitech PF2 připomíná ... třeba striktní strukturou jak z příručky k nějaké aplikaci)
Autorská citace #67
15.1.2019 21:41 - York
ShadoWWW píše:
Hráči hrají hru (starou edici) nějakým způsobem. Herní mechanismy by jim v tom měly pomáhat, ale zpravidla se ukazuje, že tu a tam jim v tom překáží (což je pak identifikováno jako chyby). Nová edice by měla hráčům lépe pomáhat v tom způsobu hraní, buď zalepením děr (pak je to obvykle nějaká "půltá" edice), nebo větším re-designem, ale neměla by nastolovat jiný styl hraní, který je hráčům cizí, nebo ten styl podporovat hůře než ta předchozí verze.


Tohle se dá možná říct o Pathfinderu, kterej má zatím jen jednu edici, ale u starších her s více různými edicemi, natož více různými hrami pod stejnou značkou (ehm, ehm :-)) to tak jednoduchý není. Co edice to různej styl hry - někdy je i víc stylů hry pod jednou edicí. Ve výsledku si musíš buď něco vybrat, nebo se zkusit zavděčit všem...

(Autoři 5e se původně tvářili, jako že se chce zavděčit všem, ale ve skutečnosti šli spíš cestou jednoho stylu, kterej se pokusili podporovat co nejlíp.)
Autorská citace #68
15.1.2019 22:45 - sirien
ShadoWWW píše:
Kouzlo úspěšné nové edice je o tomto:

To je zaprvé hodně redukcionistické a zadruhé troufnu si říct chybné vidění věci. Z tohodle pohledu je nová edice "broušením" té původní. To je zajisté přístup u některých her (GURPS... u DnD přechod 3.0 na 3.5)

U DnDčkové rodiny je to ale spíš hodně o tom že existuje nějaká nejasná abstraktní představa toho, jak má hra fungovat (jednoduše řečeno, samozřejmě se to dá vydefinovat nějakou sadou preferencí, obsahu, zaměření... všechno to sou ale kategorie dost soft věcí) a pak se tvoří mechaniky jimiž se to snaží vystihnout.

Ve skutečnosti si troufnu říct, že 5e nastoluje diametrálně jiný styl hraní než předchozí DnD edice - např. míra gamismu a význam optimalizací tam velmi výrazně poklesly (oproti 4e brutálně, oproti 3e dost citelně). Je otázka jak moc to je Jobs paradigm (users don't know what they want until we deliver it), jak moc to je posun preferencí hráčské komunity v čase (5e hitnula přesně to kam se komunita posunula a možná jí i trochu "nadeběhla") a jak moc to je tím že předchozí edice DnD ve skutečnsoti mechanicky nedodávaly to, co slibovaly a co od nich hráči chtěli. Tak nebo onak určitě neplatí, že by 5e "zbrousila" něco co by byly jen nedostatky nebo chyby předchozích edic.

Otázka je jak moc je o něco takového poptávka u Pathfinderu. Osobně mám za to že co do velkého úspěchu byl ten projekt odsouzený k neúspěchu už od začátku - část hráčů odešla k 5e a už se nevrátí (ta hra je příliš dobrá a trefuje to co chtějí) a část hráčů nechce žádnou novou edici, jen trochu zapatchovanou starou (možná ořezanou o balast nekonečna modulů) - vytvořit něco co skutečně natáhne hromadu nových hráčů by chtělo skutečně geniální hit, protože prostor epic fantasy C&L systémů je momentálně dost uzurpovanej a rozebranej.

York píše:
(Autoři 5e se původně tvářili, jako že se chce zavděčit všem, ale ve skutečnosti šli spíš cestou jednoho stylu, kterej se pokusili podporovat co nejlíp.)

To taky neni úplně pravda. Míra modovatelnosti a house-rule přívětivosti 5e je taky jedna z největších ever a ta hra je přímo designovaná tak aby šla snadno doupravit a hrát "starými styly".

Že 5e prosazuje i nějaký vlastní nový koncept který dřívější edice neměly, i když se o tom snaží spíš mlčet a propagovat to předchozí (nebo to tak aspoň bylo z kraje, s Mercerem a dalšími už to tak spíš není) je samozřejmě pravda.
Autorská citace #69
7.3.2019 08:55 - ShadoWWW
Už se ví podrobnosti o vydání. Aktualizoval jsem záhlaví.

Admini Kostky: Pathfinder 2 by si zasloužil vlastní tag.
Autorská citace #70
25.7.2019 18:38 - ShadoWWW
Blíží se vydání Pathfinder 2E.

Paizo se proslavilo tím, že odmítlo změny, co přineslo D&D 4E a postavilo svou hru, Pathfinder 1E, jako téměř identický klon D&D 3.5E. Vysloužili si tím velký úspěch u fanoušků D&D a velkou část jich převzali, postupně dokonce většinu, než vyšlo D&D 5E.

O to víc je překvapivé, že ukázky z finální verze Pathfinder 2E vypadají jako obdoba D&D 4E:

Statistiky goblina:


Deník postavy:

Autorská citace #71
25.7.2019 18:49 - LokiB
Stále si říkám, že je to snad fejk, aby pak překvapili fanoušky :(
Jinak se obávám, že to bude velký prů...švih. Bohužel.
Už samotné grafické zpracování je velmi mimo můj vkus. Stylu obrázků v PF jsem nikdy nefandil, a tady vypadají děsně i ty screeny s character sheetem. Vždyť se v tom nedá vůbec orientovat. Ach jo.
Autorská citace #72
25.7.2019 18:53 - ShadoWWW
Toto už je z finální verze. Pathfinder 2E vyjde už za pár dní, 1. srpna, na Gen Conu.
Autorská citace #73
25.7.2019 19:19 - LokiB
Škoda. Vyplňování excelu mě neláká.
Celé to působí dojmem, že bude potřeba mít pořád pravidla před sebou, aby člověk viděl, jak je akce A propojená s akcí B, a jestli v kondici C, se může dělat D, za podmínky E.
Autorská citace #74
25.7.2019 19:37 - ShadoWWW
Ale třeba Pathfinder 3E bude jako DnD 5E. ;-)

Osobně mi to přijde jako zahozená šance. PF 2 začal vznikat před pár lety, kdy Mike Mearls veřejně mluvil o tom, že pokud bude v budoucnu DnD 6E, měla by být z hlediska herních mechanismů ještě jednodušší (jeho slavný výrok o zrušení bonusové akce), aby dokázala oslovit ještě více mladých hráčů.

A chvíli na to přichází Paizo s tím, že bude designovat PF 2. Říkal jsem si tehdy: "To je pro ně ideální šance udělat mechanicky jednodušší 5E a předstihnout tak o edici DnD!"

A pak mě zmrzl úsměv na tváři, když jsem viděl, jak je první veřejná beta mechanicky složitá. Říkal jsem si, že během playtestu musí dojít k tomu, že to výrazně zjednodušší. Konec konců Paizo bylo první velké studio, které dokázalo efektivně naslouchat své cílovce (tehdy hráčům Adventure Paths psaných pro DnD 3.5).

A pak přišla tato ledová sprcha.
Autorská citace #75
25.7.2019 19:47 - sirien
ShadoWWW: mě přijde, že 5e a Mikea trochu moc přeceňuješ. Úspěch 5e není zdaleka jen v jejím designu, ale i v jejím marketingu a v tradici celé značky. A je popravdě trochu obtížné odlišit, kde začíná jedno a končí druhé.

Co chci říct je že ne všechno co 5e dělá je nutně správně, natož aby to byl jediný správný směr. Já mám naopak dojem, že i když je zjednodušení 5e super a určitě to je správný směr vývoje pro DnDčko jako segment entry game, tak tu rozhodně je prostor pro mechanicky vykombenější a gamističtější hru co pojede víc v 3e stylu. A protože se PF vyčerpal, tak tu je určitě prostor pro PF 2 který by byl komplexnější a vykombenější než původní PF. A klidně si to může vzít i něco ze 4e, pokud se to zároveň poučí z jejích chyb a nebude jí to kopírovat moc (protože nemá smysl snažít se dělat druhou 13th age). Pro co tu naopak prostor neni jsou dvě DnDčka 5e.

Tj. já bych PF 2 určitě neodsuzoval jen protože se autoři rozhodli udělat něco jiného než ještě DnDčkovitější DnDčko a počkal bych si, až uvidim celek. Co sem čet beta reviews tak dost věcí vypadá na první pohled složitě a mají nějaké nároky na naučení, ale je v nich vnitřní logika i přidaná hodnota.


EDIT: nicméně ta karta postavy je vysloveně hnusná, sorry.
Autorská citace #76
25.7.2019 19:52 - LokiB
Nesledoval jsem moc reakce na betu, ale už tehdy mi přišlo, že mají celkem jasnou vizi, a že se od ní asi neodkloní, protože by to znamenalo všechno zahodit a začít znovu. A že si myslí, že to dělají dobře.
Autorská citace #77
29.7.2019 09:33 - Vojtěch
Osobně si myslím, že Paizo si řeklo, že být víc DnD než DnD ve smyslu jednoduchosti by znamenalo už zabrousit rovnou do oblastí obsazených celkem značnou hordou OSR systémů, tak hledají prostor tam, kde seděla 3E tedy u systému se spoustou provázaných pravidel, který bude odměňovat system mastery atd. Jinak ty hordy kolonek jsou způsobené klasickým formátem skillu (vlastnost + bonus + item a zaškrtávacími okénky na odemykání dalších skill blbin pro pokročilejší uživatele - journeyman, expert, atd.).

Sheet sám o sobě je tak hnusně barevný, protože to bude premium verze. Myslím, že tičtěná bude trochu krotší černobílá.
Autorská citace #78
29.7.2019 09:45 - LokiB
No, na obsazení prostoru 3E jim PF 1e stačilo celkem v pohodě, na to nemuseli dělat PF 2e, které se naopak od cesty DND 3E odklání spíše ke 4E.
Autorská citace #79
29.7.2019 10:31 - Vojtěch
Ke 4E se systémem powerů a posouváním po mapě? K tomu se tedy neposunuli. Přesunuli dost věcí do podoby featu, přes které řeší doladění postavy, ale rigidnější struktura herních módů, nebo akce byly už ve 3E, jen bez jasného rozepsání.
Autorská citace #80
29.7.2019 13:08 - LokiB
PF 2E jsem pročetl kus bety, a ten dojem posunu k 4E jsem měl. Stejně tak jsem o podobném pocitu četl na diskusních fórech od lidí, kteří podle bety i hráli (já nehrál, jen četl). A dost si na to stěžovali, že boj má pro ně dost pocitově blíž k 4E než 3E DnD.
Nick:
Velikost okna: [1] [2] [3]
Zobrazit náhled Zobrazit náhled
Tagy:
Vaše IP adresa není z "bezpečných" adres. Příspěvek se odešlou pouze se správně opsaným kódem. Pokud nechcete opisovat kód, můžete se přihlásit (pokud nemáte účet, nejprve se zaregistrujte), nebo nám poslat informaci na PM a my Vaši IP adresu přidáme.
Věděli jste, že...
Na d20.cz můžete mít svůj vlastní blog. Pokud chcete napsat o nečem, co alespoň vzdáleně souvisí s RPG, můžete k tomu využít našeho serveru. Tak proč chodit jinam? >> více <<
Jak se chovat v diskuzích
Přehled pravidel pro ty, kteří k životu pravidla potřebují. Pokud se umíte slušně chovat, číst to nemusíte. >> více <<
Formátování článků
Stručné shrnutí formátovacích značek zdejších článků, diskuzí, blogů a vůbec všeho. Základní životní nutnost. >> více <<
ČAS 0.15375590324402 secREMOTE_IP: 3.83.192.109