Alnagův bloček: Proč mám rád RPGfórum.

Důvod, proč píši o RPGfóru právě nyní je, že alespoň v mém nazírání došlo k jistému zpřetrhání vazeb s minulostí, byť možná jen po technicko-vizuální stránce a větší integraci s portálem rpg.sk. Ke spojení těch dvou už došlo dávno, ale vždycky to vypadalo spíš jako sňatek z rozumu, kdy si každý jede v zásadě po svém a speciálně rpg.sk v tom svazku živoří. Nové technologie dávají naději, že by se tohle mohlo změnit, ale na druhou stranu se hranice projektů setřely natolik, že je těžko říci, kolik z rpg.sk vlastně vůbec zbylo, pomineme-li název a adresu s přesměrováním…

Ale zpět na začátek. Samozřejmě, že se ke mně donesla informace o chystané změně koncepce RPGfóra, zvlášť když mi přinejmenším dvakrát přistál ve schránce hromadný spam, vyhrožující vymazáním účtu pokud se člověk nepřihlásí nebo nemá dost příspěvků… atd. No nebudu zastírat, že jsem se krátce po spuštění podíval, co konkurence vyrobila. Připadalo by mi krajně nerozumné to neudělat. Můj první dojem?

Není to špatné. Nejsem sice obecně přítelem světlých skinů, ale tenhle je zároveň relativně decentní, a přitom poměrně vyvážený a má svoje určité kouzlo. Co mne v první chvíli trochu zarazilo je, že celý koncept vypadá dost podobně nové koncepci pro „Kostku“, na druhou stranu podobné rozložení je něco jako standard, tak budu doufat, že nešlo o průmyslovou špionáž. :-) Co vnímám trochu jako vadu je, že ten skin nenaznačuje (alespoň dle mého) žádnou spojitost s RPG. Stejně dobře by se vyjímal na stránkách nějaké intelektuálněji zaměřené cestovky. Možná je to ale záměr.

Pojďme se tedy raději podívat na jednotlivé části. RPGfórum hodně zeštíhlilo. Možná, že ta redukční dieta byla drsná až moc, zmizely zajímavé části jako odborné statě o RPG (byť to byl jen mirror), zmizely stránky o WoD (ano, byly neaktuální, ale lepší než drátem do oka) atd. Zůstala tak poměrně přehledná, ale na druhou stranu až mírně chudě působící obsahová struktura – Novinky, RPGfórum, Anotace RPG her, Články a Soutěže.

Novinky jsou vcelku standardní informace o tom, co se na stránkách děje. Přiznám se, že pár věcí mi tam přijde trochu zvláštních, třeba kalendář akcí vpravo, asi nedozná přílišného využití. Soudím, že zase tolik akcí se nekoná, aby tohle byla dobrá cesta upozorňování na ně, ale třeba se pletu. Třeba teď vypukne frenetická činnost, con bude stíhat con a jedna hra druhou. Osobě bych dal dosažitelněji (tedy výš) uživatelské menu. Zajímavěji také vypadá to hodnocení her a rovněž oceňuji poměrně produktivní využití tagů u článků…

Druhou položkou menu je RPGfórum, jinými slovy diskuse. Tady se toho od doby co si pamatuji a soudě toliko letmým pohledem zase tolik nezměnilo. Stále zde úporně bují ne-rpg část (zde spadající zejména pod Rozličný pokec), což je ale problém vícero fór (rpg.net má svojí Tangency a ENWorld má dokonce raději paralelní fórum Circus Maximus). Je to stejně tak možná spása a možná prokletí, když se RPG diskuse začnou stáčet stále víc k tématům souvisejícím okrajově nebo vůbec, ale děje se to...

Věc, která mne těší, jsou Anotace RPG her. Kdysi jsem prohlásil, že by se lépe vyjímaly na RPGpedii nebo ještě lépe na Wikipedii, ale nová funkcionalita – zejména možnost nenásilně přidávat vlastní, tagování, hodnocení a komentáře jim dodávají nový rozměr. Rozměr, který opodstatňuje jejich existenci jako součást komunitního webu. Anotací sice není mnoho, což poněkud snižuje jejich využitelnost, ale to je věc, která se dá s trochou činorodosti změnit. Jakkoliv je to pochopitelné využití vlastního potenciálu, tak mne trochu mrzí snaha za každou cenu stočit odkazy na sebe – to, že se nepředpokládá, že by diskuse ke hře mohla probíhat jinde než na RPGfóru lze ještě nějak přehlédnout. To, že u již anotovaných her dává přednost odkazům do vlastního hnízda před odkazem na skutečně aktuální překlady (tady narážím přinejmenším na AD&D 2e a D&D 3e, jejichž překlady přibývají i od té doby, co jsem naposledy před svým odchodem z RPG fóra aktualizoval tamní knihovnu překladů a podobě zkrátka přišel i překlad D&D 4e, který pro změnu není uveden vůbec) je už akceptovatelné méně. Na jednu stranu chápu, že odkazovat největší konkurenci není úplně příjemné, na druhou stranu tím IMO trpí hlavně pověst kvality anotací… což vzhledem k tomu, že je to podle mého stále největší deviza RPGfóra není úplně rozumná strategie.

Zajímavá volba je mít v hlavním menu Soutěže (a nemít tam třeba separé ony již zmiňované akce). Znamená to zřejmě, že soutěže jsou pro dvoustátí rpgfórum-rpg.sk nějakým způsobem důležité a skutečně tak tomu může být, ostatně najede tu i nesmělé i smělé pokusy o sepsání vlastního RPG po vzoru zahraničních předskokanů.

Záměrně jsem si rubriku Články nechal na závěr. Jsou v ní dvě věci, které mne teší. Jednak transformace některých článků z Drakkaru do podoby v které se dá snáze vyhledávat. Ale zejména druhá možnost si sami a beztrestně (nebo alespoň zdánlivě beztrestně, uvidíme s praxí) přidávat odkazy na svoje články, které visí jinde. Jednoduché zamyšlení mne dovedlo k této úvaze. Coby autor článku zřejmě chci, aby si můj článek přečetlo co nejvíce lidí. Pokud zavěsím svůj článek na RPGfórum, přečtou si jej lidé, co chodí tam. Pokud jej pověsím na řekněme d20.cz (kam jinam byste ho chtěli věšet, co?) a na RPGfórum si nahrajete odkaz na něj, hned jste velmi snadno zhruba zdvojnásobili množství svých čtenářů. Jsem si téměř jistý, že nebylo záměrem ponouknout lidi, aby psali hlavně pro jiné weby, nicméně přesto to považuji za vstřícné gesto a zvažuji, že této příležitosti využiji a možná by nebylo špatné, kdyby tak učinili ostatní autoři z Kostky. Zdá se mi to jako vhodná příležitost, jak znovu vybudovat některé spálené mosty a trochu zbořit ty slonovinové věže, které stojí, uzavřené ve své nádheře, ale přesto možná hnijící ve svém nitru.

Mám RPGfórum protože se přinejmenším dílem vrátilo ke své původní vizi, k poslání s nímž se transformovalo z CzechDnD na větší webový portál. Možná, že to, o čem jsem si myslel, že už je mrtvé, není tak mrtvé, jak se zdálo. Žel, jakkoliv mám rád RPGfórum, některé lidi na něm stále nemůžu vystát…
Napsal: Alnag
26.2.2009 19:49 - Jerson
Sosi, někdy musím dát nějakému CPčku schopnost tvoji schopnost navážet se do lidí. Jen se obávám, že ji nedovedu zahrát tak dobře jako ty (: )
26.2.2009 19:53 - sirien
No to si sem skoro jistej že to nedáš :)
26.2.2009 19:57 - Fritzs
sirien: Window něco řeší...? To musí být nějaká hafo nová votuněná verze,kerou eště nestihli vyvěsit na web.
26.2.2009 21:05 - Argonantus
Sosi, obdivuji pevnost tvého revolučního přesvědčení.
Vytrváš, jak hrdý Budžes.
26.2.2009 21:14 - Sosáček
hrdy budzes byl skvelej ;)
27.2.2009 00:31 - Alnag
Uzivatel #1513: Mně nikdy nepřestalo fascinovat, kde se bere ta víra, že mám něco proti hráčům více systémů. Hádám, že jsem asi někdy neprozřetelně něco v tom smysl musel říct, protože předpokládám, že to není úplně vycucané z palce, ale obecně jsem svou kritiku mířil (alespoň pokud si vzpomínám trochu jiným směrem... tedy, že skok od jednoho systému k druhému neumožňuje pochopení daného systému skutečně do hloubky. Že myslet si, že si přečtu zahraju a jdu o dům dál znamená poznat o čem hra je, je nesmysl. To ti nebrání hrát víc her (systémů), což ostatně dělám, ale chceš-li je poznat, vyžaduje to u nich dlouhodobě setrvat. Jsem přesvědčen o tom, že d20ku, kterou hraju už nějakých 8 let stále objevuji a to nemluvím o těch ostatních hrách do kterých jsem si v podstatě jen "ďobnul". Ale jestli ti udělá radost, že mne zaškatulkuješ jako protivníka hraní víc systému (přestože je to jaksi absurdní, když více systémů hraju, tak klidně).)
27.2.2009 06:40 - Fritzs
Alnag píše:
tedy, že skok od jednoho systému k druhému neumožňuje pochopení daného systému skutečně do hloubky. Že myslet si, že si přečtu zahraju a jdu o dům dál znamená poznat o čem hra je, je nesmysl.


Todle je absolutní nesmysl. Jednak v žádném RPG systému neexistují nějaké skryté hloubky, ale jednom to, co je tam jednoduše napsáno a druhak třeba D20 system moc neurčuje, očem, že ta hra vlastně bude.
27.2.2009 07:34 - skew
Víceméně souhlasím s Fritzsem.
Imo prvních pár her řekne člověku nejvíc a od určitého množství dál člověk může objevoavat maximálně drobné nuance. Pokud se to vůbec dá brát jako objevování, kdy každý člověk v těchhle drobnostech dospěje jinam. No, asi dá, ale aby člověk poznal, jaká hra je, na to imo nepotřebuje léta hry. Krom toho, pokud si člověk chce hru jen vyzkoušet a nezkoumat ji nijak hluboce, nevidím na tom taky nic špatného.
A pokud přeci jen v pravidlech jsou nějaké hlubší myšlenky, autoři si snad dají pozor, aby byly dostatečně čitelné a hráč je objevil.
Krom toho snad i funguje to, že když už člověk zná systémů více, nové se mu lépe chápou. A tedy potřebuje na vyzkoušení méně času.
27.2.2009 07:59 - Jerson
Nesouhlasím s Fritzsem. Šikovnost některých RPGček se nedá odhalit na jedné nebo dvou hrách a už vůbec ne přečtením a uvažováním, jak to či ono bude ve hře fungovat. Někteér hry jsou podobné už známým, ale jiné mohou fungovat dost odlišně a mít pravidla, které je třeba si osobně vyzkoušet a přizpůsobit si je.

Kromě toho Alnagův post citovaný na RPG F se týká hlavně lidí, co zkouší stále nové systémy a ty které nehrají nebo opustili vehementně kritizují, z čehož vyvodil, že tito lidé si nejsou jistí, zda hrajou Ten správný systém.

Skewe - já mám zase dojem, že člověk který zná hodně systémů má tendence každý nový už předem zaškatulkovat a pak k němu přistupuje už s předsudky, v dobrém nebo špatném smyslu, takže nehodností pravidla, ale své chápání pravidel, což vede k tomu, že dva lidé s rozdílnou dobou hraní mají velmi rozdílné zkušenosti s tím kterým RPGčkem.

Pokud někdo dělá / hraje jednu věc a druhý jich dělá / hraje mnoho, přičemž čas věnovaný této zábavě je u obou lidí stejný, pak první bude znát i "detaily", které mohou mít obrovský dopad na výsledek (proto jsme tam ty "detaily" do uvozovek.) Úplně stejn to funguje snad ve všech činnostech co znám, nevím proč by se RPG měly lišit.
27.2.2009 08:41 - skew
Jerson píše:
já mám zase dojem, že člověk který zná hodně systémů má tendence každý nový už předem zaškatulkovat a pak k němu přistupuje už s předsudky
Jo, to je dobrá poznámka. Přesto bych pořád bral znalost více systémů jako nezanedbatelné plus, než mínus. Dává to možnost srovnávat, hledat podobnost a tak.

Přesto mě napadají alespoň dva důvody, proč střídat často systémy:
- To co psal Conlai - nejde o hledání Nej systému, nebo zahazování Zastaralých a Překonaných v zoufalé snaze najít něco, s čím už snad bude člověk spokojen. Pro někoho zkoušení nových systémů může být zábava.
- A pokud bych přeci jen hledal Systém (s velkým S) - je jich fakt hodně, kdo má tolik času, aby je poznával všechny tak moc do hloubky ? Vyzkoušet a porovnat s ostatními, imho jediná schůdná varianta. Podrobovat je nějaké dlouhodobější "analýze" by chtělo dost energie.
- A ještě jeden důvod. Já osobně si už bohužel nepamatuju, kdy jsem mohl mluvit o nějaké pravidelnosti hraní. Když má člověk jen tak možnost s někým si zahrát, není lepší znát více systémů ? (ie. větší pravděpodobnost, že budou všichni znát alespoň jedna pavidla, na kterých se shodnou...)

Pokud člověk něco vyzkoušel, nelíbilo se mu to a teď to kritizuje... co je na tom tak špatného ? (za předpokladu že je ta kritika alespoň trochu konstruktivní a ne jen rant).
27.2.2009 09:02 - Lotrando
upřímně, jsou hry ve kterých musíte něco odehrát a něco vybudovat, jsou obvykle stavěné pro hru hru ve stylu kampaně a jsou úrovňové. Pak nejen že nestačí zahrát tři one-shoty, naopak, postava se systémově vyvíjí postupně a mění se její možnosti, jejich šíře roste. protože je vlný čas každého znás omezený zdroj, nemyslím, že by jsme mohli nějak do hloubky vyzkoušet mnoho systémů, když jeden vyžaduje stovky hodin.
27.2.2009 09:04 - andtom
Uzivatel #1513: Jsem velice poctěn, do společnosti jakých velikánu jsi mě zařadil. Spiknutí a používání tajných praktik odhaluje i to, že jsme všichni tři hezkou řádku let zpátky začali úkladně používat nicky začínající písmenem a. Chybí ještě Aquila, která se také odhalila, a to použitím metafory se ženami na jiném fóru. Svobodní zednáři hadr.
27.2.2009 09:45 - andtom
skew píše:
Pro někoho zkoušení nových systémů může být zábava.

Plně souhlasím. Znamená to také, že existují na druhé straně lidé, které nebaví zkoušení nových systémů (nebo je střídají ve velkých časových odstupech). Je nutné žít v míru vedle sebe.

Lotrando: Doplním Tvé myšlenky, se kterými souhlasím, něčím známým z oblasti PC her. Vemte si třeba rozlehlé počítačové strategie nebo RPG. Sice vychází honem-honem recenze (ze známých důvodů), ale přesto se člověk dozvídá o hloubce hry teprve po dlouhé době (klidně v řádu let), jak se ta hra skutečně hraje. Kolikrát se až v recenzi na datadisk vycházející po roku-dvou vlastně člověk doví pořádně o původní hře.
Také je rozdíl recenzovat adventuru, která se dohraje, případně se dohrají ještě dějové odbočky a konec, je dostatečně jasno jaká je nebo není. A je rozdíl recenzovat komplexní strategie nebo RPG, určené pro dlouhodobé hraní.

Nakonec je potřeba říct, že je ošemetné vyjadřovat se k pen&paper RPG, jelikož je to pouhý nástroj. Konečným dílem je až hra v tomto RPG. Velice záleží na lidech, co hrají, protože z hlediska výsledné hry oni operují s nástrojem a vdechují život. Vím, že může existovat myšlenkový proud, aby RPG jako nástroj byl postaven tak, aby různí lidé došli co nejvíc k podobným výsledkům, aby se hraním hry doslova vydoloval obdobný výsledek, ale já takovému přístupu nehovím, nelíbí se mi.
27.2.2009 09:46 - Sosáček
spravne. jsem na to "a" chtel upozornit v pristim vstupu, ale rikal jsem si, ze to kazdemu konspiracnimu teoretikovi musi byt jasne.
27.2.2009 09:56 - Sethi
ne... na drogách jsem asi já. nevěřím, že byste v tom jeli všichni... takže to musím být já...
27.2.2009 10:38 - Jerson
Skeve, když hraju příležitostně, tak buď hru vedu já a pak to je CPH nebo InSpecters, nebo hru vede někdo jiný a pak hraju co je, protože mě pravidla moc nezajímají a nechávám je na Vypravěči, mě stačí jen malý kousek co využiju.

Jinak znalost více systémů určitě je, nebo spíše může být výhodou, třeba v tom že máš srovnání, o to se přít nebudu. Ale znalost několika systémů do hloubky má také svou výhodu, třeba že na neobvyklou situaci dokážeš využít pravidlový postup, který ho řeší, ale který není náhodným hráčům zřejmý. Nebo že lépe dokážeš hru vést i s nováčky, a tak dál.

Proti kritice nic nemám, v tomto směru jsem citoval Alnaga (nepřesně). A mám dojem, že on spíše mluvil o lidech, kteří vychvalují systém co právě hrají a shazují všechny předtím, nebo tak jsem to pochopil.

Sethi, nic si z toho nedělej, některé drogy produkuje samo tělo a můžou na nich jet všichni kromě tebe (: )
27.2.2009 10:42 - Fritzs
andtom píše:
Vemte si třeba rozlehlé počítačové strategie nebo RPG. Sice vychází honem-honem recenze (ze známých důvodů), ale přesto se člověk dozvídá o hloubce hry teprve po dlouhé době (klidně v řádu let), jak se ta hra skutečně hraje.


V případě RTS je to dáno, tím, že k nim neustále vycházejí rebalanující patche... ku Starcraftu jich vyšlo snad kolem dvaceti.
27.2.2009 10:55 - andtom
Fritzs: Měl jsem na mysli rozsáhlé do hloubky jdoucí turn-based strategie, ne rodinu Starcraftů.
27.2.2009 10:57 - Argonantus
Napínavé je, že jsme se navzájem nikdy neviděli (zřejmě s výjimkou Andtoma a Alnaga). Tomu říkám opravdu hodně mazaná konspirace.

Jinak za těmi "a" se zřejmě skrývá velmi temná historie; například Aquila se vydává svým nickem bůhvíproč za mužského.
Co je Andtom, to taky netuším. Zřejmě něco v propastech kosmu.

Mimochodem, kdosi kdysi hlásal teorii o inflaci fantasy jmen na A. Je to rozhodně pravda; a nickname na A je taky zaručeně víc, než občanských jmen.
27.2.2009 11:00 - Fritzs
andtom: Jako např. Alpha Centauri...? Sorry, ale takové hry sou na tom v podstatě stejně jako RTS a navíc má obé k RPG velmi daleko.

Pro přispívání do diskuse se musíš přihlásit (zapomenuté heslo). Pokud účet nemáš, registrace trvá půl minuty a 5 kliknutí.

Alnag

Alek Lačev

Věk: 33 let
Bydliště: Praha
Ukončil aktivní hráčskou kariéru v roce 2014.

Hry, které jsem hrál: 13th Age, Advanced Dungeons & Dragons 2e; Čas pro hrdiny; D20 Modern; Dračí doupě 1.2 a 1.5; Dračí doupě plus; Dungeons & Dragons 3e; Dungeons & Dragons 3.5e; Dungeons &...více
Věděli jste, že...
Na d20.cz můžete mít svůj vlastní blog. Pokud chcete napsat o nečem, co alespoň vzdáleně souvisí s RPG, můžete k tomu využít našeho serveru. Tak proč chodit jinam? >> více <<
Jak se chovat v diskuzích
Přehled pravidel pro ty, kteří k životu pravidla potřebují. Pokud se umíte slušně chovat, číst to nemusíte. >> více <<
Formátování článků
Stručné shrnutí formátovacích značek zdejších článků, diskuzí, blogů a vůbec všeho. Základní životní nutnost. >> více <<
ČAS 0.084985971450806 secREMOTE_IP: 18.226.180.161