Fibrisio: super, víš o čem je tahle diskuze?
ale nedá mi to
- ve verzi 3.5 existují efekty, proti kterým není obrany a přitom zcela vylučují zasaženou postavu z dalšího souboje, save or die. patrné hlavně na vyšších úrovních. tohle je ve 4e zcela potlačeno, máš vždy šanci 50pct efektu se zbavit.
- když postava umírá, jednoduše si spočítám kolik kol vydrží. je to natolik notoricky známé, že se na to dělají i vtipy. prostě kámoš vydží ještě 10 kol, než mu dojdou záporné životy, tak budu 8 kol řezat do enemáka a pak ho zvednu. tohle je ve 4e zcela potlačeno hodem proti smrti a naprosto jednoduchá mechanika vytváří super situace, kdy hodně záleží na tom, jestli se rozhodnu poskytnout pomoc teď nebo až další kolo, kdy může být pozdě. takže, žádný rozpor, spíš jen snaha nepochopit.
- všicni draci jsou stejní, je snad rozdíl u chromatických draků, jaké mají efekty - tedy když pominu kouzla? proč by ale drak měl kouzlit a tím být stejný jako tuctový kouzelník.
- není řešení konfliktů, neexistuje mechanika podporující řešení konfliktů. dá se suplovat použitím něčeho svého, ale jinak kde nic tu nic.
- fakt nevím, proč by nemělo být výhodou pokud nová hra nemá chyby staré, to mi přijde trošku jako pokus flajm.
- proč by moje postava měla umět něco co nechci a nepotřebuju? od toho tam jsou jiní, nicméně pokud chci všestrannou postavu, vyberu si barda, kterej je ve 4E dost fajn a dá se hrát různými způsoby (ale to jde i u ostatních povolání)
- 3.5 podporovalo min-max třeba ve v rozdělování bodů do skillů, opět vyřešeno elegantně, minmax je už zbudovanej :).
- skill chalenge lze hrát mnoha způsoby a pravidla nepředepisují přesný postup. viděl jsem více skupin, pokaždé hráli jinak, zcela dle chuti a požadavků hráčů. vůbec nezáleží na tom, co vlastně hodí. naopak, starý systém kdy špatný hod zcela uzavíral cestu dál nám velmi nevyhovoval. Chápu že tohle je otázka pojetí, ale dřívější edice k tomu přistupovaly tak jak popisuju.
- kooperace je mnohem větší ve 4E, jak v bojovém tak nebojovém střetnutí. její efekt je patrný, jasný, a vyplatí se. hráči to chápe daleko rychleji. kooperace ve 3.5 byla možná, ale efekt nebyl tak patrný.
ke zbytku snad otázka, jaký level má družina kde hraješ nebo GMuješ. Protože napsat, že vliv paragonské cesty je minimální naznačuje, že jste to zatím nezkusili. podle mě je opak pravdou, teprve na paragonu sepostava projeví v plné síle, teprve zde se ukáží synergie v družině, teprve zde se z postavy stává skutečný hrdina, který je jedinečný.
EDIT: mám možnost sledovat čtyři různé válečníky v ruzných skupinách. ani jeden z nich není stejný, či podobný. pokaždé se jedná o unikátní postavu, kterou podle způsobu boje poznám od ostatních. Jediné co jim chybí, je větší variabilita ve výběru skillů. A to nepočítám mnohem větší rozdíl, pokud bych se soustředil na role.