Pravidla

Autorská citace #1
5.2.2020 23:08 - sirien
Malé intro k tomuhle článku; Měl jsem ho "připravený", resp. rozpracovaný, už věčnost (doslova roky), ale ve zcela odlišné podobě - můj původní záměr kdysi byl vydat samostatné "Sirienovy Fate nástroje" jako celé PDFko. Přišlo mi, že jako samostatná příručka by se to líp šířilo dál mezi lidi a bylo by to takové ucelenější a víc user-friendly.

Jenže kromě samotných zbraní jsem chtěl přidat i další věci, které ve Fate sám používám a které se týkají akce (různé specifické situace, práce se zónami, sociálních konfliktů, magie atd.) Byl to větší záměr, ale v době, kdy jsem s tím začal, jsem neměl žádné jiné větší RPG projekty. Ty se ale záhy začaly porůznu objevovat. A práce na tomhle stála, protože narozdíl od ostatního neměla deadline, urgenci nebo jiné lidi, s nimiž bych spolupracoval a kteří by na mě "čekali".

A situace se nějak nezlepšila - spíš právě naopak. Tak sem si řek, že než aby se mi na to "prášilo" na disku radši dorazim tuhle nejvíc rozpracovanou část a prostě jí zveřejnim samu o sobě jako článek. Možná - možná - časem dojde i na nějaké jiné "kapitoly", které jsem zamýšlel. V tom případě je pošlu ven zase jako článek. A pokud by se někdy stalo (pokud!), že jich bude smysluplný počet, tak z toho možná skutečně udělám i to PDFko.


Každopádně doufám, že tohle bude lidem k ruce. Určitě ocením feedback (i z přečtení).

Článek obsahuje i systém, který jsme použili s Markym pro betatest Fate na šedé pláni. (Je to "historické zbraně jako triky vybavení").
Autorská citace #2
7.2.2020 08:13 - Jerson
Na druhé straně je zmíněno AK-48, to je odrůda konopí a ne zbraň :-)

A nevím zda je to tím, že mám ve Fate nahráno jen málo, nicméně mi ty systémy přijdou hodně komplikované.
Autorská citace #3
7.2.2020 10:39 - Šaman
Taky mi to přijde zbytečně složité. Triky zbraní jsme zkoušeli, ale znamená to vymýšlet nějaký aspoň trochu vyvážený systém zbraní a pak to nabourá otázka - vážně tenhle sedlák s tím právě sebraným dluhým mečem zvládá kružné seky? Já to jako malý cvičil několik let…

Pokud nechceme řešit časté výměny zbraní podle taktické situace (což my jsme se rozhodli že nechceme, naopak každý má svoji oblíbenou zbraň, nebo druh zbraní - např. dýku v každé kapse), tak se nám docela osvědčilo dávat se svoji zbraní triky postavy. Kopiník může mít právo prvního útoku pokud na něho někdo útočí a jemu zbývá akce, zloděj má bonus k pronesení dýky, sekerník může mít posun zranění navíc, šermíř s dlouhým mečem bonus k obraně proti meči podobným zbraním, štít přidává druhou obranu, nebo bonus k obraně.

A protivníci je mohou mít taky, i když ti mívají jednoduché triky bez podmínek. Takhle je větší váha na postavách a některé triky se zbraní mohou být i poměrně složité. Vyvažuje se to v rámci síly postav, nemusím vyvažovat zbraně jako takové.

Chci Horu a Vipera? Ok, každý může mít třeba dva triky na svoji zbraň. Ale neznamená to, že každý kopiník je Viper. A sedlák s cizím obouručákem nemá proti zkušenému žoldákovi s dýkou tak drastickou výhodu, jako v DrD/DnD.
A být odzbrojený a zůstat jen se záložní zbraní pak bolí. Nejsou žádné postihy, ale nemohu použít trik na primární zbraň.
Autorská citace #4
7.2.2020 10:54 - Aegnor
Šaman píše:
pak to nabourá otázka - vážně tenhle sedlák s tím právě sebraným dluhým mečem zvládá kružné seky? Já to jako malý cvičil několik let…

Hej, podle mě to moc nenabourá. Přece jenom, ta postava má aspekt *Sedlák, z čehož docela logicky plyne, že prostě nemůže používat triky zbraně. Viz Fate of Cthulhu (a mělo by to být i ve FCon, ale k tomu nemám přístup):
Fate of Cthulhu píše:
In essence, “aspects are always true” means that aspects can grant or withdraw permission for what can happen in the story

Jo, kdyby ten sedlák měl aspekt *Vojenská minulost, tak už ty triky zbraní používat může.
Autorská citace #5
7.2.2020 11:17 - Šaman
Jasně, ve Fate je na všechno 5+1 legit způsobů, takže to určitě fungovat může. Jen právě od nutnosti tabulek, seznamů a určitého gun-fu jsme utekli k Fate, takže jsme pak zvolili jiný způsob práce se zbraněmi.
Ale je to víc filmové - focus je na postavách, ne na jejich vybavení. Kdo chce nějakou "moje na míru osobní speciální nepostradatelná zbraň", vezme si ji jako specialitu. Ale jinak je zbraň jako zbraň. Krásná i ošuntělá, učinná je stejně. Leda by ten konkrétní kus měl nějaký zvláštní aspekt. Třeba *Jediná kulka.
Rozdíl je v tom, kdo ji má v ruce.
Autorská citace #6
12.2.2020 07:36 - Arten CZ
My hrajeme fantasy kampaň a naše úprava spočívá v tom, že těžká zbroj o jedničku snižuje zranění a těžká zbraň o jedničku zvyšuje zranění. Na oplátku mají aspekt těžká zbraň/zbroj, který zatím dal jednou negativní vyvolání při pádu z vodopádu do jezera a jednou při boji v úzké chodbě. Jednou jsme řešili, že na postavu padal kus mostu, tak jsme se domluvili, že most dá +2 ke zranění, pokud se postava neuhne.

Zbraně/zbroje jsme nechtěli více rozlišovat, aby, jak psal Šaman, více záleželo na postavách než na výzbroji. Vhodnější nám přišlo řešit triky na úrovni postav (kružný sek, salva šípů, drtivá rána...).
Autorská citace #7
12.2.2020 14:39 - sirien
Jerson: IMO Ti to přijde, protože je čteš všechny naráz spolu s doprovodnejma poznámkama k tvorbě a to aniž bys Fate nějak víc znal. Když aspoň trochu tušíš, jak Fate funguje, a přečteš si nějakej ten systém jako takovej, tak nijak složitý nejsou.


Šaman, Arten: upřímně - tyhle systémy nejsou pro vás nebo lidi co Fate hrajou tak jako vy (jako velmi odlehčenej vyprávěcí systém, tak nebo onak). Ono Fate je v téhle podobě u nás relativně rozšířenej (zaprvé protože vanilla pravidla tím že neobsahují nic moc navíc k tomu svádí, zadruhý protože Příběhy Impéria), ale za mě to je relativně vyhraněná pozice, která neni pro Fate nijak nutná (a když se podívám na různé 3e ale i 4e hry okolo, které nemají problém rozvést systém do mnohem většího crunche tam, kde se jim to hodí - viz třeba svého času pro Fate vlajkové DF RPG - tak zjevně ani nijak extra zamýšlená). Abych řek pravdu, mám víc a víc dojem, že prezentace Fate v podobě tohodle purismu Fate u nás spíš škodí, než prospívá.

Tenhle článek je spíš pro hráče, co chtějí hrát Fate, ale rádi by ho pojali "mainstreamovějc".


Mimochodem - systémy zbraní zpravidla nijak moc nezastíní postavy samotné; možná spíš naopak. Co se stane je, že sou v samotné hře trochu výraznější, když přijdou do hry, ale fakt to neni nic kritickýho. A samozřejmě nic neomezuje postavy v tom, aby měly vlastní triky svázané se zbraněmi - naopak, to, že jsou zbraně nějak vystižené, triky postav k nim vcelku podporuje.
Autorská citace #8
12.2.2020 14:49 - Jerson
Asi by bylo nejlepší, kdybych si nějaký ten systém vyzkoušel přímo při hře.

Jinak ke zastínění zbraní - myslím si, že zbraň by neměla nahrazovat dovednsot s jejím zacházením, ale naopak účinek zbraně, klidně i při náhodném zásahu v rukách nezkušeného, by měl být větší nebo alespoň srovnatelný s účinkem neozbrojeného profesionála. Ostatně to byl jeden z hlavních důvodů, proč byly zbraně v minulosti i dnes zakazovány - dával moc do rukou lidem, kteří by ji neměli mít, a až příliš snadno vyrovnával účinek výcviku hůře ozbrojeného člověka.
Autorská citace #9
12.2.2020 15:02 - sirien
Jerson: to je ale už hodně žánrová preference. Plus to je něco, co se dá ve Fate vyjádřit různě - to, že se zbraní dostaneš do začátku volná vyvolání Ti může "dorovnat" slabší postavu stejně, jako to, že zbraň dává větší zranění nebo to, že dává nějaký bonus k hodu nebo to, že nabízí nějakou speciální schopnost.
Autorská citace #10
12.2.2020 15:16 - LokiB
Arten CZ píše:
Zbraně/zbroje jsme nechtěli více rozlišovat, aby, jak psal Šaman, více záleželo na postavách než na výzbroji.


Vida, tenhle přístup ve své podstatě sice chápu, ale někdy mi přijde dovedený až moc do extrému (na mě).
Obecně je mi asi jedno, jestli se lidi pižlaj krátkým nebo dlouhým mečem. Chápu, že mnozí nadšenci do zbraní a šermování mají ve hře rádi reprezentovány výhody a nevýhody jednotlivých zbraní (protože různé zbraně skutečně výhody a nevýhody mají). Interpretace těchto vlastní je do hry často problémová.

Pročetl jsem si to řešení od siriena - a to u historických zbraní mi přijde na čtení zajímavé a hratelné, není složité a dává hře variabilitu.

S čím mám problém ... a to je obecnější věc Fate ... je, hmm, že se to dá řešit tolika způsoby :) Někdo to vidí jako výhodu, chápu. Pro mě, který je pro Fate nováček, je to matoucí ... jak si vybrat, co zvolit, které řešení je pro mě vhodné a u kterého se budu spíše trápit?

Jerson píše:
myslím si, že zbraň by neměla nahrazovat dovednsot s jejím zacházením, ale naopak účinek zbraně, klidně i při náhodném zásahu v rukách nezkušeného, by měl být větší nebo alespoň srovnatelný s účinkem neozbrojeného profesionála.


Takto mi to také vyhovuje.
A zároveň preferuju, aby se ve hře projevovaly nevýhody používaných zbraní a zbrojí.
Autorská citace #11
12.2.2020 15:40 - Jerson
No, asi bych taky potřeboval nějaké "preferované" řešení, abych se chytil a vůbec dokázal říct, co mi vyhovuje a co by mi vyhovovalo víc. Ale zase by mi asi bylo na začátku jedno, jaký systém by se zvolil, spíše bych asi potřeboval, aby GM v něm dokázal jednoduše zohlednit různé konkrétní situace ve hře.
Autorská citace #12
12.2.2020 17:28 - sirien
LokiB píše:
se to dá řešit tolika způsoby :) Někdo to vidí jako výhodu, chápu

Ono to je obojí.

Je to výhoda toho systému - nabízí různá řešení co se chovají pokaždé trochu jinak a tudíž to pak jde o dost snáz napasovat na tu kterou hru.

Je to ale i nevýhoda, přesně z důvodů, které píšeš - pokud sis pro ten systém ještě nevyvinul cit, tak je těžké si vybrat popř. nejspíš i jen odhadnout, jak se ten který systém bude chovat.

Vybrat si z pár připravených systémů by mělo být o něco snazší, než si zkoušet něco vytvořit na koleni. To dilema výběru sem zkoušel usnadnit tím intrem systému s popisem vhodnosti, ale přiznávám, že sem ty intra těch systémů z většiny dodělával narychlo teď pro zveřejnění v článkové podobě a ano, mohly by být ještě lepší a přehlednější. Ještě si na to možná někdy sednu.
Autorská citace #13
13.2.2020 09:22 - MarkyParky
Já občas používám modifikaci barevných kostek z Toolkitu.


Zbraň (resp. obecně vybavení) má hodnocení 1-4, podle toho, jak moc mocná/užitečná je.

To udává počet červených kostek, se kterými se hází místo obyčejných.


* V situacích, kdy se zbraň (vybavení) uplatní a projeví se její síla, hozené + na červené kostce znamená +2, místo +1.

* V situacích, kdy se nějak projevý nevýhoda zbraně (vybavení) - třeba velikost, váha, nápadnost, hozené - na červené kostce znamená -2, místo -1.

Někdy se uplatní obojí.

EDIT: Platí to i pro zbroje - a protože v A=>D je vždy jasné, komu se zrovna uplatňuje zbraň a komu zbroj, vystačíme si jen s jednou barvou extra kostek, zbytek toho pravidla s barevnými kostkami nepoužíváme.


Subjektivně mám pocit, že to sahání na fyzické kostky a manipulace s nimi hráče baví/řeší jí aktivněji, než odpovídající číselné bonusy.
Autorská citace #14
8.1.2022 19:57 - sirien
Já si tu jen odložím jednu věc z Fredova zrušeného blogu...

_________
Omračující vývoj

Omračující útoky! Dávají stejný stres jako všechny ostatní. Když způsobí následky, tak je lze pokrýt jen Drobnými následky. Tyto Drobné následky mohou zaplnit kolonky závažnějších následků, ale všechny pak zmizí stejně rychle jako Drobné následky. To znamená že omračujícími útoky můžete někoho Vyřadit trochu rychlejc (tzn. s menším množstvím způsobeného stresu), než byste mohli více zraňujícími metodami - ale taé to omezuje co můžete dotyčnému udělat, když ho Vyřadíte omračujícím útokem (obvykle je prostě jen KO).
_________

...Fred tu očividně uvažoval o tom že i když by ten následek sebral větší kolonku, pořád by se počítal jen za Drobný co do pohlceného stresu. Na pohled to působí divně, ale ve skutečnosti to zní jako zajímavá žánrová mechanika která hráče tlačí k nesmrtícím útokům (např. Star trek...)


Píše:
Stunning Developments
Stun attacks! They deal stress like anything else. When they inflict consequences, they can only inflict Mild consequences. These Mild consequences can fill the slots of more serious consequences; they’ll all fade quickly as Mild consequences tend to. This means that using stun attacks you can get someone to Taken Out a bit faster (i.e., with lower amounts of stress inflicted) than you could with more wounding methods — but that also constrains what you can do to someone when you Take them Out with a stun attack (generally it’s just a KO).


internet archive
Autorská citace #15
8.1.2022 20:05 - LokiB
I když si to jen odkládáš, stejně se zeptám (odkaž mě třeba na místo, kde to najdu, jestli je to někde popsané)

Jak se ve Fate procesuje případ, když budeš chtít například "omráčit strážného", nejlépe "jedním útokem"? tedy nejde o to, že by to muselo být jedním útokem, ale aby nejlépe nemohl nijak reagovat, křičet, mačkat poplašná tlačítka atd.
Autorská citace #16
8.1.2022 20:27 - sirien
Záleží co za strážného to je.

Strážný bude nejspíš bezejmený NPCčko, takže ho můžeš prostě sundat jednou ranou. (Připomínám, že konflikt ve Fate končí vyřazením, nikoliv - nutně - smrtí).

Pokud je strážný odolnější... pořád ho můžeš sundat jednou ranou, zejména pokud si vytvoříš nějakou hezkou výhodu (*Připlížení ze zálohy...)

Pokud si úplně nevěříš v tom, že bys strážnýho sundal na první dobrou, můžeš si vytvořit nějakou Výhodu s tím, že Aspekty jsou vždy pravdivé, takže pokud mu *Zacpeš pusu nebo ho zvládneš *Držet pod krkem nebo tak něco, tak zjevně nebude schopnej řvát... pak ho teda musíš umlátit dřív, než se tohodle aspektu stihne zbavit a udělat něco, co nechceš.

(Pokud máš nějakou spec-naz postavu tak můžeš mít trik co Ti umožní provést útok a podobné CAčko v jedné akci... nebo pokud máš trik co umí vyměnit boost z úspěchu se stylem na útok za plnohodnotný aspekt, tak to taky může fungovat dobře...)
Autorská citace #17
8.1.2022 20:48 - Šaman
U nás mají assasíni trik útok ze zálohy. Pokud útočí a mají předem vytvořenou výhodu skrytý, pak ignorují stres. (A navíc vždy spálí volná vyvolání na ten aspekt skrytý, protože tím útokem by o něj tak jako tak přišli).

Přežijí to jen ti nejsilnější protivníci (nebo postavy, ale většinou to dost bolí), ale stojí to jeden trik.

Teda, s omráčením to přímo nesouvisí - to už je na postavě, jestli chce vraždit, nebo omračovat.
Autorská citace #18
8.1.2022 21:48 - LokiB
Ok, diky

Pro přispívání do diskuse se musíš přihlásit (zapomenuté heslo). Pokud účet nemáš, registrace trvá půl minuty a 5 kliknutí.

Věděli jste, že...
Na d20.cz můžete mít svůj vlastní blog. Pokud chcete napsat o nečem, co alespoň vzdáleně souvisí s RPG, můžete k tomu využít našeho serveru. Tak proč chodit jinam? >> více <<
Jak se chovat v diskuzích
Přehled pravidel pro ty, kteří k životu pravidla potřebují. Pokud se umíte slušně chovat, číst to nemusíte. >> více <<
Formátování článků
Stručné shrnutí formátovacích značek zdejších článků, diskuzí, blogů a vůbec všeho. Základní životní nutnost. >> více <<
ČAS 0.079471826553345 secREMOTE_IP: 54.227.136.157